Alternatív jelen cikksorozatunkban rendre olyan múltbéli, videójátékokkal kapcsolatos történéseket vizsgálunk, amelyek végül nem éppen úgy értek véget, mint ahogyan arra előzetesen számítani lehetett. Következzen a negyedik, kissé speciális fejezet.
Az eddigi három részben vizsgáltunk már átszabott hardvereket, kiegészítőket, játékokat, illetve hirtelen más irányt vett sorozatokat, a mostani (ha úgy tetszik) különkiadásban pedig olyan fejlesztésekről lesz szó, amelyek végül sohasem kerültek aranylemezre, és szépen eltűntek a feledés homályában.
Jöjjön tehát három mostani főszereplőnk, a furcsa halált halt Jurassic Park: Survival, a nemesebb cél érdekében feláldozott Raven Blade, illetve a rendkívül érdekes alapkoncepciójú Survivor.
JURASSIC PARK: SURVIVAL
A túlélő-horror műfaj és a dinoszauruszok izgalmas párosítása a kiadó és a játékosok szemszögéből nézve is remek húzásnak bizonyult a Capcom részéről, így nem meglepő, hogy - még ha kicsit késve is - akadt követője a Dino Crisis sorozatnak: a Vivendi és a Savage Entertainment a Jurassic Park: Survival-lal szeretett volna maradandót alkotni. A játék nem filmadaptáció lett volna, hanem egy teljesen különálló produktum: a történet szerint egy harmadik szigeten szokás szerint olyanok akarnak dínósat játszani, akiknek nem lenne szabad, főhősünk pedig a helyi komplexum biztonságáért felelős osztag tagjaként arra kényszerül, hogy megmentse társait és a kutatásokért felelős tudósokat - mindezt nem túl barátságos hüllőkkel és az ellenséges katonákkal a nyakában. A Survival kicsit másképp közelítette volna meg a témát, mint stílusbéli társai: a szemtől szembeni tűzharc csak ritkán lett volna alkalmazható, sokkal inkább menekülésre és a terepviszonyok kihasználására lettünk volna utalva - stílusához és alcíméhez hűen tehát egy igazi túlélő játék lett volna, ügyességi részekkel és fejtörőkkel.
A PlayStation 2 exkluzív játék rendkívül ígéretesnek tűnt: a helyszínek igen nagyok és változatosak voltak, a dínófelhozatalban minden megtalálható volt, kezdve az aprócska Compsognathus-októl kezdve a veszedelmes Velociraptor-okon át egészen magáig a zsarnokgyíkkirályig, és korához képest audiovizuális szempontból is teljesen rendben volt. A megjelenés először 2001 őszére lett kitűzve, majd 2002 nyarára tolódott, ám a játék végül sosem került a boltokba: a dolgok háttérben az állt, hogy a Vivendi végül nem fizetett kellő pénzt a licenszért.
Látjuk-e még valaha?: A szokásos kérdést, vagyis hogy "Örültünk-e volna neki?" ezúttal felesleges lenne feltenni, hiszen egy új játékot mindig szívesen látunk, így inkább arról érdemes beszélni, hogy számíthatunk-e a visszatérésre. A JPS esetében sajnos ez szinte teljesen kizárt: egy, a PS2 kínálatának első nagy rajába tervezett játék ma már csupán a nulláról felépítve tehetne próbát, de a filmsorozat lecsengésével már amúgy sem kapna akkora figyelmet, mint 6-7 évvel ezelőtt.
RAVEN BLADE
A Nintendo alatt működő Retro Studios újoncként, valamikor az évezred elején kapásból négy Gamecube exkluzív játék fejlesztésébe is belekezdett, melyek közül a legígéretesebb darabnak kétség kívül a Raven Blade tűnt. Napjaink játékkínálatából leginkább az Oblivion mellé állíthatnánk be: egy belső nézetű akció-kaland-szerepjáték egyvelegről van szó, tipikus fantasy környezetben, melyben hősünknek a legendás kardot - ez a Raven Blade - használva kell megszabadítania a világot a gonosz ártalmaitól. A játékban a hagyományos fegyverek mellett természetesen a mágia is megjelent volna, mint alternatív harceszköz, amiket aztán számtalan különféle ellenfél, illetve főellenség ellen vethettünk volna be.
A fejlesztés igen lassacskán haladt, ami betudható a négy párhuzamos project-nek, ám a kegyelemdöfést végül maga a Nintendo adta meg a Raven Blade-nek: a Metroid Prime hirtelen maximális prioritást kapott, és mivel Samus visszatérésének elkészítésével a Retro Studios lett megbízva, ezért a texas-i csapat kénytelen volt leállítani mind a négy játékának fejlesztését.
Látjuk-e még valaha?: A Raven Blade nem volt messze attól, hogy teljesen elkészüljön, a Retro pedig köztudottan felhagyott egy időre a Metroid játékok készítésével, így akár az sem lenne elképzelhetetlen, hogy a fejlesztés végül Wii-n fejeződjön be.
SURVIVOR
Érdekes, hogy két olyan játékról is szó van most, melyek címében szerepel a túlélés, ám ezt saját maguknak végül nem sikerült abszolválniuk. A német Replay Studios nemes egyszerűséggel Survivor címmel ellátott fejlesztésének semmi köze a két évadot nálunk is megélt reality-hez, csupán túl kell élnünk benne néhány esetet - konkrétan a világ legnagyobb katasztrófáit. Ezek közül hat ismert: a Titanic elsüllyedése (1912), az atombomba Hirosimában (1945), a földrengés Mexikóvárosban (1985), az Andrew-hurrikán (1992), a szeptember 11.-ei terrortámadás (2001) és a paraguay-i tűzeset (2004). A konkrét játékmenetről egyébként meglehetősen kevés dolog derült ki: annyit tudni, hogy a túlélésért való kűzdelem mellett GTA-szerű mellékküldetéseket is megcsinálhattunk volna.
A Survivor-t 2004-ben jelentették be, és fejlesztése eredetileg PlayStation 2-n, Xbox-on és Gamecube-on indult, majd hosszú csendet követően tavaly a német csapat elmondta, hogy a munkálatok az újgenerációs platformokon folytatódnak, ám egyebet azóta sem hallottunk róla - az össz képanyag is csupán annyi a játékról, amennyi fentebb látható. Nem meglepő, hogy ezek után a videójátékos sajtó a leállított project-ek közé sorolja a Survivor-t.
Láthatjuk-e még valaha?: A most vizsgált három cím közül talán a Survivor-nak van a legnagyobb esélye a túlélésre, egyrészt azért, mert hivatalosan a cancel ténye még nem lett megerősítve, másrészt pedig azért, mert legalább csak egy év telt el azóta, hogy utoljára hallottunk felőle, még ha az akkor mondogatott 2008-as megjelenés nem is nevezhető realitásnak. Borzasztóan érdekes a játék alapötlete, így már csak ezért is jó lenne, ha végül mégis csak viszontlátnánk.