[Teszt] Fire Emblem: Three Houses
Kapcsold jtk: Fire Emblem: Three Houses (wiiu)
Eddig 17 hozzszls
Vega
2019. jlius 25.
cstrtk 14:00
Jvre nnepli a harmincadik szletsnapjt a Fire Emblem sorozat, ez a szmadat pedig minimum annyira sokkol, mint az a tny, hogy apr polrozsokkal s folyamatos, de picike fejlesztsekkel is ilyen hossz idn keresztl kpes volt az Intelligent Systems a sorozat eredeti sznvonalt konzervlni.



Persze k is tudjk, hogy muszj feszegetni a mg oly' stabil hatrokat is, nem hiba prblkozott a Fates a kldetsek kzti bzis-menedzsmenttel, a Shadows of Valentia a labirintusokkal, vagy a Heroes a mobilos piaci ignyek minsgi kielgtsvel. A Three Houses alcmmel elltott nagygpes epizd azonban sok szempontbl nem ennek az tkeressnek egy jabb felvonsa, hanem mr-mr a vgcl. Az ismert Fire Emblem mechanikk trendi prezentlsa, a kurrens jtktletek tvtele s integrcija, valamint a minden eddigi rsznl grandizusabb kaland mind azt sejteti, hogy most aztn mindent bevetettek a ksztk, hogy ne lehessen rhzni a “old-school” jelzt, jelentsen ez brkinl jt vagy rosszat. A Fire Emblem: Three Houses pont annyira h az eldkhz, mint amennyire tl is mutat azokon. Elre szlok: ez egyltaln nem fog minden rajongnak felttel nlkl tetszeni.

A legnagyobb jdonsgot a jtk keretrendszernek jragondolsa jelenti, ez pedig magval rnt egy csom jelents sszetevt, nem hagyva rintetlenl a jtk 3D-megjelentst sem (errl ksbb kln sz lesz), de arnyaiban egszen ms lesz a kldetsek slya is az sszes jtkidt tekintve - na errl meg plne kitrnk rszletesen. Amit a Fates elkezdett a kldetsek kztti egyszerstett, de nagyon jl mkd tkt mechanikival, azt a Three Houses nem csak tovbbgondolja, de tbb ms jtkot alapul vve jra is rtelmezi. Ha a Fire Emblem sorozat lnyegt tmren kellene megragadni, akkor nem csak a krkre osztott harcrendszert szksges kiemelni, legalbb ilyen jelentsggel brnak a karakterek is. Nem csak a harci kpessgeik fontosak, hanem az egyms kztti viszonyaik s ezek rendszere, a specializcik, a httrtrtnetek, a cselekedeteiket vezrl motivcik.



Tulajdonkppen a Fire Emblem tbbet kpes felmutatni a klasszikus asztali szerepjtkok esszencijbl, mint a legtbb crpg, olyannyira kiemelt szerepe van a kiterjedt lore-nak s a vilgot felpt s alakt szereplknek. Mit csinl a Three Houses? Az eddigieknl is kzelebb hozza a karaktereket, mg tbbet rul el rluk, mg szorosabbra fzi a kapcsolatot kztk s a jtkos kztt. A jtk a kapcsolatpts helysznl egy hatalmas, teljes egszben bejrhat vrat tesz meg, ami tmenetet kpez egy katonai kikpzkzpont, egy ftemplom s egy varzslkpz kztt, a jvben bizonyra sokan fogjk hasonltani a Roxforthoz, tbb-kevsb indokoltan. Az iskola (mert mg mindig ez a legjobb sz r) szellemi s katonai ltestmny is egyben, a teljes kontinenst ural valls kzpontja, ami megprbl bkefenntart szerepben is tetszelegni, akr a hitetlenek s renitensek elpuszttst is szemrebbens nlkl bevllalva. Az iskolban hrom hz verseng egymssal, a jtk elejn ezek egyiknek irnytst kapjuk meg, ami egy nagyjbl tz fs osztlyt jelent. A hangsly a minsgen van, nem pedig a mennyisgen, termszetesen mindenki rendelkezik valamilyen emlkezetes mlttal, meglv kapcsolatokkal s jvbeli clokkal, ezeket pedig a Three Houses viszonylag gyorsan bele is robbantja az arcunkba, ugyanis rkon t gy fogunk ismerkedni a hallgatkkal, hogy kzben hagyomnyos krkre osztott csatt nem sokat ltunk.



