[Teszt] Battle Princess Madelyn

Battle Princess Madelyn

mcmackoGéczy Attila2018.12.10. 17:30

Bár nem a december legfontosabb megjelenése a Battle Princess Madelyn, azért az látszik, hogy a nyugati sajtó úgy tart a játéktól, mint a tüzes vaddisznótól. Hogy miért? Mert nagyon-nagyon nehéz helyén értékelni. Az ember az egyik pillanatban még vadul veri falba a fejét az amatőrnek és túlontúl ódivatúnak tűnő megoldásokon. Később pedig teljes a szerelem, a retrovirág virágzik, a sokat látott gamerben lakozó gyermek pedig felbőg a gyönyörtől. Ilyen kettős érzelmeket generáló cím kerekedett végül a Casual Bit játékából. A Madelyn sztorijához hozzá tartozik, hogy a projekt irgalmatlan Kickstarter sikerként indult, a fejlesztésben pedig a fő designer koponya kislánya is részt vett. Cuki sztori, nem?

A program megjelenése és játékmenete viszont közel sem ennyire barátságos. A program egyértelműen a Ghosts and Goblins szériát idézi látványvilágával, mechanikáinak alapjaival, de attól jóval többet próbál kiizadni magából, mint amit a Capcom remekműve szolgáltat. Van egy árkád mód, ami nagyjából a már említett program stílusának és dinamikájának megfelelő játékementet kínálja. Akad viszont egy vaskosabb opció is, amely gyakorlatilag a játék sztorimódját jelenti. Én teljesen meglepődtem ezen a lehetőségen, annak idején az volt a fejemben, hogy csak egy fuss-és-lándzsázz platformert fogok kapni, a narratív kampány viszont ennél azonban jóval szerteágazóbb. A világot viszonylagos nyíltsággal bejárhatjuk, mégpedig előre és hátra, néhány mesterséges fallal, főnökkel, kulcskeresgéléssel vagy puzzlival kombinálva. A világban vannak NPC-k, mellékküdletések, és van egyfajta szekvencialitás is a fejlődő fegyverekkel, a visszamászkálás szükgségességével, és Fritzy kutyánk szellemének mechanikáival (erről később). A fokozatosság ellenére súlyos műhiba a játékot Metroidvania-nak hívni, ennek a mókának bizony semmi köze a klasszikus metroidos játékmenethez.

Van viszont egy csomó olyan retro platrofmjátékhoz, amelyek egyszerre idézik a konzolos japán címeket (Castlevania, Actraiser, Goblins sorozat), valamint az Amiga-PC korszak oldszkúl és mai szemmel nézve kicsit esetlen, labirintusszerű pályaszervezését. De éppen ebben rejlik a program egyik fő bája. Meg abban, hogy Madelyn baromira nem rág a szádba semmit, mindenre magadtól kell rájönni, még akkor is, ha olykor egyedi logika szerint kell megoldanod a dolgokat.

Kicsit spoileres sorok következnek.

*A második pályán két napig körbe-körbe szaladgáltam a megoldást keresve, és arra kezdtem gyanakodni, hogy valami bug tépázza a pályadesignt, pedig lópikulát! Észrevettem, hogy egy nagy kő gurul lefelé egy magas platformról… Fel is ötlött, hogy nem lehet-é arra a szintre valahogy mégis eljutni?! Ja, de - épp ott volt a megoldás kulcsa, de addig nem is sejtettem, hogy erre kellene keresgélni.

Három talp alatti kapcsolót látunk ikonokkal? Pont olyan piktogramokkal, mint amit a pálya egyik szegletében is találtunk? Ezek sorrendre nyomódnak be? Tessék, ezekből az információkból nem is olyan bonyolult kikövetkeztetni a továbbjutást!

Az egyik NPC javasolja, hogy adózz tisztelettel az ősök szobra előtt. Hogy mit lehet ezzel kezdeni? Próbálj meg lefelé iránnyal letérdelni a koma mellett álló szobornál. Jahogy! Igen, így működik a tisztelgés! *

Na, ezek azok a pillanatok, amivel a kilencvenes évek eleje óta nem találkoztunk. Akkor nem éreztük olyan frusztrálónak a fentiekhez hasonló megoldásokat, hiszen épp ettől volt tartós és napokig-hetekig érdekes egy-egy videojáték. A mostani darálóban viszont nyűgösnek tűnhet ez a direkt irányítatlan rendezés. Mondanom sem kell, hogy a fentiekből következően minden helyes megoldás fokozott sikerélményt nyújt majd. Így ha az ember elkezd a program készítőinek agyával gondokodni, a fogaskerekek a helyükre pattannak. Néhány óra játék után kifejezetten nem akartam térképet, mutatókat, szájbarágós signposting betanítást követelni - pedig egyes botor hangok ezt már nyilvánosan meg is tették... Hiába, elszoktunk az önállóságra buzdító kihívástól.

Imádnivaló ötlet - és nagyban segíti a játék nehézségének feldolgozását -, hogy Fritzy minden legyőzött szörny után beszippantja a felszabaduló varázsbuborékokat. A páncélját elvesztő hercegnő elhalálozása során Fritzy energiájából tud feléledni, így a játék egy szokatlan "kockáztass a jutalomért" (vagy inkább túlélésért) rendszert vezet be. Az életben maradásért tehát érdemes minél többet hentelni, ez pedig ad egy olyan agresszív és flow-szerű lüktetést a játéknak, amivel ritkán lehet találkozni.

A Battle Princess Madelyn külalakja is hullámzó. A hátterek csodálatosak, az animációk nyolcvan százalékban remekül festenek, húsz százalékban pedig úgy, mintha helykitöltő püttyögéssel mozognának a karakterek. Az animációknak van egy másik oldala is: a játék irányítása nem annyira pontos, mint ahogy a műfaj megkövetelné. Szokható a kontroll, az időzítések tanulhatóak, de inkább csak kompenzálunk, ami tovább nehezíti az amúgy is öles kihívást. A pályadesign sem rossz, de nyilván nem annyira precíz az összkép, mint a Capcom féle hivatkozásoknál. A zene viszont hibátlan - mint a szintis (nagyzenekari) jellegű hangszerelés, mind a retro 8-bites dallamok a telitalálat kategóriába esnek. Emlékezetes és játékos chiptune témákat mindig szeretjük, pláne egy olyan játékban, amely a korszak előtt állít emléket.

Madelyn egy kompromisszummentes női hős, aki hosszú ideig készült a nagy harcra, idő közben azonban majdnem fejjel szaladt neki a kivont karddal hadonászó csontváznak. A bájos ügyetlenkedései ellenére azonban lecsapta a gonosz monsztát, ezzel egyidőben sikerült neki teljesen magába zúgatnia a cikkírót. Nem lesz mindenki indie-játéka a Battle Princess Madelyn, sőt, még a régi hardcore játékosokat is meg fogja osztani az egyedi szemléletével és megoldásaival. De olyan kacér pimaszság, olyan hangulat és olyan megoldások sora jellemzi, amire simán lehet akár komolyabb franchise-t építeni a jövőben. Kiváló kult-sorozat alapanyagnak tűnik a program - reméljük hibái ellenére megtalálja a maga közönségét és adott esetben a folytatáshoz szükséges komolyabb ipari hátteret is !

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

18 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==