[Teszt] Thronebreaker: The Witcher Tales

Thronebreaker: The Witcher Tales

VegaNagy-Sz. Ferenc2018.12.19. 17:08

Mielőtt belekezdünk a Thronebreaker: The Witcher Tales tesztjébe, tegyük egy kicsit rendbe, hogyan viszonyul a két frissen megjelent Witcher játék egymáshoz. Az talán mostanra közismert, hogy a Gwent névre hallgató kártyajáték a Witcher harmadik epizódjából nőtte ki magát, és bár sokan teljesen ignorálták, másoknak hamar megtetszett a rendkívül egyedi rendszere. Ezután két évig fejlesztették és bétáztatták a Gwent független, free to play modellre épülő változatát (GWENT: The Witcher Card Game), ami pontosan az, amit a neve sugall, egy gyűjtögetős, pakliépítős, alapvetően multiplayer fókuszú kártyajáték. Aztán nem sokkal később érkezett a hír, hogy készül egy másik Witcher cím is, ami a történetmesélésre és a kalandozásra helyezi a hangsúlyt, a csatákat pedig kártyás ütközetek formájában próbálja majd prezentálni.

Ezt lett a cikkünkben is tárgyalt Thronebreaker: The Witcher Tales, fizetős modellel, az egyjátékos élményre koncentrálva. Aztán a kettőt többé-kevésbé összevonták, a Thronebreaker bizonyos eredményei pl. avatárokat nyitnak meg a Gwentben, a multiplayer menüpont egyenesen az utóbbi játékot nyitja meg (ami persze vicces, mert a Gwent magában is rendelkezik egyjátékos tartalommal). Igazából logikus is az összekötés meg nem is. Egyrészt mindkettőben közös pont a kártyajáték szabályrendszere, másrészt ennél jobban nem is különbözhetnének egymástól. Két évvel ezelőtt ne5h írt a formálódó free to play verzióról, az a milliónyi iteráció után már alig emlékeztet egykori önmagára és megérne egy igen alapos aktuális elemzést, de mi most inkább a könnyedebb Thronebreaker: The Witcher Tales-re koncentrálunk.

Arra a Thronebreakerre, ami elég kacifántos utat járt be, mire eljutott a - mcmacko kedvenc szavajárásával élve - tesztlaborig. Az októberi PC rajtról lekéstünk, a későbbi konzolos verziók bántóan instabilak voltak (főleg a Gwent multi része), ezért inkább majd két hónapos késéssel mégis visszakanyarodtunk a GoG.com-os változathoz. A biztonság kedvéért megnéztük kontrollerrel is a programot, ami nagyjából ugyanazt az élményt nyújtja, mint az egér/billentyűzet kombó, szóval az irányítás tekintetében szinte teljesen mindegy, melyik verziót szerzed be. Azt jó tudni, bár túl nagy jelentőséggel azért nem bír, hogy a steam verzió nincs összekötve a multiplayer Gwenttel, így abban nem lehet megnyitni azokat az apró extrákat, amiket a GoG-os garantál. Konzolokon a megjelenés óta már kicsit jobb a helyzet, egy héttel ezelőtt jött a PS4-es patch csomag, ami javított a framerate problémákon és a multiplayer stabilitásán, de még mindig messze van a tökéletestől. Xboxon a napokban érkezik majd ugyanez a javítás.

Szóval a rajt nem volt minden tekintetben tökéletes, de ez nem is csoda, ha azt vesszük figyelembe, hogy valójában nem egy, hanem kettő játékról van szó.

