[Retro] Chrono Trigger - visszatekintő

Chrono Trigger - visszatekintő

Gamer3652018.05.21. 11:20

Kr.e. 6500000

Chrono Trigger. Mikor meglátom ezt a címet, egyszerűen libabőrös leszek, a gyomrom összeugrik, és hirtelen azon kapom magam, hogy a Youtube-on bámulom a játék legemlékezetesebb jeleneteit, hallgatom a legjobb zenéit. De mi is a Chrono Trigger?

Minden idők egyik legjobb JRPG-je, a zsáner csúcsteljesítménye, amelyet sok szempontból a mai napig nem sikerült meghaladni. Kezdjük is egy flashbackkel, mielőtt részletesen kitérnék a miértekre.

Kr.e. 12000

2000-et írtunk, én meg újra szerelembe estem. Akik akkor ott voltak elég csak annyit mondanom, hogy Chrono Cross, és már tudják is mire gondolok. Kevés ahhoz fogható katarzist éltem át, mint a CC közben. Jól emlékszem, arra a semmihez sem hasonlító lelkesedésre, amikor megtudtam, hogy ennek a játéknak van egy előzménye is. Ez volt a Chrono Trigger. Vagy egy évet vártam rá mire végre kijött PS1-re (éljenek a remaster kiadások!), mivel akkor még az 1995-ben megjelent SNES verzió beszerezhetetlen volt, emulátoron meg játszhatatlan.

Néhány óra után világossá vált, hogy ez a játék sokkal-sokkal több mint a CC prequelje. Egy csodálatos utazás térben és időben, nem egyszerűen egy videojáték, hanem egy izgalmas kaland, az akkor még SquareSoft nevet viselő cég megismételhetetlen teljesítménye. Így amikor Mackóval azon agyaltunk, hogy melyik játékkal kezdjük retro visszatekintő sorozatunkat, egy percig sem volt kérdés, hogy a CT lesz a kiválasztott.

Kr.u. 600

A Chrono Trigger testesíti meg azt a játékot, amiért imádtuk az 1990-es évek JRPG-it. Fantasztikus sztori, izgalmas karakterek, ötletes játékmenet, kiváló harci és fejlesztési rendszer, gyönyörű 16 bites rajzolt grafika, elképesztő zenei aláfestéssel. Talán kezdjük az elsővel, a szokatlanul érett, végtelenül izgalmas, misztikummal, rejtéllyel és sok-sok csavarral átitatott sztorival. Azzal a sztorival, aminek a középpontjába az időutazás állt. 1995-ben ez egy hatalmas újdonság volt, de még ma is egyedinek számít. A CT videojátéktól szokatlan módon mutatja be hogyan működik a kauzalitás, hogy a döntéseink milyen hatással vannak a történelemre. Az időutazás számtalan történetbeli, filozófiai és játékmenetbeli mélységet rejt, és ezt a kor viszonyaihoz mérten maximálisan igyekeztek kiaknázni a készítők. De ne szaladjunk ennyire előre.

Most újrajátszva tátott szájjal néztem milyen profi és tudatos a világépítést. Nézzétek meg csak az első órában, hogyan adagolja a játék az információkat, hogyan vezet be a világába, hogyan fogja a kezedet, majd engedi el azt. Számomra az egyik legsokkolóbb pillanata a CT-nek, amikor megérkezünk a jövőbe, és csak találgatjuk mi történt, hogy aztán képen töröljön az igazság. Az út, amit bejár a sztori a szokásos JRPG sablon. Egy átlagos fiú elindul egy kicsi faluból, a legfontosabb problémája, hogy részt vegyen egy helyi ünnepen. Innen jutunk el a világ megmentéséig. Ennél persze jóval többről szól a CT, amit csak a végén vagy jóval azután értünk meg.

Nézzük meg a szereplőket. Ki ne kedvelte volna az alap hármast: Cronot, Marle-t és Luccát? De szerettük Ayla vicces prehisztorikus beszólásait. Vagy Frog különös és tragikus történetét! De ha Frog szóba került, említhetném Magust is, egy igazi antihőst, a játék egyben legnépszerűbb figuráját, aki először száll szembe az elemi végzettel. Aztán ott van Robo története, ami a Chrono Cross-ban került tragikus lezárásra. Tragédia és dráma, ez a két szó jellemzi leginkább a történetet. Ha belépünk a Chrono univerzumba (a Trigger és Cross története elválaszthatatlan egységet alkot), akkor felejtsük el a happy endet, mert ha sikerül is elérnünk, pont az időutazás által megnyitott távlatoknak köszönhetően nem lehetünk benne biztosak, hogy nem jön egy váratlan fordulat. Komplex, néha sötét, de alapvetően azért mégis magával ragadó történetek szemtanúi lehetünk, egy igazi élő és lélegző univerzum aktív részei. Az emberi lépték, a realitás ad a játéknak egy különös mélységet. Az alkotók tökéletesen tisztában voltak azzal, hogy az emberi alaptermészet állandó, évezredek alatt sem változik, és ennek következményei vannak. Valóban Lavos gyermekei lennénk? Egy olyan faj, amelynek puszta léte, civilizációjának minden sikere egy véletlen katasztrófának köszönhető? Különös mélységek felé visz minket a Chrono sztorija és a legjobb, hogy nem akar a szánkba rágni egyetlen választ sem. Kicsit mindenkinek el kell gondolkoznia egy ponton arról honnan jöttünk és hova tartunk. És persze a legfontosabb kérdés, hogy a végzettel szembe tudunk-e szállni, és mi marad utánunk, ha megtesszük?

