[Teszt] Exception

Exception

ne5hVáradi Dániel2019.08.19. 14:30

A platformer műfaj viszonylag hálás jószág, hiszen néhány, évtizedek óta kőbe vésett alapot kell megfelelően kivitelezni és nagy baj már nem is lehet. A gondok akkor kezdődnek, amikor a készítők (egyébként némileg jogosan) csavarni akarnak egyet a formulán és valami újjal, szokatlannal felrázni a zsáner állóvízét. Ilyenkor azonban már jóval könnyebb tévútra térni, amit az Exception is elkövet.

Történetről nagyon komoly mélységekben nem kell beszélnünk, mind a játék vizuális körítését, mind a pályák és ellenfelek megvalósítását egy igen egyszerű gondolat adja: az idős Joli néni az internetet bújva belefut egy hirdetésbe, amire kattintva aztán annak rendje és módja szerint jól meg is fertőzi az ezredforduló hajnaláról hátramaradt Pentium III-as számítógépét. Itt jön képbe az általunk alakított antivírus(?) katona, akinek szent kötelessége leszámolnia a kártékony programokkal.

Maga a játékmenet is hasonlóan egyszerű alapokon nyugszik, főhősünk az etalonnak számító ugrás, sprint és falugrás mellé egy közelharci támadást is kap, ennek segítségével apríthatja a vírusokat. Sokkal érdekesebb a játéknak azon megoldása, miszerint a pályák bizonyos pontjain megfelelő tárgyak aktiválásával magunk körül átalakíthatjuk az egyes pályaelemeket: az alattunk lévő padlóból mellettünk lévő fal lehet, térben teljesen kifordulhat alólunk egy komplett szakasz, feje tetejére állhat körülöttünk a környezet és így tovább.

Az egyébként érdekesnek hangzó koncepció 2 erősen megkérdőjelezhető fejlesztői döntésen boltik meg. Az első, hogy a játék alapállapotának tartja a speedrunt, lévén minden pályán folyamatosan ketyeg egy stopper, ami a teljesítéshez szükséges időnket méri, ráadásul a pályák végén még ranglista is vár minket. Értelemszerűen minél gyorsabban végzünk, annál jobb értékelést kapunk. Amire egyébként azért van szükség, mert az értékelés során kapott csillagok felhalmozásával tudunk új támadásformákat megnyitni a karakterünknek. Ez nem is önmagában jelent problémát, hanem a második ponttal párhuzamba állítva.

A második pedig az, hogy a képességek fejlesztéséhez speciális tárgyakat kell gyűjtenünk, amik természetesen nem az ideális úton vannak elszórva, tehát ezek megtalálásához bizony el kell időznünk a pályákon. Ami azt eredményezi, hogy rosszabb idővel teljesítjük őket, tehát később tudunk egy-egy új képességet megnyitni. Ráadásul a pályaelemek elmozgatása csak egyirányú folyamat, vagyis ha már átértünk egy ilyen "ellenőrzőponton," nincs lehetőségünk visszamenni egy korábbi szakaszra, csak ha az egész pályát újrakezdjük. Kicsit 22-es csapdája érzésem volt az egész megoldástól.

Az sem segíti elő az Exception pozitív megítélését, hogy az alapötletnek számító pályaelem forgatás során a kiindulási mozgásunk és mozdulatunk megmarad, ez pedig sokszor azt eredményezi, hogy a váltás után nincs lehetőségünk korrigálni. Miről is van szó a gyakorlatban? Eljutunk egy pontra, ahol a lebegő kapcsoló aktiválásával az eddig lábunk alatt lévő platform 90 fokban elfordulva egy falat képez, amire fel kéne ugranunk. Viszont mi rossz oldalról (értsd, nem abból, amit a fejlesztő megálmodott) aktiváljuk a kapcsolót, így a fal a hátunk mögé kerül, mi pedig kizuhanunk a semmibe, mivel az ugrás során szerzett röppályánk megmarad, függetlenül attól, hogy körülöttünk a környezet hogyan változik.

Mindezek mellé árkád játéktermi látványvilágot és illeszkedő zenei körítést is kapunk, ezen a téren tehát nem kell szégyenkeznie az Exceptionnek. A mozgóképes anyagokon elsőre soknak tűnő pörgés-forgás és stroboszkópszerű villódzás a gyakorlatban sokkal kevésbé fárasztó; persze ha valaki nagyon ráérez a rohangálásra (bár a fentiek tükrében ez nem tűnik kimondottan könnyűnek), akkor valóban egy extra terhelést kap az idegrendszerünk.

Az Exception első ránézésre rendelkezik annyi egyediséggel, hogy egy ígéretes platformernek nézzük, végeredményben azonban pont az a kivétel, ami erősíti azt a bizonyos szabályt. Ha valaki ennek ellenére is ki lenne éhezve egy kis ugrálásra, akkor szerencsét próbálhat vele, azonban könnyen találni nála jobb képviselőt is a palettán.

5/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

18 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==