[Teszt] Life is Strange: Before the Storm - évadzáró
Eddig 13 hozzászólás
mcmacko
2018. március 11.
vasárnap 20:50
Max Caulifield kalandja igazán közel állt a szívemhez, a korábbi teszteknél látott olvasói kommentárok pedig azt bizonyították, hogy titeket sem hagyott hidegen a Dontnod tinidrámája. Mi több, a Life is Strange rajongói időközben egy értékes kult címmé érlelték az alkotást. A Before the Storm lefutása után elmondható, hogy bár az előzmény messze nem üt akkorát, mint amekkora potenciál volt a sztori előzményében, azért óriási pozitív tényként könyvelhetjük el, hogy Arcadia Bay történetéből megint kaptunk három, sőt, négy zamatos szeletkét. A Before the Storm szinte természetfeletti ármánykodástól mentes, földhözragadt konfliktusokat tett le az asztalra, tovább boncolgatva az idillinek tűnő kisváros problémáit. A sztori lezárásával, és a rajongók kiszolgálására készült búcsúepizóddal pedig végéhez ért a mély fájdalommal, feltétlen szeretettel és emberi gyarlósággal kikövezett mese.



És ha már lezárás: az előzmény talán a harmadik epizódnál vált le teljes mértékben az eredeti sztori által megidézett mágikus realizmusról; bárminemű spirituális maradványként egyedül a Chloe-t követő holló maradt meg, aki mintegy totemállatként jelzi a lányra nehezedő sötétséget. A Hell is Empty alcím pedig biblikus utalásában is azt a mindennapi tényt deklarálja, hogy az ördögök közöttünk járnak, és senki, de senki az égvilágon nem tud tiszta erkölcsök mentén élni.

Ezek mellett pedig egy további súlyos kérdés kerül a felszínre: hazudhatunk-e bárkinek azért, hogy a valóság elfedésével meghagyjuk a másik boldogságát? A Hell is Empty epizód olyannyira ezen kérdés köré épül, hogy már-már el is nyomja a szezon többi felvetését. A cselekmény egyes elemei, valamint a múlt árnyai rendre ebben az újszerű megvilágításban kerülnek a porondra.

A forgatókönyv által feszegetett felvetések javarészt életszerűek, és akárcsak egy Lynch moziban, úgy ebben a kertvárosban sem érkezhet válasz minden kérdőjelre! Sőt, a játék kifejezetten távol tartja magát a morális állásfoglalásoktól, hiszen egy ilyen kérdéskörben nem is lehet mindenki számára elfogadható megoldásokat letenni az asztalra.



Kellett pár éjszaka, amíg a cikkíró elfogadta ezt a művészeti hozzáállást, révén ha már egyszer irányokat vázolnak fel az alkotók, akkor kíváncsiak lehetünk egy kicsit konkrétabb írói kommentárra is – pláne, hogy a hisztit sokkal szájbarágósabban tálalta a Deck Nine, mint annak idején a Dontnod írógárdája. Nem lenne csoda az sem, ha sok játékos dühösen érezné magát a végjáték után, amely kétféle lezárás közül egyikben sem kínál teljes megnyugvást vagy erkölcsi megtisztulást. A sztori elvarrása pedig jóformán csak a Before the Storm cselekményét próbálja elsimítani, a Life is Strange forgatókönyvéhez csak egy pár másodperces jelenettel köti magát Chloe sztorija. Ez megint egy kihagyott ziccer, de gyanúnk szerint a Deck Nine csapata tudatosan kímélte meg magát attól, hogy komolyabb ok-okozati összefüggéseket vázoljon fel Rachel későbbi eltűnése kapcsán.

Könnyes búcsú

A játék készítői egy utolsó könnyes búcsút vesznek Max és Chloe karaktereitől a Farewell című bónusz epizódban. Az extra fejezet körülbelül egy-másfél óra alatt kipörgethető, és még ezzel együtt is kalandosabb perceket biztosít, mint Before the Storm kissé leegyszerűsített, narrációra építő játékmenete. A készítők sajnos túl sok mindent akartak erre a másfél órára bezsúfolni, így a Farewell záróképsora talán kicsit túlzónak is hathat a Life is Strange alapvetően kimért koncepciójához képest.





A végső jelenetsor megerősíti Chloe tragédiájának hátterét, de egy kicsit túlzó, kicsit halivúdi, és kicsit szájbarágós módon van előadva az egész – mintha csak az utóbbi évek mozifilmjeit néznénk, nem pedig egy alapos, művészi igénnyel kialakított sorozatot. Ezen felülkerekedve azért jóban lehet maradni a Farewell epizóddal. Az eredeti szinkronhangokat kellemes élmény visszahallani, még akkor is, ha a cserepadról felállt BtS szinkronstáb is vastagon kitett önmagáért.


