[Teszt] Monster Energy Supercross 2

Monster Energy Supercross 2

StingerCsere Krisztián Gábor2019.02.24. 20:30

Zsák a foltját -tartja a mondás. Bár a videójátékok világában alapvetően nem szoktuk emlegetni ezt az elcsépelt frázist, bizony akadnak fejlesztőcsapatok, amelyekre illő az efféle kijelentéseket durrogtatni. Az olasz Milestone - bár a Screamer és WRC-hez köthető játékokkal robbant be az autós zsáner kedvelői közé, de igazán nagy sikereket eddig csak a kétkerekű ligában ért el - abból is inkább a Superbike és a MotoGP-féle hivatalos adaptációkkal.

Öt évvel ezelőtt az olaszok végül megpróbálkoztak a motorversenyek sárosabb szakágával is (ez volt az MXGP: The Official Motocross Videogame), amely ugyan nem volt több középszerű iparosmunkánál, de az tisztán látszott belőle, hogy valahogy errefelé kellene keresgélniük a potenciális jövőképet. Nos, tavaly elérték az átlag hetest a Monster Energy Supercross-al, amelyet egy évvel később a FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme, azaz a Nemzetközi motorkrosszbajnokság premier liga) idén 63 éves bajnokságának hivatalos játéka követett: berúgtuk a kart, indul a Monster Energy SuperCross 2!

Az elmúlt években valahogy sohasem sikerült a milánóiaknak a középszerűség medréből kievickélni, de a MotoCross világában induló MES2-nek sikerülhet: a Milestone a tavalyi AMA Supercrosshoz képest eredendően jobb fizikai modellezést, pályaszerkesztőt és testreszabhatóbb bajnokságokat szónokolt a sajtóanyagokban, így valójában egy MES 2.0-ára tett ígéretet. Az igazság az, hogy nem mindenben sikerült maradandót alkotni, de javarészt azért látható némi fejlődés és példának okáért egy (kissé esetlen) pályaszerkesztő editorral is gyarapodott a felhozatal.

A MES2-ből az egyjátékos versenyzés kereteiben a baltaarcú karaktert kreáló intézmény szerencsére a motorok testreszabhatóságában is ad némi lehetőséget: a livery-k mellett a bajnokságokban a mocikat is lehet (limitáltan) bütykölni, tuningolni és testreszabni, ez pedig jó hír azoknak, akik nem csak a team menedzsmentet tartják legfontosabbnak egy versenyjáték karriermódjában. Ez a naptármenedzsmentre épülő opció ugyanis az egyik legösszetettebb játékmód, amelyben a létrehozott pilótánk útját kell egyengetni. Beosztható a teljes hét, variálhatunk a promóciós és médiakampány napokkal, betárazhatunk rivális kihívásokat, illetve az elérhető keleti-nyugati versenyekből is szemezgethetünk egyet-egyet, amely valódi versenynapokat jelent természetesen.

A promóciókból a fejlesztésre fordítható pénzt húzhatjuk be, a rajongókkal, vagy médiával történő találkozásból a népszerűség-faktor növelhető (szponzor-táplálék), a riválisokkal történő csatározások pedig a skilljeink és a képességeink erősítésére szolgálnak. A produkció tükrében természetesen új kihívások, szintek és események is megnyílnak, így a játék menedzsment blokkja ugyan túlbonyolítva, de egy motorkrossz játékhoz bőven elegendő. A bajnokság a már végletekig ismert metódusok alapján működik, így erre nem is térnék részletesebben ki: bizonyos szűrők segítségével a hivatalos és/vagy általunk, illetve mások által tákolt trackekből állítható és szabható testre, így az időjárástól kezdve a napszakok változásán át a visszatekerés opcióig szinte megváltoztathatunk, beleértve a motor viselkedését is (physics).

Ez volt az első olyan alkalom, amikor kíváncsian billentettem át a kapcsolót az advanced értékre, mert tudni akartam, mi változik az alap felálláshoz képest. Nos, valójában a különbség a különböző útfelületek tapadásában és a pilóta súlypontjának változtatásakor fellépő fizikai különbségekben érhető tetten, ugyanis erőteljesebb az „előredőlök, megdöntöm, hátrahúzom” hatás, és jobban érvényesül a mocik fizikai finombeállítása is. A MES2-ben már a motorok két legfontosabb finomhangolására is tettek kísérletet, így a váltóút és a felfüggesztés (rugók, kompresszió, stb.) is variálható, sőt pálya-specifikusan akár el is menthető, ha tényleg biztosra akarunk menni a markánsabb nehézségi fokozatokon.

