[Teszt] A Hat in Time

A Hat in Time

ne5hVáradi Dániel2017.12.05. 13:00

A minden korosztály számára szóló játékok egyik legnagyobb önmagukkal szemben támasztott kihívásuk pontosan az előbbi tézisből fakad. A frappáns 9-99 éves korúnak szóló plecsnik azonban néha akarva-akaratlanul valamelyik véglet felé tolódnak el, ezáltal az egyik célközönség szórakozását csorbítva. De nem az A Hat in Time esetében, alanyunk ugyanis közel tökéletesen egyensúlyozik a két tábor kiszolgálása között.

Történetünk kezdetén apró, kalpagos kislányunk éppen békésen tengeti mindennapját az űrhajójában (nekem miért nem volt saját kozmoszjárgányom, a fenébe is), amikor is váratlanul kopogtatnak az ablakán. A hívatlan vendég hathatós közbenjárásának köszönhetően a járgány széfjében őrzött nagy erejű homokórák szétszóródnak a világban (vagy inkább világokban?), a feladatunk pedig innentől egészen egyszerű: vissza kell szereznünk az összeset.

A történettől nem kell bestelleri magasságokat várni, pontosan annyi keretet ad a tevékenységeink köré, amennyi szükséges. Sokkal nagyobb hangsúly van magán a világokon végighaladó órahajkurászáson, amit természetesen itt-ott folyamatosan megnyíló képességek és trükkök dobnak fel. Ezek közé tartoznak a címben is szereplő sityakok, melyek mindegyike más-más képességgel ruházza fel kis órásmesterünket. A tájolóként funkcionáló fejfedővel mindig az éppen aktuális célunk felé tarthatunk, míg a sprinter satyek a nevéből adódóan villámgyors közlekedést biztosít.

Természetesen akadnak ezeknél sokkal specifikusabbak is, amiket csak bizonyos helyzetben vethetünk be, a rendelkezésünkre álló kalpagválasztékot pedig különböző kitűzőkkel tehetjük teljessé. Ezek nem csak díszként szolgálnak, segítségükkel további extra képességekre és passzív bónuszokra tehetünk szert. Az egyik például nagy magasságból való zuhanás esetén rögtön Mary Poppins-szá változtat minket, esernyővel fékezve a szabadesést.

Az egész játékot körüllengi az ábrázolásból és a fent is részletezett mechanikákból fakadóan egyfajta gyermeki bohókás hangulat, ami bármikor képes mosolyt csalni az arcunkra. Ehhez asszisztálnak a karakterek, a párbeszédek és a megannyi rejtett utalás és kikacsintás, biztosan mindenki talál majd a számára örömet okozó gaget. A bejárható világok egytől egyig eltérnek egymástól, legyen szó a körítésről vagy az őket benépesítő lakókról. Személyes kedvencem a filmeket kifigurázó mini univerzum volt, ahol két médiamogul küzdött a legjobb filmért járó trófeáért, és persze a főszerepbe mindig mi kerültünk.

Az elején említettem, hogy a játék igyekszik kicsit és nagyot egyaránt lekötni, ez pedig valóban nem csak üres fellengzés volt. A homokórák mellett a gyűjthető kristályok segítségével nyithatunk meg újabb zónákat a már felfedezett világokban, melyek ugyan nem mindig tartalmaznak új területet (sokszor a már ismert helyszínekre térhetünk vissza kisebb változtatások mellett), de mindig más és más szituációba kerülünk, ezáltal fenntartva a változatosság illúzióját. A legszebb pedig az egészben, hogy az előrehaladáshoz nincs szükség minden zóna teljesítésére, a legtöbbjük a maximalistáknak szolgál némi extra kihívással és játékórával. A Gears for Breakfast csapata sikeresen találta meg, hogyan tudják mindenki számára jutalmazóvá tenni a játékot. A fiatalabb korosztály vagy a platformerre kevésbé fogékonyak is gördülékenyen haladhatnak előre, míg a műfaj szerelmeseit rendszerint csábítják vissza a már teljesített zónák, hogy az új képességek birtokában minden rejtett zugot és titkos tárgyat felfedezhessenek. És ha már a rejtett tárgyakat szóba hoztam, időről-időre különféle anomáliák is felbukkannak, ezek az apró területek teszik igazán próbára a reflexeket, melyek végén egy újabb homokóra lesz a jutalmunk.

