[Teszt] A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

ne5hVáradi Dániel2019.05.14. 09:00

Pozitívan csalódni alighanem mindenki szeret. Kevés élvezetesebb dolog van, mint amikor az előzetesen megcélzott elvárásainkat sikeresen szárnyalja felül egy produktum. Nehéz eldönteni, hogy az Asobo Studio is valami ilyesmire pályázott-e tudatosan, az azonban biztos, hogy az idei év egyik titkos favoritját köszönthettem az A Plague Tale: Innocence személyében.

Történetünk az 1300-as évek közepén veszi kezdetét a középkori Franciaországban, az éppen gondtalan napjait tengető Amicia de Rune számára pedig kétségkívül élete legkeményebb időszaka következik. Egyik napról a másikra ugyanis élete a feje tetejére áll. A de Rune család idősebb örököseként épp egy hajtóvadászatról tér vissza apjával, amikor váratlan (és még inkább hívatlan) vendégek jelennek meg a birtokon. Az események innentől rohamosan fajulnak el, ártatlan kérdésekből hamar embervadászatba csapnak át, melynek célpontja az ifjú hölgy öccse, a különös betegségben szenvedő Hugo. Amiciának pedig nem pusztán a hirtelen nyakába szakadt felelősséggel kell szembenéznie, hanem a halálos fenyegetést jelentő patkányhordákkal is.

Az A Plague Tale (engedelmetekkel a továbbiakban elhagyom az A előtagot) történelmileg hiteles korba kalauzol minket, elvégre a legpusztítóbb pestisjárvány, a fekete halál (1347-52) időszakába repít vissza minket, egészen pontosan a dögvész elterjedésének kezdeti szakaszába. Ez pedig a játék alaphangulatára és egyben a logikai feladványok mechanikájára is erősen hatással lesz. A fejezetekre osztott történet egyes fázisain végighaladva a feladatunk a folyamatos elkerülés lesz, legyen szó emberi vagy éppen állati ellenfelekről. Utóbbiak ellen kezdetben kizárólag a fény jelent hatékony fegyvert, legyen szó egy fáklyáról, egy lámpásról vagy telepített "reflektorokról." Ezek hiányában a rágcsálók másodpercek alatt rohannak le minket és csupaszítanak le az utolsó csontig. Hasonlóan brutálisan bánnak el velünk az inkvizíció lovagjai, ha kiszúrnak minket, bizony rövid úton elbúcsúzhatunk Amiciától. Az előrehaladás kulcsa tehát az esetek döntő többségében a lopakodás és az észrevétlennek maradás. Idővel lehetőségünk akad a frontális összecsapásokra is, azonban mivel a harc erősen távolságfüggő, ezért ha csak tehetjük, jobban járunk, ha igyekszünk kerülni a közvetlen konfrontációt.

A Plague Tale egyik óriási erénye, hogy történelmi alapokra építő történetbe egy egészséges adag misztikumot is kever, így a narratíva második felében már az alkímia és a különféle titokzatos szertartások is erőteljesebb szerepet kapnak. Ezzel egyidőben a történetvezetés kapcsán nem egyszer volt olyan érzésem, mintha egy könyv vagy még inkább egy sorozat cselekménye rajzolódna ki előttem. Ezzel egyedül csak annyi problémám volt, hogy a játék viszonylagos rövidsége miatt nem jut kellő idő egyes karakterek vagy motivációk behatóbb bemutatására, így az események és a szereplők kapcsolata is kicsit hektikusan változik. Erre kiváló példa az Amicia és Hugo közti testvéri kapcsolat ábrázolása, mely a kezdeti nyűgből a folyamatosan egymásra utaltságon át a kényszerű ellentétekig és elfogadásig mindent felvonultat (és ez jól is van így), azonban néha olyan gyorsan váltják egymást az egyes állapotok, hogy az eredmény inkább erőltetett és enyhén vicces hatást kelt.

Pedig a játék egyáltalán nem vidám felütésű, épp ellenkezőleg, kellő pillanatokban meglehetősen jól szemlélteti nem pusztán a patkányok okozta pusztítást, hanem a túlélők keserűségét és reakcióját is a járványra. Amicia jellemfejlődése a fentebb említett lóugrások ellenére is kellő mélységben kerül kibontásra, amihez jó kiegészítést adnak a később felbukkanó mellékszereplők.

