[Teszt] Mega Man X Legacy Collection 1 - 2
Eddig 7 hozzszls
mcmacko
2018. augusztus 09.
cstrtk 11:03
Nehezen tudom szavakba nteni, hogy mit jelent szmomra a Mega Man X lmny. A plyk, a boss harcok, a zenk. Nekem az X jelenti a kiforrott Mega Man formult, amely kpes volt emelni a NES jtkok megoldsain. Emellett olyan nll egynisget kapott X bartunk, amely a sorozatot nyolc szmozott epizdig reptette. Arrl mr tnyleg csak rintlegesen meslnk, hogy a harmadik osztlyos matekfzetet hogyan rajzoltuk tele sajt ktfbl lefirkantott MMX fnkkkel. Hogy milyen rzs volt nhny vvel ksbb, tini fejjel ZSNES emultoron jra elvenni az els rszt, Vita-n hosszas munkahelyi utak sorn a PS1-es Maverick Hunter X-et veretni, vagy legutbb a SNES Mini-n betlteni a jtkot. Nem csoda hogy remegve vrtam a mltkori Mega Man Legacy gyjtemnyek utn az X vltozatok egyetemes kiadst is. Nem kellett csaldni a Capcomban, a Mega Man X pedig ordtott egy jrzsrt. De mit is kapunk az egyben s kln-kln is kaphat Mega Man X Legacy Collection 1 + 2 csomagban?



A kiadnl szoksos agyafrtsggal pattintottk kett az X letmvet, gy az els kollekci az els ngy epizdot, a msodik pedig rtelemszeren a kvetkez ngyet tartalmazza. Furcsa leoszts ez, olyan szempontbl, hogy az els kiads a 16 bites gpeken nagyot futott els trilgit tartalmazza, plusz a PSX-es genercivlt rszt. A kvetkez csomagban kt PSX-es s kt PS2-es epizd tallhat, az ember pedig azt gondoln, hogy gy regeds szempontjbl ezek a ksbbi jtkok jelentik a nagyobb rtket.



Frszkarikt! Az els csomag itt a lnyegi esszencia, gyakorlatilag ezekkel az epizdokkal kapjuk meg a sorozat kreativitsnak cscst, ahol a lehetsgeket a plykban, a fnkkben s a minsgi feljebb lpsben lttk, nem pedig az erszakosan odaszuszakolt extra tletekben. Az els Mega Man X az orig, a klasszikus epizd, ami a NES jtk alapjaira – azaz a fnkk szekvencilis legyzsre, a ktszegmenses plyatervezsre s a tbb lpcss vgjtkra – rhzott nhny modernebb megoldst. A mozgs folyamatosabb s ramvonalasabb lett, az X pncl sszegyjtse s a plykra val vissza-visszatrsek a karakter megersdst szolgltk, titkokbl pedig aztn tnyleg nem volt hiny. Anno, internet nlkl vek mltn is talltunk aprsgokat a jtkban, hogy aztn a Youtube megmutassa, mg hadoukenezni is tudott kicsi X (ksbb is voltak ilyen n. giga tmadsai), csak erre pesz ember magtl (vagy a Nintendo Power tmutatsa nlkl) bizony nem jtt r. Ezt a jsgot folytatta a msodik epizd, amelyiknek egy hardveres jtsa is volt. A fejlesztk egy gynevezett Cx4 chipet pakoltak az eredeti SNES krtyra, ezzel klnleges, textrk nlkli poligonok s fnyeffektek mozgatsra voltak kpesek. A sorozatban elszr jelenik meg a siklmotor, s Zero is kzponti szerepet jtszik a trnetben (mindenfle spoilerek nlkl). A harmadik rszt ezt tetzte be, kifacsarva mindent a SNES kpessgeibl. Maga az eredeti krtya horror rakon prg a kis pldnyszma miatt, a program ellenben megjelent annak idejn PS-re s Saturnra is. A csomagban (minden jel arra mutat) a SNES verzi szerepel, ami kln rm, rvn tnyleg ez a ritkbb megjelense a jtknak. A legnagyobb jts, hogy bejn Zero is a jtszhat karakterek kz (ha egyszer kamp neki, akkor nem tudjuk behvni X helyre harcolni tbb), emellett a fhs chipeket gyjthet, s szoksos mdon darlhatja a Maverick mestereket a Sigma elleni rk hborban. Az els kollekcit az immr teljesen a PS kpessgeire szabott MMX4 zrja, amely szintn risi kedvencem volt (pcn jtszottam vele annak idejn). A grafika rdekes keverke a kzzel rajzolt pixelmves megoldsoknak s a CG plyaelemeknek. A rendszer jabb technikai szintet lpett, a szebb ltvny mellett pedig tvezet mozikkal, magasabb sznvonalon eltrolt zenkkel, s alapveten modernizlt X lmnnyel gazdagodhattunk. Zero vgre kezdetektl fogva vlaszthat karakter lett, az ellenfelek s azok plyi pedig kicsit feldobtk a hrom epizd utn bellt hangulatot.



