[Teszt] Exception
Eddig 0 hozzszls
ne5h
2019. augusztus 19.
htf 12:30
A platformer mfaj viszonylag hls jszg, hiszen nhny, vtizedek ta kbe vsett alapot kell megfelelen kivitelezni s nagy baj mr nem is lehet. A gondok akkor kezddnek, amikor a ksztk (egybknt nmileg jogosan) csavarni akarnak egyet a formuln s valami jjal, szokatlannal felrzni a zsner llvzt. Ilyenkor azonban mr jval knnyebb tvtra trni, amit az Exception is elkvet.



Trtnetrl nagyon komoly mlysgekben nem kell beszlnnk, mind a jtk vizulis krtst, mind a plyk s ellenfelek megvalstst egy igen egyszer gondolat adja: az ids Joli nni az internetet bjva belefut egy hirdetsbe, amire kattintva aztn annak rendje s mdja szerint jl meg is fertzi az ezredfordul hajnalrl htramaradt Pentium III-as szmtgpt. Itt jn kpbe az ltalunk alaktott antivrus(?) katona, akinek szent ktelessge leszmolnia a krtkony programokkal.

Maga a jtkmenet is hasonlan egyszer alapokon nyugszik, fhsnk az etalonnak szmt ugrs, sprint s falugrs mell egy kzelharci tmadst is kap, ennek segtsgvel aprthatja a vrusokat. Sokkal rdekesebb a jtknak azon megoldsa, miszerint a plyk bizonyos pontjain megfelel trgyak aktivlsval magunk krl talakthatjuk az egyes plyaelemeket: az alattunk lv padlbl mellettnk lv fal lehet, trben teljesen kifordulhat allunk egy komplett szakasz, feje tetejre llhat krlttnk a krnyezet s gy tovbb.



Az egybknt rdekesnek hangz koncepci 2 ersen megkrdjelezhet fejleszti dntsen boltik meg. Az els, hogy a jtk alapllapotnak tartja a speedrunt, lvn minden plyn folyamatosan ketyeg egy stopper, ami a teljestshez szksges idnket mri, radsul a plyk vgn mg ranglista is vr minket. rtelemszeren minl gyorsabban vgznk, annl jobb rtkelst kapunk. Amire egybknt azrt van szksg, mert az rtkels sorn kapott csillagok felhalmozsval tudunk j tmadsformkat megnyitni a karakternknek. Ez nem is nmagban jelent problmt, hanem a msodik ponttal prhuzamba lltva.

A msodik pedig az, hogy a kpessgek fejlesztshez specilis trgyakat kell gyjtennk, amik termszetesen nem az idelis ton vannak elszrva, teht ezek megtallshoz bizony el kell idznnk a plykon. Ami azt eredmnyezi, hogy rosszabb idvel teljestjk ket, teht ksbb tudunk egy-egy j kpessget megnyitni. Radsul a plyaelemek elmozgatsa csak egyirny folyamat, vagyis ha mr trtnk egy ilyen "ellenrzponton," nincs lehetsgnk visszamenni egy korbbi szakaszra, csak ha az egsz plyt jrakezdjk. Kicsit 22-es csapdja rzsem volt az egsz megoldstl.



Az sem segti el az Exception pozitv megtlst, hogy az alaptletnek szmt plyaelem forgats sorn a kiindulsi mozgsunk s mozdulatunk megmarad, ez pedig sokszor azt eredmnyezi, hogy a vlts utn nincs lehetsgnk korriglni. Mirl is van sz a gyakorlatban? Eljutunk egy pontra, ahol a lebeg kapcsol aktivlsval az eddig lbunk alatt lv platform 90 fokban elfordulva egy falat kpez, amire fel kne ugranunk. Viszont mi rossz oldalrl (rtsd, nem abbl, amit a fejleszt meglmodott) aktivljuk a kapcsolt, gy a fal a htunk mg kerl, mi pedig kizuhanunk a semmibe, mivel az ugrs sorn szerzett rpplynk megmarad, fggetlenl attl, hogy krlttnk a krnyezet hogyan vltozik.

Mindezek mell rkd jtktermi ltvnyvilgot s illeszked zenei krtst is kapunk, ezen a tren teht nem kell szgyenkeznie az Exceptionnek. A mozgkpes anyagokon elsre soknak tn prgs-forgs s stroboszkpszer villdzs a gyakorlatban sokkal kevsb fraszt; persze ha valaki nagyon rrez a rohanglsra (br a fentiek tkrben ez nem tnik kimondottan knnynek), akkor valban egy extra terhelst kap az idegrendszernk.



Az Exception els rnzsre rendelkezik annyi egyedisggel, hogy egy gretes platformernek nzzk, vgeredmnyben azonban pont az a kivtel, ami ersti azt a bizonyos szablyt. Ha valaki ennek ellenre is ki lenne hezve egy kis ugrlsra, akkor szerencst prblhat vele, azonban knnyen tallni nla jobb kpviselt is a palettn.

5/10