[DLC Teszt] Civilization VI: Gathering Storm

Civilization VI: Gathering Storm

mcmackoGéczy Attila2019.03.02. 11:07

Tavaly év végén egészen rákaptam a Civilization VI-ra, köszönhetően a Switch változatnak, amely nem kötött a gépemen való játék rituáléjához. Hiába, leginkább laptopon nyomom a PC-s címeket, azért így is egészen más volt a Nintendo hardverének kényelmével adjusztálgatni a kicsi birodalmaimat. A Gathering Storm viszont behúzott a monitor elé, mégpedig a méretes tartalmi bővülése, és természetesen Mátyás szereplése miatt. Aki most CIV gyorstalpalót szeretne, azt az elején elkeserítem: Lothar kollégánk 2016-ban, a megjelenés után nézett az eredeti játék körmére (a tesztet itt lehet elolvasni), Elvis pedig a Switch kiadásról írt egy jót (Katt!), szóval aki kicsit mélyebben szeretne tájékozódni, az errefelé olvasgasson először.

Mi pedig ugorjunk a Gathering Storm legjobban várt részéhez, Mátyás királyhoz! A hollókirály áll a magyar civilizáció élén, amely nyolc új birodalom egyikeként fog vérfrissítést áramoltatni az egy komolyabb kiegészítőt már megélt CIV6 artériáiba. A magyar települések legfontosabb ismérve, hogy folyók mentén gyorsabban mehet a területi expanzió, aztán ott van a városokhoz húzható gyógyfürdő, amit további létesítményekkel turbózhatunk (pl. állatkert). Emellett nem szabad a huszárt sem elfelejteni, amely az ipari korszak egysége, valamint a fekete sereg lovasait, akik a gyors terjeszkedésért felelősek komoly hadierejükkel. A magyar civilizáció egyébként jól csúszik azoknak, akik a militáns megközelítést szeretik választani, a független városállamoktól ügyesen tudunk haderőt duzzasztani a királyunk közbenjárásával. Megnyugtatásként persze elárulhatom, hogy el lehet karistolni azért más (pl. technokrata) szemlélettel is Mátyás udvarában. A magyaros látványelemek nincsenek eltúlozva, de ami van, az jó és kedves a szemnek. Ez az érzés különösen fokozódik amúgy a játék zenei anyagának hallgatása közben. Amikor először felcsendült a "Hej, Dunáról fúj a szél", szó szerint végigszaladt a hátamon a libabőr! Geoff Knorr zeneszerző csodát művelt a Gathering Storm zenei anyagával. Az alázatos megközelítés pedig a számunkra kedves népünkkel való játékot is új szintre emeli. Nem is ragoznánk tovább a kérdést, inkább kattintsatok a lenti anyagra.

A sokszínűség és tiszteletteljes megközelítés amúgy a játék többi részére is érvényes. A most telepített tesztváltozat a lecsupaszított alap CIV6 élményhez képest jócskán megduzzadt már (Hajj, de jó lenne Switchen is látni ezt a sokadalmat!); gyakorlatilag annyi nép és hadvezér került be a játékba, hogy a sokszor hangoztatott több száz játékóra inkább több ezerre duzzad, ha az ember az egész csomagot ki akarja ismerni. Persze érdemes is kiismerni, mert a Gathering Storm a friss népek mellett is bőven tartogat újdonságokat. A vulkánok, klímaváltozás, aszály és az egyéb környezeti katasztrófák járnak negatív és pozitív hozadékkal is. Például a vulkáni hamu kiváló termőtalaj lesz utólag, a partra épült ellenséges civilizációt pedig elúsztathatja az olvadó jégsapka. Ez eleinte talán nem érződik olyan nagyon komoly befolyásoló erőnek, de a teljes játékmenetre kihathat a területek nem megfelelő előrelátással való hódítgatása. (Erre a saját bőrén keresztül jött rá a tesztelő is.) Ha világszinten nagy a baj, összeszaladhat a világkongresszus ahol leülnek egymással szemben a hadvezérek és akár diplomáciai szívességekkel bombázhatják egymást a kialakult helyzetekben. Ha későbbi korszakban járunk, akkor pedig mérnöki megoldásokkal, és a technika vívmányaival fogunk megoldást keresni a túlélésre. Kár, hogy ezeket csak a későbbi időkben tudjuk igazán kihasználni, a játékmenet korai szakaszaiban ezek a pontok annyira nem hangsúlyosak még. Ezzel párhuzamosan a játék végső szakasza, a friss jövőbeli idősíkkal együtt talán újabb és komolyabb kihívást nyújtó végjátékkal kecsegtet, pont a fentebb említett dolgok miatt. A világkongresszus és a klímaváltozás egyébként tovább fokozza a játék „globális” érzetét, valahogy jobban érezzük a bolygó teljes egészének a jelenlétét. A tartalmi és hangolási részleteket csak csodálni lehet. Tényleg kisebb varázslat, amit Firaxis-ék a kiegészítőbe szuszakoltak (csak a tutorial ablakok tartalmának idemásolásával oldalakat tudnánk megtölteni), a rengeteg finomhangolás és apró kiegészítés csak sok-sok kör során fog csak a felszínre törni.

Még egy apróságról muszáj beszélni: ez pedig a multis Cloud Save fogalma. A CIV VI rendszerébe egy olyan multiplayer lehetőség kerül be, ami a régi idők szellemét a modern kor vívmányaival oldja meg. A készítők emlékeznek még azokra az időkre, amikor floppilemezen szaladt körbe a multiplayer mentés file, így tudott mindenki időmultiplexált módon hozzátenni egy-egy lépést a közös multis birodalomhódításhoz. Ez a lehetőség most visszatér, csak a felhőbe mentett save file segítségével.

A Civilization VI játékosainak számára kötelező a Gathering Storm beszerzése, ha valaki pedig csak Mátyás király miatt tenne próbát a játékkal (vagy úgy összességében a CIV-vel) azoknak érdmesebb lehet várni egy kicsit a vásárlással, mert a játék nem csak odafigyelés és játékos hozzáállás tekintetében igényel komoly elszántságot. Mire a felturbózott, kiegészítőkkel felduzzasztott teljes élményt beszerezzük, már közel 100 Eurós költésnél járunk, ami nem kis összeg. Azzal együtt sem, hogy a két expanzióval bejáratott, közel tökéletesre hangolt CIV VI élmény észvesztő mélységeket tartalmaz mind mechanikai, mind pedig a felsorakoztatott kontent vonatkozásában. Már csak az a kérdés, hogy a Firaxis hova tudja tovább fokozni ezt a sok jót a hetedik részhez.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 órája
1

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==