Ha valaki számon tudja tartani az évek alatt megjelent MX Vs. ATV játékok sorát, annak minden elismerésem. A tavalyi MX Vs ATV: All Out-ról még csak hallani sem hallottam, pedig a THQ gondozásában jelent meg a játék, és bizony ezt is az a Rainbow Studios pattintotta össze, akik az eddigi epizódokkal is bíbelődtek. Miután ár-érték arányban nagyot zakózott az All Out, a készítők és a kiadó újra nekiszaladtak a játéknak, ami ezúttal egy Anniversary Edition kiadás formájában ölt testet. Az eddigi apró javításokat és tartalmi frissítéseket is megkapta az évfordulós kiadás, ráadásul az alapjáték+DLC kombó árától jóval olcsóbban, 30 Euró körül már szedhető is a pakk. Jó ez nekünk?
Alapvetően nem rossz: az MX Vs ATV: All Out az első pillanataiban egyszerre nosztalgikus és van benne egy csipetnyi modern is. A járgányok kellően jól, mondhatni intuitíven irányíthatók, a terep pedig nem csúnya, látszik rajta az Unreal motor jótékony hatása. Emlékszem, vannak olyan MX játékok, ahol csak a járgány terelgetésének betanulásával órákat lehetett szenvedni - itt harminc perc alatt nagyjából találtam magamnak egy olyan középutas megoldást, amivel sikeresen boldogultam, és közben éreztem, hogy fejlődési lehetőségem is van még további trükkök alkalmazására. (Pl. a váltózás vagy a lendület, súlypont áthelyezések tökéletesítéseivel még lehet javítani a játékstílusomon.) A betanító pályán átvergődve öles tartalom tárult fel a szemem előtt, ami hatszögrácsos térképeken teríti el a nagyesemények kisebb feladatait. A listában benne volt mindenki kedvenc kalapos gitárosa, azaz Slash által fémjelzett bajnokság, a kecskefarm™ és a nagy nemzeti arénaharc, azaz a korábbi DLC-k tartalma is. Van belső rendszerű, gyűjtögethető pénz, amivel mikrotranzakciók nélkül is ügyesen fejleszthetjük a cuccainkat, akárcsak a régi szép időkben. És eskü még valami Tony Hawk-hangulat is felütötte a fejét a kusztomizációs lehetőségek, a trükközések, és a viszonylag komoly OST-nek köszönhetően, amiben az egyik ős-kedvencem, az Offspring is szerepel pár dallal. (Régen hallottuk utoljára videojátékban az All I Want-ot. Plusz két pont, nem?)
Aztán jöhet a játék mélyebb megismerése, ráeszmélünk arra, hogy az AI közel tíz év alatt mit sem fejlődött, és a pályák kialakítása, a helyszínek mérete, a kép tisztasága… mind-mind hagynak kívánni valót maguk után, mégpedig nem is keveset. A bajnokságok továbbra is száraz, pontról-pontra haladást felvonultató feladatgyűjtemények, a gépi ellenfél elleni játék furcsa és darabos. A vasak osztályai és a motorra, ATV quadra aggatott fejlesztések gyakorolhatnának nagyobb hatást is a játékmenet karakterisztikájára. A pop-up, a felbontás és a képfrissítés még Xbox One X-en is vicces, ráadásul a térérzet is valahol egy-másfél generációval korábbi élményeket idéz. Mondanom sem kell, bár az Anniversary Edition a teszt után pár nappal jelenik meg, a multi szerverek is konganak az ürességtől. Az alapjátékkal mára nemigen játszik senki sem.
Marad hát megint egy olyan MX vs ATV epizód, amely a mérleg mutatóját közpére pöccenti. Lehet valakinek megér többet is, mások pedig még ennyi kakaót sem éreznek majd a játékban. Az ipar nagyágyúi durván elmentek már (évekkel ezelőtt) emellett az általános minőségi szint mellett. Tehát az ilyen megjelenéseket vagy lentebbre kéne pozícionálni (árban, ambícióban, méretekben), vagy csak simán az árkádos játékosság rutinját kellene teljesen újragondolni, hogy a mókafaktor erősödjön a korosodó körítés mellett. De ennek a feladványnak a megfejtése talán maradjon a Rainbow Studios feladata, a játékosok pedig döntsenek aszerint, hogy mennyire vágynak egy kis dombon düdörgős hupákolásra az MX vs ATV All Out terepein …