Közös férfiálom, harmadik fejezet: vezetni kéne egy igazán fasza kocsit. Esetleg egy jobb tuning gépet, vagy egy tipikus amerikai muscle cart, vagy egy elegáns Ferrari-t. Sokak álma, ha nem is a valóságban, de konzolukon valóra vált, hisz megjelent a System 3 gondozásában a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli.
A Ferrari Challenge egy 1993 óta létező verseny, ahol a Ferrari 348 Berlinetta tulajdonosai mérhették össze tudásukat Olaszországban, Európában és az Államokban. A versenyben folyamatosan cserélődtek a különböző Ferrari modellek, és 2006-tól a mai napig az F430 modellekkel fut a verseny, és a játék is ezekre az autókra épít.
A játék egy F430-as lassított tüzetes körbenézésével indul, ami alatt igazán szép zene hallható. A játék fő módja a Challenge mód, ahol kizárólag F430-akkal mehetünk. Egy egész szezont kell végighajtanunk melynek helyszínei az olasz az európai és az Államokban található nevesebb pályák. Minden egyes találkozón lehetőségünk van egy időmérő futamra és két versenyre. Az itt elért eredményeinkért pontokat kapunk, és természetesen az nyeri az évadot, akinek a legtöbb pontja van. A játékban több, mint 50 autó található meg, egészen a klasszikus old timerektől a modern verdákig, de ahhoz, hogy ezeket elérhetővé tehessük, végig kell magunkat szenvedni a Challenge módon, hogy megnyissuk, és a versenyekért kapott kreditekből később megvehessük őket. A megnyitott autókkal lehetőségünk van menni többek közt az Arcade, a Time Trial és a Quick Race módokban, és némelyikkel a Throphy módban, ami egy 3 futamos versenyt jelent.
A játék fizikája meglehetősen jó, igaz, nem ér fel egy Forza-hoz, vagy egy Gran Turismo-hoz, de szerintem ez megbocsátható. Az autók minimálisan törnek, de sajnos ez semmiben nem befolyásolja a kocsik viselkedését. A problémásabb része a játéknak az ellenfelek intelligenciája. Sajnos nagyon buták, és végig egy megadott íven mennek, nincs semmiféle hírtelen váltás. Ez azért frusztráló, mert ez megnehezíti az előzéseket, mivel az ellenfél még az életveszélyes helyzetekben is inkább leszorít az útról, csak azért, hogy az előre megírt ívén mehessen.
Akinek furcsa az irányítás elsőre, annak találták ki a Tutorial részt, ahol egy ismerős hang beszél hozzánk, mégpedig Tiff Needel hangja, aki szintén versenyző, illetve a korai Top Gear sorozat egyik szereplője is volt. Most a Fifth Gear nevű sorozatban láthatjuk, de néha szerepel egy-egy Top Gear részben is. A tutorial rész hasznossága abban rejlik, hogy folyamatosan elemzi a gép a teljesítményünket, és ezek által tippeket ad, hogy miként is menjünk bele és jöjjünk ki a kanyarokból.
Lehetőségünk van tuningolásra is, igaz, roppant minimális mértékben. Fájó probléma, hisz egy autós játékba manapság illene többet is belepakolni, viszont a vizuális tuning részben rengeteg lehetőségünk van, kompletten átfesthetjük a kocsit (rengeteg színkombináció van), állíthatunk a kocsi felületén, valamint több 100 előre elkészített matrica közül válogathatunk - de hogy ne legyen itt se minden tökéletes, saját képeket már nem importálhatunk be.
A játékban található multiplayer mód is, ami helyi hálózaton vagy online játszható, és egy versenyen egyszerre akár 16-an is részt vehetnek. Sajnos sose volt még maximális létszám a versenyeken, és az is előfordult, hogy egyáltalán nem talált versenyt a játék. A sebességgel nincsenek gondok, kétszer tapasztaltam minimális lag-ot, de ez nem befolyásolta a verseny élményét, főleg azért nem, mert nem az idióta gépek ellen kellett menni, hanem élő emberek ellen. Viszont sajna arra nincs lehetőségünk, hogy haverjainkkal egy gépen játszunk, mivel a játékból kimaradt az osztott képernyős játékmód.
Számomra a legérdekesebb játékmód a Challenge Cards volt. Ahogy haladunk előre a játékban, különböző kártyákat kapunk, melyeken különböző Ferrari-k és annak adataik találhatóak meg. Ki ne emlékezne még régen a Forma-1-es kártyajátékra, ahol az nyert, akinek jobb volt a választott adata, illetve az, akihez került Ayrton Senna lapja. Itt is ugyanez a helyzet, kiválasztunk valamilyen adatot (ez lehet végsebesség, gyártási év, súly, teljesítmény stb.) a kártyáról, és reménykedünk abban, hogy az alapból is pofátlanul csaló gépet megtudjuk verni.
A Ferrari Challenge grafikája vegyes érzelmeket keltett bennem. Az autók kívülről nézve csodaszépek, élethűek, és nincs az embernek olyan érzése, mintha egy kartondobozt vezetne. Sajnos a belső nézetről ez már nem mondható el. Alacsony felbontásúak a textúrák, és ez igazán zavaró tud lenni, pláne egy GT5P után. Ha már belső nézet, egy pozitívumot meg kell hogy említsek, mégpedig azt, hogy lehet nézelődni jobbra és balra, ami manapság persze már nem nagy szám, de valamivel javít az összképen. Látszik, hogy a fejlesztők inkább a kocsik kinézetére fordítottak nagy energiát, mivel a pályák vizuális szempontból gyengécskék - ha nem is kifejezetten csúnyák, de többségükben alulról súrolja az átlagost.
Ami az összképet némileg kellemesebbé teszi, az nem más, mint az autók hangja. Teljesen élethűek, legalábbis annyira, hogy ne tudjam megmondani a különbséget a játékban található hangok és a különböző netes videóportálokon megtalálható Ferrari-s videók hangjai közt. A játékban megszólaló zenék műfaja leginkább indie és electro - amiktől én konkrétan a falra mászom - de van egy-két korrekt nóta is benne.
Végszóként még annyit tennék hozzá, hogy a játék a hibái ellenére nem rossz, hiszen rengeteg autó található meg benne (még ha ugyanattól a gyártótól is származik az összes), a pályák száma sem elenyésző. Ezentúl a kiadó tervezi, hogy letölthető tartalomként minden hónapban kiegészíti a játékot új kocsikkal és pályákkal, addig amíg nem lesz benne a játékban a valaha gyártott összes Ferrari modell. Viszont sajnos ezek a tartalmak nem lesznek ingyenesek, de lehet reménykedni, hogy előbb vagy utóbb a Hungaroring is belekerül, hisz augusztus végén hazánkban is tiszteletét tette a Ferrari Challenge.
Kinek ajánlanám ezt a játékot? Elsősorban a Ferrari rajongóknak, mivel nekik ez a program igazi csemege, és persze azoknak is, akik kíváncsiak, hogy milyen az élet a Need For Speed-en és Gran Turismo-n túl...