[Teszt] Doom trilógia

Doom trilógia

mcmackoGéczy Attila2019.08.05. 13:15

Valamikor 1996 környékén járhatunk, kb. akkortájt lett először olyan gép a háznál, ami elbírta a Doomot. Persze naiv gyerkőcként bele is vetettem magam a labirintustúrásba, alig vártam, hogy magam is kipróbálhassam azt, amit a cimboráknál, vagy a 'kilóbájt oldalain láttam. Persze kár volt akkora lendületet vennem. A gyors térbeli grafika, a nyomasztó zene valami olyan kominációt préselt az agyamhoz, amitől (tisztán emlékszem) hosszú estéken keresztül forgolódtam az ágyban. Amikor az E1M1 pályát láttam a szemem előtt peregni lefekvés után is, megfogadtam, hogy soha többet nem indítom el a Doom-ot. Ezt a fogadalmat egészen tavalyelőttig sikerült is tartanom, amikor is a visszafelé kompatibilitás segedelmével, még a korábbi 42'-es tévémen végigtoltam az első játék Xbox 360 portját. Mai fejjel persze le voltam nyűgözve. Nem véletlenül lett a Doom az, ami - elvitathatatlan játékipari csúcsteljesítmény és popkult mérföldkő.

Majd minap váratlanul robbant a bomba, a Doom eredeti trilógiája hirtelen minden elképzelhető modern masinára megjelent (újra), ezzel szélesítve az ős-FPS elérhetőségét. Telefonok, Switch, és az akár 4K-ra is képes konzolok… A bugyrok megnyíltak, az impek, kiberdémonok, a kib@szott nagy puskák, és a többi Doom toposz elől most sem lett menekvésünk. A legutóbbi élményhez visszacsatolva Xbox One-ra kértem a tesztelnivalót - ami több szempontból is érdekes. Kezdjük azzal, hogy a korábban említett X360-as árkád verziók, valamint a D3 BFG kiadása simán fut az új X masinákon is, így tehát kicsit redundánsak tűnhet a megjelenés. Másrészről pedig a Doomból soha nem elég, pláne nem a konzolgenerációkkal változó, növekedő tévéméretek mellett, így nem lesz rossz dolog megnézni, hogy natívan futtatva, egy 55'-ös 4K tévén éppen hogyan is festenek az iD klasszikusai.

Hogy hogyan? Ördögien jól! A Doom és Doom II visszahozza és részben meg is újítja azt a szédületes élményt, amit a játék első megpillantáskor éltünk át. A Live Arcade verziókhoz képest véleményem szerint jobb a kép minősége, amit annak köszönhetünk, hogy egy kicsit átvariálták a képarányt (a szélesvászon irányába - sajnos minimális torzulást látni, és két oldalt fix peremezés van a teljes kitöltéshez), valamint a fényességen is húztak egy kicsikét, ezáltal jobban beláthatók a sötét pályák is. Valószínű amúgy, hogy ez csak valamilyen gamma állításnak köszönhető, mert a HDR alkalmazására eddig nem találtam semmilyen jelet. Szóval az összkép egy kicsit más, mint az eredetihez hűbb 360-as verziónál, de megmondom őszintén, nagy tévén így jobban is csúszik a dolog. A két alapjáték ráadásul kapott egy rahedli új achievementet, 4 fős koop és 4 fős lokál kompetitív DM mellé - sajnos ezúttal online lehetőségek nélkül. Emellett minden extra korábbi tartalom (Thy Flesh Consumed, a D2 mester szintjei) is ott lapul a menüben. Ami pedig nekem már nem volt meglepő a korábbi tapasztalatokat tekintve, hogy mind a két játék fantasztikusan jól szerepel az átadott élményt tekintve. Ha egyszer belekezdesz, akkor bele is feledkezel majd a játékba. A szintek okosan, rafináltan vannak felépítve, a kihívás szépen, ív mentén fokozódik, a fegyverek és a skulók vadászata pedig olyan, mint a modern túlélő-horrorokban. Emelett a szélsebes tempó, az időtálló művészeti vízió és a nyomasztó hangulat biztosítja, hogy frissként éld meg azt a Doom élményt, amit annak idején gyerekként az IDDQD kóddal rontottál el.

A harmadik Doommal már más a helyzet. A játék valahol félúton volt az Xbox első és 360-as generációja között. A mostani verzió tűéles, 4K-ig húzott, az árnyékok és a textúrák feltehetően a korábbi PC kiadás ultragiga beállításait tükrözik… de valahogy az összkép már kicsit öreges. Főleg a textúrákon látszik a minőségbeli probléma - hiába próbálták a high-poly modellekről vett képeket ráhúzni a lowpoly figurákra - ma az akkori szintnek megfelelő csúcstechnika már darabosnak, és kissé kezdetlegesnek hat. Még akkor is, ha esetleg mai napig alkalmazzák ezt az akkoriban úttörőnek számító módszert. A BFG kiadás minden jósága jött amúgy a porttal (lehet egyszerre lőni és lámpázni), valamint itt is vannak durva bónuszok a Resurrection of Evil és a The Lost Missions formájában. Hogy a Doom 3-at mégsem fogom újra végigvinni, annak a következő okai vannak. A mozgás valahogy a modern FPS-ekhez mérten nem az igazi; a fegyverjátéknak közel sincs akkora töke, mint ami most is élvezetessé tenné a hosszú távú darabolást; a narratíva és a pályadesign pedig száraz, elnyújtott és ebből következően sajnos korszerűtlen is. (Érdekes látni ezzel együtt, hogy a fentebb felsoroltaktól a látványig pl. a Prey mekkorát volt képes ugrani a Doom 3 válláról…)

Sokat nyüzsgött az online közösség a tény felett, miszerint a Bethesda szervereire be kell jelentkezni az indításkor - nos, ezt nekem elég volt egyszer megtennem X-en, onnantól mindhárom játék automatikusan elvégzi mindenen egyes indításnál a logint, így ezzel, Xboxon nekem nem volt különösebb problémám. Sajnos Switchen más a helyzet, hiába marad online a kis gép, egy sleep módba való kilépéssel, majd visszalépéssel a szerverekkel már nem tudja a kód felvenni a kapcsolatot, ami egy hibaüzenet formájában újra és újra megakasztja a játékot.

Az ár szerencsére baráti, a két alapjátékot kb. 1500 Ft körül tudod behúzni pl. X-en, a harmadik Doom már ennek a duplája - de ha azt veszem, hogy 6000 Ft-ért kapok egy teljes tortát, amelyből nem hiányzik semmi sem, sőt a játéktörténelem megkerülhetetlen ízeit kínálja, nos, akkor az árazást is rendben lévőnek találom.

Egyedüli gond akkor van, ha 360-on vagy PS3-on pár éve már végigtoltad a trilógiát. Ha megvan a BFG lemezen, vagy adottak az egykori letölthető játékok hozzáférései, akkor talán nem neked találták ki a mostani újrakiadást. Ha viszont az egyel korábbi generációban nem zsákoltad be az iD klasszikusait, vagy csak simán újra elővennéd a Doomot, esetleg Nintendo-n, vagy telefonon is irtanád a pinky-ket - itt a lehetőség. Carmackék mutatványai 2019-ben sem okoznak csalódást!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

10 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

18 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==