[Teszt] Nintendo Labo - Toy-Con 04: VR Kit

Nintendo Labo - Toy-Con 04: VR Kit

mcmackoGéczy Attila2019.05.04. 13:56

Sokan szkeptikusan néztünk fel, amikor meghallottuk, hogy a Nintendo saját VR készlettel készülődik, ráadásul mindezt a Switch visszafogott hardveréhez tervezi hozzácsattintani. A hírekből realitás lett, a LABO termékcsaládba tartozó készlet pedig megérkezett egy méretes dobozban, így első kézből próbálhattuk ki, mit is tud a Nintendo VR megoldása.

Kezdjük a puszta számokkal: a Nintendo Labo VR Kit (Toy-Con 04) olyan 25.000 Forint környékén kapható, a csomag pedig egy univerzális kartonszemüveget tartalmaz (amit a zsargon cardboard-nak hív), ehhez pedig jó pár apró virtuális játékocskát telepít. De most jön a java, ugyanis hét további Toy-Con kartonjáték-modult, valamint kilenc nagyobb szabású játékprogramot is magába foglal a készlet. Ár/érték arányban ez a csomag még akkor is verhetetlennek tűnik, ha a nap végén csak egy halom papírjáték lesz a tényleges fizikai jussunk - a kartondarabokat azonban össze kell állítani, ami már önmagában jó móka, majd a nap végén jöhet a Switch képernyőjén és a szemüvegen keresztüli játék, amely egy érdeklődő-kitartó gyermek számára rengeteg elfoglaltságot fog jelenteni.

Lássuk a kartont! A papír minősége teljes mértékben megegyezik a korábbi Labo készletek színvonalával. Azaz: a Nintendo által végrehajtott gondos perforálásnak és kikönnyítéseknek köszönhetően pofonegyszerű dolog kipattintani, majd behajlítgatni a kartonelemeket, és összeilleszteni az egyes részleteket. Ám ha kicsit erősebben esünk neki a kartonnak, simán komolyabb maradandó károsodást lehet az egyes daraboknak okozni. A nagyobb játékok (pl. a madár) összeszerelése egy gyerkőcnek még a képernyőn folyó utasításokkal, és 3D animált segédletekkel együtt is beletelhet másfél-két órába. Két felnőtt (mondjuk egy fiatal pár) viszont háromnegyed óra alatt túl tud esni a legkomplexebb rendszerek összeállításán is, ha egyszer beüt a lendület. Az így elkészült kartonkreálmányokra vigyázni kell, ráadásul a lakásban nem kevés helyet fognak elfoglalni a szerkezetek. A másik oldalon ott van pozitívumként, hogy játékosságban verhetetlenek ezek a modulok, a gumis megoldásoknak köszönhetően pedig tényleges fizikai hatást kell kifejteni rájuk, hogy a játékokat működtetni tudjuk. A VR szemüvegnek van egy általánosan használható „Google cardboard”-jellegű foglalata (ide megy a Switch), az optikát pedig utólag Switchhel együtt lehet hozzáilleszteni a méretesebb kartonszerkezetekhez. Kontroller nélkül is tudunk szólni a szemüveghez, a kartonszerkezet tetején való finom ujjkoppintásokkal.

Gyorsan ugorjunk a másik fő kérdéshez: milyen is a VR kép minősége a Switchben? Ahogy sejteni lehetett, nem túl erős. A kézikonzol üzemmódban lévő masina 720p natív felbontása két félkép megjelenítésére baromi pixeles képet ad, ráadásul gyerekszoba környezetben mind a Switch, mind a lencsék gyűjtik a port. Miután az amúgy tiszta szőnyegpadlón ücsörögve összeraktuk a rendszer alapjait, döbbenten néztem a szerkezetbe, hogy mennyi por és száldarabka behúzódott a látómezőbe. Ez ellen érdemes legalább a Switch képernyőjét megfelelő tisztítással kezelni, mielőtt nagyobb játékba vetnénk magukat. Második benyomásra viszont simán hozzászokunk a darabosabb látványhoz, és egy idő után eszünkbe sem jut majd a kép minőségén méltatlankodni. Röviden, a Toy-Con univerzumban létező minijátékokhoz ez a minőség pont megfelelő, a térbeliség hatása pedig ugyanúgy jelen van, mint a nagytestvér VR szemüvegeknél. Még egy nem elhanyagolható pontot kell érintenünk a rendszer konstrukciójának értékeléséhez: a szemüveghez nincs pánt, egy vagy két kézzel kell tartanunk magunk előtt a kartonjátékot. Így várhatóan a legkitartóbb gyerekek sem fognak túlságosan belefeledkezni a VR-világba, ugyanakkor az ergonómiának alaposan odacsap ez a megközelítés. Hosszasan, belemerülősen senki sem fog a Toy-Con VR-al játszogatni maszekolt rögzítős megoldások nélkül (amire a net népe már mindenféle megoldásokat szolgáltatott az elmúlt hetekben).

