[Teszt] Nintendo Labo - Toy-Con 04: VR Kit
Eddig 15 hozzszls
mcmacko
2019. mjus 04.
szombat 11:56
Sokan szkeptikusan nztnk fel, amikor meghallottuk, hogy a Nintendo sajt VR kszlettel kszldik, radsul mindezt a Switch visszafogott hardverhez tervezi hozzcsattintani. A hrekbl realits lett, a LABO termkcsaldba tartoz kszlet pedig megrkezett egy mretes dobozban, gy els kzbl prblhattuk ki, mit is tud a Nintendo VR megoldsa.



Kezdjk a puszta szmokkal: a Nintendo Labo VR Kit (Toy-Con 04) olyan 25.000 Forint krnykn kaphat, a csomag pedig egy univerzlis kartonszemveget tartalmaz (amit a zsargon cardboard-nak hv), ehhez pedig j pr apr virtulis jtkocskt telept. De most jn a java, ugyanis ht tovbbi Toy-Con kartonjtk-modult, valamint kilenc nagyobb szabs jtkprogramot is magba foglal a kszlet. r/rtk arnyban ez a csomag mg akkor is verhetetlennek tnik, ha a nap vgn csak egy halom paprjtk lesz a tnyleges fizikai jussunk – a kartondarabokat azonban ssze kell lltani, ami mr nmagban j mka, majd a nap vgn jhet a Switch kpernyjn s a szemvegen keresztli jtk, amely egy rdekld-kitart gyermek szmra rengeteg elfoglaltsgot fog jelenteni.



Lssuk a kartont! A papr minsge teljes mrtkben megegyezik a korbbi Labo kszletek sznvonalval. Azaz: a Nintendo ltal vgrehajtott gondos perforlsnak s kiknnytseknek ksznheten pofonegyszer dolog kipattintani, majd behajltgatni a kartonelemeket, s sszeilleszteni az egyes rszleteket. m ha kicsit ersebben esnk neki a kartonnak, simn komolyabb maradand krosodst lehet az egyes daraboknak okozni. A nagyobb jtkok (pl. a madr) sszeszerelse egy gyerkcnek mg a kpernyn foly utastsokkal, s 3D animlt segdletekkel egytt is beletelhet msfl-kt rba. Kt felntt (mondjuk egy fiatal pr) viszont hromnegyed ra alatt tl tud esni a legkomplexebb rendszerek sszelltsn is, ha egyszer bet a lendlet. Az gy elkszlt kartonkrelmnyokra vigyzni kell, radsul a laksban nem kevs helyet fognak elfoglalni a szerkezetek. A msik oldalon ott van pozitvumknt, hogy jtkossgban verhetetlenek ezek a modulok, a gumis megoldsoknak ksznheten pedig tnyleges fizikai hatst kell kifejteni rjuk, hogy a jtkokat mkdtetni tudjuk. A VR szemvegnek van egy ltalnosan hasznlhat „Google cardboard”-jelleg foglalata (ide megy a Switch), az optikt pedig utlag Switchhel egytt lehet hozzilleszteni a mretesebb kartonszerkezetekhez. Kontroller nlkl is tudunk szlni a szemveghez, a kartonszerkezet tetejn val finom ujjkoppintsokkal.



