[Teszt] Déraciné

Déraciné

mcmackoGéczy Attila2018.12.28. 12:00

Tündérmesék - gyerekként bizonyára mindenkinek volt egy kedvenc históriája, amelyben csodás teremtmények, adott esetben tündérek tettek csodát a legkisebb fiúval, a bátor kisállattal, vagy éppen a karácsonyi melegség után vágyó szegényekkel. A Déraciné is egy mese, amely az ősz szívmelengető színeivel, néhány kedves árvaházi lakóval, és fület kényeztető csellózenével ringatja bele az embert egy tévesen idilli állapotba. A játék első órája alapján egy japános szemmel ábrázolt viktoriánus kalandjáték rajzolódik ki a szemünk előtt, amelyben árva, és furán magyaros nevű gyerkőcök pajkos mindennapjaiba próbálunk láthatatlan lélekként belekontárkodni… Aztán a dolgok egyre sötétebb formát vesznek fel, a tündérmese pedig nyomasztó vesszőfutássá válik.

Nem véletlen a sötét fordulat, a játékot ugyanis az a Hidetaka Miyazaki rendezte, akinek a Souls és a Bloodborne játékokat köszönhetjük. Ez a program azonban nem a reflexeinkkel próbál cicázni, inkább az érzelmeinkkel, a logikai feladványokkal és a felderítőképességünk fejlettségével. Persze nem kell hardcore pixelvadászatra gondolni. A Déraciné kalandjáték, de valahol félúton tanyázik a narratív belső nézetű játékok és a régi iskolás adventure címek között. Hősünk, aki ténylegesen egy tündér, kimerevített időpillanatokban tudja manipulálni a környezetét, és az árvaház lakóit, akik eleinte barátot keresnek, később azonban természetfeletti védelmezőt kapnak a szerepünkben. A terep bejárása közben tárgyakat mozgathatunk a kezeinkkel (ezért kötelező a dupla Move irányító). A felvett eszközöket később használhatjuk adott feladatokra, vagy mozdításukkal csak szimplán emlékmorzsákat nyitunk meg, amelyek az NPC-k gondolatait adják elő. Szerencsére a lakók sziluettjei formájában megjelenő emlék-alakokat is ott vannak a terepen, amelyek gyakran rávezetnek a megoldásra. És a fekete macska? Nos, ő állja egyedül az útját az általunk irányított léleknek - a tündikék ugyanis gyűlölik a nyávogó négylábúakat. Hősünk két kezén van egy-egy gyűrű is, az egyik az időt „szívja magába”, kellő energia összegyűjtésével előre-hátra lépkedhetünk az idősíkban - ez linárisan vezetett narráció mellett azt jelenti, hogy az időbeli ugrálással haladunk a forgatókönyv lapjain a végkifejlet irányába. A másik kezén életerőt tud tárolni, amivel… Hát nem nehéz kitalálni, micsoda természetfeletti hatalommal rendelkezünk és miféle feladatokat kell majd megoldani az életerő manipulálásával.

Sajnos éppen ez a természetfeletti aspektusa a játéknak, amely implementálásával még szöszölhettek volna egy kicsit. Az utóbbi pont morálisan és logikusan furcsa fordulatokba tereli az eseményeket, az előző (időmanipulálós) lehetőség pedig a történetmesélést teszi kuszává az idősíkok váltogatásával. A játék kalandelemei amúgy érdekesek. A tempó nem túl gyors, de ennek a történetnek éppen megfelelő, és van az egész játék atmoszférájában, sztorijában valami egyediség, ami az európai mesemondástól kicsit távolabbra helyezi az átélt élményt. A darkos elemek ellenére a program nem az ijesztgetésre, jump scare megoldásokra apellál, hanem inkább a bőröd alá mászik.

A Déraciné prezentációja ezek mellett egész pofás, az Unreal motor jól teljesít a PSVR korlátain belül, de a textúra pop-up jelenség és az élmosás hiánya még PS4Pro-n is ki-kizökkenti az embert az élményből. Mert a kúria bejárása tényleg élményszámba megy. Először csodálkoztam rá videojátékban függönyre, a bevilágítás rettentő ügyesen festi meg a folyosókat, vagy épp az erdő növényzetét. És olyan sem igen volt még, hogy egy VR kutya mellé guggolva szinte érezzem az állat kutya-illatát (vagy szagát - kinek, mi ugye). Még egy apróság: áldom a játék tervezőit, akik nem a folyamatos mozgás mellett tették le a voksukat. A kimerevített idő koncepciójába tökéletesen illeszkedik a fix szögben való forgás és a rögzített pontokon való ugrálás. Régi kalandorként abszolút nem is zavartak az ilyen jellegű megoldások, és külön öröm, hogy a játékban egy pillanatig sem éreztem mozgásból fakadó fejfájást, vagy hasonló émelygést…

A Déraciné kicsit félrevezetett. Egy kellemes hangulatú, nosztalgikus kalandozást vártam tőle, ehelyett egy alattomos, japán, rémmesét kaptam tőle, ami képes is volt kizökkenteni az ünnepi idillből. A maga műfajában persze ez inkább erénynek tekinthető. Lehet, hogy más időben, más lelkiállapotban kicsit könnyebben fogadom be az élményt. Nektek viszont lehet épp egy ilyen kicsit sötét, kicsit nyomasztó sztori lesz az, ami az idei VR felhozatal tetejére felteszi a kiszáradt liliomot. Nem esszenciális, de korrekt és egyedi módon összerakott VR játék a From Software alkotása, amely tempótól függően 5-6 órára is leköti az ember figyelmét. Most már csak az a kérdés, hogy a készítők végül megerősítik-e a Déraciné univerzumban felfedezett Bloodborne összefüggéseket…

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

10 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==