Na ezt rontottk el szerny vlemnyem szerint a Legacy Collection 2-t nyit ts s hatos rsszel. Az tdik rsz annyira elment a mesls-narratv irnyba, hogy szemly szerint kifejezetten idegestett a sok duma, amivel a jtk lpten-nyomon megakasztott a flow-szer akcijtk-lmny sorn. Emellett a jtk sztorijt tbb irnyba is elvihetjk, ami nem rossz addci, de nem tesz hozz annyit a formulhoz, hogy emiatt lelkesedjnk, a plyk kz bedobott idlimittl pedig egyenesen a falra lehet mszni. A hatodik rszre teljes fordulatszmon prg az egyre elborultabb trtnet, a tovbbvitt pnclosdi s egyb jtkelemek (pl. tszok megmentse) pedig szintn felesleges, vagy inkbb gy mondom, elemeiben nem elg ers jtsoknak tnnek. A 6-nak radsul van egy meglehetsen hullmz nehzsge, ami szintn nem teszi egyszerbb a befogadst. Nem rossz jtkok az ts s hatos sorszmmal rkez epizdok, de ekkor mr rezhet volt nmi kreatv toporgs, amire a hetes epizd hromdimenzis megjelentse jelentette volna a gygyrt. Ezen gyorsan lpjnk is tovbb, a kora-PS2 szakaszt idz grafikai megoldsok, valamint az esetlen „Contra”-s nzetvltsok tovbbra is risi krdjelknt lebegnek a fejem felett. Mondjuk ki kerek-perec: ez a legkevsb Mega Man X-es Mega Man X jtk. A nyolcadik rsszel aztn visszatrnek az eredeti kerkvgsba, de marad a 3D-s ltvny. Taln ez a rsz egy picit jobban regedett a kt PS2-es epizdbl, gy visszatekintve pedig picit a Mighty No. 9-ra emlkeztethet minket a jtkmenet. A nyolcas rsz sem knny, ellenben mindenkpp javasolt a megtekintse – ilyen irnyba is mehetett volna a buli, ha a hetedik konzolgenerci nem li meg teljesen az X sorozatot.



Beszljk egy kicsit a port minsgrl. PS4 platformon semmi technikai bakit nem ltunk, maximum azt konstatlhatjuk, hogy a SNES emulci az eredeti hardver bedccenseit is lekveti, nem simult ki az emulci sorn jtkmenet. Ezek a problmk lltlag Switchen hatvnyozottan jelentkeznek, pedig az amgy ersebb vasat ignyl 3D tiratokkal ott sincs semmi problma. PC-n is van gond a portols minsgvel (pl. vizulis belltsi lehetsgek gyengusz vlasztka), de szerencsre ezekbl az X s a PS tulajok vajmi keveset fognak rzkelni. PS4 Pro-n elvileg a kp natv 4K-ban jelenik meg (a HUD elemek miatt fontos), st, a tvm mg a HDR logt is felvillantja minden egyes betlts sorn. rdekes, hogy a SNES vltozatok kdos rendszert gy erstettk meg mentsi lehetsggel, hogy azt csak s kizrlag a „Password” menbl rhetjk el. Ez elsre furcsa, utna megszokja az ember. Annyit javaslok mg, hogy ezek a jtkok annak idejn CRT-s kszlkekre lettek tervezve, ahol ugye a ksleltets minimlis gp s kijelz kztt. rdemes pp ezrt a modernebb TV-ket „game” zemmdba helyezni a lag minimalizlsa rdekben. Higgytek el, nagyon sokat szmt, hogy X irnytsa milyen ksleltetssel prg. Egy apr szrevtelem volt mg (aztn a kommentekben megrjtok, hogy ilyet tapasztaltatok-e): amikor remeg a kperny a SNES epizdok plyin (ld. az MMX2 dns terepe), baromi darabosnak tnik ez a rzkds. Ezt lehet valami mozgsinterpolci megoldan, de akkor meg ugye bejn a ksleltets…

