[Teszt] Frostpunk

Frostpunk

LotharFuchs Róbert2018.04.28. 21:15

Itt az apokaliptikus tél, az emberiség pedig gőzerővel veszi fel a harcot a túlélésért a viktoriánus díszletben. A dekadencia kézzel fogható, ami kikezdi a társadalom amúgy is ridegre fagyott szövetét. Ekkor jön a képbe a játékos, aki egy népesebb expedíció vezéreként, valamint egy kolosszális széntüzelésű generátor tulajdonosaként hivatott újraépíteni a hóviharban megtépázott civilizáció egy darabkáját. Az alapelv meglehetősen egyszerű: a hőforrást adó gigakazánt a lehető legokosabban körbeépíteni a különböző szigeteltségű lakóházakkal és intézményekkel, valamint a messzebb található nyersanyagokat kitermelni úgy, hogy az emberek ne haljanak, vagy épp rokkanjanak bele.

Ez lényegében lehetetlen vállalkozás, ugyanis Murphy törvénye itt hatványozottan igaz, vagyis ami elromolhat, az el is romlik. És ha elromlik, annak sokszor súlyos kollaterális következményei is lesznek, ha nem kezelik időben… akárcsak egy fagysérülés esetén. Egyszerű példa: ha a szénbányában túl hideg van, a munkások lebetegednek. Ha nincs aki pótolja őket, csökken a kitermelés, az pedig végül az egész város kihűlését hozza magával.

A kezdetek kezdetén könnyen elérhető, de ugyanilyen könnyen ki is meríthető nyersanyag forrásokkal találkozni, három csoportra osztva: szén, fa és acél. Embereink a nyakig érő hóban taposnak ösvényeket (amik mellesleg állati jól mutatnak), hogy kétkezi munkával biztosítsák az építkezéshez és (gépiesített) fejlődéshez elengedhetetlen alapanyagokat. Hisz természetesen a fejlesztés létfontosságú elem, de ezt már minden városépítő szimulátor kedvelő jól tudja. A csavar az, hogy a 11bit studios magához méltóan az összképet egy sötét morális és szociális dimenzióval is árnyalja.

A cudar körülmények olyan kényszer szülte megoldásoknak is teret adnak, mint például a gyerekmunka bevezetése, az étel fűrészporral való felütése, vagy épp a besúgóhálózat, autoriter, erőszaktól sem visszariadó rendszer kiépítése. Ezek törvények formájában lépnek életbe, melyek sokszor a remény és panasz kék és piros csúszkáit is megcibálják. Elméletben ez remekül hangzik, azonban a gyakorlatban túl lineárisra és megengedőre sikerült. Az ugyan rendben van, hogy a legtöbb műfajtársával ellentétben (a koncepcióból adódóan) szinte sosincs optimum, amikor a játékos kényelmesen hátradőlhet és nézheti a dolgos, ám mégis elégedett nép mindennapjait. Problémák mindig vannak, és ha nem miattunk, akkor külső tényezők miatt (egyre nagyobb hideg, bevándorlók, szeparatista mozgalmak, stb.).

A gond az, hogy ezeket a problémákat sokszor simán ignorálni lehet, sőt, néha kell is. A három pálya három különböző aspektusból közelíti meg a témát, melyből a „New Home” az, ami minden elemet (nagyjából) egyensúlyban prezentál. És még ezzel a forgatókönyvvel sem jelentett fejfájást, hogy a panasz-o-méterem napokig a maximumon, de még azon is túlra nyúlt. Remény terén is volt mélypont, ahogy nyersanyagokból is kifogytam olykor az első próbálkozás alkalmával, de csak nem akart jönni a vég. Mi több, érezhető hatása is alig volt (pár ember halálra fagyott, na bumm, a többségük amúgy is roki volt). Túlságosan bináris, túlságosan engedékeny, ráadásul elsőre kilenc óra alatt teljesíthető volt a leghosszabb küldetés. Tapasztalattal, az idő gyorsításával ez még kevesebb játékidőt jelent. Ezalatt számos törvény és technológia megismerésére sem volt mód, ami persze terelheti a játékost egy újrakezdés irányába, de félő, hogy a súlytalan mechanikák nagyban visszavetik a vállalkozási kedvet. Ha pedig mindhárom küldetést teljesítettük, már nemigen lesz új a nap alatt. Maximum a jövőben, ne adj isten fizetős formában.

És ez a Frostpunk legnagyobb hibája, főleg a jelenlegi árcédula fényében. Ezt leszámítva azonban egy egyedi, kiváló grafikával és körítéssel tálalt (steampunk) városépítő élmény. Öröm nézni, ahogy a magasabb fokozatra kapcsolt generátor, vagy épp mobil hősugárzók leolvasztják a havat a házak tetejéről és az utcákról egyaránt. Ahogy óriás lépegetők kapcsolódnak üzemekre, majd pihenőre térnek a generátorra cuppanva. A hőtérkép, a felfedező ballonok, a megfűszerezett viktoriánus kor építészeti stílusa, és az ehhez dukáló komor zenei aláfestés. Prezentáció terén minden részlet minőséget és odafigyelést sugároz magából. Igaz, hogy tartalmi és mechanikai szempontból most még vékony jégen táncol, de ha ügyesek, az idővel úgy megvastagodhat, amin akár egy automaton is bátran szteppelhet. Csak győzzük reménnyel.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

21 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==