Gyorsan ugorjunk a msik f krdshez: milyen is a VR kp minsge a Switchben? Ahogy sejteni lehetett, nem tl ers. A kzikonzol zemmdban lv masina 720p natv felbontsa kt flkp megjelentsre baromi pixeles kpet ad, radsul gyerekszoba krnyezetben mind a Switch, mind a lencsk gyjtik a port. Miutn az amgy tiszta sznyegpadln csrgve sszeraktuk a rendszer alapjait, dbbenten nztem a szerkezetbe, hogy mennyi por s szldarabka behzdott a ltmezbe. Ez ellen rdemes legalbb a Switch kpernyjt megfelel tiszttssal kezelni, mieltt nagyobb jtkba vetnnk magukat. Msodik benyomsra viszont simn hozzszokunk a darabosabb ltvnyhoz, s egy id utn esznkbe sem jut majd a kp minsgn mltatlankodni. Rviden, a Toy-Con univerzumban ltez minijtkokhoz ez a minsg pont megfelel, a trbelisg hatsa pedig ugyangy jelen van, mint a nagytestvr VR szemvegeknl. Mg egy nem elhanyagolhat pontot kell rintennk a rendszer konstrukcijnak rtkelshez: a szemveghez nincs pnt, egy vagy kt kzzel kell tartanunk magunk eltt a kartonjtkot. gy vrhatan a legkitartbb gyerekek sem fognak tlsgosan belefeledkezni a VR-vilgba, ugyanakkor az ergonminak alaposan odacsap ez a megkzelts. Hosszasan, belemerlsen senki sem fog a Toy-Con VR-al jtszogatni maszekolt rgzts megoldsok nlkl (amire a net npe mr mindenfle megoldsokat szolgltatott az elmlt hetekben).



Mint emltettk, tizenhat jtkkoncepci sszesen hatvanngy varicija vr arra, hogy a VR lehetsgeivel megismerkedjnk. Ezek tnyleg csak apr szsszenetek, amelyek mintha csak a Nintendo koncepcis tervei kzl kerltek volna ki: tessk srcok, itt a szemveg, nagyjbl ilyen interakcis lehetsgeket lehet kihozni komolyabb irnytk s teret figyel kamerk-szenzorok nlkl. A nagyobb falatok csak ez utn jnnek, s persze, ahogy sszeraktuk a vonatkoz „nagyjtkokat”, utna lehet sorra elmerlni az gyzsban, a fotzsban, a pedllal val bkaugrsokban, a madarakkal val replsben, vagy a tbbi jpofa lehetsgben. Ezen programok radsul meglep finomsgokkal vannak felturbzva, nem m csak egyszeri, bazri szrakoztatsknt szolglnak. A Wii minijtk-gyjtemnyek, vagy a korbbi Toy-Con jtkok mintjra egszen komoly tartalmat kaptak mind egytl-egyig. A temp ltalban lassabb a nagygpes VR jtkok megoldsaihoz kpest, gy fejfjst, vagy szdlst minimlisan sem tapasztaltunk a tesztelsi id sorn. (Ehhez lehet hozzsegt az is, hogy a szenzorok csak 360-os krbeforgst tesznek lehetv, elre-htra hajolni nem lehet a virtulis trben.) Na de vissza a lehetsgekhez! Az elefnt kicsit kilg a sorbl, a furcsa ormny ugyanis egy kreatv 3D ecset is egyben. A Joy-Con irnytkban lv rzkelk segtsgvel a jtkos trben rajzolgathat, ez pedig azzal egytt is risi pon, hogy valjban a trben „3D-nyomtatott gyurmacsk” felbontsa elgg korltos. Zsenilis tlet, zsenilis koponyktl.



Mint ahogy az is remek, ahogy a Labo akadmia ismt elmagyarzza a rendszerek mkdst, nmi termszettudomnyos/informatikai-alapozsra sztklve a kis felhasznlkat. Angoltuds persze szksges az oktatrszekhez, gy nem rt, ha van segtsg (mondjuk egy szl jelenlte) a klykk kzelben. Ugyangy visszatr a Toy-Con garzs is, ahol knnyed grafikus programozsi lehetsgekkel alkotknt is kihasznlhatjuk a VR lehetsgeit. Ebben a szekciban sajnos nem volt idnk igazn elmerlni, de az biztos, hogy a kitart, lelmes gyerekeket vastag jutalomrzettel ltja majd el a sajt alkotsaik jrajtszsa a virtulis trben.

VR-kompatibilis Switch jtkok

A Labo VR kszlet megjelense mell a Zelda: Breath of the Wild s a Mario Odyssey is megkapta a maga ingyenes patcht.