Elsre feltn, hogy alaposan mertett a jtk a Persona-sorozatbl (s mg lehetne j nhny ms referencit is emlteni, de taln ez a legersebb), ugyanis hiba kapjuk meg a dntsi lehetsget, nem lesz idnk mindenre (nyugi, cselekvspontokbl kell gazdlkodni, nem kell vals idben sietni), ezrt a nagyjbl milli opcibl alakthatjuk a napjainkat, heteinket. Egy ktttsg van csupn, minden hnapot egy olyan kldets zr, ami a trtnetet grdti elre - hogy az eltte lv napokat mivel tltjk, az ugyanakkor csak rajtunk ll. Az opcikat szinte lehetetlen mind felsorolni, ezrt csak rvid zeltl: lehet horgszni, kertszkedni, fzni, beszlgetni mindenkivel, elveszett trgyakat keresni s visszaszolgltatni, kereskedni, ajndkozgatni, teadlutnt szervezni, imdkozni, gyakorlatozni, tantani, msoktl tanulni s a vron belli kldetseket megoldani. Az egsz gy nz ki, hogy a fszereplt tps-nzetbl, a tbbi japn rpg-hez hasonl mdon irnytva szaladglhatunk fel-le, s lphetnk interakciba szinte brkivel s brmivel minden sarkon. Ha valamirt nem tetszik az egsz, nagyrszt ki is hagyhat, illetve nhny cselekvs automatizlhat, de az biztos, hogy aki el akar merlni a jtk httrvilgban, az rkon keresztl leesett llal fog bolyongani az iskola folyosin. Pontos statisztikk rhetk el amgy minden online jtkos vlasztsrl (ezt a jtk diszkrten mindig elnk is rakja), gy lthatjuk, hogy szzalkosan hnyan vlasztottk a klnbz tevkenysgeket az adott napon, ez egyben segtsget is nyjthat, hogy mit rdemes az adott pillanatban tenni. Ezek mellett elrhetnk jpofa, sznest adatokat arrl is, hogy pldul melyik karaktert hvtk meg a jtkosok a legtbbszr tezni. Totl semmi rtelme, mgis ledbbensz, hogy mg ilyen dolgokra is gondoltak.



Egyszeren nincsenek szavak a lore kidolgozottsgra, az iskola minden egyes tanrrl s dikjrl ki tudjuk derteni, hogy honnan szrmazik, milyen teleket szeret, mik a cljai, hogyan viszonyul msokhoz s mg sorolhatnm, de a lnyeg azt hiszem mr ennyibl is tjn. Soha ilyen kzel nem kerlhettnk mg a Fire Emblem szria szereplihez, mint itt, persze csak ha kvncsiak vagyunk rjuk a harci statisztikikon kvl is. Termszetesen a hzak csak eleinte jelentenek korltokat, ha valakit nagyon magunkhoz akarunk desgetni, megvannak az eszkzk, hogy fradtsgos munkval a kedvkben jrjunk s “tlltsuk” ket. Brmennyire is lenygz elsre az iskola, kt komoly gond azrt akad vele. Az egyik, hogy elg nagy hangslyt kaptak azok a kldetsek, amelyeket csak itt lehet elvgezni. Ezek sajnos szinte kivtel nlkl mind a legcskbb, menj ide, vidd el azt, beszlj valakivel tpusbl kerlnek ki, gy idvel mr csak a jutalom miatt rdemes velk foglalkozni, ezerszer lttuk mr mindet az elmlt vtizedekben.



A msik problma, ami sokkal inkbb kihat a jtk egszre, hogy brmennyire is rdekes az els tz-hsz rban a kapcsolatpts s a csapat menedzselse, idvel rutinmunkv, majd ksbb egyenesen teherr vlik. Mennnk, haladnnk a trtnetben, de nem lehet, mert mg hetek vannak addig htra, ha pedig nem foglalkozunk a csapatunkkal, sokkal rosszabbul fognak tejesteni a csatatren is. A trtnetmesls gy daraboss vlik, radsul kapunk opcionlis csatkat is, amelyeket nem rdemes kihagyni. Az lesz a vgeredmny, hogy mg rutinosan is annyi mindent kell csinlnunk, hogy hrom rnknt jutunk csak el egy jabb sztoris plyra, s kzben sokkal jobban a fejnkben lesz az, hogy min kapott ssze kt csapattagunk egy hrom vvel ezeltti tragdia kapcsn, mint az, hogy mi is trtnt egy hnappal korbban a "jelenben".

