„Ez hihetetlen!” - gondoltam magamban, amikor elindítottam a Yakuza 0 pécés változatát. A klasszikus, hamisítatlan PlayStation hangulathoz köthető menü, az első átvezető, majd Kazuma első köre Kamurocho negyedben… Olyan élmény volt számítógépen, mint amikor egy rég nem látott cimborával futsz össze, teljesen váratlan élethelyzetben.
A Yakuza nulladik epizódját tavaly év elején teszteltem a Guru hasábjain, és már akkor is az egyik legjobbnak tartottam a sorozat epizódjai közül. A Gamer365-ön is olvashattatok a játékról DVM masszív tesztjében. (Nem késő pótolni, ha kimaradt!) Annak idején sokan gondoltuk úgy, hogy a sorozat minőségi mércéjének megingathatatlan példája a játék, és a tény, hogy egy sokadik folytatásból, (vagy másik oldalról nézve, rókabőrnek tetsző előzményből) is képes volt a SEGA magasan szárnyaló játékot megvalósítani.
Most pedig PC-n játszom Kazuma Kiryu és Goro Majima sokszínű eredettörténetét. Az intro csodálatos hangulatba ringat, a játék első fejezetén pedig úgy tekerek végig, mint kés a vajon. Az élmény mit sem csorbult. Sőt, a program meglepően szépen fut a közepesen ócska, két gigás GPU-val bíró laptopomon, csumára tekert minőségi beállítások mellett.
Ezzel rá is térnék a PC változat érdekességeire. Igen, a Yakuza 0 jól optimalizált átirat, bár tény, hogy egy PS3-ról eredeztetett motor- és asset-csomag mozog előttem. A filmszerű, valós idejű átvezetők hibátlanok és már-már techdemo jellegűek. A játékmenetet renderelő részek pedig… hát, olyan évtizeddel korábbi színvonalú technikai megvalósítást mutatnak, folyamatos játékmenettel és amúgy szájtátósan egyben lévő művészeti kidolgozottsággal. A textúrák nem skálázódnak a komolyabb PC kijelzőkhöz, a karaktermodellek arcai és animációi a játékmenet-vizuál során kicsit bumfordiak, de a kép tisztasága, a folyamatosság és a masszív méretek még mindig képesek lenyűgözni az embert.
A konverzió amúgy elég sok beállítást lehetővé tesz, de jól el is van dugva a menüben a vonatkozó táblázat. Ha úgy tartja kedvünk és hardverünk, 4K-ba is felhúzhatjuk a natív megjelenítést (super sampling is van), de ehhez a GPU-dnak garantáltan lesz egy-két szava. Természetesen ilyen felbontásban is a kép letisztultságát fogod értékelni és nem a tűéles bump mappet keresed a járdán. Ha nem hiszel nekem, tessék kattintással felnagyítani a lenti képet, milyen pazarul fest a 4K-s Yakuza 0.
Sajnos a pre-render videók megmaradtak előre letárolt átvezetőknek (magyarázzuk meg önmagával a fogalmat), feltételezhetően a háttérben futó töltések miatt. Ezekk ideje még komolyabb RAM mennyiséggel (16 giga mellett) is fel tudnak kúszni egy perces periódusok fölé. Ez megszokás kérdése, mint ahogy az irányítás is elmegy egér+billentyűzet kombóval. Kicsit vicces volt látni az X irányítók színkiosztását a játék belső HUD elemeiben, de PC-n tényleg ez jelenti szabvány gamepad leosztást. Néha a játék menet közben is töltöget, így ritkán buffer-jellegű döccenéseket, hang beakadásokat is produkált, de ezek nem tépázták meg jelentősen az élményt, másrészt gondolom a VRAM feljebb tornászásával ilyen gondotok nem lesz. Máskor az ALT+TAB kilépést nem szereti a játék (AMD vezérlővel mindig visszavált ablakos üzemmódba), de ez legyen a legnagyobb probléma. Komolyabb fagyást, vállalhatatlan dolgokat nem tapasztaltunk a játékmenet során.
Íme, a Yakuza 0 egy kiváló formát nyújtó játék remek PC-s átirata. A SEGA jó érzékkel emeli át a PC közönség számára eddig ismeretlen sorozatot, amely egyszerre sandbox, egyszerre RPG, egyszerre minijáték-kollekció és vad bunyós játék. A Yakuza 0 tökéletes ajtó erre a furcsa világra, ami telis-tele van bizarr, szívet melengető, brutális és torokszorító pillanatokkal, olyan kombinációt nyújtva, amelyet számítógépen nem igazán élhettünk eddig át. Hamarosan jön a Yakuza Kiwami, érkeznek a Shenmue játékok is PC-re… és ha már Shenmue. A Yakuza 0 minden percéből süt a készítők évtizedekre visszanyúló játékfejlesztői mestersége, alázatos tapasztalata. A Yakuza 0 egy hosszú sorozat fejlődésének komoly, tartalmas és kiforrott állomása. Nagyon nehéz elképzelni, hogy ezt a színvonalat miként akarja megközelíteni a Shenmue újraélesztésére összeállt S3-fejlesztőgárda. De ezen nem is érdemes filózni, inkább irány a Steam! 20 Euróért a Yakuza 0 PC változata édes és hosszan rágcsálható mochi csemege lesz a nyár utolsó hónapjára!