A Zelda gyakorlatilag vgigjtszhat VR zemmdban, a Mariohoz pedig j, VR specifikus miniplykat hoztak ki. Sajnos a felbonts mindkt jtknl alapos krt szenved, radsul a Zelda kritikusan alacsony kpfrisstssel, s kss sszhatssal szdti a prblkozkat. Br a Mario tartalmak alapveten jpofa bvtsek az alapjtk mell, azrt a Zelda esetben inkbb csak rdekessgknt tekintsnk a VR lehetsgre. A program ilyen formban trtn vgigjtszst fiziolgiailag sem ajnljuk senkinek.

Tovbbi technikai rszletekrt rdemes megnzni a Digital Foundry vonatkoz videjt.




Olcs, de nem felttlenl hg szrakozs a Nintendo Labo: Toy Coy-04 VR Kit, amely br a virtulis valsg egy egyszer, kiss szszs, kiss darabos megvalstst mutatja be, a mg pakolt minijtkok, oktat s alkoti tartalmak vastagon az ajnlott kategriba reptik a kszletet. Flelmetes, hogy a Nintendo milyen j rzkkel lltja ssze ezeket a Labo csomagokat, s az is durva, hogy egy nyilvnvalan kltsghatkony megoldsbl is hasznlhat, mi tbb, nagyon is szrakoztat VR lehetsget kalapltak a japn fejlesztk. A VR Kit teht a legtbb szempontbl tlszrnyalta a vrakozsainkat, ez a tett pedig nem is lehet ms, mint egy jabb Nintendo varzslat vgeredmnye!

[4] Rovik
mj 08., szerda 22:13 #15
Vlasz Pickle Rick (#14) zenetre
Nem srs, lertam a tnyeket s vlemnyemet acikk al. n krek elnzst...
mj 08., szerda 19:38 #14
Vlasz Rovik (#13) zenetre
Gyerek akkor ne vedd megXD Ennyit srni, komolyan...
"You know I'm right, Morty, because I'm *burp* smarter than you."
[4] Rovik
mj 08., szerda 19:28 #13
Szemlltetsknt lvn ezt befotzssal illetve bekamerzssal nem lehet jl bemutatni, akinek volt mr ezen fejesek kzl valamelyik a fejn tudja mit lt,ezeket ami ezen a szemlltetn van picit minimlisabban (a fresnel lencsnek ksznheten) :
KATT!

A Vive 448ppi. A Rift DK 2 386 ppi.

