[Teszt] Mega Man X Legacy Collection 1 - 2

Mega Man X Legacy Collection 1 - 2

mcmackoGéczy Attila2018.08.09. 13:03

Nehezen tudom szavakba önteni, hogy mit jelent számomra a Mega Man X élmény. A pályák, a boss harcok, a zenék. Nekem az X jelenti a kiforrott Mega Man formulát, amely képes volt emelni a NES játékok megoldásain. Emellett olyan önálló egyéniséget kapott X barátunk, amely a sorozatot nyolc számozott epizódig repítette. Arról már tényleg csak érintőlegesen mesélnék, hogy a harmadik osztályos matekfüzetet hogyan rajzoltuk tele saját kútfőből lefirkantott MMX főnökökkel. Hogy milyen érzés volt néhány évvel később, tini fejjel ZSNES emulátoron újra elővenni az első részt, Vita-n hosszas munkahelyi utak során a PS1-es Maverick Hunter X-et veretni, vagy legutóbb a SNES Mini-n betölteni a játékot. Nem csoda hogy remegve vártam a múltkori Mega Man Legacy gyűjtemények után az X változatok egyetemes kiadását is. Nem kellett csalódni a Capcomban, a Mega Man X pedig ordított egy újrázásért. De mit is kapunk az egyben és külön-külön is kapható Mega Man X Legacy Collection 1 + 2 csomagban?

A kiadónál szokásos agyafúrtsággal pattintották ketté az X életművet, így az első kollekció az első négy epizódot, a második pedig értelemszerűen a következő négyet tartalmazza. Furcsa leosztás ez, olyan szempontból, hogy az első kiadás a 16 bites gépeken nagyot futott első trilógiát tartalmazza, plusz a PSX-es generációváltó részt. A következő csomagban két PSX-es és két PS2-es epizód található, az ember pedig azt gondolná, hogy így öregedés szempontjából ezek a későbbi játékok jelentik a nagyobb értéket.

Frászkarikát! Az első csomag itt a lényegi esszencia, gyakorlatilag ezekkel az epizódokkal kapjuk meg a sorozat kreativitásának csúcsát, ahol a lehetőségeket a pályákban, a főnökökben és a minőségi feljebb lépésben látták, nem pedig az erőszakosan odaszuszakolt extra ötletekben. Az első Mega Man X az origó, a klasszikus epizód, ami a NES játék alapjaira - azaz a főnökök szekvenciális legyőzésére, a kétszegmenses pályatervezésre és a több lépcsős végjátékra - ráhúzott néhány modernebb megoldást. A mozgás folyamatosabb és áramvonalasabb lett, az X páncél összegyűjtése és a pályákra való vissza-visszatérések a karakter megerősödését szolgálták, titkokból pedig aztán tényleg nem volt hiány. Anno, internet nélkül évek múltán is találtunk apróságokat a játékban, hogy aztán a Youtube megmutassa, még hadoukenezni is tudott kicsi X (később is voltak ilyen ún. giga támadásai), csak erre épeszű ember magától (vagy a Nintendo Power útmutatása nélkül) bizony nem jött rá. Ezt a jóságot folytatta a második epizód, amelyiknek egy hardveres újítása is volt. A fejlesztők egy úgynevezett Cx4 chipet pakoltak az eredeti SNES kártyára, ezzel különleges, textúrák nélküli poligonok és fényeffektek mozgatására voltak képesek. A sorozatban először jelenik meg a siklómotor, és Zero is központi szerepet játszik a törénetben (mindenféle spoilerek nélkül). A harmadik részt ezt tetőzte be, kifacsarva mindent a SNES képességeiből. Maga az eredeti kártya horror árakon pörög a kis példányszáma miatt, a program ellenben megjelent annak idején PS-re és Saturnra is. A csomagban (minden jel arra mutat) a SNES verzió szerepel, ami külön öröm, révén tényleg ez a ritkább megjelenése a játéknak. A legnagyobb újítás, hogy bejön Zero is a játszható karakterek közé (ha egyszer kampó neki, akkor nem tudjuk behívni X helyére harcolni többé), emellett a főhős chipeket gyűjthet, és szokásos módon darálhatja a Maverick mestereket a Sigma elleni örök háborúban. Az első kollekciót az immár teljesen a PS képességeire szabott MMX4 zárja, amely szintén óriási kedvencem volt (pécén játszottam vele annak idején). A grafika érdekes keveréke a kézzel rajzolt pixelműves megoldásoknak és a CG pályaelemeknek. A rendszer újabb technikai szintet lépett, a szebb látvány mellett pedig átvezető mozikkal, magasabb színvonalon eltárolt zenékkel, és alapvetően modernizált X élménnyel gazdagodhattunk. Zero végre kezdetektől fogva választható karakter lett, az ellenfelek és azok pályái pedig kicsit feldobták a három epizód után beállt hangulatot.