A fentiekbl taln mr sejteni lehet, hogy a Three Houses nem egy harminc rs Fire Emblem jtk, hanem sokkal hatalmasabb s tartalmasabb. Az els hsz ra a bevezets, nem trtnik szinte semmi, mg az alapkonfliktus is ppen csak kezd kibontakozni. A kvetkez hsz rban megszerezzk a kell rutint, a jtknak mr csak arra a rszre koncentrlunk, ami a legjobban rdekel minket, de mg mindig csak valahol flton jrunk. Mivel annyi tennival van, gy taln vgig lehet rohanni rajta negyven ra alatt is, de gy egszen biztosan sok emlkezetes dolog kimarad, gy arra sztnznk mindenkit, hogy tegye bele ennek legalbb a dupljt, megri. Szinte minden fontos karakternek van ultimate fegyvere, amihez sajt kldets tartozik, de vadszhatunk ritka szrnyekre s elvllalhatunk olyan kldetseket is, amelyekhez kln csata jr, szval ha nem rdekel valakit semmi abbl a tz lexikonnyi szvegbl, amit az iskolai lethez rtak a ksztk, akkor is simn hetekre el lehet merlni a jtk mlysgeiben.



Ami a csatkat illeti, termszetesen megkapunk mindent, amit eddig brmely epizdban, de van egy-kt nagyszer elem, amivel eddig vagy nem tallkoztunk, vagy alaposan tdolgoztk. Igazbl minden sokkal rugalmasabb, modernebb, mint eddig, ez fknt a fejlesztsi rendszerre igaz (meg persze a nehzsgvlasztra, ami mind a kihvst, mind a karakterek vgleges elvesztst tekintve nagyobb szabadsgot biztost, mint korbban megszokhattuk). Mivel az, hogy a karakterek milyen irnyba specializldjanak, mr sokkal inkbb a dntseink eredmnye (itt kap megint risi szerepet, hogyan kpezzk ket az iskolban), mintsem egy predeterminlt ktttsg, ezrt mindenkit olyanra formzunk, ahogy zlsnk diktlja. Mindenkivel ki fogunk prblni vagy fl tucatnyi karakterosztlyt, cserlgetjk a fegyvereket, az aktv s passzv kpessgeket, valamint prblgatjuk a battalionokat. Ezek nagyobb katonai egysgek, amelyek a vezetkszsg szintjtl fggen kapcsolhatk a szereplkhz, klnleges kpessgeket s bnuszokat garantlva nekik, de emellett elvrjk, hogy a fegyverek elhasznldshoz hasonlan ket is frissen tartsuk.

A legjobb pedig, hogy szletett egy kompromisszumos megolds a rosszul sikerlt lpsek korriglsra is, s nem kell hozz llandan ki s be lpkedni. Mivel a ftemplom tmogatst lvezzk, ezrt egy isteni beavatkozs nev kpessggel visszallthatunk egy korbbi, neknk tetsz llapotot, de plynknt csak nagyon korltozott szmban. Persze ahogy a jtk sorn adakozunk az egyhznak, a hasznlatok szma is nvekszik, ezzel taln egy kicsit tlzottan is megknnytve a jtkot. Veternok egybknt ezttal egszen nyugodtan mehetnek a megszokottnl egy nehzsgi fokozattal feljebb, bele fog frni.



rdekes, de nmikpp felesleges jts, hogy az iskolhoz hasonlan a csatatr is bejrhat a talaj szintjn, teht ha valamirt jobban szeretnnk ezt a kevsb tlthat tps-nzetet, gy is jtszhatunk, vagy pp vltogathatunk a klnbz szemszgek kztt. Bevallom, amikor a megjelens eltt egy hnappal rkezett vagy szz screenshot, a szvemhez kaptam, mert annyira elnagyoltnak tnt a krnyezet, mintha nhny genercit ugrottunk volna visszafel az idben. Na ezek szinte mindegyike a csatatren, testkzelbl kszlt, de biztos vagyok benne, hogy nem sokan fogjk ezt a nzetet vlasztani, madrtvlatbl pedig minden pont annyira van kidolgozva, amennyire szksges. Tovbb megyek, amit technikai oldalrl esetleg hinyossgknt lehetne felrni neki, azrt az art style maximlisan krptol, a Three Houses ugyanis elkpeszten szp s nagyon egyben van, sok szempontbl taln a Dragon Quest sorozathoz tudnm a leginkbb hasonltani, de szerintem annl egy kategrival szebb s egysgesebb (igazbl kettvel, de nem vgyom a DQ-rajongk haragjra). Ez nem biztos, hogy lejn az llkpekrl, de mozgsban sok tz ra utn sem lehet runni a kpi vilgra.

