[Teszt] 198X

198X

VegaNagy-Sz. Ferenc2019.06.26. 08:00

Bizonyára sokan belefutottatok már abba a mémbe, amin az önérzetes kis lator gamer azt az erős állítást húzza elő, miszerint neki nem egy élete van, hanem annyi, amennyit csak a megszemélyesített karakteren keresztül ő választ magának. Nagyjából ez a gondolat áll az 198x középpontjában is, kiegészülve azzal, hogy régen minden jobb volt. Egészen pontosan a nyolcvanas években, amikor a játéktermek világa nem csak addig ismeretlen élmények forrásaként, de egyben a más közösségekből kirekesztettek legjobb menekülési lehetőségeként is funkcionált. Magyarul egy olyan hely volt, ahol magasról lehetett tenni a külvilágra és elmerülni a virtuális térben. Ezeket nem én állítom, hanem az 198x, ami - közhelyes szófordulat, tudom, elnézést - egy klasszikus szerelmeslevél egy érának, egy életérzésnek és -módnak, valamint úgy általában véve a retro játékoknak.

A körülbelül egy órás játékról nem állíthatjuk, hogy húzná az időt, a szűk időkeretbe belefér egy fantasztikusan jól kinéző, egyszerű, de frappáns kerettörténet (az álmodozó fiú a nyolcvanas évekből rákap a játéktermek világára), valamint a korszak öt népszerű műfajának egy-egy prototípusa tíz perces adagokban. A beat'em uptól indulva kapunk még egy vérbeli Outrun-klónt, egy balról jobbra scrollozós, Gradius- és R-Type-gyökerekkel bíró shmupot, egy villámgyors reflexeket igénylő, leginkább talán a Shinobira hajazó kaszaboldát, majd zárásként egy sajátos dungeon crawlert. Ezek mindegyike úgy néz ki, mintha feljavítanánk a nyolcvanas évek jellegzetes pixelgrafikáját a mai, jócskán fejlettebb technológiai lehetőségekkel, ami nemcsak egyedi, de nagyon stílusos összképet eredményez. Legyen szó bármelyik minijátékról, rendkívül jó érzékkel nyúltak hozzá az alapokhoz, hangulatteremtésből csillagos ötös az 198x. És az a zene... a legjobbak között lett volna a maga idejében is, nem kevésbé fantasztikus most is (köszönjük Yuzo Koshironak és a svéd Sinephonynak).

A legkomolyabb problémák sajnos a játék hosszából adódnak. Nem az egy órával van baj, mert bármennyire is furán hangzik, ez akár még elég is lehetne, hiszen a fenti zsánerek nagy része simán működik egy-két órás teljes játékidővel is (sőt, a fél óránál hosszabb shmupokra a rajongók már tikkelnek). A gond azzal van, hogy mindenből csak egy kis ízelítőt kapunk, mintha random játékokból kiemelték volna a második-harmadik szakaszt, aztán kivették volna a kezünkből az irányítást és betöltöttek volna valami teljesen mást (eközben a nehézségi szint a mai elvárásokhoz lett igazítva). Ez azt jelenti, hogy nincs igazán ügyes játékmechanikákkal, valamint ötletes level designnal felépített íve a pályáknak, inkább amolyan termékminta hatást kelt az egész. Persze nyilván pont ez a koncepció, de így inkább csak kísérletként működik az 198x, kerek, összefüggő, teljes körű élményként nem. Fura, de olyan sétálószimulátor érzetét kelti, amiben az első perctől az utolsóig szinte minden interaktív, de mégis végig külső szemlélők maradunk csak.

Habár teljesen szubjektív szempont, de a kiváló hangulatú körítésen kívül számomra volt még egy óriási pozitívuma a játéknak, elég jól rámutatott arra, hogy a három évtizeddel ezelőtti slágerműfajok közül mi mennyire időtálló és képes megállni akár komolyabb változtatások nélkül is a helyét ma úgy, hogy a nosztalgiafaktort kizárjuk. Nos a shoot'em up működött - túlzott könnyűsége ellenére is a legjobban, az autóverseny ugyanakkor a legkevésbé. Persze a sajátos koncepció miatt sosem tudjuk meg, melyik hogyan ragyogna teljes pompájában, így marad a múltidézés, a nosztalgia és a hozzám hasonló vén trottyoknak a "de jó is volt" érzés. A fejlesztőcsapat magja részt vett a Stockholmi Videojáték Múzeum megalapításában is néhány évvel ezelőtt, az 198x pedig egyértelműen ennek az áldozatos munkának a kiterjesztése. Kár, hogy ennél a gyorsan illanó élménynél többet nem vállaltak be, elbírta volna a koncepció.

6/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

3 órája

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==