Éveken át figyelemmel kísértük a Toxic Games belső nézetes sci-fi fejtörőjének, az elődjén minden tekintetben túlmutató QUBE 2-nek a fejlesztését, amely most tavasszal végre megjelent, és nagyon kellemes meglepetést okozott.
Az egyetemi projektből önálló játékká kinőtt QUBE mögött még egy csupán három fős brit baráti társaság állt, akik mostanra Toxic Games néven egy kilenc állandó tagból álló hivatásos indie csapattá bővültek, és pontosan tudják, hogy első játékuk a kiváló fejtörők ellenére több hiányossággal bírt. A helyszínek meglehetősen sterilek és egyhangúak voltak, a grafika és a dizájn nem sok figyelmet kapott, és minimális történet is csak utólag, a Director's Cut kiadással került a játékba, így aztán volt hová fejlődni.
A bő három évig készült QUBE 2-t tavaly és tavalyelőtt is kipróbáltuk gamescomon, miközben a fejlesztőkkel is beszélgettünk a látottakról, amelynek tükrében különösen érdekes volt látni, hogy a korábbi demókból pár dolog - például a halálos lézer - végül nem került be a végleges játékba, amelyre egyébként már korábban is vethettünk egy alapos pillantást. Ami maradt, az az Unreal Engine 4-gyel elért áll leejtős grafika és a továbbra is minimalista környezetbe csempészett természet, amelyre a legszembeötlőbb példa a gyönyörű oázis jelenet a vörös levelű fával, de az egyik helyszíntípust is fű és növények borítják. Maradt a high-tech kesztyű, amellyel kockákat manipulálhatunk, ezek pedig legalább olyan elengedhetetlen társaink a továbbjutáshoz, mint a Portal Companion Cube-jai, ráadásul többféle színben érkeznek és eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek.
Belső nézetes sci-fi logikai játékoknál szinte trenddé vált a női főhős (ld. pl. Portal 1,2 The Turing Test), és ez ezúttal sincs másképp: az idegen bolygón magához térő és részleges emlékezetkieséstől szenvedő régészt, Amelia “Millie” Crosst irányítjuk, aki egy bizarr architektúrájú komplexumban tér magához, ahonnan a célja természetesen a kijutás, és végső soron a hazajutás. Céljai eléréséhez az útja fejtörőkkel ellátott termeken keresztül vezet, amelyekben vagy egy központi reaktor aktiválásához szükséges számítógép elindítása, vagy a Portal test chamberjeihez hasonlóan a kijárat megközelítése a feladat. Ezek teljesítésében a spéci kesztyűnkkel manipulálható színes kockák lesznek a segítségünkre, amelyeket az erre kijelölt, a padlón vagy a falon elhelyezett négyzet alakú felületeken tudunk létrehozni.
Ha kesztyűnk alap kék funkcióját használjuk, egy ugródeszkaként szolgáló kék négyzetet hozhatunk létre, majd később megszerezzük a piros és a zöld upgradet is. A piros kockát a falból vagy talajból tudjuk “kihúzni”, mint egy fiókot, tehát ha például egy interaktolható négyzetre állva kesztyűnkkel abból piros felületet csinálunk, majd aktiváljuk, az liftként egy adott magasságig emel minket. A zöld felületből egy zöld kocka hozható létre, amelyet használhatunk lépcsőfoknak, de akár ajtók betörésére is, és szintén fontos része a gyakran fizikára épülő fejtörőknek, hogy a kockákat önerőnkből ugyan nem tudjuk mozgatni, azok viszont interakcióba léphetnek egymással. Ha van például a falon két interakcióra alkalmas négyzet és az egyik a másik alatt van, akkor ha alulra létrehozunk egy kék felületet, felülre pedig egy zöldet, amiből kihúzunk egy zöld kockát, akkor az a gravitációnak engedelmeskedve elkezd leesni, ám esés közben a kék felület ellöki a faltól. Később előfordulnak mágneses felületek is, amelyek pólusa állítható, így aszerint vonzzák vagy taszítják a közelükbe kerülő zöld kockát vagy egyebet (néha vannak golyók is!). A mágnesek mellett új bonyolító tényezőként megjelennek még a forgatható platformok, a nagyteljesítményű ventilátorok és az olaj fecskendők is - ez utóbbiak megnyitásával ha „meglocsolunk” egy zöld kockát, az nem csak csúszós lesz, de gyúlékony is, néhány ajtót ugyanis csak tűzzel lehet kinyitni.
