[Teszt] Ghost of a Tale

Ghost of a Tale

siklaraSimon Klára2018.04.06. 11:00

Mese a tömlöcbe vetett egérkéről, aki bárdként próbál a bárdolatlan patkányok között eltűnt felesége nyomára bukkanni egy meseszép, ám veszélyekkel teli sötét fantasy világban. Végre megjelent a 2012 óta kis túlzással egy ember által fejlesztett Ghost of a Tale, de vajon megérte rá ennyit várni?

A válaszom egy határozott igen. A korábban a DreamWorks-nél és a Universal Studios-nál animátorként, illetve animációs rendezőként dolgozott Lionel "Seith" Gallat első játéka először is mesébe illően fest, és bár erősen emlékeztet Brian Jacques Redwall című, gyerekeknek szánt fantasy regénysorozatára, a videojátékos palettán egyedülálló. A Ghost of a Tale főszereplője Tilo, a Dwindling Heights erődjében raboskodó egér, aki foglalkozását tekintve bárd, és szökését követően igyekszik kideríteni, hová tűnt szeretett felesége, Merra, illetve hogy egyáltalán miért került rács mögé. A kérdéseire a választ néhány egészen szokatlan szövetségestől, a játékos pedig a feleségének gyűjtögethető rózsákkal együtt megnyíló naplóbejegyzésekből tudja meg. A sok helyről ismerős, mégis különleges világ egyre mélyebbre csábít, hiszen alig jutunk ki a tömlöcből, beszivároghatunk a patkány helyőrség erődjébe, az alatta elterülő, ősi katakombát rejtő barlang- és csatornarendszerbe, a kikötőbe, valamint a közeli erdős részekre és a festői szépségű tópartra.

Néhány saját kép a tesztelt PC változatból.

Az egész terület nem nagy, és a lore-ból felsejlő világ térképének csupán egy távoli kis szeglete, ám Dark Souls-ot idéző leleményességgel szövik át a rejtekutak és rövidítések, és pöttöm egérként még úgy is jó darabig eltart egyik pontjából a másikba eljutni, hogy a táj nagyjából a méreteinkhez igazodik. Ez egyébként részben a fifikás/idegesítő stamina menedzsmentnek is betudható, egerünk ugyanis eleinte csak egészen rövid ideig tud négykézláb spurizni, és a későbbi szintlépések során is hiába nő az állóképessége, ha egyszer kifutottuk magunkat, csigalassúsággal töltődik vissza. A másik területnövelő trükk, hogy a mellékküldetésekkel együtt kb. húszórás játék első harmadában folyamatosan rá vagyunk kényszerítve a lopakodásra és bújkálásra, amíg össze nem gyűjtjük a patkány őrök páncélszettjét, hogy álcázhassuk magunkat. Mindkettő jelentősen lassítja a haladásunkat: a lopakodás a fedezékben szobrozás, a páncél pedig a hacuka súlya miatti csörömpölve araszolás miatt (bár ez utóbbi a kovács segítségével idővel némileg orvosolható).

A fentebbi bekezdésben sok játékmenetről árulkodó dolgot említettem. Szintlépés? Igen, egész halovány szerepjáték beütést kapott a Ghost of a Tale, de épp csak annyit, hogy a feladatokért hírnév pontot kapunk, szintlépéskor nő az életcsíkunk, ami egyben a staminánk is, és egyéb jutalomként olykor egyszerűbb képességeket is tanulhatunk az NPC-ktől. A stamina hasznos, de a hosszú életcsíknak a fináléig nincs sok jelentősége, mert jó esetben nem vesznek észre és harcolni sem tudunk, legfeljebb néhány pókot és óriásférget likvidálhatunk csapdákkal és robbanó (!) tobozokkal. Lopakodás? Igen, eléggé leegyszerűsített formában ugyan, de fedezéktől fedezékig surranva kénytelenek vagyunk bújkálni, amíg nincs álruhánk. Álcázás? Igen, vannak összegyűjthető hacukák, amelyek felöltése olykor a fő történeti szál továbbgördítéséhez is elengedhetetlen, mert egy bölcs szarkát kivéve szinte bárki meggyőzhető arról, hogy mi vagyunk a tolvaj- vagy kalózlegenda, akivel hajlandóak szóba állni. Az is vicces, hogy mélynövésünk ellenére egy patkány sem kételkedik abban, hogy ugyanolyan őrök vagyunk, mint ők (ezt az őrség szerény értelmi képességeivel magyarázza a játék).

