Igazán nem lehet panaszuk a kicsit lassabb tempójú, de ötletes, jól megvalósított sci-fi játékok kedvelőinek - szinte már évente megjelenik egy-egy “nemgyilkolós” alapokra helyezett darab. Az Event[0], Lone Echo, Tacoma, Deliver us the Moon után most itt az Observation, s bár a No Code Studio neve nem feltétlenül cseng ismerősen, előző PC-s játékuk, az Untold Stories kötelező darab a stílus rajongóinak.
Ja, hogy a stílusról még nem beszéltünk: az Observation egy…. Puzzle sétaszimulátor? Logikai játék? Valahol a kettő között van az igazság: a sztori szerint egy űrállomás mesterséges intelligenciájának, SAM-nek “bőrébe bújva” (nesze….) egyengethetjük az egyetlen hús-vér szereplő útját, de szó szerint: az állomás moduljait összekötő ajtókat fogjuk nyitni / zárni, tüzet oltunk, hibát keresünk, kódot fejtünk… és egy csomó minden mást, de ez sajnos már spoiler kategória.
A puzzle-k nem kifejezetten nehezek, de nem is túl szájbarágósak - a megoldás mindig kéznél van, nincs pixelvadászat, megfigyelni (obszerválni, khm) és gondolkodni viszont egyenesen kötelező. Az állomás kameráinak kicsit Watch Dogs-ra emlékeztető forgatása / zoomolgatása kellemesen klausztrofób hangulatot kreál, és a változatossággal sincs különösebb gond: a durván hat órás játékidőben alig van ismétlődés, az egyetlen kisebb problémám a játék végével volt, ami… nem rossz, csak… hűha, hát tényleg nem egyszerű spoilermentesen írni egy sztori alapú logikai játékról!
GUI - The Game
John McKellan, a játék főmuftija 2014-ben még a Creative Assembly keretein belül tolta az ipart, méghozzá az Alien: Isolation fő UI (felhasználói felület) grafikusaként, és ezt igazából le sem tagadhatná - még akkor sem, ha az Observation ellenállt a kísértésnek, és nem a már jól bevált retro-70-es, 80-as stílust, hanem egy kicsit realistább, “maibb” vonalat követ.
Megijedni azért nem kell, nem követelmény az egyszerű szöveges terminálok feltétel nélküli imádata: minden izeg, mozog, görbül, zsizseg, ahogy azt egy AI belső nézetének képernyőre álmodásától csak elvárhatjuk, az interakció pedig mindig pofonegyszerű és intuitív.
It's full of polygons!
Az Untold Stories kissé egyszerű (de hangulatos) grafikája után szemlátomást rádobtak a budget-hegyre a srácok és jóakaróik, így az Observation-nak nincs túl sok oka szégyenkezni: az állomás már-már fotorealisztikus, a tűéles fények és árnyékok pedig remekül mutatnak, hála a külső atmoszféra teljes hiányának. Talán az egyetlen komolyabb botlás Emma 3D modellje, animációja, és szemei... sajnos ezek nem olyan színvonalúak, mint a játék többi része, és néha kihúzzák a játékost az amúgy rendkívül sűrű atmoszférából, pláne, hogy a szinkron amúgy remek. Apropó szinkron: Kezia Burrows már bizonyított Amanda Ripley szerepében, és a SAM-et alakító Anthony Howell (ő volt a Call of Cthulhu főhőse) sem marad el tőle.
Nem túl nehéz párhuzamot vonni a 2001: Űrodüsszeia és az Observation között: nyugodt hangú űrállomás AI, bajban levő asztronauta, megmagyarázhatatlan események - ugyan nem hiszem, hogy a játék akkora klasszikus lesz a maga műfajában, mint a film, de a stílus rajongóinak itt és most ez egy kihagyhatatlan darab.
8/10
#untoldstories #thewitness #adrift
reptile