[Teszt] Lost Sphear

Lost Sphear

dragCsető Zsolt2018.02.21. 11:00

Final Fantasy VI, Chrono Trigger, Xenogears. Ezen névsor láttán minden magára valamit is adó JRPG-veteránnak garantáltan beindul a nyálelválasztása - nem véletlen, a Square hőskorának sokak szerint legkiemelkedőbb alkotásairól beszélünk. Sok más címet fel lehetne még persze sorolni, de nem véletlen, hogy pont ezeket a klasszikusokat rántottam elő, az I Am Setsunával beköszönő Tokyo RPG Factory második játéka, a Lost Sphear ugyanis talán ezekből merít a legnagyobbat.

A sémák alkalmazása minden tekintetben erősen jellemzi a Lost Spheart - nincs ez másképp az alaphelyzettel és a történettel sem. Adott egy szegény sorsú, elárvult főhős, Kanata, aki a barátaival elhagyja otthonát - hogy aztán hamar kiderüljön, valójában ő a kiválasztott, aki birtokában van annak a képességnek, ami megmentheti a világot. Ismerős, ugye? A Lost Sphear lényegében mindent elkövet azért, hogy a felidézze a 90-es évek JRPG-inek hangulatát, így kicsit olyan az egész, mint egy időutazás - ami egyébként illeszkedik is a sztoriba, hiszen hőseinknek a vakító homályba vesző világot kell újjáépíteniük, emlékek segítségével visszahozva a jelenbe az "elveszett" városokat, személyeket és minden egyebet.

A bonyodalmak meglehetősen lassan fokozódnak, amihez hozzájön a Lost Sphear talán legfőbb hibája, miszerint az igen komótosan körvonalazódó sztorit eléggé érdektelen karakterekkel szórta meg. A történések és a szereplők súlytalansága a játék első felében elég sokat levesz az élményből, így a fő élvezeti forrás a harcrendszer marad, ami szerencsére egészen szórakoztatóra sikeredett. A rendszer nem is lehetne más, mint az ATB, vagyis a hősök és az ellenfelek nem sorrendben cselekednek, hanem meghatározott idő leteltével jönnek a támadások. Amikor ránk kerül a sor, mozogni is tudunk a csatatéren, ami miatt fontos szerep jut a pozicionálásnak - már csak azért is, mert az egyes karakterek támadásainak más-más a hatósugara és -távolsága, így jó taktikával két legyet üthetünk egy csapásra, szó szerint. A szokásos speciális képességek (az I Am Setsunából örökölt Spritnite-ok) mellett két fő trükk van. Az egyik a Momentum-mechanika, amivel extra sebzést csiholhatunk ki támadásainkból egy jól időzített gombnyomással - feltéve, hogy előtte feltöltöttük a szükséges csíkot. A legjobb az egészben, hogy szépen beleágyazódik más játékrendszerekbe. A pályákon például előre látszanak az ellenfelek, így ha sikerül őket hátba támadni, akkor rögtön mindenki egy Momentum-ponttal kezd, így hamar lezavarhatjuk a csatát. Emellett van lehetőség úgynevezett Artifactek építésére a világtérkép adott pontjain, melyek különféle extra képességeket és előnyöket biztosítanak - többek között a harcon belül is, melyeket nem ritkán a sikeres Momentum-támadásokkal lehet aktiválni. A harc másik különlegessége a Vulcosuitnak nevezett robotruhák alkalmazása, melyek időszakosan állnak rendelkezésre. Ezek - nem meglepő mód - megnövelik hőseink erejét, sőt, még Chrono Trigger-szerű kombó támadásokat is lehet velük csinálni, ugyanakkor jócskán be kell őket osztani, a kapcsolódó erőforrás (VP) ugyanis igen hamar kifogy, így érdemes a keményebb csatákra tartogatni őket.

A fejlesztési rendszer a lehető legegyszerűbb, különösebb csavar nélkül, automatikusan növekvő statokkal. Belenyúlni inkább a felszereléseken keresztül tudunk a karakterekbe, a fegyveres és a páncélok ugyanis különféle kövekkel fejleszthetőek, összesen tíz lépésben. Ezzel a módszerrel nagyon gyorsan fel lehet turbózni az egyes itemeket, így az alap statok nem is annyira fontosak (hozzá kell tenni, nem is kapunk minden sarkon új fegyvert) - a fejlesztés annál inkább, máskülönben a bossharcoknál csúnyán el fogunk hasalni. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a Lost Sphear nem esik bele abba az örökös JRPG hibába, hogy teli inventory-val és csilliónyi arannyal zárjuk a végigjátszást, a felszerelések fejlesztésére ugyanis kőkeményen kell költeni - ráadásul mindegyiknél külön-külön.

Az az eddigiekből talán lejött, hogy a játékrendszereket tekintve nem egy különösebben bonyolult alkotás a Lost Sphear, ami önmagában nem is feltétlenül nagy baj, a felfedezés tekintetében azonban már maradt bennem keserű szájíz. Az alap sztorin túl borzasztóan kevés a mellékes tennivaló a játékban: az NPC-k, házak és szobák többsége nem több egyszerű dísznél, nagyon ritka az az alkalom, amikor úgy érezhetjük, kicsit eltávolodhatunk a fő cselekménytől, hogy valami mást csináljunk. A bevezetőben említett címek egyik legfőbb bája éppen az irdatlan tartalom volt, ami nem kizárólag a történet hosszában merült ki, és ami miatt tényleg érdemes volt benézni minden sarkon és megszólaltatni minden egyes városlakót. A Lost Sphear ritkán ösztönöz bennünket hasonlóra bármiféle jutalommal.

A teszt talán negatívnak hathat, pedig a Lost Sphear egyáltalán nem egy rossz játék. Csak éppen elkövet egy óriási hibát: túlságosan alárendeli magát az inspirációs forrásoknak és meg sem próbál túlmutatni azokon. Valahol tényleg szívmelengető, hogy a különféle utalások mellett még nevek és öltözékek is visszaköszönnek a régi klasszikusokból, a hangulatról nem is beszélve. A legfontosabb feladatról mégis megfeledkezett a Tokyo RPG Factory: hogy saját identitást adjon a játéknak. Anélkül márpedig nehéz emlékezeteset alkotni...

Ha szereted a klasszikus JRPG-ket, és szívesen játszanál egy olyannal, ami korábban kimaradt, akkor a Lost Sphear tulajdonképpen neked szól: lényegében olyan, mint egy 1998-ban készült játék, ami valamiért csak húsz évvel később jelenhetett meg. A baj csak az, hogy ha ennyire hasonlítani próbálsz a stílus nagyjaihoz, akkor akarva-akaratlanul el fogsz bukni: a Lost Sphear úgy akar odaállni a Chrono Trigger és a Final Fantasy VI mellé, hogy valójában a cipőfűzőjüket sem köthetné be nyilvánvalóan. Mérsékelt elvárásokkal érdemes tehát nekimenni - úgy még a szórakozás sem marad el.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szünetel a PSVR 2 gyártása, összefog a GOG és a Luna – ez történt hétfőn

Továbbá: Hi-Fi Rush, Sand Land, Lies of P, Mutsumi Inomata, Balatro, Fatal Fury: City of the Wolves, Animal Well, Rusted Moss.

1 órája
1

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

23 órája
1

Heti megjelenések

1 napja
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

3 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

4 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

5 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

6 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

6 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

7 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

2024.03.09.

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==