Az MMORPG-k nagyágyúja immár hetedik kiegészítőjét ereszti útjára a Battle for Azeroth-tal, ami - ahogy az ilyenkor lenni szokott - ismételten temérdek régi játékost rántott vissza a világába. Érdekes, hogy a World of Warcraft vezető fejlesztője, Ion Hazzikostas a játék tizedik születésnapjának ünneplésekor 2014-ben úgy nyilatkozott, “nem tudom milyen lesz a játék huszadik születésnapja, de annyit elmondhatok, hogy biztosan lesz”. Nos, a játék 14 éves lett és a Battle for Azeroth-tal valóban úgy tűnik, hogy még jó pár kiegészítőre számíthatunk a jövőben, mert ez most ismételten nagyot durrant.
A legutóbbi Legion kiegészítő sztorija azzal végződött, hogy a démoni légió vezetője - Sargeras - elpusztításakor egy végső sebet ejtett Azeroth szívében, ahogy bolygó méretű kardját a tektonikus lemezek közé szúrta. A haldokló bolygót csak úgy lehetett megmenteni a pusztulástól, ha a játékosok artifact fegyvereit feláldozva begyógyítják a sebet. Ezt követően jelent meg egy különleges erővel bíró ásvány, az azerit, ami nagy horderejű páncélok és eszközök készítésére használható. Nem csoda, hogy az Anduin vezette Szövetség és Sylvanas Hordája is az ásvány kitermelésére siettek. Sylvanas, nem tűrve a szövetség munkálkodását megtámadta az elfek földjét, felégetve Teldrassilt, ami ahhoz vezetett, hogy a két oldal Legion közbeni világmegmentős, nagy testvéri egymás karjába borulásának búcsút inthettünk, és ismét dúl a háború a két fél között. Valahogy ebből a picit demagóg “a gonosz horda, már megint jól megtámadták az allisokat” hangvételből próbálnak a készítők egy kevésbé közhelyszerű sztorit bemutatni.
A hosszú felvezető után nézzük az újdonságokat. A grafika évről évre lassan javul, köszönhetően annak, hogy a már megkopott modellek magasabb poligonszámmal és új textúrával friss bőrbe bújnak, de a DirectX 12 támogatás ellenére lenyűgöző változást a Battle for Azeroth sem hoz grafikai téren. A játéktér két új szigettel bővült: Kul Tirasszal és Zandalarral, az előbbi a szövetség az utóbbi pedig a horda territóriumát alkotva. Mindkét szigethez 3-3 zóna tartozik, ahogy az lenni szokott különböző tájjal, mobokkal, népekkel és az ő pereputtyukkal. A szigetek látványában és hangulatteremtésében nem csalódtunk. A 10 szinttel megnőtt maximális karakterszint eléréséhez a frakciónknak megfelelő szigeten muszáj kalandoznunk, későbbiekben pedig a túloldal szigetét is meglátogathatjuk a Legionből ismerős world questek és az új war campaignnek köszönhetően. A war campaign közben az ellenség vonalai mögött kell küldetéseket teljesítenünk, ami tök jól hangzik, de sajnálattal láttuk, hogy egyúttal ez egy olyan lineáris küldetéssorozat, aminek az a célja, hogy reputation paraméterhez kötve a játékosok ne tudjanak gyorsan túljutni rajta. További újítás az island expedition intézménye, egy háromfős, választhatóan PvE vagy PvP csatatér, ami egy apró szigetre kalauzol el minket. A cél egy előre meghatározott azerit mennyiség összegyűjtése, miközben az ellenséges oldal 3 fős csapata is azeritet gyűjtöget. A szigeten rengeteg fajta mob bukkan fel és az ásványércek is véletlenszerű helyen jelennek meg. A mobok öldöklése és bányászás közben a két csapat egymást is megtámadhatja, ami úgyszintén azeritet ér. Az a csapat nyer, amelyik előbb eléri az előre kitűzött pontszámot. Ezek az island expedition kalandok szórakoztatóak, változatosak, de hosszú távon nem tudnak újat nyújtani. Röviden a további újdonságokról: 10 új játszható szövetséges faj, amiket különféle reputationöket gyűjtve tehetünk játszhatóvá. PvE terén Uldir a 8.0-ás patch új raidje, miközben összesen 10 új dungeon várja az 5 fős csapatokat a Legionhöz hasonlóan normal, heroic, mythic és mythic+ nehézségi fokozatokkal. PvP terén egy új battleground került a játékba, miközben Strand of the Ancients battlegroundot nyugdíjba küldték. Egy új PvP arénával is többek lettünk.
Mindezek leírásakor úgy tűnik, hogy a Battle for Azeroth szigorúan követi a Legion által lefektetett alapokat. A cikk megírásakor a warfront, Uldir, a mythic+ dungeonök és az első PvP szezon még nem kezdődött el, így annyit sikerült előrevetítenünk az eddig látottakból, hogy Legionhöz képest elemi változás nem fog történni, a mythic+ kulcsos dungeonök komoly kihívást jelenthetnek, hiszen mythic szinten is sok bossnál pontos taktikázást igényel a játék és elképzelhető, hogy a Blizzard igyekszik a játék ezen aspektusát minél jobban betolni az esportok közé.
Bátran kijelenthetjük, hogy az évek során a Blizzard megtanulta hogyan lehet bőséges játéktartalmat készíteni hardcore és hétköznapi játékosok számára egyaránt. Ez azzal jár, hogy a játéktartalom hetente bővül, mindezt úgy, hogy pontos időtervet kapunk arról, hogy milyen tartalom mikor válik elérhetővé. Nagyon tuti, hogy ebből kifolyólag mindig érdemes valami miatt belépni Azeroth világába. Az már más kérdés, hogy a játék nagyon sok eleme (world quest, island expedition, farmolás) repetitív és hosszú távon se nem izgalmasak, se nem változatosak.
Nehéz értékelni egy olyan dinamikusan változó MMORPG-t, amihez sokunknak számos emléke kötődik, és bár Azeroth-ban kalandozni már rég nem olyan, mint 14 évvel ezelőtt, nem is bánjuk. Az egykor iskolából hazaeső fél napokat gémelő srácok a játékkal együtt korosodtak, így a sulit felváltotta a munka, a család és a kötelességek. Úgy vélem nehezen tudna a játék legelső kiadása napjaink igényei és a Battle for Azeroth mellett labdába rúgni, de ez egy olyan kihívás, amit majd a World of Warcraft Classic-nak kell legyőznie.
Chio