Nehéz logikusan megmagyarázni, miért élveztem annyira a Ghost of a Tale-t, mert lecsupaszítva egy gyűjtögetős küldetések hosszú sorából álló lineáris történet PS2-es korszakot idézően fapados játékmenettel, de a gyönyörű és fokozatosan kitáruló világon túl alighanem a nagyszerű írás is sok sutaságát bocsánatossá tette a szememben. A szereplők nincsenek szinkronizálva és pöttöm bárdunk dalait sem kíséri cincogás, a fura és sok esetben eltúlzott jellemvonásokkal bíró alakok azonban mégis a szívemhez nőttek a történet végére, mert mindnek saját háttere és célja van, illetve némelyikük sorsa Tiloéval is összefonódik. Seith az ő mondókájukat is nagyszerűen felhasználja a világépítéshez, így sokat megtudunk annak múltjáról, földrajzáról, társadalmáról, hiedelemvilágáról és egyéb lakóiról, a történet rajtuk keresztül pedig a faji ellentétek témakörét is intelligensen és diszkréten, a túlzott szájbarágás elkerülésével boncolgatja. Kit érdekel, hogy titokzatos patkány segítőm már megint elküld valaminek az összeszedéséért, már hozom is, csak hadd tudjam meg végre, ki ő valójában és miért éri meg neki egy egeret segíteni!

Ami a játékmenet fapadosságát illleti, olyan kellemetlenségekre tessék számítani, mint az egyetlen manuális mentés plusz az automentés, bugok miatt elbukható mellékküldetések, túlzott éjszakai sötétség, hiányzó hangeffektek, és a néha beröccenő kép (ez Unity betegség) - szerencsére ezek java mostanra javítva lett. Az ügyes írás mögé rejtett repetitív gyűjtögetős feladatokat, a stamina lassú töltődését, és a páncélban lassítva döcögést már említettem, és általános tünet, hogy a játék nagyon lassan indul. A képességekről félidőig nem tudjuk, mik és hogyan kapjuk őket, sok összeszedett tárgyról csak hosszú órákkal később derül ki, hogy kinek vagy melyik feladathoz kellenek, a hacukák javára is viszonylag későn van minimálisan szükség, a játék egészétől elütő az idegesítő végső “harcot” pedig igazán ki lehetett volna hagyni. Aggódni azért nem kell, mert egy rendkívül könnyű, történetorientált játékról van szó, amelyben a legnagyobb kihívást a gyűjtögethető vackok felkutatása jelenti, és a fetch questek is kellően változatosak ahhoz, hogy sose váljanak unalmassá, legalábbis én folyton azzal álltattam magam, hogy “na még elmegyek gombát szedni, aztán tényleg alszom”, aztán valahogy sosem sikerült időben lefeküdnöm.

A Ghost of a Tale-be annyi szeretet, annyi igényesség, és annyi báj szorult, hogy bőven ellensúlyozzák az aránytalanságokat, a megkérdőjelezhető dizájndöntéseket és a talán hosszú fejlesztési időnek is betudható olykor túl nosztalgikus játékmenetet. Végső soron arra fogunk emlékezni belőle, hogy egy rettentően aranyos kisegérrel töviről-hegyire bejártunk egy elképesztő műgonddal megalkotott világot, a bénácska befejezésben pedig ott a folytatás ígérete. Első játéknak kellemes, egyemberes projektnek pedig egyenesen lélegzetelállító. Gyerekeknek és gyereklelkű felnőtteknek egyaránt ajánlott!

***Ghost of a Tale | Platform: PC (tesztelt), One

Kiadó: SeithCG | Fejlesztő: SeithCG

Megjelenés: 2018. március 13. | Ár: 22,99 EUR***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

18 órája
12

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==