[Retro] Donkey Kong Country trilógia

Donkey Kong Country trilógia

Gamer3652018.08.06. 12:31
  1. november 24-én új csillaggal bővült a SNES addig is példás játékkínálata. E napon jelent meg Európában a Donkey Kong Country első része. Évenként érkeztek az újabb epizódok, így 1996 novemberére trilógiává bővült a széria. Retro sorozatunk következő epizódjában górcső alá vesszük a klasszikus DKC trilógiát, és arra a kérdésre keressük a választ, mennyire öregedett jól a Nintendo klasszikus sorozata.

Gyorsan zárjuk is rövidre az utóbbi kérdést: kurta jól! Ha minőségi 2D-s platformjátékra vágyik a mai gamer, akkor minden hezitálás nélkül odaadhatjuk neki a DKC 1-2-3 bármelyik részét. Hiába telt el több mint húsz év, a sorozat megőrizte frissességét és megmaradt annak, ami az 1990-es években is volt: a zsáner csúcsának, mi több az egyik legkiemelkedőbb és legélvezetesebb szériának a platformjátékok történetében.

Az egykori Rare programozói szakértői zsenilátással éreztek rá mitől lesz egy platformjáték tökéletes. Az első pillanatban a hangulat ragad magával. Soha nem felejtem a DKC1-ben az első szintet (Jungle Hijinxs) vagy épp a második rész kalózhajóját. Az óriás majom, Donkey Kong kiugrik a házból, jönnek a kremlingek, majd hamarosan egy kisebb majom (Diddy) csatlakozik hozzá. A kettőjük dinamikus párosa fantasztikusan működik, ahogy a második rész Diddy és Dixie párosa is tökéletes. A harmadik rész Dixie és Kiddy kettőse még mindig jó, de néha meg-megbicsaklik az egyensúly. A zene elképesztő (erről még visszatérünk), a játék beszippant. Aztán rájövünk, hogy a fantasztikus hangulat mellett egy minőségi platformjátékot kaptunk. A pályák felépítése egyszerűen tökéletes, leginkább a precíz szó illik rá a legjobban. Minden akadály, ellenfél ott van, ahol lennie kell. Nincsenek felesleges, direkt a játékost szivató akadályok, trial and error részek, csak az ügyességünk számít. Komolyan minden 2D-s platformjátékot készítő programozót leültetném a DKC trilógiához, mert így kell megcsinálni egy játékban a szinteket. És a változatosságra sem lehet panasz. Amikor a hagyományos pályákat meguntuk, akkor mindig jönnek új kihívást jelentő terepek, amelyek feldobják a programot. Ilyenek a meglovagolható különböző képességekkel rendelkező állatok, a víz alatti részek, a csillés száguldások, a hordók, a kapcsolók és természetesen a bossok.

A DKC egyik zsenialitása abban rejlik, hogy van mélysége a kihívásnak. A legjobb Nintendo-s platformhagyományoknak megfelelően kiválóan adagolja a nehézséget. Először csak a túlélésre játszunk, megkönnyebbülünk, amikor a pályák felét jelző hordókat meglátjuk, és ujjongunk a helyszínek végét megpillantva. Aztán felbátorodunk. Megfogalmazódik bennünk, hogy mi lenne, ha újra kezdenénk, de ezúttal a rejtett érméket, kincseket, Kong betűket is begyűjtenénk. És innen nem ereszt többet a játék, mert minden ügyességünkre, kreativitásunkra szükségünk lesz, ha 100%-ra akarunk végezni vele. A DKC még maga idejében sem volt könnyű játék, hozzáteszem én jóval nehezebbre emlékeztem. Most ugyanazt csináltam mint a Wii U-s DKC: Trpopical Freeze-nél. Ha nem sikerült egy-egy pálya, ha nem jött a flow élmény, és csak bukdácsoltam, akkor pihentettem egy kicsit a játékot. Viszont ha elkap a gépszíj, akkor hiba nélkül végig lehet szántani a szinteket.

Az örök kérdés persze nem lehet megkerülni: melyik a legjobb rész a háromból? Nekem mindig is a második volt a kedvencem. Az első fantasztikus és lebilincselő, majdnem tökély, azzal a fergeteges dzsungeles hangulattal. Ezzel a játékkal indult minden, és még most is kiváló. A második epizód kalózos témája, a kiválóan, precízen felépített pályák, a bossok, a végső harc a végén, ezek miatt a DKC2 tartom a legjobbnak. És hát gyerekek, azok a fantasztikus zenék! Ez a mostani cikk is egy impulzusból született, amit a Jib Jig váltott ki. Éppen zenét kerestem munka mellé, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve rákerestem a DKC OST-re. Jött is találat szépen. Egy szimfonikus feldolgozást választottam, hadd szóljon! Felcsendült a nevezett szám, két perccel később DKC hangulatban, őrülten visszavágyódtam a Krokodil Szigetre. David Wise egy igazi zseni! Már az első részben is voltak fergeteges számok (Island Swing, Gangplank Galleon), de a DKC2 OST-je talán az egyik legtökéletesebb, amit valaha is platformjátékhoz alkottak: Lockjaw's Saga (ez a Tropical Freeze-ben is benne volt!), K. Rool Returns, Welcome to Crocodile Isle, ezek a mai napig a kedvenceim. Aztán ott van a fő boss, K. Rool krokodil, aki mindig más formában keseríti meg a majmok életét. Aki megküzdött vele a második rész végén, amikor kalózként támadt ránk, az soha nem fogja elfelejteni a harc izgalmát és persze a Crocodile Cacophony-t sem.