A Plague Tale ugyanis ügyesen építi fel az illúziót, miszerint a játék egésze Amicia és Hugo duójára épül, és bár a történet szempontjából valóban ez a helyzet, a játékmenet során többet fognak egymástól külön tölteni a testvérek, mint együtt. Ezt a húzást elismerően fogadtam, ugyanis tartottam tőle, hogy Hugo esetleges pesztrálása nagyon rányomja jelenlétét a játék egészére, ezáltal némileg megbéklyóz. Szerencsére azonban pont kellő ütemben váltják egymást a több szereplőre építő fejezetek és feladványok, valamint az egyedül teljesítendő, nagyobb szabadságot nyújtó szegmensek.

Hasonlóan meglepő, ahogy a kraftolás az előrehaladás során nem csak fokozatosan megnyílik, de ezáltal lehetőséget is ad rá, hogy a feladványok bizonyos részét nem kizárólag egyetlen módon teljesítsük. A rendelkezésre álló felszerelések között ugyanis a kezdeti fény- és tűzgyújtó eszközök mellett később találunk olyat, ami éppen a fényforrások kioltására szolgál, sőt, ideiglenesen még a veszedelmes patkányhadakat is terelgethetjük. Arra azonban figyelnünk kell, hogy a rendelkezésünkre álló eszközök némelyikének előállítása a fejlesztés rovására mehet. Bizony, a Plague Tale is alkalmazza azt a nem újkeletű módszert, miszerint a különböző lőszerek gyártása bizonyos mértékben ugyanazokat a nyersanyagokat használja, mint amivel a célba juttatásukat biztosító csúzli tuningolása is.

A lineáris felépítés ellenére a Plague Tale igyekszik egy minimális újrajátszhatósággal is készülni, hiszen az egyes fejezetekben rejtett tárgyakat is találhatunk, melyeket 3 eltérő kategóriába sorol a játék. Ezek egyike sem jelent semmilyen játékbeli előnyt, mindössze némi extra felfedezésre bátorítanak minket az egyébként korlátozott helyszíneken.

Ha pedig a helyszíneket szóba hoztam, kiváló alkalom, hogy átkössek a játék egy olyan elemére, ami a leginkább szembetűnő. A Plague Tale elképesztően jól néz ki. Nyilván nem áltat minket új grafikai mérföldkövekkel, viszont könnyűszerrel van partiban az elmúlt esztendő bolckbustereivel. Az összhatás néhol kissé gyengécske, amikor azonban egy téli hóesésben megpillantunk egy várat, akkor ember legyen a talpán, aki nem csettint elismerően. Hasonlóan dicsérő szavakat érdemel a zenei oldal is, melynél inkább egy-egy kiemelkedő betét lehet emlékezetes, azok azonban tökéletesen passzolnak az adott jelenetekhez. Egyedüli negatívumként a szinkront tudnám felhozni, melynél az angol hangsávot éreztem kicsit gyengének, érthető módon hátrányban volt a francia dialógussal szemben.

Ha pedig a negatívumokat említettem, még egyre ki kell térnem. Ezek pedig nem mások, mint a játék bossfightjai. Dacára annak, hogy a Plague Tale főleg a lopakodásra és a csendes ártalmatlanításra helyezi a hangsúlyt, néhány ponton kénytelenek leszünk nyílt harcba bonyolódni, ezek közül pedig mindenképpen kiemelkednek a már említett összecsapások. Ennek az az oka, hogy ezeknél a játék látványosan saját maga ellen dolgozik. Vagy a küzdőtér picit alkalmatlan (a csúzli miatt kell egy minimális távolság az ellenfelektől), vagy a helyszín kialakítása nem ideális, esetleg a kettő együtt. Valamint itt üti fel igazán a fejét a picit sutácska mozgásból adódó kamerakezelési nehézség. Ezek egyike sem égbekiáltó hiba, azonban látványos kontrasztban vannak a játék többi részével, ezért igazán szembetűnőek.

Az A Plague Tale: Innocence büszkén képviselheti az AA játékok táborát, az Asobo Studio alkotása könnyűszerrel lehet az idei év egyik meglepetéscíme. A történelmi időutazásra építő testvérdráma bár pont történetvezetésében kissé elnagyolt, játékmenet téren kellő változatosságot tartogat, amit ráadásul remek audiovizuális oldallal fejel meg. Amennyiben épp egy néhány napos elfoglaltságot nyújtó kalandjátékra vágynátok, érdemes lehet vigyázó szemetek Párizsra vetnetek.

Pontosan
8
A Plague Tale: Innocence | Platform: PC, PS4 (tesztelt), One
Kiadó: Focus Home Interactive | Fejlesztő: Asobo Studio | Megjelenés: május 14.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

16 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==