Nem igazán voltak elkényeztetve a Mega Man rajongók ebben az évtizedben, pedig a jó öreg kék bombázó a Capcom legrégebbi kabalája. Hogy a mostoha sors minek köszönhetõ - gyenge eladásoknak vagy csak szimplán más irányú fókusznak, nem derült ki, mint ahogy az sem, hogy mi térítette észhez a Capcom-ot, hogy mégis elõálljon egy számozott folytatással. Talán a szakadár Inafune baromi sikeres Mighty Nr. 9 kickstarter kampánya? Vagy a megjelenésüket követõ majd legalább ekkora pofával elkövetett beton-szántásuk, melyet “több mint a semmi” felkiáltással próbálták lefojtani? Egy biztos: akárminek is eredménye a Mega Man 11, nagyon köszönjük neki, merthogy ez bizony igencsak sokkal de sokkal több, mint a semmi.
Ellenfelünk a South Park-ból ismert AZ járgányt használja. Kedves egészségére.
Visszatekintve a majdnem évtizedes ûr elõzményeire - értsd, vegyük fel a fonalat - a sorozat legutóbbi két inkarnációját megvizsgálva legyünk õszinték: akármennyire is jól idézik a klasszikus Mega Man-t, gazdaságilag totálisan biztonsági játékok. A 8bit-es korszakot idézõ asset-ek manapság már az indie stúdiók sajátjai, mindenki Kék Bombázója (és most nem OLYAN bombázóra gondolunk mint mondjuk MEGAn Fox) pedig ennél komolyabb törõdést érdemel. Szerencsére ezt Capcom-ék is belátták, így a 11. rész popsija alatt egy modern motor dolgozik, aminek köszönhetõen a játék igazán impozánsan fest. Bár személy szerint úgy érzem, Masahiro Sakurai-nak (Smash Bros apuka) valahogy jobban sikerült megidéznie (modernizálnia, új szintre emelni, vagy amit akartok) az ikonikus figurát, azért panaszra nem lehet okunk.
A harcot követõen Roger Waters performansza foglalja el a színpadot, a kellékesek pedig már csak egy sört kérnek.
Node mire van szükség egy tisztességes Mega Man játékhoz? Egy darab kék fõhõs, nyolc darab nemezis, a hozzájuk kapcsolódó pályákkal, majd mindez egyszerre, a méretes erõpróbát egy kopaszodó, ravaszul vigyorgó bajuszkapitánnyal megkoronázva. Történetünk talán a legmélyebb gyökerekig nyúl vissza: megismerhetjük az ifjú Light (a sztereotíp jó doktor) és az ifjú Wily(a sztereotíp dr. Genya) múltját, honnan fakadt a több mint harminc éve tartó konflikus. Majd a jelenbe visszarévedve Wilmos gondol egy jóízût és eltulajdonítja Light jelenlegi robot-arzenálját, ezzel motiválva bennünket arra, hogy megmozdítsuk az évek során elkényelmesedett kékszínû valagunkat.
A modern kor egyik nagy vívmánya az önmagát megsütõ csirke.
Mert én aztán nem ijedek meg a kihívástól, meghát ‘93 óta játszom a sorozattal: mit nekem pár pálya meg rühes robot - fogant meg a kissé kövérke gondolat, és rápöccintettem a normal fokozatra (merthogy már ilyen is van). És bár a pályák eleje különösebb fennakadás nélkül lecsúszott, úgy az egyharmaduktól beinduló szívatás cunamira nem volt igazán felkészülve a testem (lásd még: elkényelmesedett kékszínû valag). Ott és akkor hirtelen megértettem, hogy mi értelme van a különféle felvehetõ csavaroknak és fogaskerekeknek: Dr. Light shopjában ezzel vásárolhatóak különféle fejlesztések, bónusz életek, energia töltõ tankok, és higgyétek el, szükség lesz rájuk. Legalábbis ha nem akartok túl sûrûn mindenféle “Game Over” feliratokkal farkasszemet nézni.
Persze a nehéz játék nem azt jelenti, hogy rossz játék. A megközelítés totál régisulis, ennek minden elõnyével és hátrányával. Ettõl függetlenül a pályatervezés abszolút felsõ ligás: nemeziseink specialitásaira kihegyezett stációk baromi ötletesek, egyediek és a teljes eszköztárunkat (valamint minden idegszálunkat) igénybe fogják venni.
Nojn und nojncih luftballon.
Mert hogy az eszköztárunk fontos elemekkel bõvül: a Gear kütyünek köszönhetõ idõlassítás és az ideiglenesen felerõsített Mega-Buster. Ezek elsõre haszontalan gimmick-ként hatnak, pedig igen hasznosak tudnak lenni egy-két elkeseredett helyzetben. Az utóbbival például extra funkciókat varázsolhatunk elõ a boss-októl elorozott fegyverekbõl, míg az idõlassítás kiválóan alkalmas egy-egy húzós szituáció lágyítására. Mindez nem kötelezõ: minden helyzet megoldható csupasz-buster-rel és a legkülönfélébb segítségek nélkül, de ha már minden kötélnek szakadnia kell, akkor célszerû inkább ezekhez nyúlni, semmit mondjuk ripityomra törni a gépünket. Ha pedig ez se vezet eredményre: a novice szint kategóriákkal gyengébbre, már-már kazuár-könnyedre van hangszerelve, ahol bárki megtalálhatja a számításait.
Nem beszéltem még a pályákról és azok fura-urairól, pedig pedig pedig… pedig állati jók! Annak ellenére, hogy emberi ronccsá tudnak szívatni, egy élmény bejárni-belakni õket. A boss-ok pedig igazi nehéz fiúk, mikor azt gondolnád, hogy kiismerted az eszköztárukat, hirtelen átalakulnak valami egészen mássá, aztán már készítheted is be az energia tankodat.
Wilma! Engedj be!
A Mega Man 11 igazán példás darab, tökéletesen õrzi a tradíciókat és emellett abszolút jó helyen tapogatózik, hogy merre van az elõre ebben a kissé elhanyagolt univerzumban. Nagyon remélem, hogy nem kell megint 10 évet várni egy következõ epizódra, mint ahogy azt is, hogy az X sorozattal is kezdenek valamit Capcom-ék. Nem kérek sokat: 8 zseni pályát 8 zseni kapitánnyal a fedélzeten, de addig is itt a 11. rész, ami úgy gondolom, minden rajongót méltó módon kárpótol a kissé hosszúra sikeredett pihenõidõ okán.
Tegnap is ma feküdtem le, ma is holnap fogok. Nintendo switch friend code: SW-3226-4561-1915, PSN: Fieldtom