És mi a helyzet a harmadik résszel? Annak idején nekem szinte teljesen kimaradt ez az epizód. Tarolt a PS1, megjelent az N64, így a DKC3 megjelenése egyszerűen már nem ütötte át az ingerküszöbömet, így egy futó próba után nem játszottam sokat vele. Így most nosztalgia nélkül sikerült megvizsgálnom. A DKC3 végül pont azért szerettem meg, mert 20 évvel ezelőtt kimaradt.

Most olyan érzés volt kipróbálni, mintha egy teljesen új DKC játékot kaptam volna, ami hozza az előző részek színvonalát. Hozzáteszem, halványan mégis elmarad azoktól. A pályák még itt is fantasztikusak, rengeteg Ź- már-már túl sok - a gyűjthető titok, kincs és miegyéb van. De egyben azt is megértettem, hogy Kiddy Kong valamint Ellie miért nem lett közönség kedvenc karakterek. Zenében pedig egyértelműen visszalépett a 3. rész, mert bár David Wise dallamai visszaköszönnek itt-ott, az elsőben is besegítő Eveline Fischer mégsem tudott olyan mesteri örök klasszikus OST-t összerakni, mint Wise a második részben. Megjegyzem a GBA változat zenéit lecserélték Wise úr saját szerzeményeire. Kár, hogy nincs olyan kiadás, mint anno a Sonic CD-nél, hogy mi válasszunk OST-t.

A grafika még mai szemmel is csodálatos. Emlékszik még valaki a régi tesztekre, ahol repkedtek az SGI, meg hasonló szavak? Az akkori kritikusok is úgy emlegették a trilógiát (főleg az első két részt), mint amik ellopják a showt az éppen megjelenő 32 bites konzolok, a Satrun és a PS1 elől? Elképesztő mit hoztak ki a SNES-ből, és részről részre egyre többet és többet. A játék vizuális dizájnja kiváló, talán még a Wii-s és a Wii U-s epizódokkal is vetekszik.

Vannak persze kevésbé jól öregedő dolgok a szériában. Ilyen a mentési rendszer, ami mára teljesen elavult. Még szerencse, hogy ha modern platformon vesszük újra elő a játékot, akkor korlátlanul menthetünk. Nyilván ortodox rajongók ilyesmivel nem élnének, én azonban úgy érzem túl öreg vagyok, hogy minden világban eljussak a mentőhelyekig. Mondjuk attól óvakodtam, hogy a Wii U-n és SNES Mini-n meglévő lehetőséget kihasználva a pályákon belül is mentsek, de a lehetőség bárki számára adott. Ezzel függ össze a másik probléma, nevezetesen a már megcsinált régi világokat csak Funky Kong segítségével lehet újra látogatni, őt viszont el kell érni. Ez is bosszantó manapság, de szerencsére a mentési lehetőségek bővülése miatt, ez most nem akkora probléma.

Egy epiózd a három szezont futott DKC mesesorozatból.

Milyen platformokra érhető el ma a DKC trilógia? Az első rész ugye SNES-re jelent meg, volt belőle egy GameBoy Color változat és rákerült SNES Mini-re is (sajnos a másik két rész hiányzik). A teljes trilógia eredeti SNES változata elérhető VC-n keresztül Wii-n, Wii U-n és New 3DS-en, de készült belőle GBA változat is. Igazából egyikkel sem lőhetünk mellé. A kényelmes mentési rendszere miatt a Wii U-s a legjobb kiadás. Mondjuk 3DS-en nem próbáltam, ott a hordozhatóság és a SNES játékokhoz jobban passzoló kisebb képernyő lehet a király - ez utóbbi a Wii U-nál a GamePadnak hála szintén megvan. Azt csak remélni tudom, hogy előbb-utóbb Switch-re is elérhető lesz a sorozat. Simán megérne valami ultimate tartalommal ellátott retail kiadást.

A DKC trilógia minden idők talán legjobb 2D-s platformjáték-sorozata. Ha szereted a műfajt, és annak idején kimaradt, akkor itt az ideje felírni a bakancslistára és pótolni. A rajongókat persze nem kell ilyenre bíztatnom. Ők tudják miről beszélek, és biztos vagyok benne, hogy azon gondolkoznak, mikor kerítenek egy kis időt egy kis nosztalgiára, felidézve a sorozat szépségeit.

Veres Miki

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

3 órája
2

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

15 órája
4

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

19 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

21 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

3 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

6 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==