Ezekhez kpest a Swith VR-ja gyenge lencsvel br mindezt egy 237ppi-s kijelzn amin radsul a tartalom is bven 720p al zuhan alig 30 fps-el.
Ez tnyleg minden csak nem lmny, nem varzslat. Amiket meg adnak hozz ingyen jtkokat gyakorlatilag nem mutatnak tl azon amit mondjuk egy gear VR-hoz tudsz aktivlni,st ott jpr adott illetve 1-2ezer forintos jtk ezekre krket ver s az lmny is kategrikkal elfogadhatbb (ugyanakkor rengeti a lcet az is) egy S6 mellett mint ez. Teht tnyleg nem rtem erre a labo vr-ra hogy lehet azt lltani hogy tlszrnyalta a vrakozsokat....Pontosan olyan hasznlhatatlan mint amenyire szmtani lehetett r.
[4] Rovik
mj 08., szerda 16:12 #12
Hiba teszem oda. A VR lmnynl ami a legjobban szmt az a kijelz. A kp amit kapsz. Ha az szar akkor az egsz nem r egy forintot sem. Namrmost ismtelten egy Qhd kijelz aminek felbontsa s kppont srsge is ersen krdjeles lmnyt ad, gy a Switch kijelzjeami a tredke a fentebb emltett kijelz adatainak, vgkpp halott tlet. Ocsmnynagy pixeleket s kppontok kztti hlt nzhetsz. Mindezt gyr kpfrisstssel. Brmifle komolyabb hasznlatra alkalmatlan. 1-2 perces techdemzsra meg gyenge, s mg drga is. Adnak pr kreatv techdem kacatot. s egy szaros cardboardnl valamivel jobb paprfejest. Amit tarthatsz a fejedhez - csods lmny. Ennl egy hasonl ron mozg gear vr kategrikkal jobb vr lmnyt nyjt brmilyen korosztlynak, s egy rendes kijelzvel a szemed sem cseszi tropra annyira mint a switch fle kijelz.
Van Switchem, boldog tulaja vagyok. De ez a nintendo vr mindamellett hogy tl van razva borzalmasan - ezrt pnzt krni is necces- gyakorlatilag a lehet leggyengbb leghasznlhatatlanabb vr lmnyt nyjtja. Vr fejest meg gyerek fejre amgy sem adnk....
Teht jhetsz nekem a pozitvumokkal, nekem ez a fentebbi rs durvn elfogult s a valsgtl elrugaszkodott.
mj 08., szerda 11:24 #11
Vlasz Rovik (#10) zenetre
A cikkben gy gondolom lerom a pozitvumokat s a negatvumokat is. Ezek alapjn te csak a negatvumokba kapaszkodtl bele a kelletnl jobban. Tedd oda a mrleg mell a tbbi rszt is.
"This is our time to medicate..."
[4] Rovik
mj 08., szerda 8:51 #10
Vlasz Rusti (#9) zenetre
Az nagyjbl az egyetlen pozitvuma, kreatv...
Komolyan nem rtem hogy lehet ezt ajnlani. Gyerek fejre plne, n~zze kzelrl agigapixeleket durva screendoor effekttel egy lcd-n. Szemkmls ezerrel.
Tnyleg mg egy qhd kijelz is lvezhetetlen vr-ban a screendoor miatt 570ppi-vel, nemhogy a switch kijelz.... Kiss szszs kiss darabos... Az..
[14] Rusti
mj 08., szerda 0:07 #9
Vlasz Rovik (#8) zenetre
Na igen, s radsul mg neked is kell sszeszerelni! Ennyi pnzrt...
[4] Rovik
mj 07., kedd 16:32 #8
Teht 25-rt van benne kvzi egy amgy 1-2ezres cardboard... Nmi plusszal.. Meg pr techdem szint jtk. Mindez VR szinten a lehet legocsmnyabb minsgben a kijelzbl addan,mikzben egy cardboardba rakott qhd-nl is rezeg a lc nemhogy 720p-n...s mindebbe egy nyomorult fejpnt sem frt bele...
Inkbb az a flelmetes hogy ezt valaki megveszi... Plne ha mg ajnlja is. Plne gyereknek a fejre...
mj 06., htf 11:27 #7
Vlasz bagszi (#6) zenetre
Csak buzdtani tudok mindenkit!
"This is our time to medicate..."
[9] bagszi
mj 06., htf 11:26 #6
Vlasz Tommy_Angelo (#1) zenetre
Terveim szerint sszerakom s viszem a Mjus 26-i Nintendo Napra. Gyertek kiprblni.
http://bagszipoke.hu - Pokmonos hroldal http://nintendolgok.hu - Nintendo kzssgi hrportl
[14] grosy
mj 05., vasrnap 9:47 #5
Egy Beat Saber jhetne is, s mris vennm.
[22] friedmannt
mj 04., szombat 20:40 #4
KATT!
Nintendo network id: friedmannt 3ds friend code: 1907-8705-8705
[22] friedmannt
mj 04., szombat 20:39 #3
Vlasz Tommy_Angelo (#1) zenetre
nintendo nap majus 26. Talan ott is lesz
Nintendo network id: friedmannt 3ds friend code: 1907-8705-8705
[38] Fieldtom
mj 04., szombat 19:41 #2
J karcsonyi ajndk lehet belle a gyerekeknek.
Tegnap is ma fekdtem le, ma is holnap fogok. Nintendo switch friend code: SW-3226-4561-1915, PSN: Fieldtom
mj 04., szombat 16:20 #1
Szivesen kiprobalnam valahol, mert proba nelkul penzt nem adnek erte. De fun lehet!
XBOX Live: GabeN306HUN / Steam: GabeN306HUN / PSN: GabeN406HUN (magyar profil), GabeN306HUN (angol profil) / Nintendo: GabeN306HU (SW-4105-6043-6441)