Nem is olyan rgen a Shadows of Valentia kapcsn Veres Miki kollgm megjegyezte, hogy kicsit kezdik tltolni a sorozatot, tl gyakran jnnek az j rszek, rdemes lenne htrbb lpni egyet s tgondolni a jvt. Ht a Fire Emblem jvje a Three Houses szemlyben ezennel megrkezett, szerintem soha a sorozat trtnetben ennyi jdonsgot nem tettek bele s nem fordtottak ennyi energit arra, hogy felvarrjk a rncokat. Nem lltom, hogy minden vltoztats osztatlan sikert fog aratni (a dgunalmas fetch questektl pldul a hideg rzott), de egyrtelm, hogy nagy odafigyelssel, ignyesen igyekeztek mindenhez hozznylni. Az a trekvs is szemmel lthat, hogy egyre kevsb kveteli s hatrozza meg a Fire Emblem, hogyan jtsszunk vele. Aki mikromenedzselni szeret, az legalbb annyira megtallja a szmtsait, mint aki a trtnetben ln ki magt, vagy aki inkbb a csatkra koncentrlna.



Ez lehet persze az elny mellett htrny is, itt-ott taln tl is lttek a clon, voltak pillanatok, amikor a menedzselsi lehetsgeket s a csatk szmt is tlznak reztem, de sohasem annyira, hogy elvegye a kedvem a jtktl. Szemly szerint a f trtnetet kicsit kiszmthatnak, darabosnak talltam, de ez sajnos nagyon sok japn szerepjtknl elfordult az elmlt vek sorn, a krnyez vilg s a karakterek kidolgozottsga krptolt ezrt bsgesen.

Mindent sszevetve a Three Houses a Switch kihagyhatatlan jtka, az v vgi "best of" listk ktelez szereplje kell, hogy legyen, amit kisebb problmi ellenre is mindenkinek ki kell prblnia, aki csak teheti.

[2] Rehynn20
jl 28., vasrnap 1:30 #17
Vlasz Stinger (#16) zenetre
+ Szinte minden elemben megjult, tbbnyire elnyre
jl 27., szombat 22:31 #16
Vlasz Rehynn20 (#8) zenetre
Most is azt mondom de ettol fuggetlenul...
"Cerberus. Humanity First." | Twitter/XBLive/NNID: StingerHU | 3DS FCode: 1779-1409-5762
[23] bandee23
jl 26., pntek 20:09 #15
Vlasz Shifty Fox (#13) zenetre
Soft reset majd jl jn. Ksz.
NNID: bandee23 3DS: 2552-2406-9956 Switch: SW-1593-2224-3235. PSN: kalmanlehocz
[23] bandee23
jl 26., pntek 19:50 #14
Vlasz Shifty Fox (#10) zenetre
Ja tnyleg nagy a doboz. Lehidaltam amikor meglttam.
NNID: bandee23 3DS: 2552-2406-9956 Switch: SW-1593-2224-3235. PSN: kalmanlehocz
[22] Shifty Fox
jl 26., pntek 16:08 #13
Vlasz Vega (#12) zenetre
B+, a szvbajt hoztad rm, hogy erre tnyleg van magyarzat

Mg kt dolog amit megjegyeznk:

A zene llat.

Abkorbbi rszek sprite-jai megjelennek piktogramknt amikor vizsgzni lehet, jpofa kikacsints.

Na hzok vissza jtszani mert mg elg gyengk a Black Eagle-jeim, nagyon megalztak az erdben egy random battle sorn,harmadszorra sikerlt tverekednem magam az ellensgen vesztesg nlkl

Akit rint, soft reset: L+R+(minusz gomb)+(plusz gomb)
GT: Shifty Fox | PSN ID: Shifty_The_Fox | Switch friend code: SW-6856-1226-1116 "One sword keeps another in the sheath."
jl 26., pntek 16:02 #12
Vlasz Shifty Fox (#11) zenetre
Annak az az oka, hogy a sztoribl ksbb kiderl, valjban denevr, s a plafornrl lg fejjel lefel.
.
.
.
(Igazbl nem, tnyleg katasztrfa a dobozkp)
[22] Shifty Fox
jl 26., pntek 15:53 #11
Jahh, mg egy aprsg: aki a bortt tervezte. Na, a kezt eltrnm a fejjel lefel nz Claude miatt.
GT: Shifty Fox | PSN ID: Shifty_The_Fox | Switch friend code: SW-6856-1226-1116 "One sword keeps another in the sheath."
[22] Shifty Fox
jl 26., pntek 15:50 #10
Kezdem sszelaptolni az llam, azrt az Awakening-Fates-Valentia kiss ers hasonlsga utn ugrottak egy kicsit.

Nagyon figyeltek a kritikkra, MINDEN-t, amit eddig ekztek,megpiszkltak kisebbnagyob mrtkben.

