Megmondom őszintén, egészen a Games Convetion-ös próbakörig rendkívül a radaromon kívül volt a Pure. Pedig szeretem az ilyen offroad mókákat, máig örömmel emlékszem vissza a hihetetlen 1nsane lazulásokra egy-egy LAN-partyn, azóta viszont nem igazán találkoztam olyan hasonló stílusú játékkal, mely magával ragadott volna, így szépen lassan dobtam is ezt a játéktípust a kedvencek közül. Aztán Lipcsében megtörtént a szerelem első látásra pillanat, a kiállított demóváltozat elől nagyon nem akartam elmenni, majd ezt a szerelmet a rövid, de kellemes sajtóprezentáció mélyítette igazán el.
Mi fogott meg? Hosszan sorolhatnám - fogom is - azonban egy kellemes, angol kifejezésben össze lehet foglalni: pick up & play. Ez a játék az, ami instant örömöt fog okozni mindenkinek, aki meglátja, vagy kipróbálja. Nem feltétlen sikerélményt, de örömöt, vidámságot mindenképp. Nem a grafika az, ami miatt ez van, nem a játékélmény, nem az irányítás, hanem az, hogy egy nagyon összerakott, nagyon a játékost kiszolgálni akaró játékot sikerült kikalapálni a fejlesztősrácoknak. Tapasztalatuk egyébként van benne, mert bár a Black Rock Studio név sokat mond - vagy legalábbis mondott, eddig - a srácok nemrég nevezték át a stúdiót, Climax néven dobtak közénk néhány MotoGP epizódot, sőt, ATV országban is tettek kiruccanást.
Most azonban azt az utat választották, ami nem feltétlen a biztos siker felé vezet, hiszen manapság a motorsport játékokban a csavarig menő szimuláció a menő, arcade vidámságot maximum akkor fogadunk el, ha a játék címe úgy kezdődik, hogy Burnout. A Pure viszont 100% arcade móka, vadregényes pályák, hatalmas ugrások, és rendkívül sok adrenalin ígéretével csábítja a tisztelt játékost. Nem véletlen, hogy fentebb említettem a Burnoutot, a Pure legmélyén ugyanis ugyanazt kínálja, mint az említett patinás sorozat egyik-másik középső része. Versenyezz őrült gyorsasággal, ugrass hatalmasokat, mutass be őrült trükköket, esetenként bucskázz hatalmasokat, mindezeket pedig tedd rendkívül stílusosan. Sőt, ugyanúgy megtalálható a játékban egy nitro kijelző, melyet meglepő módon a bámulatos mutatványainkkal tudunk feltölteni.
Kezdjük az elején, a World Tour módnál, mely a helyi karrier mód, mellette a szokásos gyors versenyfajtákat, és természetesen a multiplayer üzemmódot találjuk. A World Tour több versenycsoportból áll, melyek 4-6 futamot foglalnak magukba, összesen több, mint ötven versenyen vehetünk részt. Ezek a versenyek három fajtába sorolhatóak: A Race a szokásos verseny, hatalmas pályákon, temérdek lehetséges útvonallal, ugratókkal, és egyéb nyalánkságokkal. A Sprint szintén verseny, azonban lényegesen rövidebb, legtöbbször 2-3 kanyart tartalmazó pályákon, kevés ugratóval, több körrel, de ezek általában 30-40 másodperces körök. A Freestyle teljesen más, itt az számít, hogy mennyi és milyen trükköket hajtunk végre, kombókat építhetünk belőlük, melyekért pontokat kapunk. Eközben folyamatosan fogy az üzemanyagunk, majd a verseny végén a pontszámok alapján alakul ki a végleges sorrend. Mindegy, melyik játékmódban versenyzünk, a győzelem mindig két kulcs dologtól függ: turbó és trükkök.
A magyar kapcsolat
A Pure magyar mesteremberek keze munkáját is dícséri, a játékon a **3D Brigade** dolgozott. Ők készítették a "Mount Garda" pálya összes rögzített tereptárgyát (a házakat, hajót, a hatalmas várat, a start utáni boltivet, a szobrokat...), és a versenyzők felszerelése - több, mint hatvan féle cucc - is nekik köszönhető.
