[Teszt] Layers of Fear 2

Layers of Fear 2

Gamer3652019.06.02. 13:36

A Layers of Fear 2-t az első rész egyenes ágú folytatásának nevezni talán még alábecslésnek is tűnhet. A lengyel Blooper Team debütáló játékával sem a horror műfajának szabályait nem írta újra, sem a világot nem forgatta fel fenekestül. Szimplán csak egy mesterien jól összerakott, egyszerű alapötletre felhúzott, sok szempontból felejthetetlen élménnyel gazdagították a horrorjátékok még mindig aktív aranykorát, főszerepben egy meghasonlott festővel, és annak egyre komorabb viktoriánus kori kúriájával. A kísértetházban nem csak az nem volt kiszámítható, hogy mi lesz a következő ajtó mögött, de az is, hogy visszanézve milyen látvány fogad majd minket.

Ez a recept pedig olyannyira bevált, hogy a folytatás is egy az egyben megörökölte. Annak ellenére, hogy a 2016-os előd óta nem csak három év telt el, de a Blooper megjárta a jövőt minden idők egyik leghangulatosabb cyberpunk játékával, az Observerrel, így talán nem lett volna ördögtől való gondolat némi fejlődést vagy változást várni a második epizódra. Ebből viszont csak egy csipetnyi jutott. A helyszín és a főszereplő valóban változott: a rémálmoknak ezúttal egy gigantikus óceánjáró ad helyet, a tortúrán pedig egy olyan Hollywood-i színész megy át, aki egy enigmatikus rendező utasításainak engedelmezve próbálja átadni magát az új szerepének.

Ezen pár soros felütés pedig túlzás nélkül a Layers of Fear 2 egészének nem csak a középpontja, de az egyszerű halandó által értelmezhető része is - a nettó 6 órás sztori ugyanis metaforák, imitációk, omázsok és rekreációk tömegével igyekszik megtoldani mondanivalóval, csak az utolsó negyedet szentelve explicit és egyszerű ésszel is felfogható magyarázkodásnak. Ebből kifolyólag viszont maguk a helyszínek és a történések is meglehetősen kevés közvetlen kapcsolatot ápolnak egymással. A mögöttes tartalom (főleg a karakter- és világépítés) itt-ott megtalálható jegyzetekkel, hangüzenetekkel és egyéb gyűjtögetnivalókkal próbál jelen lenni, de annak opcionális mivolta, illetve a Layers of Fear 2 struktúrája miatt nem sok sikerrel jár.

Ami ugyanis tökéletesen működött az első részben, az itt egyszerűen nem áll össze. A LoF2 alapvetően egy sétaszimulátor, ahol dróton húzva haladunk végig az egyes fejezeteken és azok helyszínein, az aprócska szobákban és folyosókban, ahol az ajtók mögött tárulnak fel az újabb és újabb helységek, visszafordulva pedig általában már egy teljesen más látvány fogad, ahogy egyre mélyebbre ereszkedünk az őrült útvesztőben. Interakciós lehetőség így nagyon ritkán van, bár ezúttal sikerült pár, komolynak azért nem nevezhető fejtörőt is beleépíteni, próbálva megtörni a monotonitást (ami sajnos elég gyorsan felüti a fejét). Csak épp van neki egy társa is: úgy hívják, frusztráció.

Valamilyen oknál fogva ugyanis az első fejezet magasságában megjelenik egy formátlan, alaktalan szörny, amely az egy méteres körzetén belül azonnali game overt hoz. Ez pedig nem csak a százszor megismételt üldözéses jelenetek során kerül elő (ahol csak annyi a dolgunk, hogy megpróbálunk elfutni a következő nagyobb helyszínig), de sokszor kiszámíthatatlan és váratlan helyeken is, mondjuk egy ajtót kinyitva, vagy egy sarkon befordulva, anélkül, hogy esélyünk lenne reagálni. Ez pedig újra és újra és újra megismétlődik, így rövid idő leforgása alatt a szörny és a vele kapcsolatos jelenetek nyomasztóból átmennek frusztrálóba, az pedig a hangulatot is elég gyorsan megöli, így sokszor nem az fog motiválni a továbbjutásban, hogy kiderüljön a történet egy következő szelete, hanem hogy az ember végre ne legyen rákényszerítve ugyanazon rövid akciójelenet sokadszori megismétlésére.

A komótos tempóban vitt fejezetek második felétől válik igazán hangsúlyossá a probléma, amikor kiderül, hogy a Layers of Fear 2 - elődjétől eltérően - nem egy három órás, azaz a műfajt és a témát tekintve tökéletes hosszúságú történet. Hanem egy brutálisan elnyújtott, legalább 6 órás tortúra, ahol két dolog váltakozik: a kihalt folyosókon való mászkálás, és az azokon való menekülés a szörny elől, időnként bedobott, végtelenül olcsó jump scare-ekkel, és fejezetenként egy döntési lehetőséggel. Végül ez súlyozza majd a három lehetséges befejezést, de szinte lehetetlennek látszik olyan szintű érdeklődést felmutatni a gyatrán felépített történet és annak főszereplője iránt, hogy az embert akár csak kicsit is érdekeljék a döntése következményei, vagy a magyarázat nélküli lezárás valamihez, aminek amúgy sem volt sok értelme. Vagy legalábbis annyi nem, hogy megérje a szenvedést.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

22 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==