[Teszt] Vane

Vane

siklaraSimon Klára2019.01.25. 22:00

A Team Ico és Ueda Fumito játékait, vagy a Journey-t kedvelők bizonyára hozzám hasonlóan bizakodva várták a japán Friend & Foe különleges hangulatúnak ígérkező kalandját, a Vane-t, amelyben hol varjúként, hol gyerekként szárnyalhatunk, illetve járhatunk be titokzatos ősi romokat. Egy teszt erejéig szárnyra kaptunk, de szárnyunkat szegtük.

A Vane bevezető képsoraiban egy természetfelettinek tűnő viharban darabjaira hulló sivatagi tájon botladozunk egy végtelen látóhatárhoz mérten eltörpülő gyerkőccel, aki egy Orthanc tornyára emlékeztető építményben próbálna menedéket lelni, ám egy madármaszkos figura az útját állja. A következő jelenetben már egy száraz ágon ülő varjat látunk, amellyel hamarosan megtehetjük az első szárnycsapásainkat is egy jóval békésebb, itt-ott romokat, barlangokat és furcsa építményeket rejtő sivatagi táj felett.

Mivel a játék kizárólag vizuálisan kommunikálva ad némi támpontot arra vonatkozóan, merre menjünk és mit csináljunk, az első fél órában még egész kellemes élményben lehet részünk, amint ide-oda suhanva feltérképezzük a tájat, belejövünk a repülésbe, és ahol tollas társakra találunk, ott a megfelelő kakasülőre leszállva méretesebb tárgyakat mozgatunk a segítségükkel. Az első baljós jelek akkor mutatkoznak, amikor a repkedéssel zárt vagy szűk helyen próbálkozunk, ahol a nehézkes irányítás mellett a kamera is ádáz ellenségünkké válik. A helyzet fokozódik, amikor megtanuljuk, hogy a ritkásan fellelhető aranyporban meghemperegve tudunk emberi alakot ölteni, majd a varjú alakjához képest meglepően elnagyolt külsejű embergyerekként próbálunk meg gyalogosan közlekedni, ne adj' Isten lépcsőzni, mászni és ugrálni.

A Vane technikai megalósítása, de legfőképpen az irányítása olyan szinten nyögvenyelős, hogy a kezdeti érdeklődés hamar frusztrációval vegyes unalomba csap át. Az eleinte leginkább felfedezésre, majd később mérsékelt gondolkodásra épülő fejtörőket madár és ember alakunk között ide-oda váltogatva tudjuk teljesíteni: madárként leginkább repülni, míg emberként például karokat meghúzni, vagy méretes gömböket görgetni tudunk. Ez jól hangzik, ám míg a madár alak felöltéséhez elég egy szakadékba vetni magunkat, az emberré válás csak a ritkásan megtalálható varázshomokkal lehetséges, és mivel sokszor nem világos, hogy mi a teendőnk egy adott szakaszon, már a jövés-menésben elfáradunk. A lassan vánszorgó, göröngyös talajba, lépcsőfokokba, és úgy általában a geometriába minduntalan beakadó gyerkőccel sokszor elkeserítően nagy távokat kell megtennünk, a felderítéstől meg elveszi a kedvünket, hogy a nagy nyílt terek üresek, és láthatatlan fal helyett game overt okozó vihar dob vissza az utolsó mentéshez.

Madarat tolláról, videojátékot élvezhetőségéről, tartja a bölcs mondás, ráadásul a Vane nem csak rém nehézkes és vontatott élmény, amin a zavaros művészeti dizájnból eredő, gyakran frusztrálóan kevés iránymutatás sem segít, hanem itt-ott még csúnya és darabos is. Meglepő módon nem is annyira a külső helyszíneken, inkább a barlangokban tapasztaltam szaggatást, és ugyanitt nagyobb probléma a töksötétben, sziklák mögé beragadó kamerával repkedés is, na nem mintha az ember alakban kivitelezendő ügyességi részekkel ne lehetne vallatni. Néha érdekes, kifejezetten látványos, vagy egyenesen meghökkentő, de a jelenlegi irányítással és néha előforduló kellemetlen glitchekkel a vele töltött mindössze 3-4 óra is a duplájának érződik, és koherens történetté sem igazán áll össze.

Bár ránézésre sokat ígér, a Vane sajnos csak jellegében hasonlít a Journey-re és társaira, megvalósításban messze elmarad tőlük, és nem rendelkezik azok könnyed eleganciájával sem. Jobb pillanataiban esztétikailag még csak-csak súrolja azt a szintet, és jó ötletek is előfordulnak benne, de összességében egy sokkal szétesettebb koncepció, amely során épp az a flow élmény nem jön létre soha, ami miatt egy ültő helyedben végigsuhannál rajta. A műfaj legádázabb rajongói azért nyugodtan tehetnek vele egy próbát, de jelenleg legalább egy masszív javítás nagyon ráférne.

***Vane | Platform: PC, PS4 (tesztelt)

Fejlesztő: Friend & Foe | Kiadó: Friend & Foe***

5/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

22 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==