Na ezt rontották el szerény véleményem szerint a Legacy Collection 2-t nyitó ötös és hatos résszel. Az ötödik rész annyira elment a mesélős-narratív irányba, hogy személy szerint kifejezetten idegesített a sok duma, amivel a játék lépten-nyomon megakasztott a flow-szerű akciójáték-élmény során. Emellett a játék sztoriját több irányba is elvihetjük, ami nem rossz addíció, de nem tesz hozzá annyit a formulához, hogy emiatt lelkesedjünk, a pályák közé bedobott időlimittől pedig egyenesen a falra lehet mászni. A hatodik részre teljes fordulatszámon pörög az egyre elborultabb történet, a továbbvitt páncélosdi és egyéb játékelemek (pl. túszok megmentése) pedig szintén felesleges, vagy inkább úgy mondom, elemeiben nem elég erős újításoknak tűnnek. A 6-nak ráadásul van egy meglehetősen hullámzó nehézsége, ami szintén nem teszi egyszerűbbé a befogadást. Nem rossz játékok az ötös és hatos sorszámmal érkező epizódok, de ekkor már érezhető volt némi kreatív toporgás, amire a hetes epizód háromdimenziós megjelenítése jelentette volna a gyógyírt. Ezen gyorsan lépjünk is tovább, a kora-PS2 szakaszt idéző grafikai megoldások, valamint az esetlen „Contra”-s nézetváltások továbbra is óriási kérdőjelként lebegnek a fejem felett. Mondjuk ki kerek-perec: ez a legkevésbé Mega Man X-es Mega Man X játék. A nyolcadik résszel aztán visszatérnek az eredeti kerékvágásba, de marad a 3D-s látvány. Talán ez a rész egy picit jobban öregedett a két PS2-es epizódból, így visszatekintve pedig picit a Mighty No. 9-ra emlékeztethet minket a játékmenet. A nyolcas rész sem könnyű, ellenben mindenképp javasolt a megtekintése - ilyen irányba is mehetett volna a buli, ha a hetedik konzolgeneráció nem öli meg teljesen az X sorozatot.

Beszéljük egy kicsit a port minőségéről. PS4 platformon semmi technikai bakit nem látunk, maximum azt konstatálhatjuk, hogy a SNES emuláció az eredeti hardver bedöccenéseit is leköveti, nem simult ki az emuláció során játékmenet. Ezek a problémák állítólag Switchen hatványozottan jelentkeznek, pedig az amúgy erősebb vasat igénylő 3D átiratokkal ott sincs semmi probléma. PC-n is van gond a portolás minőségével (pl. vizuális beállítási lehetőségek gyengusz választéka), de szerencsére ezekből az X és a PS tulajok vajmi keveset fognak érzékelni. PS4 Pro-n elvileg a kép natív 4K-ban jelenik meg (a HUD elemek miatt fontos), sőt, a tévém még a HDR logót is felvillantja minden egyes betöltés során. Érdekes, hogy a SNES változatok kódos rendszerét úgy erősítették meg mentési lehetőséggel, hogy azt csak és kizárólag a „Password” menüből érhetjük el. Ez elsőre furcsa, utána megszokja az ember. Annyit javaslok még, hogy ezek a játékok annak idején CRT-s készülékekre lettek tervezve, ahol ugye a késleltetés minimális gép és kijelző között. Érdemes épp ezért a modernebb TV-ket „game” üzemmódba helyezni a lag minimalizálása érdekében. Higgyétek el, nagyon sokat számít, hogy X irányítása milyen késleltetéssel pörög. Egy apró észrevételem volt még (aztán a kommentekben megírjátok, hogy ilyet tapasztaltatok-e): amikor remeg a képernyő a SNES epizódok pályáin (ld. az MMX2 dínós terepe), baromi darabosnak tűnik ez a rázkódás. Ezt lehet valami mozgásinterpoláció megoldaná, de akkor meg ugye bejön a késleltetés…

A kiadás bónusz lehetőségei igen finomságosak. A kezdők számára midjárt ott a Rookie mód, hallgathatunk zenéket, betapétázhatjuk a 4:3 arányon túlmutató tévénk kihasználatlan képfelületét. Megnézhetjük a The Day of Σ animét, dupla főnökök ellen harcolhatunk, trófeákra (Hunter medálokra) vadászhatunk, és egy játszható (!) Credits szekció is helyet kapott mindkét csomagban.

Lehet ezt még fokozni? Nem nagyon! Bár van 1-2 hiányzó cím (pl. a Gameboy Color kiadások), azért ez a két csomag meglehetősen teljesnek mondható történeti visszatekintésnek számít, Mega Man rajongók számára pedig kész mekka. Minden játékba alsó hangon bele lehet tenni 6-8 órát, amely intervallum játékos skilljeinktől függően felfelé és lefelé is elmozdulhat. Ha a titkokra és az önálló felfedezésre is rámegyünk, akkor nyilván még ennél is többet beleölhetünk a játékba. Dobjuk ezt össze azzal, hogy 8 epizódról beszélünk, így simán 50+ óra felett járunk. Ennek ellenére a csomagok fogyasztását nem egyben ajánljuk. Inkább vegyük elő egyik-másik címet a nagyobb megjelenések közötti átkötésként, így nem sokallunk be annyira az amúgy idővel önismétlővé és nyilván játékélményben hasonlóvá váló részek között. Akár két heti intenzív játékra, akár egy évtizedre veszed - a Mega Man X Legacy Collection 1 + 2 a játéktörténelem egy fontos szeletkéjét teszi fel majd a polcodra. Reméljük a Mega Man 11 és a mostani csomag kiadása után Capcomék egy friss X epizódban is látnak majd fantáziát. Az idő megérett arra, hogy a régen érintett formula hiányában elbírjunk egy új, klasszikus szellemben fogant Mega Man X-et!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

3 órája
2

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

14 órája
4

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

19 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

21 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

3 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

6 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==