[Teszt] Spellforce 3
Kapcsold jtk: Spellforce 3 (pc)
Eddig 2 hozzszls
Lothar
2018. janur 09.
kedd 15:20
A hatrok feszegetse a jtkiparban korntsem annyira avantgrd tett, mint amennyire elsre tnik. Hogy egy jl ismert pldval ljek: a 2002-ben (mg az els Spellforce debtlsa eltt) megjelent Warcraft 3 is hatrokat feszegetett, ha csak vatosan is. Mg az ominzus Blizzard alkots a stratgit tartotta szem eltt, addig a r kvetkez Spellforce a szerepjtkot. A lnyeg, hogy egyikk sem fajtatiszta m. Termszetkbl fakadan a megteremtsk egy kompromisszumokkal teli folyamat volt, ami mgtt a szelekcis elv, valamint a megvalsts lett az igazn sarkalatos pont.



Kezdjk fellrl. A Spellforce 3 sszettelt egyrtelmen az RPG dominlja. A kampny egy biztonsgosan fantasy alap (flrertett fater, misztikus muter, jrvny, elfek, orkok s emberek marakodsa), mde szolid trtnetet mesl tbb tucat rn keresztl. Rengeteg prbeszd szeglyezi (vltoz minsgben), tbbek kztt a Witcher Geraltjnak szinkronhangjval, ahogy benne van a skill pontokkal, kpessgfkkal s felszerelsekkel val matats rme is. Ugyanakkor a stratgiai jtkelemeket szkmarkan szrja, hogy passzoljon a sztorihoz, a plyadizjnhoz s a narratvhoz. Vagyis aki arra szmt, hogy mikro- s makrmenedzsment kpessgei egyarnt megmrettetsre tallnak, az csaldni fog. Az elbbi ugyanis sokkal tbbet szmt: a hsk s egysgek pozicionlsa, tulajdonsgainak kapitalizlsa teszi ki a jtkid nagy rszt, a flig automatizlt nyersanyaggyjts, valamint a (fldrajzilag s technolgiailag) korltozott ptkezs jellegbl fakadan csak egy ktelez alap, mintsem valdi RTS mechanika. Ez az aspektus leginkbb az Age of Empires s Settlers knnyebb missziira hajaz, s a jtk ezt nem is nvi ki az utols kldetsekig, vagy ppen a csupn hat trkppel megvert skirmishig s a multiplayerig. Ami zls szerint lehet pozitvum, vagy pp negatvum.



Viszont a kompozci szpen mkdik. Sz szerint szpen: vizulisan rendkvl gazdag s vltozatos plykat hoztak tet al. RPG szemmel van mit felfedezni, RTS-sel pedig van mit bepteni s kitermelni. A legtbb kldetsben igny szerint van id gynyrkdni a dolgos peonokban, vagy ppen a jg- s tzvarzslatokat dobl hskben. Megosztott figyelemre azrt itt is szksg van, de kvetkezetes ptkezssel, egy stabil alapot megteremtve nyugodtan fel lehet fedezni a fszereplk ngyes bandjval az utols fekete foltokat is. Ahol nhny resjrat azrt elfordul, de ugyangy felbukkanhatnak akr rejtett trgyak vagy kldetsek is. Mindezt madrtvlatbl, szabadon forgathat kamerallssal (ami finomhangolsra szorul a belltsok kztt). A dualits viszont problmkkal is jr: a kt mfajjal val zsonglrkds nha az egyik, nha a msik mfajnak kedvez. Pldul az alapveten szerepjtknak sznt szk tkelk a stratgk rmlmt okozza nagyobb ltszmnl. Beragadnak, forgoldnak az tlagosnl is gyengbb tkeressi algoritmussal felvrtezett egysgek, valamint az „attack-move” parancs hjn sokszor a hallukba menetelnek, ha nincsenek folyamatosan, lemmingknt terelgetve. A gondot tetzi, hogy az egysgek tbbsge elg fantzitlan, egy alapvet k-papr-oll elv mentn mkdnek. Miutn a hskben jval nagyobb a potencil, a htkznapi katonk tbbsge csak golyfogknt funkcionl. Ahogy a legtbb terep is a kevs kivlasztottnak kedvez, mintsem a nagy, de akr kzepes seregeknek.



Mieltt azonban az RPG elemekre trnk, mg egy kis tudnival az RTS-rl (ugyanis a tutorial nem kifejezetten alapos). Miutn szektor alap eloszts mkdik, a nyersanyagok pedig vgesek, gy a terjeszkeds ltfontossg. Minden lloms a fejlettsge tkrben X szm melst tartalmaz, akiket aztn szabadon beoszthatunk aszerint, hogy az adott vidk milyen nyersanyagokban bvelkedik. Vagy hagyhatjuk is ket, gy logisztikval (nevn nevezve cipekedssel) foglalkoznak. Ez fontos annak fggvnyben, hogy elbb-utbb minden alapanyag elfogy, vagyis rdemes alkalomadtn revizionlni a parasztokat s az infrastruktrt, nehogy akut csikgzss fajuljon a szituci.



