[Teszt] Lost Sphear

Lost Sphear

dragCsető Zsolt2018.02.21. 11:00

Final Fantasy VI, Chrono Trigger, Xenogears. Ezen névsor láttán minden magára valamit is adó JRPG-veteránnak garantáltan beindul a nyálelválasztása - nem véletlen, a Square hőskorának sokak szerint legkiemelkedőbb alkotásairól beszélünk. Sok más címet fel lehetne még persze sorolni, de nem véletlen, hogy pont ezeket a klasszikusokat rántottam elő, az I Am Setsunával beköszönő Tokyo RPG Factory második játéka, a Lost Sphear ugyanis talán ezekből merít a legnagyobbat.

A sémák alkalmazása minden tekintetben erősen jellemzi a Lost Spheart - nincs ez másképp az alaphelyzettel és a történettel sem. Adott egy szegény sorsú, elárvult főhős, Kanata, aki a barátaival elhagyja otthonát - hogy aztán hamar kiderüljön, valójában ő a kiválasztott, aki birtokában van annak a képességnek, ami megmentheti a világot. Ismerős, ugye? A Lost Sphear lényegében mindent elkövet azért, hogy a felidézze a 90-es évek JRPG-inek hangulatát, így kicsit olyan az egész, mint egy időutazás - ami egyébként illeszkedik is a sztoriba, hiszen hőseinknek a vakító homályba vesző világot kell újjáépíteniük, emlékek segítségével visszahozva a jelenbe az "elveszett" városokat, személyeket és minden egyebet.

A bonyodalmak meglehetősen lassan fokozódnak, amihez hozzájön a Lost Sphear talán legfőbb hibája, miszerint az igen komótosan körvonalazódó sztorit eléggé érdektelen karakterekkel szórta meg. A történések és a szereplők súlytalansága a játék első felében elég sokat levesz az élményből, így a fő élvezeti forrás a harcrendszer marad, ami szerencsére egészen szórakoztatóra sikeredett. A rendszer nem is lehetne más, mint az ATB, vagyis a hősök és az ellenfelek nem sorrendben cselekednek, hanem meghatározott idő leteltével jönnek a támadások. Amikor ránk kerül a sor, mozogni is tudunk a csatatéren, ami miatt fontos szerep jut a pozicionálásnak - már csak azért is, mert az egyes karakterek támadásainak más-más a hatósugara és -távolsága, így jó taktikával két legyet üthetünk egy csapásra, szó szerint. A szokásos speciális képességek (az I Am Setsunából örökölt Spritnite-ok) mellett két fő trükk van. Az egyik a Momentum-mechanika, amivel extra sebzést csiholhatunk ki támadásainkból egy jól időzített gombnyomással - feltéve, hogy előtte feltöltöttük a szükséges csíkot. A legjobb az egészben, hogy szépen beleágyazódik más játékrendszerekbe. A pályákon például előre látszanak az ellenfelek, így ha sikerül őket hátba támadni, akkor rögtön mindenki egy Momentum-ponttal kezd, így hamar lezavarhatjuk a csatát. Emellett van lehetőség úgynevezett Artifactek építésére a világtérkép adott pontjain, melyek különféle extra képességeket és előnyöket biztosítanak - többek között a harcon belül is, melyeket nem ritkán a sikeres Momentum-támadásokkal lehet aktiválni. A harc másik különlegessége a Vulcosuitnak nevezett robotruhák alkalmazása, melyek időszakosan állnak rendelkezésre. Ezek - nem meglepő mód - megnövelik hőseink erejét, sőt, még Chrono Trigger-szerű kombó támadásokat is lehet velük csinálni, ugyanakkor jócskán be kell őket osztani, a kapcsolódó erőforrás (VP) ugyanis igen hamar kifogy, így érdemes a keményebb csatákra tartogatni őket.

A fejlesztési rendszer a lehető legegyszerűbb, különösebb csavar nélkül, automatikusan növekvő statokkal. Belenyúlni inkább a felszereléseken keresztül tudunk a karakterekbe, a fegyveres és a páncélok ugyanis különféle kövekkel fejleszthetőek, összesen tíz lépésben. Ezzel a módszerrel nagyon gyorsan fel lehet turbózni az egyes itemeket, így az alap statok nem is annyira fontosak (hozzá kell tenni, nem is kapunk minden sarkon új fegyvert) - a fejlesztés annál inkább, máskülönben a bossharcoknál csúnyán el fogunk hasalni. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a Lost Sphear nem esik bele abba az örökös JRPG hibába, hogy teli inventory-val és csilliónyi arannyal zárjuk a végigjátszást, a felszerelések fejlesztésére ugyanis kőkeményen kell költeni - ráadásul mindegyiknél külön-külön.

Az az eddigiekből talán lejött, hogy a játékrendszereket tekintve nem egy különösebben bonyolult alkotás a Lost Sphear, ami önmagában nem is feltétlenül nagy baj, a felfedezés tekintetében azonban már maradt bennem keserű szájíz. Az alap sztorin túl borzasztóan kevés a mellékes tennivaló a játékban: az NPC-k, házak és szobák többsége nem több egyszerű dísznél, nagyon ritka az az alkalom, amikor úgy érezhetjük, kicsit eltávolodhatunk a fő cselekménytől, hogy valami mást csináljunk. A bevezetőben említett címek egyik legfőbb bája éppen az irdatlan tartalom volt, ami nem kizárólag a történet hosszában merült ki, és ami miatt tényleg érdemes volt benézni minden sarkon és megszólaltatni minden egyes városlakót. A Lost Sphear ritkán ösztönöz bennünket hasonlóra bármiféle jutalommal.

A teszt talán negatívnak hathat, pedig a Lost Sphear egyáltalán nem egy rossz játék. Csak éppen elkövet egy óriási hibát: túlságosan alárendeli magát az inspirációs forrásoknak és meg sem próbál túlmutatni azokon. Valahol tényleg szívmelengető, hogy a különféle utalások mellett még nevek és öltözékek is visszaköszönnek a régi klasszikusokból, a hangulatról nem is beszélve. A legfontosabb feladatról mégis megfeledkezett a Tokyo RPG Factory: hogy saját identitást adjon a játéknak. Anélkül márpedig nehéz emlékezeteset alkotni...

Ha szereted a klasszikus JRPG-ket, és szívesen játszanál egy olyannal, ami korábban kimaradt, akkor a Lost Sphear tulajdonképpen neked szól: lényegében olyan, mint egy 1998-ban készült játék, ami valamiért csak húsz évvel később jelenhetett meg. A baj csak az, hogy ha ennyire hasonlítani próbálsz a stílus nagyjaihoz, akkor akarva-akaratlanul el fogsz bukni: a Lost Sphear úgy akar odaállni a Chrono Trigger és a Final Fantasy VI mellé, hogy valójában a cipőfűzőjüket sem köthetné be nyilvánvalóan. Mérsékelt elvárásokkal érdemes tehát nekimenni - úgy még a szórakozás sem marad el.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

11 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==