[Teszt] The Sinking City

The Sinking City

siklaraSimon Klára2019.07.17. 19:00

Rémisztő látomásai egy természetfeletti áradásokat elszenvedő, már-már süllyedő keleti parti városba vezetik el Charles Reed magándetektívet, aki csak saját bajának forrását keresi, Oakmont mocskos vize és számos rejtélye azonban őt is elnyeli. Irreális módon a lovecrafti ihletésű The Sinking City-től vártam, hogy kitöltse a ködben gomolygó űrt, amelyet a Silent Hill sorozat véget érése hagyott bennem. Ez természetesen nem sikerült neki, de a Frogwares húszas években játszódó detektív-horrorja még tökéletlenségében is egy kellemesen borzongató nyári horrorélménnyel gazdagított.

A rettentően cinikus és mindent egykedvű közönnyel fogadó, hallucinációit laudánummal kezelő, háborús veteránból lett magándetektív Reednél nehéz közhelyesebb főszereplőt elképzelni, ezért a Sinking City-t nem miatta, hanem sokkal inkább a félig víz alá került Oakmont miatt érdemes játszani. A hét kerületre osztott fiktív massachusettsi város első ránézésre egy elképesztően mocskos és depresszáló hely, amely ugyanakkor gyanús sikátoraival, furcsa külsejű lakóival és egészen sajátos helyi szokásaival felkelti az ember érdeklődését. Az olykor jellegtelenül ismétlődő, üres díszletnek ható utcaképek vagy belső terek, de még a céltalanul kóválygó, néha beragadó és szinte semmire nem reagáló NPC-k sem tudták kiölni belőlem a vágyat, hogy a végére járjak, miféle nem evilági erők játszóterévé vált ez az elátkozottnak tűnő hely. Csak ne lenne annyi utcája!

A Sinking City detektívmunkája némi túlzással kimerül abban, hogy félpercenként megnyitod a térképet és a noteszből puskázva utcaneveket bogarászol, majd a játék helyett te magad teszed le a markereket az épp folyamatban lévő küldetés következő állomásához. Már a ténykedésünk főhadiszállásául szolgáló hotelben magunkhoz vehetünk egy rahedli naplóbejegyzést korábbi vendégektől, akik szörnyű oakmonti megpróbáltatásaikról beszámolva kínos pontossággal adták meg, melyik két utca kereszteződésénél traumatizálódtak egy életre. Akármit próbálunk kideríteni, a fő kérdés mindig az, hogy honnan hová kell elcaplatnunk, vagy víz alá került utcák esetén átmotorcsónakáznunk, amit hála az égnek legalább megtámogat a telefonfülkék közti gyorsutazás lehetősége. A forgatókönyv szinte mindig ugyanaz: valakivel beszélünk, aki ad egy elsőre roppant könnyűnek tűnő feladatot, amelynek megoldásához fel kell leresnünk és át kell kutatnunk az ügyhöz kapcsolódó néhány helyszínt, olykor akár búvárruhát öltve vizalatti barlangokba merészkedve.

Itt, noha a repertoárt hamar kiismerjük, mutatkozik némi változatosság a játékmenetben, pláne mivel Reednek az ukrán fejlesztőcsapat Sherlock Holmes játékainak címszereplőjével szemben természetfeletti képességei is vannak. Hol felvillanó látomások formájában kap betekintést a múlt eseményeibe, hol a Murdered: Soul Suspect-ből ismerős módon maga is belecsöppen a múlt egy lenyomatába, hogy aztán retrokognició, vagyis a múlt érzékelése nyomán állítsa időrendi sorrendbe az ott lezajlott eseményeket. Ez utóbbi csak akkor válik elérhetővé, ha az adott helyszínt kellő alapossággal átnyálaztuk és a kulcsfontosságú nyomokat mind megvizsgáltuk, ha pedig valamennyi lehetséges nyomra rábukkantunk, ráadás tapasztalati pontot is kapunk, amelyet különböző skillekre költhetünk erőnlét, harc és elme kategórián belül. Kutakodásunk eredményeként gondolatfoszlányaink lesznek, amelyeket a Sherlock Holmes játékokból átemelt Mind Palace menüpont alatt kombinálhatunk, hogy aztán ha a kirakós valamennyi darabkája megvan, levonjuk a végkövetkeztetést (olykor többféle megoldás is van). Más kérdés, hogy ezek egy része egy olyan morális döntésre fut ki, amelynek következményeit a későbbiekben nagyjából semennyire nem érzékeljük.