Kr.u. 1000

A CT a szabadság illúzióját nyújtja, ami mára egy kicsit megkopott, mivel 23 év távlatából éreztem némi csőhatást. A játék linearitása többször felborul, egy-egy választásunkkal karakterek életét tudjuk eldönteni, mégis a CT olyan hatást kelt, hogy egy a forgatókönyvírók által kitaposott ösvényen haladunk, ahol igazi választásunk nincs a lényegi események befolyásolására. Hiába az időutazás adta óriási szabadság, az egész inkább illúzió, hisz valójában nem hozhatunk olyan döntést, amivel felborítjuk a történet menetét, csak nagyon kis változásokat lehet eszközölni. Az időutazás leginkább a mellékküldetések során épül bele a játékmenetbe. Ez azonban nem a CT hibája, sokkal inkább az elmúlt 23 év JRPG termésének hiányosságaira mutat rá. Nem született azóta sem olyan játék, amely továbbvitte és meghaladta volna CT által lefektetett - és nem győzöm hangsúlyozni, hogy még ma is fantasztikusnak ható - időutazós alapokat. Szinte senki nem nyúlt hozzá és formálta tovább ezt a tematikát.

Képzeljünk el, hogy az open world JRPG irány helyett az open time JRPG felé mozdul el a tematika, ahol tetszőleges - vagy legalábbis kimagasló számú - pontokon nyúlhatunk bele a történet alakulásába. A végkifejletet egyedül a New Game+ módban befolyásolható, ahol bizonyos pontokon teljesen egyedi módon zárhatjuk le a sztorit. Így akár 12(+2) “mi lenne ha” vagy “ mi lett volna ha” megnyerés is behozható, és ezeken belül is több variáció lehetséges. Ezek annyira jók, hogy még ma, ennyi év után is szájtátva bámultam a sok-sok alternatív lezárást.

Kr.u. 1999

Nem csupán a sztori, de a játék legfontosabb elemei is megőrizték a frissességüket. A harci rendszer a maga idejében is kiváló volt és még most sem avíttas. A CT rendszere a korábbi Final Fantasy játékok Active Time Battle-t használja. A harcok során karakterek támadásait egyedi módon tudjuk kombinálni. A legjobb, hogy nincs külön harci képernyő, és ami még ennél is királyabb, hogy nincsenek random harcok. Ez 1995-ben óriási dolognak számított, jelentőségét pedig most látjuk igazán, hisz talán ezért öregedett a CT ennyire jól, aminek köszönhetően ma is elő lehet venni.

A grafika is csodás maradt. Ma a rengeteg 16 bites pixelart játék után látszik, milyen fergeteges munkát végeztek a CT dizájnerei. A SNES-es időszak legszebb játéka a CT, a karakterek, a hátterek egyszerűen gyönyörűek, a mai napig semmit nem vesztettek a szépségükből. A zenéktől pedig szóhoz sem jutok. Yasunori Mitsuda egyik csúcsteljesítménye, amely egyszerre érzelmes és elgondolkodtató, tökéletesen adja a plusz érzelmi hatást, amit a történet megkíván, vagy épp járul hozzá a karakterek személyiségének kibontásához.

Kr.u. 2300

Fontos kérdés, hogy ha elő akarjuk venni a CT-t melyik gépen tegyük? Ugye SNES-re jelent meg először, ami elérhető Wii VC-n és így Wii U-n is. Aztán ott a PS1-es változat, meg a PSN-es, de kijött mobilra és Steamre is. Igazából - talán a Steam kivételével - egyikkel sem nyúlhatunk mellé. A definitív változat azonban a Nintendo DS verzió. Benne vannak azok a plusz tartalmak, amelyek a PS1 verzióban is (anime videók, menük stb.), valamint teljesen új helyszínek és mellékküldetések is fellelhetőek.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

22 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==