A két stresszoldó opció, a kiterjedt virtuális játszótérként funkcionáló compound (motor-parkour gyakorlótér) és a time attack a motorok tesztelésére, illetve a határok feszegetésére irányuló kísérletek: az előbbi annyiban érdemel említést, hogy ez a DiRT játékok tanpályás megfelelője, ahol változó körülmények között (meglepően jól kialakított) környezetben tehetjük próbára magunkat.

Sokkal érdekesebbek azonban a versenyek, ahol a mezőnyt a vursliba engedve a küzdelem tipikusan a béka a turmixgépben esete. Óriási daráló az egész (főleg a rajtot követő pillanatok), de ez nincs másképp a valóságban sem. A hosszú egyenesek utáni félelmetes visszafordítók, a pattogó akadályszakaszok, vagy az óriási ugratók, hidak útvesztőjében ember legyen a talpán, aki kiegyensúlyozottan és logikusan tud versenyezni. Itt nincs safety car, így előfordulnak balesetek is: az orraesés, a hanyattvágódás, vagy karambol a nagyobb gócpontokban szinte borítékolható, így elég egy kis figyelmetlenség és az élenjárókból egyből a közép- vagy a futottak még kategóriába eshetünk vissza.

A játék egyébként valahol a lassabb, technikás „így döntöm a motort és előrehajolok” stílusú versenyzés és a „túrom bazze, ami a csövön kifér, majd becsúszok” furcsa elegye. Mindenképp javaslom a tutorial tanfeladatokat egyszer-kétszer „átszenvedni”, mert a kanyarodás, gáz- és fékadás ebben a stílusban nem annyira triviális, mint a többi versenyjátékban: a levegőben, a leérkezéskor, de még az intenzív kanyarvételkor is durván ficánkoltatni (értsd: súlypont-áthelyezni) kell a pilótát, hogy ne pofáraesés, vagy pályaelhagyás legyen a vége a dolognak.

Picit kiábrándító, hogy a korrekt tartalom mellett most is bosszantó hibák árnyékolják be a játékélményt: egy dolog, hogy a közönség, mint olyan inkább ne is lenne (üzenem a Milestone-nak, szörnyen illúzióromboló a hullámzó papírmasé nézősereg 2019-ben!), de még mindig bosszantóan sok az apróbb bug a játékban, amely az olaszok mondhatni védjegye. Az egyik leginkább kifogásolható rész a hang/fx szekció: a motornak nem érződik a szekvenciálisan felépített, váltást vagy gázadást, visszafojtást imitáló visítása, sőt! Olykor el is megy az egész, és csak a zene hallható végig a versenyek alatt. Ugyanez a bakiparádé a menüben is megfigyelhető, a futamok befejeztével hallható kreditcsörgés egyszer pl. úgy beakadt, hogy a ciripelés csak a program újraindításával szűnt meg végleg. A látvány is erős közepes, de ez inkább az Unreal motronak és a Speedtree modeler SDK csomagnak köszönhető, amely a szél, eső, sár, és egyéb effekthatást biztosítja a futamok alatt. A lowpoly karakterek egyértelműen prevgen szint, de a motor- és azt ezt érintő tilesetek korrektek - még ha a pályán nem is remekelnek olyan nagyszerűen (a sáv- és pályaelhagyás rémes, gyakran indokolatlanul büntet a játék). A MES2 XOX-en egyébként enhanced verziót kapott, amely a HDR mellett nagyobb felbontást, 60FPS-t és érzékelhetően jobb környezeti hatásokat is ígér.

Mondok valamit: helyén kezelve a játékot, felül lehet kerekedni ezeken az apróságokon. Az már alapjaiban véve örömteli, hogy a Milestone munkásságán végre látszik a minőségibb játékok felé történő nyitás, és a motocross világával úgy tűnik, lehetőségük nyílt/nyílik valami értékelhető terméket is készíteni. A MES2 ígéretes darab - nem csak azért, mert hiánypótló révén kb. ez az egyetlen aktuális új motoros játék a piacon, hanem mert a tartalom mellett végre élvezhető versenyeket is produkál - még ha kicsit ki is hagy a gyújtás olykor.

7/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

10 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

18 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==