[Teszt] Doom VFR

Doom VFR

mcmackoGéczy Attila2017.12.09. 12:41

Amikor a Doom VR verziójával kapcsolatos első hírek szárnyra keltek, izgatott lettem - bár tegyük hozzá, hogy ez egy olyan időszakban történt, amikor még jóval nagyobb hévvel lelkesedtem a VR iránt. Nagyjából egy éve, hogy a PSVR viszonylag olcsón, viszonylag magas színvonalú VR élményeket hozott a nappaliba. Ám az olyan problémákra, mint a mozgáskövetés pontatlanságára, vagy a tengeribetegséghez hasonló émelygésre azóta sincsenek teljes körű megoldások. Amelyek vannak, azok pedig általában a játékmenet lassítására, kárára mehetnek. Nos, azért kezdem ilyen cifrán a bevezetőt, mert a Doom VFR megpróbálja a maximumot kihozni a technológiából és az elérhető erőforrásokból, mindezek tetejében játékként is jól működik, de így sem tud univerzálisan megnyerő lenni, pont a fenti ellentmondásosságból fakadóan. Amikor fullosban nyomjuk a Doomot, akkor hamar kiakad tőle az agyunk, amikor a belassított irányítással ügyetlenkedünk, az pedig a "Doom élmény" kárára mehet.

Na de lássuk, hogy mitől döglenek a pokolfajzatok! Bő egy évvel járunk a 2016-os Doom sztorija után, a bázist pedig ismét démonok rohanják le. Hősünk egy tudós forma fazon, akit a játék elején szó szerint lerush-ol egy Pinky, a szétzúzott testéből kimenekített tudata pedig VR-szerűen egy robotba költözik. Az innentől számított forgatókönyv fő mozgatórugói teljesen Doomosak, és természetesen a díszletrendszer is ismerős lehet, révén a készítők nem voltak restek felhasználni az eredeti környezetet és a teljes szörnytárat az atmoszféra megteremtésére.

De hogyan is néz ki a harc a VR-ban? Ez irányítótól függ - mi egy pár Move és később egy Dual Shock 4 segítségével próbáltunk navigálni a marsi pokolban. Durva kijelentéssel folytatjuk: a Move-os irányítás sajnos közel katasztrofális lett. Nincs egy analóg kar sem a két irányítón, így előre-hátra, jobbra-balra tudunk ugrálgatni (persze a fejünk forgatásával orientációt válthatunk), és van egy teleportálási lehetőség, ami a Doom VFR akcióinak savát-borsát jelentheti, és sokkal érdekesebb a valóságban, mint a trailereken. A teleportálási pont keresgélése közben bullet-time jelleggel lelassul az idő (ez jó, hiszen taktikailag is kibővül a mozgásterünk), és a kellően legyengített ellenfelekbe is beleugorhatunk, ezzel adva kegyelemdöfést az agonizáló genyáknak.

Menet közben persze nem csak harcolunk, hiszen kalandosabb elemekkel, felderítéssel is megtoldották a készítők a játékot. Ez elsőre furcsa lesz (egy Doomban mégsem belső monológokat, és kalandos tárgykeresgélést akar az ember lefolytatni), de persze az arénaharcok időzítésével mindenki elégedett lehet majd. Az igazság az, hogy az első nagyobb udvar-hirignél akartam először kivágni az ablakon a két fagyit, mert bár lehet hogy tanulható-szokható a Move irányítási módszer, normál nehézségen már alig van esélyed a csaták csúcspontjait túlélni. Egyszerűen túl sok minden történik ahhoz, hogy az ember lekövesse a heves harcokat ezzel a nyögvenyelős ugrabugrával. A Dual Shockkal sokkal (hehe) jobb lesz a helyzet, ilyenkor a fejünkkel célzunk, és a DS-t úgy használjuk, mint egy vérbeli FPS játékban. A forgás állítható folyamatosra, és darabosra is - nyilván az előbbivel tudunk a legeffektívebben hentelni, viszont ennek is megvan a maga hátránya. Ember legyen a talpán, aki a teljes mozgást lekövető irányítási módban 10-15 perctől többet tud eltölteni. Mondjuk a játék uszkve négy órás idejét figyelembe véve ez pozitívum is lehetne, de maradjunk annnyiban, hogy az lenne az ideális, ha kényelmes fiziológiai érzettel, teljes játékidős programokkal tudnánk VR-ban szórakozni.

Természetesen a program többi kötelező része (látvány, hangok, stabilitás) hozza a Doomos minőséget - a Doom VFR talán az egyik leglátványosabb PSVR cím (Vive-on nem próbáltuk), amit bátran lehet a haveroknak mutogatni, vagy magunk nyugtatására elő-elővenni, hogy mégiscsak megérte az a sok pénz a VR sisakért. A helyszínek a kis butítás ellenére is hozzák a hangulatot, a szörnyek pedig tényleg rettenetesen durván néznek ki így virtuális valójukban. Az első tíz perc után az volt a benyomásom, hogy „hú, ilyesmi lehet egy pokoli invázió így élőben”. Ennél fogva kisgyereknek semmiképp ne adjuk a fejére a játékot - tényleg van egy fokozott rémület-érzés az ördögi lények fenyegetésében, valamint az intenzív és véres harcokban.

A Doom VFR egyik legjobb része, amikor a főmenüben megtaláljuk a két retro pályát. A kilencvenes években PC előtt kuporgó énünk megbolondult volna azért, hogy a Doom E1M1 Hangart ilyen formában viszontlássa. A VFR változat amúgy jól mutatja, hogy okosan kitalált játékmechanikai elemekkel, még a Doom ultraheves, extraintenzív játékmenete is VR-ba ültethető. A korlát azonban nem feltétlen a játékfejlesztők oldalán, hanem a mi fejünkben van. A Doom VFR-t leginkább az fogja élvezni, akinek a kobakja szédülés nélkül bírja az ilyesfajta terhelést. A többieknek is érdemes lehet az ugrálgatós-teleportálós irányítással benézni a pokolba, de csak mértékkel. Nehogy itt nekünk többen is szívrohamot kapjatok az arcotokba vonyító Impek és egyéb ivadékok láttán!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szünetel a PSVR 2 gyártása, összefog a GOG és a Luna – ez történt hétfőn

Továbbá: Hi-Fi Rush, Sand Land, Lies of P, Mutsumi Inomata, Balatro, Fatal Fury: City of the Wolves, Animal Well, Rusted Moss.

29 perce

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

22 órája
1

Heti megjelenések

1 napja
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

3 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

4 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

5 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

5 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

6 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

7 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

2024.03.09.

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==