[Teszt] Rad Rodgers

Rad Rodgers

StingerCsere Krisztián Gábor2018.03.05. 19:00

Rad és Dusty "szülei" nem akármilyen kalandokat éltek át, mire kompetens játékcsapat vált belőlük: a tesztünk alanyának alapötletéért felelős dán társaság, a Slipgate Studios (eredetileg Interceptor Entertainment) a Duke Nukem 3D bebukott újragondolásával, majd az idő közben nevet váltott Bombshellel (a Duke Nukem: Mass Destruction eredeti címe) próbált eleinte szerencsét, amely a kitartásuknak köszönhetően végül is egy szép nagy 3D Realms szerelemben teljesedett ki. A srácok - lefialva a játék alap ötletét sikeresnek igazoló Kickstarter kampányt - alig másfél évvel ezelőtt összehozták életük eddigi legkomolyabb játékát, amellyel a 80-as és 90-es évek népszerű platformerjeinek állítanak örökbecsű emlékművet. Ez volt a PC-exkluzív Rad Rodgers 2016-ban, melyet a videójáték-ipar jelenlegi Gombóc Artúrja, a szép lassan legnagyobb európai független kiadóvá avanzsáló THQ Nordic karolta fel tavaly, egy szebb és reménytelibb jövő (és verzió) érdekében.

Így történhetett meg az, hogy a Rad Rodgers 2016 után 2018-ban is aktív ingerenciát okoz a 90'-es évek platformjátékaiért kiálló (gyaníthatóan 25+) korosztálynak, hiszen nem kisebb remekművek hangulatát idézi fel, mint a manapság már csak retro találkozókon emlegetett Kommander Keen, az öreg Jazz Jackrabbit, Conker vagy épp a Ruff'n Tumble. Amellett, hogy ezekből az ún. ős-preciziós sidescrolling platformerekből származó játékmenet végül Rad Rodgerssé avanzsált, az UE4-en futó csodás “színorgia” talán legnagyobb előnye, hogy a THQ Nordic szinte mindenre leteríti a játékot, így gyakorlatilag még a szomszéd Juli néni is megismerheti majd a szájalós játékkonzol és addikt tulajának videójátékba illő történetét. Ezt vegyétek szó szerint, mivel a játék valójában egy játékfüggő kissrácnak és leharcolt játékkonzoljának kalandjait meséli el, miután az éjszaka közepén beszippantja őket a gonosz TV masina.

A helyenként vicces, néha már túlzottan szókimondó dumagép Dusty, és az őt nyüstölő Rad különös kalandjának sajátossága, azaz a run'n gun és a precíziós platformer kettősének szimmetriája talán sohasem volt annyira egyben, mint a 80-as, 90-es évek Amigás/C64-es korszakában. A saját kis világából kiragadott főhős és a hátizsákjában pofozógépként fukcionáló nagyszájú aduász tényleg olyan, mintha csak a múltból pottyantak volna ide. Leszámítva, hogy az UE4 motor hozza a tőle megszokható (itt különösen édeskés szivárvány) minőséget, ugyanazokkal a sajátos játékmechanikai ugrabugrás, akadálypályás-kulcskeresős játékmenettel szembesülünk, mint amikor Quickshot joyokat tördeltünk ripityára a kezünkben. Ez csak részben ad örömködésre okot, mert bizony árnyoldalai is vannak - de ezekről kicsit később.

Oké, a fentebb elhangzott csillagpor manapság már nem elég, de keine pánik: a lendületes játékmenetbe bekerült egy 360 fokos célzórendszer, néhány pulzus-növelő ügyességi- és kapaszkodós jelenet, bővíthető gépfegyverek, halálos madarakat lövöldöző ágyúk, és számos sajátos látóideget kényeztető komponens, sőt! A részeket egésszé tapasztó, és kötelező újdonság szerepére pályázó Pixelverse szakaszok még csak eztán következnek, merthogy akad bennük fantázia a továbbjutást blokkoló, szétpixelesedő anomáliáknak köszönhetően.

