Nagyjából napra pontosan egy évvel ezelőtt rugdaltuk darabokra a szekvenciális váltót a WRC 7-ben, amely ékes példája volt annak, hogy a Codemasters mellett is lehet jó rallyjátékot produkálni. A francia Klyotonn Games 2015-ös pálfordulata óta kőkeményen tolja az autóversenyzős zsáner kerekét és az elmúlt három hivatalos WRC szezont futtató játék mellett mellett mostanra már a kétezres évek árkád rallysorozatát, a V-Rally szériát is behúzták maguknak. Jó ez nekünk ?
Legutóbb még a higgadt fejlődés pozitív jövőképének benzingőzös illatfelhőjében bódulva állítottuk azt, hogy a kitartó munkának hála, hosszú idő után a Klyotonn az egyetlen videójátékfejlesztő csapat, akik elérhető közelségbe jutottak a DiRT királyi útját egyengető brit kódmesterekhez. Ez a tény azóta sem változott túlságosan sokat - leszámítva, hogy azóta az árkád és szimulációs élmény határfoltján beszáradt V-Rally is bekerült a képbe. Lássátok fanyalgók, mégiscsak begurult valami roncs a sáros falevelek kente csíkon a virtuális garázsba!
A Klyotonn azért, hogy egyszerre adózzon a 2002-ben álomba merült sorozat
emlékének és egyideűleg trenírozza magát a következő WRC évadra, a korábbi tapasztalatok alapján építette újra a V-Rally szériát, azaz: a játék megmaradt félig-meddig árkád autóversenyzésnek, de azért itt-ott felkészíti a játékosokat arra is, milyen a szimulációs kategóriában versenyezni. Hogy elfedje a stílusok közti éles vonalat, a Klyotonn követve a DiRT Rally-ban már megismert formulát, komoly csapatmenedzselős interfészt oltott a versenyek közti kocsibeállítós és versenynaptáras időtöltésbe. Az egész játék keretét ez a szisztéma adja, amelynek legfontosabb mozgatórugója az összeharácsolt pénz és a mérnökök, szerelők, promóterek és a team menedzsment feletti bábáskodás - na és persze az autótuning, amely kvázi elengedhetetlen a karriermódban történő továbbjutáshoz (és az árkád játékmódok tartalmának megnyitásához is, sajnos).
Bár a játék alapvetően ötféle versenymóddal készül (a klasszikus Rally, a feltörekvő és hihetetlenül népszerű Rally-Cross, a Hillclimb, a Buggy-versenyek, vagy az Extreme Khana, ami gyakorlatilag a Gymkhana megfelelője), eleinte csak a Rally módozat és a karriermód választható - legalábbis ameddig a tutorialban megszerzett autó árválkodik a garázsban. Ahhoz, hogy a többibe egyáltalán nevezni lehessen, egy jó autó és elegendő mennyiségű pénzmag is szükséges, hiszen a kocsi mellett a rendelkezésre álló szerelőgárdát is fizetni kell. Ez utóbbi folyamatos fejfájást okoz majd minden egyes szervízetap után, hogy megtaláljuk az arany középutat, amellyel meglesz az elegendő zsé a jobb kocsira, ugyanakkor megfelelő gárdát is tudjunk biztosítani az egyre kiélezettebb versenyekhez. A kocsi kijavítása megfelelő szerelőgárdával ugyanis kevesebb időt vesz igénybe, a mérnököknek köszönhetően folyamatosan javul az autó teljesítménye, az ügynök egyre jobb versenyeket tud leszervezni, ám a nap végén a kasszában is csörögnie kell a diónak, ha feljebb akarunk jutni a tabellán.
Egyébként a V-Rally karriermódjában történő elindulás normál fokozaton egyáltalán nem teljesíthetetlen vállalkozás: ha nem csapjuk szét túlságosan a kocsit, mindig marad elegendő pénz arra, hogy egy-két apróbb koccanással az élmezőnyben végezzünk leszámítva a challenge-peak-eket, amelyek érthetetlen módon eléggé sztochaisztikus módon generálódnak le a versenyszakaszok alkalmával. Egyfelől, ugyanaz a pályaszakasz hasonló teljesítménnyel eléggé eltérő eredményeket produkál, azaz a véletlennek kicsit túl nagy szerepe van a rangsor kialakulásában. Ez nem túl ideális - ahogy az sem, hogy a karriermód is eléggé nyakatekertnek és struktúrálatlannak tűnik. Az előttünk álló események hol előbukkannak, hol eltűnnek, ez pedig egy előre felsetupolt, ámde limitált járműparkkal problémás helyzetekhez is vezethet. Az ilyen szituk elkerülésére még az sem garancia, hogy az elérhető legjobb ügynökkel szerződünk le a következő szezonra, ugyanis ahogy észrevettem, a fejlődés ezen sarka csak az adott agent verseny-specifikus jellemzőinek előfordulását erősíti (pl. a díjazás, vagy alkalmasint a murvás-erdei versenyek gyakorisága változik).
