A sokéves éhínséget követõen az idei év egészen kellemesnek ígérkezik az árkád versenyjátékok szerelmesei számára, hiszen viszonylag nagy mennyiségben érkeznek majd ilyen címek 2018 folyamán. Az már csak hab a tortán, hogy a különféle remaster kiadások és a már unalomig ismert receptek újramelegítése mellett jutott némi kreatív erõforrás az új ötletekre is: itt van például a Trailblazers, amely merít ugyan máshonnan, de legalább a zsáneren kívülrõl teszi ezt.
A festékalapú csatározásról elsõre bizonyára mindenkinek a Splatoon ugrik be, a Nintendo egyedi shootere pedig valóban tökéletes párhuzam a Trailblazers esetében. Az alany egy futurisztikus versenyjáték, melyben a jármûvek elsõ számú sajátossága az, hogy színes festékekkel kenik össze a pályát. Ez adja a gameplay alapját - és egyben egyetlen igazi mélységét - is: úgy kell taktikázni, hogy minél több és jobb íveket festhessünk a mi színünkre a csapattársakkal, hiszen ezek azok a sávok, amik gyorsítanak bennünket.
Leírva egyszerûnek hangzik mindez, de amikor három-, vagy akár hatféle szín verseng a legjobb ívekért, akkor igazi pacakáosszá tud változni a versenypálya. Arról nem is beszélve, hogy nem locsolhatjuk a festéket szabadon: folyamatosan meg kell várni, hogy feltöltõdjön, így az idõzítésnek is fontos szerepe van. Két külön felhasználási mód is van ráadásul: festhetünk magunk alá, segítve a mögöttünk jövõket és kiegészítve a sávjaink közötti szakaszokat, vagy kilõhetjük elõrefelé, ami ezáltal egyfajta turbo boostként is funkcionál.
A koncepció összességében nagyon érdekes, és alapvetõen mûködik is - szórakoztató tud lenni, ahogy pár kör alatt felfestjük magunknak az ideális ívet, hogy aztán az utolsó körben már maximális boost mellett száguldozzunk. Emellett a taktikázás is jóval hangsúlyosabb a megszokottnál - sõt, az általános berögzõdéseket is fel kell adnunk sokszor, az amúgy brutál tartalmas sztori kampányban ugyanis általában nem a gyõzelem a cél, hanem a versenyenként kitûzött három feladat közül kell minél többet teljesíteni. Hogy mi akkor a gond? Az, hogy a remek alapötlet sajnos kifejezetten gyenge megvalósítással párosul.
Hol is kezdjem? A Trailblazers legnagyobb öngólja, hogy bár "koop versenyjáték"-nak hívja magát, a fejlesztõk képtelenek voltak értelmes AI-t kódolni, így egyedül játszva igen bosszantóak tudnak lenni azok a versenyek, ahol a csapatos eredmény (is) számít. Nem elég, hogy a társak nem festenek elég hatékonyan és következetesen, de gyakran még akadályoznak is bennünket. Ami azért is óriási baj, mert a Trailblazers ütközésfizikája katasztrofális: még a legkisebb csattanásból is mi jövünk ki rosszul általában, a pályákat övezõ szalagkorlát pedig szó szerint beszippantja a jármûveket. Jókora dizájnbaki a játék egyetlen támadási lehetõségének megvalósítása is. Amikor ugyanis elõrefelé lõjük ki a festéket, és eltaláljuk vele az egyik ellenfelet, akkor az megpördül - igen ám, csak elég nehéz úgy összehozni ezt a manõvert, hogy utána ne menjünk neki mi is, ami az egészet kvázi értelmetlenné teszi. (Hogy mennyire igaz ez, azt mi sem mutatja jobban, hogy még a lenti hivatalos trailerben (!) is van egy jelenet 1:01 környékén, ahol ez látható.)
Ami magát az élményfaktort illeti, itt sem lehetünk maradéktalanul elégedettek. Maga a látvány ugyan igen stílusos: a szuperszínes cel-shaded képi világ és a zenék együttese a Jet Set Radio-szériát idézi (bár kicsit kevesebb chromatic aberration effektet elbírt volna). A pályák is viszonylag változatosak annak ellenére, hogy maga a dizájn azért messze van a bravúrostól - nem feltétlenül azért, mert sok van belõlük, hanem mert a tükrözött és fordított verziókat is elõszeretettel használja a játék. Az olykor tényleg észveszejtõ sebesség mellé viszont illett volna valami használhatóbb drift-mechanikát programozni, ilyen tekintetben fényévekre elmarad a Trailblazers a mûfaj nagyjaitól. Arról nem is beszélve, hogy technikai gondok is árnyékolják a száguldás örömét: elég komoly framerate-problémákkal küzd sajnos a játék.
Remek alapötlet, gyenge megvalósítás. A Trailblazers tipikusan az a játék, mely a megfelelõ háttértálentummal az év egyik titkos kedvencévé is válhatott volna akár. Annyi ponton bele lehet kötni azonban, hogy nehezen tudnánk nyugodt szívvel ajánlani bárkinek is - hiába van kevés a hasonló címbõl, a mûfaj királyai szerencsére épp elég jól öregedtek ahhoz, hogy ne kelljen kategóriákkal gyengébb friss címekre pazarolni az értékes játékórákat.
Trailblazers | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One
Kiadó: Rising Star Games | Fejlesztõ: Supergonk
Megjelenés: május 8.
Érthetetlen... hogy hogy nem tûnik fel a tesztelõknek hogy ennyire korlátozott a hajók irányítása, ugyanez a baj a Redout-al is. Anno ez volt a bajom a F-zero Gx-el, a sima X-hez képest a legtöbb hajót alig lehetett az úton tartani, az X támadással (L-gomb kétszer gyorsan benyomva) kanyarodása egyszerû és zseniális ötlet volt, azzal nem veszített az ember sebességet a kanyarokban + jól lehetett a sikánokban is manõverezni. "Reach out and touch faith!"
Pff most került le a listámról. Köszi a tesztet. Majd úgyis valamelyik szolgáltatásban hozzámvágják. Lav itz in the air ==> https://twitch.tv/lavitzintheair | Élõ játék streamek!
"Élõ gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengerébõl született!"