Utóbbi a gyakorlatban annyit jelent, hogy az utunkat álló pixeles szétnyílt pályahasadékokba ugorva Dusty a benne rejlő erő és egy büdös nagy pofon erejével helyre tudja „rakni” a széteső programkódot, ezzel aktiválva egy-egy hibádzó platformot. Ez - mondhatni - egy afféle Rayman Legends-ből származtatott térbeli akadálypálya, ahol több irányba kutakodva kell a hiányzó elemeket megtalálni és a helyére csapkodni. Jópofa ügyességi tüske (csak túl hamar kifárad), akárcsak a sok egyéb elrejtett klasszikus easter-egg, melyek rendszerint csak a gyakorlott, vagy kötél idegekkel rendelkező játékosok számára jelentenek majd jutalmat egy-egy eldugott sarokban (valójában sok jelentőségük nincs is)

Szerencsére nem csak a gyönyörű, egyedi és színes környezet az, ami a régmúlt el nem feledett Amigás korszakaira emlékeztet: a képzelt videójátékos világ minden egyes univerzuma sajátos látvánnyal kecsegtet, csak elvétve látni újrafelhasznált patterneket, vagy jeleneteket. A jópofa, agresszív vagy vicces (de sajnos nem túl változatos) ellenfelek a környezetük szerves részét képezik, gyakran pedig a háttérben is felfedezhetünk érdekes motívumokat, melyet frankón, dinamikusan kísér a zenei aláfestés is, amely - egyfelől autentikus, másfelől viszont a MIDI/szintetizátoros korszak hangulatát idézi, így abszolút passzol a 80-as évek neonfényes világképébe. Ám ahogy a játék, úgy az audio-szekció is képes felvenni a retro faktor ütemét, így a mentési pontokat jelző Amigás floppydiszkek, illetve a mellettük hallható Amiga 500-as lemezmeghajtó olvasási zörej-effekteken még én is ellágyultam.

Noha a játék a 80-as évek végéről pottyant az ölünkbe, a kor néhány gyerekbetegségét illő volt (vagy lett volna) elfelejtenie: mivel a jelenlegi, ún. remasterelt XO/PS4/PC verzió számos korábban vélt problémára megoldást hozott (főleg a játék hullámzó nehézsége, illetve a puzzle-darabok gyűjtése okán), csak néhány apróság maradt vissza, ami láttán összehúzhatjuk a szemöldökünket.

Az egyik az a bosszantó lag, amit a karakter irányítása alatt tapasztalunk. Gyakran érezni, hogy Rad elmozdítása, vagy reakciója gyorsabban is megtörténhetne - és míg ez az első harmadban nem igazán okoz kellemetlen pillanatokat, megszokás ide-oda, a harmadik világ környékén már bosszantó, sőt kifejezetten idegesítő probléma. A kései pályák komplexitásával sincs minden rendben: a nehézségi szint néha csapong, nincs egyetemes szint különbség, sem leleményes pálya felépítés (emiatt a platforming annyira nem nehéz, csak elnyújtott). Az sem billenti túlzottan pozitívba a mérleg nyelvét, hogy az RR alapvetően egy fiatalabb korosztálynak is szóló játék LENNE (ezért is lehet pl. kikapcsolni az indokolatlanul túltolt obszenitást (butt plug, wtf?), de a jelenetek, a Duke-szerű megnyilvánulások, vagy a főellenfelek stilusa hagy azért némi kivánnivalót maga után. Ez annak fejében különösen szomorú, hogy ahol viszont kellene (pl. a gameplay alatti kommentár), a sziporkázó párbeszédek egyszerűen hiányoznak a játékból.

Jól látni a pozicionált irányt, amit a játékkal a Slipgate dán srácai belődöztek maguknak, csak valahol a fejlesztés háromnegyedénél úgy tűnik, elapadt a lendület. A Rad Rodgers gyönyörű, látványos és akadnak benne vicces és jópofa jelenetek, de valahogy mégis hiányzik belőle a szavatolt tartalom, mellyel valódi keretet lehetett volna adni egy nosztalgikus shooternek. A régi, húsz-harminc éves formulák egyöntetű átültetése ma már kevésbé működő opció, és hiába a Pixelverse újnak ható érzése, az easter-eggek gyűjtögetése, az öt új helyszín, vagy a szókimonodó tartalom, a részletek odafigyelésével szépen feljebb lehetett volna tuszkolni ezt a lécet. Egy akciós árcédulával viszont simán átlövöldözhető vele egy unalmas este, a 80-as, 90-es évek szülötteinek pedig ajánlott darab is lehet a “tompor-addikt” vén konzol bosszúja.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

13 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

21 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==