A Farewell rajongóknak kötelező, másoknak viszont csak egy guszta bónusz lesz, amit a Deluxe kiadás extrái között lehet megtalálni. Amúgy külön megéri fizikailag is beszerezni a játékot: a dobozos kiadás a kiemelt verzió extrái mellett egy lemezes kópiát, képeskönyvet, szép kartondobozos csomagolást és egy OST korongot is tartalmaz.


Sajnos az új fejlesztők kezéből további szálak is ki-kicsusszantak. Az Elliot vonal gyakorlatilag nem vezet sehová, így legalább annyira kihagyhatatlan jeleneteket láthatunk a pszichóba átforduló sráccal, mint amennyire fontos volt a Final Fantasy bolygó az Utolsó Jedikben. Aztán ott van a történet központjába kerülő fehér ruhás nő, aki az utolsó pillanatban évtizedes motivációján fordít 180 fokot, mert… mert, hát igen, így gurulhat ki valamiféle morális megfejtés-féleség a játék záró fél órájából. Szerencsére van ellenpontozásként egy Mikey+Drew szál is, ami a harmadik epizód egyik legérdekesebb jelenetét tartogatja. Chloe beszélgetései az elképzelt apjával szintén szívhez szóló módon lettek előadva, a Tempest előadás meg lazán ott van az egész LiS széria legjobb pillanatai között.



Ezek miatt már önmagában vastagon megéri végigjátszani a Before the Storm-ot. Ha végig értél a csomagon, esetleg a Farewell bónusz epizódot is végigpityeregted, akkor garantáltan újra fogod értékelni a Chloe-hoz való viszonyodat, és ezzel kicsit másabb megvilágításba kerülhetnek Max döntései is a folytatásban. Bizonyos nézőpontból pedig pont erről szól az egész LiS-legenda, úgyhogy nem lehetünk teljesen mérgesek a frissen csatlakozó coloradói fejlesztőkre. Végül a technikai oldalt megemlítve: az alsóbbrendű Unity motorra való váltás ellenére a játék talpon marad, a pasztell-szinesztézia pedig remekül fonja össze az ízes képi világot a színes fényhatásokkal, valamint a háttérzene melankolikus atmoszférájával.



Nem sikerült az előd bravúrjának megismétlése - a Before the Storm egy kicsit szimplább koncepciót feszeget, hangulatilag kevésbé kiegyensúlyozott, dráma és feloldozás szempontjából pedig kifejezetten esetlenebb, ha a párizsi csapat 2015-ös remekművét vesszük alapul. Arcadia Bay és lakóinak története viszont az újabb négy epizódban is érdekes tudott maradni, és minden részben volt jó pár olyan pillanat, ami lazán odafér a narratív kalandjátékok krémjéhez. A Gone Home, a Night in the Woods és a Life is Strange után viszont itt az idő, hogy a modernkori mitévő fiatalok problémái mellett más hangsúlyos kérdések is hasonlóan érett, hasonlóan izgalmas feldolgozást kapjanak. Megérdemelnénk.

