Kockázatosnak lehet nevezni egy olyan projektet, amiben Terry Cavanagh, Chipzel és Marlowe Dobbe szerepelnek? Mindhárman fantasztikus nevek a saját szakmájukban, egy ilyen konstelláció pedig ha világraszóló csodát nem is eredményez, azért az indie játékok közegét garantáltan felrázza. A Dicey Dungeons alapötlete már nem most született, Cavanagh úr régóta készítgette a dobókockás dungeon-túrás alapmechanikáit, de a kép tényleg akkor áll össze, amikor a matek, a muzsika és a mázolmányok is egybeforrnak. Lássuk hát, mit tud a Dicey Dungeons!
A játékmenet alapját a kockadobások alkotják - ez a címből is kiderül. Emellett véletlenszerű labirintusok és szörnyek sora várja hősünket, utóbbiak elzárva a továbbhaladás útját. A két téma a harcban találkozik. Adott kaszthoz tartozó hősünk kidobja a körben kapott kocka-szettjét, amivel az asztalon lévő támadási/védekezési/varázslat slotokat tudjuk aktiválni. Persze a slotok megkövetelhetnek bizonyos számot páros-páratlan paritást, limitált értéket és hasonlókat, vagy épp az elsütött effektus függ majd a belehúzott kocka-szám mennyiségétől. Persze az ellenfél is hasonlóképp játszik, saját stílusuk és akciókészletük szerint; körről-körre az lesz a célunk, hogy lekockázzuk a szemben álló vicces monszták HP csíkját.
Persze minden kaszthoz más játékmenet tartozik. A harcos a legkézenfekvőbb jószág a maga viszonylagos egyszerű rendszerével. A tolvajnak minél kisebb értékű, de nagyobb számú kocka dukál az ügyes játékhoz. A komputer-kaszt RNG-jelleggel kikalkulálja magának a köre számait, a boszorkány fogyasztja a kockákat, hogy varázskönyvéből ki tudjon játszani varázslatokat, és így tovább. A térképen akárhogy lépkedhetünk, nem muszáj minden sarokba benézni, minden ellenfélnek nekimenni, de ajánlott a hatodik szint végén tanyázó főnökig tökig felhúzni magunkat. Ezek a dolgok pedig általában ki vannak számolva, a teljesíthetőség szempontjából.
Eleinte nincs nehéz dolgunk, de a játék nagyon hamar bekeményít. Könnyű álomba ringatjuk magunkat azzal, hogy a sok kocka és aktivitási lehetőség olyan széles palettát nyújt nekünk, hogy az RNG szerepe felett úrrá válhatunk. Ez csak a kezdetekkor van így. Érződik, hogy bizonyos ellenfelek mindig cinkelt lapokkal játszanak, máskor azon bosszankodunk, hogy nem kapunk védekező, vagy gyógyító skillt/tárgyat, amivel mondjuk az adott futam kétharmadán túl tudnánk lendülni. Azaz a zsiványos címek rákfenéje előbb-utóbb itt is beköszönt, és leginkább az fog haladást elérni a játékban, aki nem bánja a sokszori újrapróbálkozást, és az összességében időmúlató játékmenetet. Ez már akkor látszódik, mikor a Dicey Dungeons tartalmának még csak a felszínét kaparjuk meg.
Dicey Dungeons Original Soundtrack by Chipzel
Valahogy mégis szerelmesek tudunk lenni a játékba. A prezentáció tökéletes például. Chipzel zenéje (chipmuzsika és szaxi keveréke) eszetlen jó alapot ad a vidámságnak, és kitörölhetetlenül bemászik a fülbe. Marlowe Dobbe ábrái és animációi pedig hihetetlenül egyediek és jópofák, így a játékot akár a fiatalabb korosztálynak, vagy casual jellegű közönségnek is meg lehet mutatni. (Volt olyan cimbora, aki nézőként is teljesen rákapott a Dicey Dungeons húzására.) Bár vannak felvezetők és pályák/epizódok, azért egy minimálisan nagyobb szabású, átfogóbb sztori tovább emelte volna a játék fényét, a haladás és jutalomérztetet (ami most eléggé fapados). Sőt, az UI is eléggé egyszerű, ráadásul vannak furcsaságai, pl. a kockák húzogatásánál, amin még csiszolhat majd a következő egynéhány frissítés.
A játék megítélése attól függ, hogy mennyire vagy keményvonalas dekkelő-zsiványmester. Ha játszottál már hasonszőrű címmel, ha órák ezreit tudod a vonatkozó műfajtársakba belepakolni, akkor a Dicey Dungeons a kelleténél hamarabb kifullad majd. Ha viszont betekintést akarsz egy eddig nem látott világba, esetleg első pillantásra belehabarodtál a program esztétikájába, akkor nyugodtan próbálj szerencsét. A Dicey Dungeons lehet egy kapu, egy színfolt, egy olykor vidám, máskor idegőrlő matekozás - de hiányosságai ellenére sem lehet rá haragudni. Jöhet a Switch verzió is, a játék egésze könyörög egy szép fizikai kiadásért a Nintendo hordozható masináján!
Ha ki akarod próbálni a játék központi részét, itt megteheted:KATT!