Múltbéli cselekmény, art déco környezet, belső nézet és egy elszigetelt, ám rejtélyes mód összeomlott társadalom. Ha valakinek első blikkre a BioShock ugrik be a Close to the Sun láttán, akkor nem tudjuk hibáztatni, hiszen még az említett stílusjegyeken túl is számos hasonlóságot felmutat a Storm in a Teacup játéka az Irrational modern klasszikusával. Nagy kár azonban, hogy a legfontosabb szempontot tekintve nem is nagyon lehetne távolabb egymástól a két játék, kidolgozottságban és tartalomban ugyanis ég és föld a különbség.
Pedig nem állíthatjuk, hogy nincs potenciál a Close to the Sun alaphelyzetében. A játék az 1800-as évek végén játszódik, egy alternatív múltban, ahol Nikola Tesla egy Helios nevű hajóra gyűjtötte össze a kor legnagyobb elméit, hogy valami rendkívülit hozzon létre ezen elképesztő közös tudásra alapozva. Persze ahogyan az lenni szokott, valami balul sült el - hogy pontosan mi, azt kezdetben nyilván nem fogjuk tudni. Rose, az újságíró sem azért érkezik a Helios fedélzetére, hogy felgöngyölítse mindezt - sőt, ő maga is csak a helyszínen szembesül azzal, micsoda szörnyűségek történtek a fedélzeten -,hanem hogy kishúga segítségére siessen, aki tudósként korábban szintén csatlakozott Tesla csapatához. Most mégis a te segítségedet kéri.
Tudományos kísérletek, eltorzított múlt és egy rendkívül különös, elzárt mikrouniverzum - ha valamiből, hát ebből aztán lehet építkezni, és az első pár órában a Close to the Sun meglehetősen nagy kanállal meri a sejtelmességgel átitatott izgalmakat. Arról nem is beszélve, hogy a rendkívül erőteljes atmoszféra mellett remekül adagolja a háttérsztorit is az elszórt újságcikkek, jegyzetek által. Sőt, maga a környezet is rengeteget mesél, amihez persze kellett a kidolgozottság is, ám ilyen téren szerencsére nem vall szégyent a Storm in a Teacup alkotása. Ami viszont elkeserítő, hogy ezt a nagyon erős alapot képtelen kellőképpen kiaknázni a Close to the Sun. A cselekmény fordulatai nem túl eredetiek, meglehetősen kiszámítható a történet alakulása, amit persze még bőven lehetne kompenzálni azzal, ha a kérdőjelek szertefoszlásával kellő ütemben növelik a tétet és a sztori léptékét az alkotók. Ám ez sem történik meg igazán, így a nap végén nem kapunk mást, mint egy kihasználatlanul hagyott univerzumot, néhány felületesen kidolgozott karaktert, illetve egy olyan befejezést, amiből sajnos hiányzik az igazi katarzis, hiába építgetik azt a játék folyamán.
Szívesen mondanám, hogy a gameplay még megmenti a menthetőt, ám a helyzet sajnos az, hogy a Close to the Sun ezen eleme leginkább csak funkcionális, hiszen egy nagyon letisztult horror-kalandról beszélünk, ami kilencven százalékban a felfedezésről szól, bármiféle harc nélkül. Gond persze nincs ezzel, hiszen az említett atmoszféra, meg persze a rejtély felgöngyölítése iránti vágy folyamatosan visz bennünket előre - igaz, néha bosszantó tud lenni, hogy a pályadizájn helyenként feleslegesen elnagyolt (értsd: indokolatlanul nagy helyiségek és túl sok szoba), igazán sok gyűjtögetnivaló ugyanis nincs a játékban. Egyszerűségéből adódóan a játékmenet túl sok emlékezeteset nem tartogat - leszámítva azt a maradék tíz százalékot. Sajnos azonban kifejezetten rossz értelemben véve, ezek a rohanós / menekülős szekvenciák ugyanis minden lehetséges problémát felvonultatnak, a túlzott szkripteltségtől kezdve a nem eléggé precíz irányításon át a trial-and-error jellegig - arról nem is beszélve, hogy minden egyes hiba után végig kell néznünk a tíz-tizenöt másodperces haláljelenetet.
Nagyon akartam szeretni a Close to the Sunt, és kár volna leplezni az elvitathatatlan érdemeit, hiszen az atmoszféra és a háttérsztori tényleg viszi előre a játékost. A BioShock-párhuzam azonban végül sokkal inkább átok lett, mint áldás, hiszen a referencia itt leginkább arra jó, hogy megmutassa: lehet ezt sokkal-sokkal jobban is csinálni.
A Close to the Sun egy érdekes és izgalmas alaphelyzettel csábít bennünket egy alternatív múltba, hiába azonban a történetben és a körítésben rejlő óriási potenciál, a végeredmény ilyen tekintetben csalódást keltő. Érdemi játékmenet híján pedig sajnos nincs mi kompenzálja mindezt…
***Close to the Sun | Platform: PC
Kiadó: Wired Productions | Fejlesztő: Storm in a Teacup
Megjelenés: 2019. május 2.***