Ez a két fogalom pedig szorosan összefügg. Adva van ugyanis egy boost bar, mely a verseny kezdetén teljesen üres. Mindez egészen az első ugratóig tart, ahol egy sikeres trükk után kapunk egy adag turbót. Kicsit eltérve a gondolatmenettől, gyorsan két szó az irányításról. A dolog teljesen egyszerű, a megszokott ravasz-gáz-fék mellett egy gomb jut a turbóra, 3+2 a trükkökre. Szóval trükk -> turbó. Első körben csak a nagyon egyszerű ugratásokat tudjuk végrehajtani, majd néhány ilyen után elérjük a következő “kört”, bonyolultabb mutatványokat tudunk előhozni egy másik gombot megnyomva, még néhány bemutatása után pedig az igazán komplexeket. Ezek után már csak egy lépcső van, a speciális trükkök, melyeket nem a 3 “trükk-gombbal”, hanem a két ravasz feletti gomb együttes lenyomásával tudunk előhozni. Aztán lehet még a trükköket bonyolítani, de ezekbe a részletekbe nem akarok belemenni, a játék nagyon kellemesen tanít meg ezekre az apróbb finomságokra. A dolog érdekes része akkor jön, ha összerakjuk az információkat, azaz: minden trükk ad egy kis turbót. Megfelelő mennyiségű turbó begyűjtése után újabb trükköket kapunk, mellyel több nitró szerezhető. Azonban minél többet használunk a nitróból, úgy veszik el a lehetőségünk a komolyabb trükkök előhozására. Plusz ugye elesnünk sem igazán kellene, mert bár a játék pillanat alatt visszadob a pályára, elvesztünk egy adag nitrót. Ez a rendszer az, mely kívülről egyszerűnek tűnik, de élesben komoly taktikai lehetőségeket kínál. Ugrassak most, és trükközzek, vagy inkább nyomjam neki a gázt? Ne feledjétek, a cél mindig a győzelem, nem az, hogy menők legyünk!
Bár hamisítatlan arcade játékról beszélünk, a Black Rocknál nem akartak lemondani a tuningmágus közönségről se, ezért járműveinket igencsak sokrétűen alakítgathatjuk. Mit jelent ez? Nos, összesen olyan 100.000 különböző kombinációt ígérnek a fejlesztők, mely nagyotmondásnak tűnik, azonban rögtön kiderül, hogy nem az, ha megnézzük, az utolsó bokavédőig, festésig alakíthatjuk quadunkat a saját szájízünkre. Van olyan egység, melynek cseréje konkrét teljesítménynövekedést, jobb irányíthatóságot vagy egyéb előnyt jelent (ilyen a váz, motor, vagy a fékek, stb.), illetve olyan is van, melytől szimplán csak jobban néz ki járművünk. Szerencsére ha valaki nem akar órákat válogatni (legalábbis a későbbiekben, hiszen a különböző versenyek nyereménye egy-egy komolyabb kiegészítő), annak a gép egy gomb lenyomásával összerak egy ATV-t (lehet választani, hogy gyorsaság, vagy trükközhetőség irányában fejlessze), de ez a rengeteg tárgy garantálja azt, hogy ne lássunk két ugyanolyan versenygépet.
Nem csak a gép ellen, hanem az online játékban, hiszen a PURE nagyon támogatja a multiplayer mókákat. Összesen 16 játékos mérheti össze a tudását, ha nincsenek ennyien, akkor a gép is beszáll saját versenyzőkkel. Az őrült sebességet itt is garantálja a játék, egyszer sem vettem észre lassulást, vagy ugrálást. Minden játékmód a rendelkezésünkre áll, sőt még több is, például a Freeride, melyben a pályákon bármerre mehetünk, szabadon trükközhetünk. Itt látszik csak igazán, hogy mekkora és milyen részletes helyszíneket kapunk a kerekeink alá.
A részletekkel pedig nincs gond. Nem szeretek nagyokat mondani, de bátran kijelenthetem, hogy a PURE a jelenleg egyik, ha nem a legjobban kinéző versenyjáték. A járművek minden egyes alkatrésze mesterien kidolgozott, azonban ami még ennél is megdöbbentőbb az a helyszínek nagysága és kinézete. Komolyan hatalmas pályákról beszélek, olyan látótávolsággal, ami elszédíti elsőre a játékost. Rengeteg útvonalat, és olyan aprólékosan kidolgozott kiegészítőket rajtuk, hogy az ember teljesen elveszik benne. Mindez pedig szaggatásmentesen, őrületes sebességgel fut, mit fut, rohan! Nincs rá jobb szó: kitűnő lett.
Természetesen az ilyen adrenalin dús játék mellé dübörgő rockzene dukál, melyet meg is kapunk, néhány igencsak tempós szám lett licenszelve talpalávalónak. Mindez persze a motorok bömbölésétől és a versenyzők kurjongatásától ritkán hallatszik, de valahol ott mélyen ez is hozzátesz ahhoz a nagyon menő életérzéshez, melyet a játék ad.
Látszólag a PURE tökéletes, és megmondom őszintén, stílusán belül tényleg nagyon közel áll ehhez a státuszhoz. Két dologba tudtam csak belekötni, egyrészt hiányzott a versenyző testre szabása, ha már a motorunkkal így eltökölhetünk. A másik már fájóbb probléma és már a GC-n is megemlítettem, a játékban nincs mód a futamokról visszajátszást megnézni, elmenteni. Ez rendkívül hiányzik, mint ahogy a mostanában már-már kötelező fényképezési lehetőség is, hihetetlen hangulatos fotókat, videókat lehetne készíteni.
Ezeket leszámítva azonban a játék közel tökéletes. Nagyon egyedi, nagyon lenyűgöző hangulata van, gyorsan megtanulható, de nehezen unható meg, mindez mellé pedig olyan grafikai orgazmus társul, melyet ritkán tapasztal meg az ember. A játék demója már az összes platformon elérhető, amennyiben a fenti ömlengés nem elég, úgy saját magatok is kipróbálhatjátok, de figyelmeztetek mindenkit: leszokni nehéz lesz róla!