A szerepjtk. Mint emltettem, a kampnyban egyrtelmen hordja a nadrgot. Mechanikai szinten azonban (nyilvn) itt sem szabad Divinity 2 szint komplexitsra gondolni. A fszerepl szabadon vlaszthat hrom kasztot, ami valjban „csak” egy-egy kisebb kpessg ft takar. Ezekbl tpllkozik a legtbb csatlakoz bajtrs is, azonban mindegyikk kap plusz egy egyedit a karakterk tkrben. A felhozatal vegyes: vannak igazn ltvnyos s hatkony skillek, ahogy szemtbe ill tulajdonsgok is. Ami viszont j hr, hogy lehet s kell is ksrletezni: a kampny szpen adagolja (tbbek kztt) az amnzia lttyt, amivel jragondolhatunk minden hst. Vagyis nem kell vr komolyan venni a karakterptst. Br itt jegyeznm meg, hogy a varzsl alkatokban jval nagyobb a potencil. Mind terben, mind szrakozsban. Felszerelsekbl sincs hiny, azonban tlthatsgban vannak akadlyok (nincs pkzlb, rtkalap rendezs), ami t is vel az els pr rn. rdekessggel s figyelmeztet informcival is szolglok: lesznek, akik azeltt lelpnek a formcibl, mieltt a bizonyos mondsban szerepl "kvr hlgy nekelni kezdene", s akkor bizony viszik is a raggatott felszerelseket. Relis, de bosszant tnyez. Hogy mi a tanulsg? Ktes alakokra nem bzunk rtkes csecsket!



A sztori s a legtbb karakter rendben van. Nem reformljk meg a jl bejratott fantasy elemeket, de azokat tisztessgesen s meglepen sok rn t (48+) hozzk. Alapveten grdlkenynek is mondhat a jtk, gyesen hzza a mzesmadzagot, m ezt alkalomadtn elvgja a technika rdge: kevs memrival / SSD nlkl a tltsi id kpes arra, hogy megtrje a dinamikt. Ehhez trsulnak mg a vltoz slyossg hibk, amibl kldetst jrakezdsre knyszertek is akadnak, igaz, ezek oroszlnrszt a megjelens ta megjelent 22 (!) darab patch-csel sikerlt orvosolni. Ahogy a balansz sem rett meg a multiplayerre - ez ltszik az online ltszmon is. Ami mr csak azrt is kr, mert a skirmish a korltai nlkl dten lvezetes, ha leszmtjuk az tlagot pp hogy megt AI-t. A kampny koreogrfija alatt nem annyira zavar, de itt kimutatja a foga fehrjt: alkalmi bnzsait nem rest csalssal kompenzlni.

Summzva a Spellforce 3 egy korntsem hibtlan, de jl kivitelezett hibrid. Nem lesz belle e-sport, se j etalon, ami mr a termszetbl fakadan bortkolhat is volt. A teremtny kicsit floldalas, de j szndk s szrakoztat. Egy de sznfolt a jtkiparban, amiben kt mly mfaj ha nem is ldozatok nlkl, de gyesen s ltvnyosan egybefolyt.

[10] priest
jan 10., szerda 8:47 #2
Kr hogy az egysgek kezelse vissza fejldtt.
Forklifts never die. They're just missing in action.
jan 09., kedd 16:33 #1
Komolyan jl nz ki, az atmoszfra is nagyon rendben lvnek tnik - tuti r fogok prblni.
"This is our time to medicate..."
Spellforce 3 adatlap
Mg nincs besorolva Mg nincs besorolva
Kiad: THQ
Fejleszt: THQ
Megjelens: 2017. dec 07.
Kategria: Szerepjtk
Online jtkmd: Van

A szerkesztsg rtkelse:
7
Ami tetszett
- ltvnyvilg;
- rszletgazdag plyk;
- sok prbeszd, ers RPG elemek;
- tartalmas kampny;
- mersz koncepci;
Ami nem tetszett
- kezelhetsgi hibk;
- technikai hibk;
- alapszint RTS mechanika;
- kzepes AI s gyenge tkeress;
- hosszas tltsi id;
Olvasi rtkels: 8 (1 szavazat)
Ez a jtk nem jelent meg msik platformon

2 | [Teszt] Spellforce 3

Szrnyszltt vagy androgn? Avagy lehet-e harmnia kt olyan mfaj kztt, ami mr az sidk ta joggal megklnbztetett. A Grimlore Games az RPG s RTS alapvetsei mentn, 2003 ta tretlenl keresi a vlaszt a Spellforce sorozat szemlyben. Lssuk, mire jutottak!
Tovbb a jtk adatlapjra / frumba