Mint említettük, tizenhat játékkoncepció összesen hatvannégy variációja vár arra, hogy a VR lehetőségeivel megismerkedjünk. Ezek tényleg csak apró szösszenetek, amelyek mintha csak a Nintendo koncepciós tervei közül kerültek volna ki: tessék srácok, itt a szemüveg, nagyjából ilyen interakciós lehetőségeket lehet kihozni komolyabb irányítók és teret figyelő kamerák-szenzorok nélkül. A nagyobb falatok csak ez után jönnek, és persze, ahogy összeraktuk a vonatkozó „nagyjátékokat”, utána lehet sorra elmerülni az ágyúzásban, a fotózásban, a pedállal való békaugrásokban, a madarakkal való repülésben, vagy a többi jópofa lehetőségben. Ezen programok ráadásul meglepő finomságokkal vannak felturbózva, nem ám csak egyszeri, bazári szórakoztatásként szolgálnak. A Wii minijáték-gyűjtemények, vagy a korábbi Toy-Con játékok mintájára egészen komoly tartalmat kaptak mind egytől-egyig. A tempó általában lassabb a nagygépes VR játékok megoldásaihoz képest, így fejfájást, vagy szédülést minimálisan sem tapasztaltunk a tesztelési idő során. (Ehhez lehet hozzásegít az is, hogy a szenzorok csak 360°-os körbeforgást tesznek lehetővé, előre-hátra hajolni nem lehet a virtuális térben.) Na de vissza a lehetőségekhez! Az elefánt kicsit kilóg a sorból, a furcsa ormány ugyanis egy kreatív 3D ecset is egyben. A Joy-Con irányítókban lévő érzékelők segítségével a játékos térben rajzolgathat, ez pedig azzal együtt is óriási poén, hogy valójában a térben „3D-nyomtatott gyurmacsík” felbontása eléggé korlátos. Zseniális ötlet, zseniális koponyáktól.

Mint ahogy az is remek, ahogy a Labo akadémia ismét elmagyarázza a rendszerek működését, némi természettudományos/informatikai-alapozásra ösztökélve a kis felhasználókat. Angoltudás persze szükséges az oktatórészekhez, így nem árt, ha van segítség (mondjuk egy szülő jelenléte) a kölykök közelében. Ugyanígy visszatér a Toy-Con garázs is, ahol könnyed grafikus programozási lehetőségekkel alkotóként is kihasználhatjuk a VR lehetőségeit. Ebben a szekcióban sajnos nem volt időnk igazán elmerülni, de az biztos, hogy a kitartó, élelmes gyerekeket vastag jutalomérzettel látja majd el a saját alkotásaik újrajátszása a virtuális térben.


VR-kompatibilis Switch játékok

A Labo VR készlet megjelenése mellé a Zelda: Breath of the Wild és a Mario Odyssey is megkapta a maga ingyenes patchét.

A Zelda gyakorlatilag végigjátszható VR üzemmódban, a Mariohoz pedig új, VR specifikus minipályákat hoztak ki. Sajnos a felbontás mindkét játéknál alapos kárt szenved, ráadásul a Zelda kritikusan alacsony képfrissítéssel, és kásás összhatással szédíti a próbálkozókat. Bár a Mario tartalmak alapvetően jópofa bővítések az alapjáték mellé, azért a Zelda esetében inkább csak érdekességként tekintsünk a VR lehetőségre. A program ilyen formában történő végigjátszását fiziológiailag sem ajánljuk senkinek.

További technikai részletekért érdemes megnézni a Digital Foundry vonatkozó videóját.

Olcsó, de nem feltétlenül híg szórakozás a Nintendo Labo: Toy Coy-04 VR Kit, amely bár a virtuális valóság egy egyszerű, kissé szöszös, kissé darabos megvalósítását mutatja be, a mögé pakolt minijátékok, oktató és alkotói tartalmak vastagon az ajánlott kategóriába repítik a készletet. Félelmetes, hogy a Nintendo milyen jó érzékkel állítja össze ezeket a Labo csomagokat, és az is durva, hogy egy nyilvánvalóan költséghatékony megoldásból is használható, mi több, nagyon is szórakoztató VR lehetőséget kalapáltak a japán fejlesztők. A VR Kit tehát a legtöbb szempontból túlszárnyalta a várakozásainkat, ez a tett pedig nem is lehet más, mint egy újabb Nintendo varázslat végeredménye!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

21 perce

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==