A Team Ico és Ueda Fumito játékait, vagy a Journey-t kedvelők bizonyára hozzám hasonlóan bizakodva várták a japán Friend & Foe különleges hangulatúnak ígérkező kalandját, a Vane-t, amelyben hol varjúként, hol gyerekként szárnyalhatunk, illetve járhatunk be titokzatos ősi romokat. Egy teszt erejéig szárnyra kaptunk, de szárnyunkat szegtük.
A Vane bevezető képsoraiban egy természetfelettinek tűnő viharban darabjaira hulló sivatagi tájon botladozunk egy végtelen látóhatárhoz mérten eltörpülő gyerkőccel, aki egy Orthanc tornyára emlékeztető építményben próbálna menedéket lelni, ám egy madármaszkos figura az útját állja. A következő jelenetben már egy száraz ágon ülő varjat látunk, amellyel hamarosan megtehetjük az első szárnycsapásainkat is egy jóval békésebb, itt-ott romokat, barlangokat és furcsa építményeket rejtő sivatagi táj felett.
Mivel a játék kizárólag vizuálisan kommunikálva ad némi támpontot arra vonatkozóan, merre menjünk és mit csináljunk, az első fél órában még egész kellemes élményben lehet részünk, amint ide-oda suhanva feltérképezzük a tájat, belejövünk a repülésbe, és ahol tollas társakra találunk, ott a megfelelő kakasülőre leszállva méretesebb tárgyakat mozgatunk a segítségükkel. Az első baljós jelek akkor mutatkoznak, amikor a repkedéssel zárt vagy szűk helyen próbálkozunk, ahol a nehézkes irányítás mellett a kamera is ádáz ellenségünkké válik. A helyzet fokozódik, amikor megtanuljuk, hogy a ritkásan fellelhető aranyporban meghemperegve tudunk emberi alakot ölteni, majd a varjú alakjához képest meglepően elnagyolt külsejű embergyerekként próbálunk meg gyalogosan közlekedni, ne adj' Isten lépcsőzni, mászni és ugrálni.
A Vane technikai megalósítása, de legfőképpen az irányítása olyan szinten nyögvenyelős, hogy a kezdeti érdeklődés hamar frusztrációval vegyes unalomba csap át. Az eleinte leginkább felfedezésre, majd később mérsékelt gondolkodásra épülő fejtörőket madár és ember alakunk között ide-oda váltogatva tudjuk teljesíteni: madárként leginkább repülni, míg emberként például karokat meghúzni, vagy méretes gömböket görgetni tudunk. Ez jól hangzik, ám míg a madár alak felöltéséhez elég egy szakadékba vetni magunkat, az emberré válás csak a ritkásan megtalálható varázshomokkal lehetséges, és mivel sokszor nem világos, hogy mi a teendőnk egy adott szakaszon, már a jövés-menésben elfáradunk. A lassan vánszorgó, göröngyös talajba, lépcsőfokokba, és úgy általában a geometriába minduntalan beakadó gyerkőccel sokszor elkeserítően nagy távokat kell megtennünk, a felderítéstől meg elveszi a kedvünket, hogy a nagy nyílt terek üresek, és láthatatlan fal helyett game overt okozó vihar dob vissza az utolsó mentéshez.
Madarat tolláról, videojátékot élvezhetőségéről, tartja a bölcs mondás, ráadásul a Vane nem csak rém nehézkes és vontatott élmény, amin a zavaros művészeti dizájnból eredő, gyakran frusztrálóan kevés iránymutatás sem segít, hanem itt-ott még csúnya és darabos is. Meglepő módon nem is annyira a külső helyszíneken, inkább a barlangokban tapasztaltam szaggatást, és ugyanitt nagyobb probléma a töksötétben, sziklák mögé beragadó kamerával repkedés is, na nem mintha az ember alakban kivitelezendő ügyességi részekkel ne lehetne vallatni. Néha érdekes, kifejezetten látványos, vagy egyenesen meghökkentő, de a jelenlegi irányítással és néha előforduló kellemetlen glitchekkel a vele töltött mindössze 3-4 óra is a duplájának érződik, és koherens történetté sem igazán áll össze.
Bár ránézésre sokat ígér, a Vane sajnos csak jellegében hasonlít a Journey-re és társaira, megvalósításban messze elmarad tőlük, és nem rendelkezik azok könnyed eleganciájával sem. Jobb pillanataiban esztétikailag még csak-csak súrolja azt a szintet, és jó ötletek is előfordulnak benne, de összességében egy sokkal szétesettebb koncepció, amely során épp az a flow élmény nem jön létre soha, ami miatt egy ültő helyedben végigsuhannál rajta. A műfaj legádázabb rajongói azért nyugodtan tehetnek vele egy próbát, de jelenleg legalább egy masszív javítás nagyon ráférne.
***Vane | Platform: PC, PS4 (tesztelt)
Fejlesztő: Friend & Foe | Kiadó: Friend & Foe***