Leírva talán bonyolultan hangzik, de a QUBE 2 egyik legnagyobb erénye, hogy nem csak az irányítást, de a kesztyű képességeit is pillanatok alatt elsajátítjuk, annyira intuitív az egész, ugyanakkor a limitált eszköztár ellenére meglepően összetett fejtörőket fogunk megoldani, amelyek fokozatosan vezetnek rá a kockák, mágnesek, a tér és minden egyéb tényező felhasználására. A legjobb, hogy bár néha becsúszik egy-egy meglepően könnyű feladvány is, sokszor nem a szokott módon nehezednek a feladatok, hanem csak az alkotóelemek és a körülmények vannak újszerűen összekombinálva, amelynek hála sok „Ja hogy ilyet is lehet??” heuréka-pillanatban lesz részünk. A tizenegy fejezetre tagolt történet fináléjában azért persze szerepel a kötelező gigászi és komolyabb gondolkodást igénylő feladvány, amelybe mindent belepasszíroztak, amivel addig csak találkozhattunk.
Néhány saját kép a tesztelt PC változatból.
Bár eleinte inkább a történet nagy kérdései visznek előre, amelyek elsősorban Millie és egy őt rádión keresztül segítő sorstárs, majd egy rejtélyes hang között lezajló párbeszédekből áll össze, idővel a cselekmény idővel amellett is veszít a súlyából, hogy a szinkronszínészek kiváló munkát végeztek (Tamaryn Payne nem csak a DOS2 Lohse-jeként, de kétségbeesett tudósként is szuper). Az igazi főszereplők itt végig a sikerélményt adó feladványok, amelyek megoldásának jutalmaként rendszerint kapunk egy-egy újabb infómorzsát arról, hol vagyunk, mi történt, és részben a kockakövekkel kirakott építmény titkai is feltárulnak. Az olykor elénk táruló látvány miatt szintén érdemes megerőltetni a szürkeállományt, hiszen a készítők nagyszerűen kihasználták az Unreal motor erősségeit, vagyis elképesztő fény-árnyék hatásokban és már-már igézően rücskös, karcos és csillogó felületekben gyönyörködhetünk a színpompás folyosókon, termekben és nyílt tereken. A sztori jelentősebb fordulópontjainál, például a komplexum struktúráját átrendező reaktorok aktiválásakor zene is felcsendül, de a nyomasztó csend legalább ugyanennyire passzol az 5-6 órás sci-fi kaland hangulatához, amely kétféle befejezést is tartogat.
A QUBE 2 az a folytatás, amelybe kockázat (höhö) nélkül is nyugodtan belevághat bárki, mert nem csak elődje eredeti alapötletére és ötletes fejtörőire épít azokat példásan továbbfejlesztve, hanem gyakorlatilag minden téren látványos (ó, az a látvány!) előrelépést tett. A műfajt nem reformálja meg és egy kicsit talán rövid is, de egy rendkívül átgondolt és élvezetes új tagja azon intelligens játékok szűk csoportjának, amelyeket elkerülhetetlenül és nem fair módon a Portalhoz hasonlítunk. Bármi is lesz a Toxic Games következő dobása, izgatottan várom!
***QUBE 2 | Platform: PC (tesztelt), PS4, One
Kiadó: Trapped Nerve Games | Fejlesztő: Toxic Games
Megjelenés: 2018. március 13. | Ár: 24.99 EUR***