Amit mg kiemelnk: TELJES szinkron,az utols kis small talk-nl is. Kt nyelven. Nincs tbb hey.... oh.... hahh... majd 5 oldal szveg.

u.i.: A limited klassz lett, (vgl beadtam a derekam, pedig nem akartam limitedeket venni mr) csak megint hatalmas, akkora mint a switch doboza.
GT: Shifty Fox | PSN ID: Shifty_The_Fox | Switch friend code: SW-6856-1226-1116 "One sword keeps another in the sheath."
jl 26., pntek 13:41 #9
Egy dolgot amgy vletlenl kihagytam, pedig rdekes: vannak elg komoly boss-csatk tbb tile-os/tbb hp-cskos ellenfelek ellen, elg jk s elg gyakoriak.
[2] Rehynn20
jl 26., pntek 13:15 #8
Vlasz Stinger (#6) zenetre
Pedig hogy is mondtad? "Ez a Fire Emblem kottra ugyanaz, mint az aktulis." Aztn hiba monda az ember, hogy de ht mr nagyon korn ltszott, hogy tele lesz jtsokkal.
[16] Kenny
jl 26., pntek 12:59 #7
Vlasz Stinger (#6) zenetre
Same here...
PSN ID: Kenny_hun, WiiU/3DS ID: Kennyhun 3DS: 1736-0687-8661 Switch: SW-4473-7968-9192
jl 26., pntek 12:10 #6
Pedig megfogadtam, hogy tbbet nem veszek Fire Emblem jtkot, de ez...
"Cerberus. Humanity First." | Twitter/XBLive/NNID: StingerHU | 3DS FCode: 1779-1409-5762
[16] Kenny
jl 25., cstrtk 21:36 #5
A francba. jabb klts lesz.
PSN ID: Kenny_hun, WiiU/3DS ID: Kennyhun 3DS: 1736-0687-8661 Switch: SW-4473-7968-9192
[2] Rehynn20
jl 25., cstrtk 19:45 #4
Lesz baja az OCD-s nemnek az jdonsgokkal, de nem csak trohanni tervezek a jtkon, szval tllem. Nagyon jnak tnik egybknt.
jl 25., cstrtk 18:28 #3
Vlasz Lacek92 (#2) zenetre
Igazabol a hatterek egyaltalan nem realisztikusak, stilusukkal, szin- es formavilagukkal annyira illeszkednek a karakrerekhez, amennyire csak lehet. (Az iskolaban nagyon, a palyakon pedig ha elnagyolt is a kornyezet, nincs jelentosege)
[3] Lacek92
jl 25., cstrtk 18:04 #2
Valsznleg egy tkleteshez kzeli SRPG-t hagyok ki, de ez a "rajzolt anime karakterek realisztikus htterek eltt"-grafiktl a hideg kirz, annyira nem tetszik.
[23] bandee23
jl 25., cstrtk 17:52 #1
Huuu. Mr alig vrom. Flek, hogy augusztusban csak ezzel jtszom, pedig a DS, Witcher3, FE Fates s a Persona 5 is flbe van hagyva...
NNID: bandee23 3DS: 2552-2406-9956 Switch: SW-1593-2224-3235. PSN: kalmanlehocz
Fire Emblem: Three Houses adatlap
Mg nincs besorolva Mg nincs besorolva
Kiad: Nintendo
Fejleszt: Intelligent Systems
Megjelens: 2019. jl 26.
Kategria: Szerepjtk
Online jtkmd: Nincs

A szerkesztsg rtkelse:
9
Ami tetszett
+ Szinte minden elemben megjult, tbbnyire elnyre
+ A kldetsek kzti trtnseket lv varzsolja az iskola
+ Apr, mgis jelents vltozsok a harcrendszerben
+ Az eddigieknl sokkal rugalmasabb fejlesztsi lehetsgek
+ Preczen kidolgozott httrvilg s karakterek
+ Olyan tartalmas, mint brmely kt korbbi Fire Emblem jtk egyben
Ami nem tetszett
- Fantzitlan, unalmas, rutinszer kldetsek az iskolban
- A kzepesnl csak picivel jobb trtnet
Olvasi rtkels: 10 (1 szavazat)
Ez a jtk nem jelent meg msik platformon

17 | [Teszt] Fire Emblem: Three Houses

Meg lehet-e jtani egy majd' harminc ves, patins sorozatot, ami mr eddig is mfaja egyik legjobbja volt? A Fire Emblem mr korbban is magasra helyezte a lcet, de gy tnik mg hossz idre maradt benne szufla.
Tovbb a jtk adatlapjra / frumba