Ezen túl még akad pár további gyűjtögetnivaló, melyek inkább csak érdekességként szerepelnek, mint például a ritka pénzérmék, melyekkel a hajón és máshol megtalálható ruletten pörgethetünk új öltözéket vagy a kalpagokhoz más kinézetet. Apróság ugyan, néhány skin azonban remekül eltalált lett, ezek között is biztosan találunk kedvünkre valót.

Dacára az eddig dobált képzeletbeli piros pontoknak, sajnos az A Hat in Time sem hibátlan alkotás. Ezek egyike, hogy a lazább és könnyedebb irányításnak köszönhetően néhány apró platformon való ugrálásnál a hibázás is egyszerűbb, valamint hogy a kamerakezelést sem sikerült tökéletesre belőni. Egyrészt bizonyos esetekben nem tudjuk teljesen szabadon mozgatni, másrészt a fix kamerás részeknél akadhatnak problémák, hogy pontosan belőjük, hova is szeretnénk érkezni egy ugrás után. Azt pedig csak sajnálattal konstatáltam, hogy az egyébként jó szinkronmunkák pont főszereplőnket kerülték el, meglehetősen kevés alkalommal elegyedik ugyanis beszédbe.


Macko platformközi utazása

Volt szerencsém az összes platformon megtekinteni a játékot. A játék PC verziója már október ötödikén megjelent, így annak idején ezt a verziót játszottam először Böjti kollégának köszönhetően. A PC változat remekül skálázható, simán kihozható a konzolos minőség egy manapság már gyengének számító PC-ből is. Az alkalmazott Unreal motor skálázhatósága a szokásosnál is simább élményt tud nyújtani. Ha van egy diszkrét VGA-t tartalmazó laptopod, nagy valószínűséggel fullosan tudod játszani a Hat in Time-ot egy ilyen masinán is.

Az Xbox One változatra külön kíváncsiak voltunk, hátha az indie szcéna portolói belenyúlnak az X-lehetőségekbe. Tapasztalataink alapján XOX platformon is hasonlóan fut a játék, mint a sima gépen. Ami furcsa, hogy még a gyorsabb masinán is előjön a szokásos Unreal betegség (lassú textúrabetöltés az első pár másodpercben), de a próbakör alatt kiderült, a stabilitással ezen a platformon sincs különösebb baj.

mcmacko

Az A Hat in Time legnagyobb hibája azonban nem abból fakad, hogy némileg ötvözni próbálja a pontos ugrásokra és időzítésre építő platformerkedést és a collect-a-thon gyűjtögetési mechanikáit, hanem hogy emiatt a fúzió miatt a játék nehézségi íve nem egyenletes. A legváratlanabb pillanatokban csaphat le ránk egy helyzet, melyben vagy nem lesz egyértelmű, mit is kéne csinálnunk, vagy a korábban részletezett apró negatívumok, főleg a kamera miatt kell egy-egy szakaszt többször újrapróbálni.

Minden hibája ellenére azonban Kalapos Lány kalandja üde színvolt nemcsak az idei év, de a platformerek listáján is. Nem tudta tökéletesen ötvözni a műfaj két alfaját, azonban az egész játékot belengő hangulat, humor és (itt most nem tudok más jelzőt használni) cukiság könnyű szerrel tompítja az esetleges kellemetlen pillanatokat. Mert rögtön utánuk biztosan kapunk valamit, ami felvidít és feledteti, hogy a fránya homokórák hajkurászása bizony nem mindig hálás feladat.

***A Hat in Time | Platform: PS4 (tesztelt), One

Kiadó: Humble Bundle | Fejlesztő: Gear for Breakfast

Megjelenés: december 6.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

10 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

21 órája
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==