Ismételten nagy tömegeket mozgatott meg, ezzel együtt szép bevételt termelt a mozikasszáknál a Jurassic Park filmszéria újdonsága, a Fallen Kingdom, aminek megjelenésére időzítette a Frontier Developments csapata a Jurassic World Evolution dinoszauruszos témájú stratégiajátékát.
Őszintén bevallom, mindig némi fenntartással fogadom a filmadaptációkat, amik a film megjelenésével egyidőben jelennek meg, ugyanis sokszor az alapkoncepció kínos, vagy a szűkös határidő nyomja rá bélyegét a kész produktumra. Megnyugtatásként szolgált, hogy a Frontier nem kevés tapasztalattal bír a tycoon játékok körében, hiszen cégérük alatt jelentek meg a Roller Coaster Tycoon játékok, a Zoo Tycoon és a Planet Coaster. Továbbá az a tény is bizakodóvá tett, hogy a Jurassic World Evolutionről már a tavalyi Gamescomon is hallhattunk.
A felvezetésből elég is ennyi, cseppenjünk hát a játék öt játszható szigete közül az elsőbe, ahol a tutorial, (ami egyébként ismerteti az irányítási alapokat és feladatokat), az éles játékmenetbe került beillesztésre. A játék innentől fogva nem húzza az időt azzal, hogy megtanít a WASD és a kameraforgatás használatára, hanem belecsap a lecsóba és alig telik el pár perc, már azon kapjuk fel a fejünket, ahogyan kisétál a legelső vérszomjasnak koránt sem nevezhető növényevő dinoszaurusz az inkubátor Hammond laboratóriumból. Nem, nem a T-Rex, sem az Indominus rex lesz ez, mert sajnos nem lehet a kezdetektől fogva a legnagyobb tekintélyű őslényeket létrehozni, hanem van egy kötött fejlesztési üteme a játéknak, amiben fokozatosan kapunk lehetőséget az egyre veszélyesebb dínók kikeltetésére, de úgy vélem ez teljesen elfogadható a játék részéről. A vissszafogott ritmus nem csorbít a játék azon erős pontján egy cseppet sem, ahogyan a triász-kori állatok megelevenítésre kerülnek. A dinoszauruszok modelljei, textúrái, animációi és hangjai mind egyediek és igazán pazarul sikerültek, miképp a teljes grafikára sem lehet panaszunk.
A játék során folyamatos kutatásra és fejlesztésre, valamint ásatások megkezdésére van szükség. Az ásatások végeztével fosszíliákat nyerhetünk, amikből dinoszaurusz géneket extrahálhatunk, ezzel dínóállományunkat gyarapítva. Minél több fosszília kerül feldolgozásra, annál erősebbé tehetjük egy nemzetség génállományát. Ugyanis amíg nem teljes a génállomány, addig a Hammond laborban készülő lények nem minden esetben érik meg a felnőttkort, így a sikertelen keltetésre fordított pénzzel a következő történik: „dínó volt, dínó nincs”.
Ahhoz, hogy újabb szigeteket nyissunk meg három területen (tudomány, szórakoztatás, biztonság) kell a játéknak megfelelni. Ehhez küldetéseket és szerződéseket kapunk, aminek a teljesítésekor értelemszerűen megnő az adott ághoz tartozó reputációnk. Amikor mindhárom terület hírneve eléri a kitűzött szintet, átugorhatunk a következő szigetre. Szerencsére játék közben bármikor vissza lehet térni korábbi szigetekre.
A menedzseri feladatok nem mondhatók bonyolultnak. Az épületek üzemeléséhez elektromos áram szükségeltetik, a korábban már említett ásatásokhoz és kivonatolásokhoz is egy-egy épület tartozik, valamint van egy úgynevezett research centerünk is, ami értelemszerűen a különféle fejlesztésekhez használatos. A dínók kifutóját érdemes testméretükhöz és agresszivitásukhoz mérten könnyűfém, erősített acél vagy villanypásztorral támogatott kerítéssel körbevenni. Legyen a kerítésen belül élelem és víz, valamint gondoskodnunk kell ezeknek az újratöltéséről. Ha nagyon lelkiismeretes dínótartók szeretnénk lenni, akkor minden faj saját igényéhez alakíthatjuk a kifutót. Az etetésről és gyógyításról a ranger station emberei gondoskodnak, akik csak és kizárólag szafari autóval hajlandóak közlekedni, továbbá elszabadult, elpusztult vagy mozgatni kívánt dinoszauruszokat az ACU center végzi helikopterrel. És ennyi. Minden további épület a látogatók szórakoztatása céljából építhető.
Vicces adalék, hogy az ACU center helikoptere és a vadőrök terepjárója TPS nézetben vezethetők, így kár lett volna kihagyni, hogy ne próbáljam meg szétrombolni a parkot. Sajnos erre nincs lehetőség. Alátogatók elugranak a jármű elől, a vékonyabb fákon „clippelve” áthajt az autó, a dínók és facsoportok pedig megérinthetetlen falként lelassítják a környéküket. Ha már a játékfizikai buktatóknál járunk, kénytelen leszek megemlíteni néhány egyéb problémát is. Sajnos a kezdeti lelkesedés a dínók iránt hamar alább hagy, ugyanis az evésen, iváson és esetleges ösztönszerű támadásokon kívül semmi mást nem csinálnak. Na jó, még hajlandóak megbetegedni és meghalni, de tényleg ennyi. Egyébként az ismétlődő feladatok: etetés, gyógyítás, kutatás vagy ásatás közül egyik sem automatizálható, ezért sajnos egy idő után meglehetősen repetitívvé válnak ezek a rutinszerű műveletek.
A sziget domborzatát és növényzetét szabadon alakíthatjuk, ami szerencsére könnyen használható, de sok esetben okoz gondot egy épület lehelyezése egy korábban síkká döngölt talajon, mert rossz szokása a játéknak megmakacsolnia magát és ilyenkor nem enged építeni erre a területre.
A kezelőfelület tetszetős, jól kezelhető, de érzek némi átgondolatlanságot a menüpontok elhelyezésében, néhány lehetőséget jobb lenne kevesebb kattintásból elérhetővé tenni.
Amit nagyon hiányolok a játékból, az a menedzselés mélysége. A bevételek és kiadások nagyon korlátozottan befolyásolhatók a játékos által. A park sikere csupán a játék által meghatározott szempontok szerint érhető el: legyen sok egészségesen tartott élőlény, legyen a park biztonságos, szórakoztató és a kapacitása nagy. Hitelt nem lehet felvenni, és az időt sem lehet gyorsítani, így, ha legatyásodunk egy nagyobb beruházás után, akkor könnyen lehet, hogy percekig kell várnunk, míg ismét lesz elegendő zsetonunk.
Összegzésként a Jurassic World Evolution alapvetően egy jó stratégiai játék lehetne, ha a készítők nagyobb hangsúlyt fektettek volna a dinoszauruszok interakciójára, testreszabására, és az sem ártott volna, ha a játék tycoon oldala komolyabb teret nyer. Arról már nem is beszélve, hogy az egyszemélyesen kívül más módot nem tud felmutatni a játék. Egyébként a látvány és a hangok nagyon tetszetősek, dicséretet érdemelnek, de ez még kevés ahhoz, hogy hosszú időre székhez kötözzék a játékost. Továbbá van néhány nem kimondottan zavaró bug is, amiket patcheléssel még könnyen orvosolhatnak a játék atyjai. Újrajátszható? Nem tartom valószínűnek, de egyszer mindenképp szórakoztató.
Chio