Ahogy a hosszúra nyúlt bevezetőből is nyilvánvalóvá válik, a Thornebreaker egy erősen kevert műfajú játék. Alapból egy izometrikus térképen kalandozunk a hősünkkel. Az út során baráti és ellenséges karakterekkel (néha lényekkel) találkozunk, események kellős közepébe csöppenünk és döntéseket kell meghoznunk, vagy éppen csatával vágni ki magunkat a helyzetből. Ezekhez párosul egy viszonylag egyszerű, három erőforrást menedzselős, illetve egy fejlesztési réteg. A 30-35 órás játékidő körülbelül felét töltjük kártyázással, jól látható tehát, hogy a történetmesélésre és a felfedezésre is jelentős idő jut. Ami az átlag játékosnak óriási pozitívum, a hardcore gwentesek pedig a pokolra kívánják miatta a Thronebreakert, hogy a kártyacsaták nagy része ugyan használja a kánon szabályrendszerét, de egyben el is tér attól. Tele van a térkép olyan ütközetekkel, amelyet puzzle-nek hív a játék, és előre megépített paklival, speciális szabályok alapján kell adott objektíváknak megfelelni. De a történet előrehaladásából kibontakozó összecsapások is a legtöbbször koreografáltak, feladatspecifikusak. Nagy néha persze beesik egy-egy háromfordulós, klasszikus csata, de mivel a pakliépítés itt sokkal kevésbé hangsúlyos, így a nehézség is ehhez van igazítva. Néhány nekifutásból akkor is át lehet jutni rajtuk, ha szinte semmit nem foglalkozunk a deck karbantartásával. Jó ez nekünk? - teszi fel a kérdést az átlag játékos. Én azt gondolom, hogy nagyon jó, értelmet nyer az együtt fejlesztett, számtalan ponton összekapcsoló két játék, de mindkettő megőrzi sajátos jellegét. Arról nem is beszélve, hogy a koreografált kártyacsaták mindegyike remekmű a maga módján - olyanok, mint egy sakkfeladvány, csak sztorival megspékelve. Ezek ugyanis nem holmi random összehányt paklik ellen zajlanak, hanem pontosan azt kell csinálni, amit a helyzet elvár tőlünk. Ha például meg kell menteni valakit az akasztástól, akkor ez kártyák formájában fog úgy leképződni, hogy ő is kint lesz a játéktéren és adott számú körünk van, hogy a támadóit leszedjük majd őt kimenekítsük. De amikor sötét katakombákban bolyongunk, ez is le van szimulálva az ütközetben: egy képesség segítségével lapokat fordíthatunk meg és nem tudhatjuk, hogy a kijárat van mögötte vagy egy támadó. A sztorit minden alkalommal beleviszik a kártyajátékba és a kártyajátékot visszacsatolják a történetbe.

A vonalas rajongók megnyugtatására fontos leszögezni, hogy címben szereplő “tales” szót teljesen komolyan vették a készítők, végig hűek maradnak a Witcher univerzum hangulatához, szabályaihoz, erkölcsiségéhez. Vannak benne sötét fordulatok, rengeteg - gyakran tényleg fontos - döntést kell meghoznunk, aminek a következményei csak később érződnek és néha hiába érezzük azt, hogy jól viselkedünk, nem várt csúnya következmények várnak minket. A világ mocskos, tele van agresszióval és gyűlölettel, egyszer például megmentettem egy elfet az akasztástól, cserébe a katonák és a falusiak morálja csökkent, a drága hosszúfülű pedig két órával később megmérgezte a csapatot. Igazi vesztes-vesztes szituáció volt. Itt olyan nem nagyon lesz, hogy van egy jó opció és egy rossz, a legtöbbször két negatív dolog közül kell választani és reménykedni abban, hogy nem hozzuk magunkat nehezebb helyzetbe. Az első perctől az utolsóig sokkal közelebb járunk egy mocskos történelmi regényhez, mint bármilyen high fantasy-hez. Ez bizony vérbeli Witcher a javából.

*Azt viszont sok óra után sem tudom megmondani, hogy kinek a játéka a Thronebreaker. Én nagyjából az első screenshotok megjelenése óta imádtam, mert emlékeztetett az 1997-es Magic the Gatheringre, amiben ugyanígy kalandozás kötötte össze a kártyacsatákat. De az is jól látszik, hogy mivel a Gwent a hasonló kártyajátékok között inkább a keményebb, nehezebben emészthető végleten helyezkedik el, ezért a rajongói közül sokan nincsenek lenyűgözve a Thronebreaker-féle tálalástól. Aki a Witcher harmadik része miatt tenne egy próbát, az lehet, hogy az rpg elemek szinte teljes hiányán fog kiakadni. De ahogy már szó volt róla, nem lehet elégszer ismételni, ez így logikus, ez így jó.

A Thronebreaker egy harmadik “tényező” a Witcher-univerzumban, ami bár sok szálon kötődik másik két társához, mégis megmarad egy fantasztikus atmoszférával rendelkező történetközpontú puzzle-játéknak. Abban a ligában pedig igen nagyot megy.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

11 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

19 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==