A kiads bnusz lehetsgei igen finomsgosak. A kezdk szmra midjrt ott a Rookie md, hallgathatunk zenket, betaptzhatjuk a 4:3 arnyon tlmutat tvnk kihasznlatlan kpfellett. Megnzhetjk a The Day of Σ animt, dupla fnkk ellen harcolhatunk, trfekra (Hunter medlokra) vadszhatunk, s egy jtszhat (!) Credits szekci is helyet kapott mindkt csomagban.



Lehet ezt mg fokozni? Nem nagyon! Br van 1-2 hinyz cm (pl. a Gameboy Color kiadsok), azrt ez a kt csomag meglehetsen teljesnek mondhat trtneti visszatekintsnek szmt, Mega Man rajongk szmra pedig ksz mekka. Minden jtkba als hangon bele lehet tenni 6-8 rt, amely intervallum jtkos skilljeinktl fggen felfel s lefel is elmozdulhat. Ha a titkokra s az nll felfedezsre is rmegynk, akkor nyilvn mg ennl is tbbet belelhetnk a jtkba. Dobjuk ezt ssze azzal, hogy 8 epizdrl beszlnk, gy simn 50+ ra felett jrunk. Ennek ellenre a csomagok fogyasztst nem egyben ajnljuk. Inkbb vegyk el egyik-msik cmet a nagyobb megjelensek kztti tktsknt, gy nem sokallunk be annyira az amgy idvel nismtlv s nyilvn jtklmnyben hasonlv vl rszek kztt. Akr kt heti intenzv jtkra, akr egy vtizedre veszed – a Mega Man X Legacy Collection 1 + 2 a jtktrtnelem egy fontos szeletkjt teszi fel majd a polcodra. Remljk a Mega Man 11 s a mostani csomag kiadsa utn Capcomk egy friss X epizdban is ltnak majd fantzit. Az id megrett arra, hogy a rgen rintett formula hinyban elbrjunk egy j, klasszikus szellemben fogant Mega Man X-et!

[14] Kenny
aug 10., pntek 14:43 #7
Vlasz mcmacko (#3) zenetre

PSN ID: Kenny_hun, WiiU/3DS ID: Kennyhun 3DS: 1736-0687-8661 Switch: SW-4473-7968-9192
[14] Kenny
aug 10., pntek 14:42 #6
Vlasz Wakka (#5) zenetre
Amikor a power upot felveszed akkor is. Wachowskik is innen vettk tuti
PSN ID: Kenny_hun, WiiU/3DS ID: Kennyhun 3DS: 1736-0687-8661 Switch: SW-4473-7968-9192
[1] Wakka
aug 10., pntek 14:04 #5
Vlasz Kenny (#1) zenetre
nekem az mindig epic belassts volt robbansok kzben meg mtrix eltti bullet time... :,D
[5] VM
aug 10., pntek 9:34 #4
Vlasz Kenny (#2) zenetre
Ez j!
aug 10., pntek 8:25 #3
Vlasz Kenny (#2) zenetre
Jaja, meg nemsokara mellehuppan egy Shenmue is, es teljes lesz a 90's nosztalgia.
"This is our time to medicate..."
[14] Kenny
aug 09., cstrtk 17:46 #2
Amgy kemny a flap. Donkey Kong, Sonic s Megaman. jra 94 van
PSN ID: Kenny_hun, WiiU/3DS ID: Kennyhun 3DS: 1736-0687-8661 Switch: SW-4473-7968-9192
[14] Kenny
aug 09., cstrtk 16:31 #1
Switch-en sztem ugyanolyan, mint a tbbi gpen. Sajnos rgen ennyit brt a Super Nintendo - ugyangy beszaggatott rgen is, csak akkor nem foglalkoztunk vele, st azt hittk ez a jtk rsze. Most lettnk csak fps ncik.
PSN ID: Kenny_hun, WiiU/3DS ID: Kennyhun 3DS: 1736-0687-8661 Switch: SW-4473-7968-9192