Bámészkodásunkat sokan nem nézik jó szemmel, így nem csak a várost az áradások óta elárasztó bizarr lényekkel, de titokzatos szektákkal, vagy a Ku Klux Klan tagjaival (?!) is összetűzésbe keveredhetünk. Sajnos ezek a csörték adják a játék legkiábrándítóbb pillanatait, mert a külső nézetből lövöldözést annak minden primitívsége ellenére rég éreztem ennyire fájdalmasan körülményesnek, ráadásul a műfajra jellemzően a muníció is nagyon ki van számolva, ezért nem ajánlott sokat bénázni. „Szerencsére” ellenfeleink is egyszerűek, mint a faék, és sokszor lecövekelve várják, hogy véget vessünk szenvedéseiknek, kivéve az idegbeteg módjára ugráló kis dögöket, akiket legszívesebben lapáttal (mi mással??) vertem agyon. Az agyvérzés elkerülése érdekében a kraftoláshoz szükséges kacatokat rejtő fertőzött városrészek kipucolásával érdemes megvárni, amíg a főküldetések során be nem gyűjtünk pár komolyabb lőfegyvert, de némelyik miniboss likvidálása még ezekkel is fájdalmas lesz. Ha túl sok borzalmat látunk, a lovecrafti horrorokban kötelező épelméjűség-csík egyre csökken, és először csak a képernyő hullámzik, később egyre agitáltabb főhősünk szörnyekről vagy a saját öngyilkosságáról hallucinál, teljes megőrülés esetén pedig jön a game over.

A ládákból összeszedett vagy általunk előállított lőszer nem csak a puffogtatáshoz kell, hanem általános valutaként is szolgál, de ez csak egy a külvilágtól elzárt város számos furcsaságából a sajátos dialektus, vagy a házszám helyett hobó jelekkel megjelölt épületek mellett. Oakmontot többek közt néhány egymással rivalizáló előkelő család irányítja, amelyek közül az egyik tagjai majomra emlékeztetnek, mert egy ősük egy majommal közösült, de a társadalomban feszültségeket okoznak a szomszédos Innsmouthból bevándorolt lakosok is, akiket halszerű vonásaikról ismerhetünk meg. A készítők így próbálták a felfoghatatlan borzalmakat leíró novellái mellett rassizmusáról is híres Lovecraft örökségét megjeleníteni játékukban, amelyet az előitéletekkel teli korszak hű ábrázolásával indokolnak, ám végső soron nem igazán kezdenek a témával semmit. Mi több, az Árnyék Innsmouth fölött c. novella itt kiszolgáltatott bevándorlóként ábrázolt halembereinek többségéről rendre kiderül, hogy a Mélységlakókat szolgálja és a világvége eljövetelén munkálkodik, vagyis... akkor mégse bízzunk a furcsa külsejű idegenekben??

A zavaros vizekről a játékmenethez visszaevezve, a Sinking City ugyan nem rág a szánkba semmit, a menüi azonban olyannyira logikusak, hogy a legtöbb dologra a tanító bejegyzések olvasgatása nélkül is rá fogunk jönni, legyen szó a bármikor megnyitható körmenü használatáról, vagy a városi könyvtár archívumában kutakodásról. Ez az egyértelműség a kezelhetőség esetében üdvös, az agytorna esetében azonban már kevésbé. A legtöbb esetben a nyomozómunka javát a mászkálás és az almenükben pepecselés tölti ki, hogy folyamatos ténykedésünkkel úgy érezzük, valamiféle szellemi munkát végzünk, holott csak követjük a viszonylag egyértelműen elhullatott kenyérmorzsákat. A kraftolás és a karakterfejlesztés is olyan tevékenységek, amelyeknek a hiánya sem lenne túl feltűnő, ahogy a város is nyugodtan lehetett volna kisebb területű, mert annyira nem jellegzetes egyik része sem, hogy ne felesleges időhúzásnak érződjön az A-ból B-be eljutás. A szűkös büdzséről árulkodó hullámzó színvonalú grafika még hagyján, mert a sok korhű látványelemnek és a változó napszakoknak hála így is el lehet ámuldozni Oakmont lepusztultságán, a PS4-en tapasztalt beszaggatások azonban némiképp ezt is megzavarják.

Vérzik a szívem a Sinking Cityért, mert a témának és a világának köszönhetően egyfelől elképesztően játszatja magát és eddig az idei kedvenc bűnös élvezetem, másfelől csaknem minden aspektusa olyan közepes, hogy az összhatás is nagyon vegyes, de leginkább jellegtelen. Kár érte, mert izgalmas a története, nagyszerű a hangulata, és igazán kritikus hibája nincs, csak a sok kicsi sokra megy, ezért kellő türelmet igényel a frusztráló játékmenettel megszenvedve kivárni a jobb pillanatait. A nagy számok törvénye alapján most már igazán jöhetne egy nem középszerű lovecrafti horror, addig is a The Sinking Cityt elsősorban a témára hozzám hasonlóan kiéhezett sorstársaimnak ajánlom.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

20 órája
1

Heti megjelenések

22 órája
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

2 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

3 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

4 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

5 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

5 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

6 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

7 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

9 napja

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

Penny's Big Breakaway

A Sonic Mania fejlesztőinek debütáló alkotása teljes mértékben saját alapokra építve tör át a harmadik dimenzióba, de a klasszikus SEGA platformerek iránti alázat így is minden porcikáján érezhető. A végén talán még a kék sündisznót is sikerül megelőzniük? TESZT!

2024.03.06.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==