A sokéves éhínséget követően az idei év egészen kellemesnek ígérkezik az árkád versenyjátékok szerelmesei számára, hiszen viszonylag nagy mennyiségben érkeznek majd ilyen címek 2018 folyamán. Az már csak hab a tortán, hogy a különféle remaster kiadások és a már unalomig ismert receptek újramelegítése mellett jutott némi kreatív erőforrás az új ötletekre is: itt van például a Trailblazers, amely merít ugyan máshonnan, de legalább a zsáneren kívülről teszi ezt.
A festékalapú csatározásról elsőre bizonyára mindenkinek a Splatoon ugrik be, a Nintendo egyedi shootere pedig valóban tökéletes párhuzam a Trailblazers esetében. Az alany egy futurisztikus versenyjáték, melyben a járművek első számú sajátossága az, hogy színes festékekkel kenik össze a pályát. Ez adja a gameplay alapját - és egyben egyetlen igazi mélységét - is: úgy kell taktikázni, hogy minél több és jobb íveket festhessünk a mi színünkre a csapattársakkal, hiszen ezek azok a sávok, amik gyorsítanak bennünket.
Leírva egyszerűnek hangzik mindez, de amikor három-, vagy akár hatféle szín verseng a legjobb ívekért, akkor igazi pacakáosszá tud változni a versenypálya. Arról nem is beszélve, hogy nem locsolhatjuk a festéket szabadon: folyamatosan meg kell várni, hogy feltöltődjön, így az időzítésnek is fontos szerepe van. Két külön felhasználási mód is van ráadásul: festhetünk magunk alá, segítve a mögöttünk jövőket és kiegészítve a sávjaink közötti szakaszokat, vagy kilőhetjük előrefelé, ami ezáltal egyfajta turbo boostként is funkcionál.
A koncepció összességében nagyon érdekes, és alapvetően működik is - szórakoztató tud lenni, ahogy pár kör alatt felfestjük magunknak az ideális ívet, hogy aztán az utolsó körben már maximális boost mellett száguldozzunk. Emellett a taktikázás is jóval hangsúlyosabb a megszokottnál - sőt, az általános berögződéseket is fel kell adnunk sokszor, az amúgy brutál tartalmas sztori kampányban ugyanis általában nem a győzelem a cél, hanem a versenyenként kitűzött három feladat közül kell minél többet teljesíteni. Hogy mi akkor a gond? Az, hogy a remek alapötlet sajnos kifejezetten gyenge megvalósítással párosul.
Hol is kezdjem? A Trailblazers legnagyobb öngólja, hogy bár "koop versenyjáték"-nak hívja magát, a fejlesztők képtelenek voltak értelmes AI-t kódolni, így egyedül játszva igen bosszantóak tudnak lenni azok a versenyek, ahol a csapatos eredmény (is) számít. Nem elég, hogy a társak nem festenek elég hatékonyan és következetesen, de gyakran még akadályoznak is bennünket. Ami azért is óriási baj, mert a Trailblazers ütközésfizikája katasztrofális: még a legkisebb csattanásból is mi jövünk ki rosszul általában, a pályákat övező szalagkorlát pedig szó szerint beszippantja a járműveket. Jókora dizájnbaki a játék egyetlen támadási lehetőségének megvalósítása is. Amikor ugyanis előrefelé lőjük ki a festéket, és eltaláljuk vele az egyik ellenfelet, akkor az megpördül - igen ám, csak elég nehéz úgy összehozni ezt a manővert, hogy utána ne menjünk neki mi is, ami az egészet kvázi értelmetlenné teszi. (Hogy mennyire igaz ez, azt mi sem mutatja jobban, hogy még a lenti hivatalos trailerben (!) is van egy jelenet 1:01 környékén, ahol ez látható.)
Ami magát az élményfaktort illeti, itt sem lehetünk maradéktalanul elégedettek. Maga a látvány ugyan igen stílusos: a szuperszínes cel-shaded képi világ és a zenék együttese a Jet Set Radio-szériát idézi (bár kicsit kevesebb chromatic aberration effektet elbírt volna). A pályák is viszonylag változatosak annak ellenére, hogy maga a dizájn azért messze van a bravúrostól - nem feltétlenül azért, mert sok van belőlük, hanem mert a tükrözött és fordított verziókat is előszeretettel használja a játék. Az olykor tényleg észveszejtő sebesség mellé viszont illett volna valami használhatóbb drift-mechanikát programozni, ilyen tekintetben fényévekre elmarad a Trailblazers a műfaj nagyjaitól. Arról nem is beszélve, hogy technikai gondok is árnyékolják a száguldás örömét: elég komoly framerate-problémákkal küzd sajnos a játék.
Remek alapötlet, gyenge megvalósítás. A Trailblazers tipikusan az a játék, mely a megfelelő háttértálentummal az év egyik titkos kedvencévé is válhatott volna akár. Annyi ponton bele lehet kötni azonban, hogy nehezen tudnánk nyugodt szívvel ajánlani bárkinek is - hiába van kevés a hasonló címből, a műfaj királyai szerencsére épp elég jól öregedtek ahhoz, hogy ne kelljen kategóriákkal gyengébb friss címekre pazarolni az értékes játékórákat.
***Trailblazers | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One
Kiadó: Rising Star Games | Fejlesztő: Supergonk
Megjelenés: május 8.***