[31] backstab
márc 12., hétfő 22:04 #13
Most fejeztem be, sajnos továbbra sem tudtam megszeretni egyik szereplőt sem, de még csak együtt érezni sem sikerült velük. Jó, én belül már rég halott vagyok, de ettől eltekintve sem tett rám nagy hatást.
"Be an Optimist Prime, not a Negatron!"
márc 12., hétfő 19:53 #12
Excsajom megvette az elsőt, hát ilyen emo nyafit rég láttam játékbanXD
"You know I'm right, Morty, because I'm *burp* smarter than you."
[6] sedios
márc 12., hétfő 19:35 #11
A zene kimaradt a tesztbol, pedig az OST-je jol sikerult. (Daughter zenekar irt egy teljes albumot hozza.)
If a technological feat is possible, man will do it. Almost as if it's wired into the core of our being.
márc 12., hétfő 19:13 #10
Nekem holnap érkezik, ha sz@r, ha nem, én bizisten' végigjátszom. Az előd (v.utód) nagyon tetszett, en mar csak a sztori miatt is kedvet kaptam hozzá.
"Cerberus. Humanity First." | Twitter/XBLive/NNID: StingerHU | 3DS FCode: 1779-1409-5762
[13] Nyarlako
márc 12., hétfő 18:45 #9
Válasz Danee (#5) üzenetére
Akkor én is ideböfögöm hogy ott töröltem le és sóztam be a helyét is mikor jaj, meg kell legyen a napi szelfiadagom! Az én gyomrom se vesz be mindent, el se merem képzelni utána még milyen milennial cringe show lehetett.
Steam id.: Nyarlako
[10] Wallace
márc 12., hétfő 16:41 #8
Nem volt ez olyan rossz szerintem. Nem hozta az első évad szinvonalát, de én találtam benne bőven szerethető, vagy pozitív dolgot. Aranyos volt a bónusz epizód is.
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain.
[31] Matild
márc 12., hétfő 13:47 #7
Kihagyási.
NNID / PSN_ID: Travis_HUN
[46] Fórumozó
márc 12., hétfő 12:56 #6
Válasz Danee (#5) üzenetére
Mert az alap LiSnek bejott a mechanikaja a hulyesegei ellenere. Meg szeretem a sztorivalasztos jatekokat.
MEDIOCRE
[367] Danee
márc 12., hétfő 12:19 #5
Válasz Fórumozó (#2) üzenetére
Én csak azt nem értem, hogy akkor minek jatszottad végig? Az elejétől kezdve minden egyes LiS hírnél borítékolható volt, hogy odakommenteled micsoda béna tinidrama. Ha ezt tízszer nem olvastam tőled, akkor egyszer se. De ha ekkora retek, minek kinoztad magad...
[37] playmore
márc 12., hétfő 11:32 #4
Mivel vége majd valamikor nekiugrok (nem szeretem részről részre követni ezeket a "sorozatokat"). Majd meglátjuk.
Cheers, love! The cavalry's here!
[8] Gergo89
márc 12., hétfő 1:02 #3
Nagyon nem kellet ez a prequel. Úgy érzem egy kicsit még rombolt is a Life is Strangen, pedig anno mennyire imádtam. Abszolút nem volt érdekes, játékmeneti elemek rettentően bele voltak erőszakolva, Chloe ütni való egy karakter, gyenge sztori ami még tinisorozatban sem igen állná meg a helyét, kínos párbeszédek. Ez a Farewell valamivel jobb volt az előző három résznél, jobban illeszkedett a LiS-hez, de a készítők itt se nagyon tudtak mit kezdeni a játékmenettel. Baromi fölösleges dolgokat kellett csinálnunk. Jobb lett volna, ha ez a Before the Storm soha meg nem születik, és a Farewellből készítenek egy 10-20 perces animációt bónuszként a LiS megjelenése után.
[46] Fórumozó
márc 11., vasárnap 22:19 #2
Borzalmas évad volt, borzalmas főszereplővel.
MEDIOCRE
márc 11., vasárnap 22:12 #1
Easter Egg a Ninty rajongóknak: a Farewell 05-ös képén poszter a háttérben.
"This is our time to medicate..."
Friss hírek

934 | [Nyerd meg!] Játékeső - VALKYRIA CHRONICLES 4

Van egy jó hírünk, meg hozzá pár még jobb - a dögmelegnek ígérkező augusztust és szeptembert fincsi nyereményjátékkal szeretnénk feldobni, ahol teljes verziós játékokat fogunk nektek kisorsolni nyereményjáték formájában. Gyertek és játsszatok - veszteni nem veszíthettek!

9 | Gamer365 podcast GC2018 #3

Maga az expó ugyan még a hétvégén is tart, számunkra azonban a csütörtöki nappal befejeződött a 2018-as Gamescom. Program és látnivaló szerencsére az utolsó napra is akadt - legemlékezetesebb, legérdekesebb és legbizarrabb élményeinket egy és háromnegyed órában hallgathatjátok.

6 | Gamer365 podcast GC2018 #2

Túl vagyunk egy újabb napon a 2018-as Gamescomon, ahol ismét rengeteg készülő játékba kóstoltunk bele. Egy és negyed órában hallgathatjátok szerdai tapasztalatainkat olyan címekről, mint a Sekiro: Shadows Die Twice, a Rage 2, a Spyro Reignited Trilogy vagy a Diablo III Switch verziója.

ps4 3 | Gran Turismo Sport: a szeptemberi frissítés

Egy pálya és nyolc autó érkezik hamarosan.

1 | Hitman 2: veszedelmes trópusok

Kolumbiában nem a drog a legveszélyesebb.

9 | Utolsó trailer: Assassin's Creed Odyssey

Jövő héttől alakíthatjuk a sorsunkat.

7 | The Walking Dead: elkészülhet a teljes szezon

A Telltale megpróbálja befejezni a hátralévő epizódokat.

17 | Utolsó trailer: Call of Duty Black Ops 4

Október közepén újból fegyvert ragadunk.