Ha már a nehézségi szintet boncolgatjuk, íme egy meglátás: kezdőként az egy-kétcsillagos események győzelmi esélyei abszolút reálisak, a harmadik csillagtól viszont már tuningolt járművek és gyakorlás szükséges a jó helyezés eléréséhez. Az efeletti, ún. 4-5 csillagos eventek már csak és kizárólag megfelelő skillekkel és a nevezési osztályon belüli legjobb verdákkal verhetőek, ezek hiányában csak a szomorú tanulságot tudjuk majd levonni belőlük. Visszatekerés egyáltalán nincs - űgy tűnik, hogy a DiRT Rally bevezetés óta ezt egyfajta skill-szintnek tekintik a fejlesztők, amely egy szimulátor esetében még érthető, de egy árkád szórakozást nyújtó játéknál inkább opcionális beállítás kellene, hogy legyen.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Rally Cross és a Buggy események elég szórakoztatóak tudnak lenni szinte minden nehézségi szinten: nem érezni, hogy erőlködés-szagú az egész, némi kézügyességgel egész jó helyezéseket lehet elérni már az első versenynek alkalmával is. Ezzel szemben a Rally eventek eléggé frusztrálóak: folyamatosan a toppon kell lenned, ha érdemi helyezést akarsz elérni összesítettben, ráadásul az idő előrehaladtával ezek a versenyek egyre hosszabbak és kiszámíthatatlanabbak. A végső cél természetesen a bajnoki cím megszerzése, de ehhez minden versenyosztályban teljesíteni kell - gyakran többször, eltérő körülményekkel túrva a gázt ugyanazon a szakaszon, csak épp a napszak, vagy az ellenfelek és a haladási irány változik.
Apropó, haladási irány: a V-Rallyt néhány hétnyi nyüstölés után inkább egyfajta kitekintőnek nevezném, mint folyatólagos Klyotonn rally-játéknak: az apró léptékek ebben a címben is ugyanúgy megtalálhatóak, mint a WRC 7 esetén, de van egy pont, amelyen az árkád-szimulátor határmezsgye miatt nem lehet átlépni. Érezhetően visszavettek a kocsik tehetetlenségéből és bár minden járgánynak megvannak a határai, ezeket a végső kilengéseket csak elég durva és kezdetleges irányítással lehet előidézni. Bár erejüket tekintve jól elkülöníthető kategóriába esnek, viselkedésük kiismerését követően elég jól kezelhető mindegyik. Súlyosabbak, mint a WRC7, de akár a DiRT Rally autói, így kevésbé is csúszik ki alattuk a talaj és az alulkormányzás sem olyan mértékű, mint a valóságban. Hozzá kell tenni, ez inkább a kezdők számára ideális, mert könnyebben visszacsábítja őket egy-egy újabb próbálkozásra, amelynek az eredményre rendszerint indukálja majd a további játékot is.
Bekukkantva a motortérbe a V-Rally 4 hozza a WRC 7 szintjét, de szinte semmi többet: az eltelt egy esztendő valúszínűleg a kontent legyártására, a menedzsment felület átalakítására volt elegendő, mintsem technikai bravúrra, így a játék ugyan nincs pariban egy Forza Horizonnal, de a DiRT 4 látványbeli szintjét azért kompromisszumokkal, de hozza - ami egész jó teljesítmény, sőt! A bevilágítások egész szépek, nem fukarkodtak a színekkel sem, a hanghatásokon is hallatszik a valósághoz közelítés és a textúrák is egész élesek élesek, akár egy mély erdei utat, akár egy havas fennsíkot aprítunk éppen. A belátható távolság is egészen korrekt mértékben evolválódott, amelyhez abszolút stabil framerate és javarészt bugmentes árkád száguldozás társítható.
A rally játékok esetében komoly értéket képviselő járgányok fizikai modellje viszont egyértelműen árkádos és a valós törvényektől abszolút elrugaszkodó hatású, igaz ezt jelentősen lehatárolja a játék fókusza is. Sajnos ebből az epizódból sem sikerült eliminálni az erőszakos átfordulásokat, a lehetetlen bukfenceket, vagy a bohókás törésmodellt, amelynek max. csak a menetteljesítményre van hatása, de egyéb következménye nincsen. Akadnak repetitív útszéli objektumok is szép számmal, de a közönség még mindig fájóan aluldizájnolt - igaz, egy árkád versenyzésben ezek talán megbocsátható bűnök főleg, ha a játék mondanivalóját nézzük.
*Summa-summarum, a V-Rally 4 egy tetszetős comeback a kétezres évek korából, ám az élményt kissé beárnyékoló karrier mód, a stílus ezredfordulós gyermekbetegségei és az egyértelmű árkád vonal inkább szinten tartás, mintsem fejlődés a WRC 7 megjelenése óta. A nagy áttörés egyelőre elmarad, de a francia csapat annyit már biztosan elért, hogy a neve hallatán bizakodóan tekintünk a rally játékok jövőjébe.
A játékot Xbox One platformon teszteltük.*