[Vélemény] Mikrotranzakció, loot láda, DLC, season pass
Eddig 90 hozzászólás
ne5h
2017. október 20.
péntek 09:25
Manapság egyre több AAA költségvetésű játékban üti fel a fejét a mikrotranzakció, az ördög sokadik eljövetele. Ennek szerepeltetését nézhetjük rögtön két oldalról. Az első viszonylag könnyen adja magát: ez egy újabb módja, hogy a pénzéhes kiadó és/vagy fejlesztő további pénzt csaljon ki a zsebünkből, miközben alig ad valamit cserébe. Aztán árnyalódhat ez a szemlélet egy kicsit, amikor felmerül annak is az esélye, hogy a teljes árú játékokban ezek az extra fizetési opciók egyből előnyt is hoznak magukkal. Ilyenkor tehát pay-to-win (P2W) rendszerről beszélünk. De van egy olyan nézőpont is, ami egy kicsit más megvilágításba helyezi a dolgokat, és amiről sokan hajlamosak megfeledkezni. Az alábbiakban ezt próbálom meg részletesebben körüljárni.



Ehhez azonban kezdésképp egy kicsit át kell kanyarodnom egy másik népszerű témára, a DLC és season pass kérdésére, ugyanis ezek közvetve és közvetlenül is kihatnak a játékokban egyre gyakrabban előkerülő mikrotranzakciókra. Valószínűleg senkinek nem kell bemutatni a DLC intézményét, mely kezdetben vala’ lópáncél formájában érkezett először, mintegy az apokalipszis egyik lovasaként előrevetíteni a játékos társadalom pusztulását. Őt követte aztán a sorban a második lovas, a season pass, mely jóval nagyobb fenyegetést jelentett. Itt kell gyorsan megemlíteni egy híres anekdotát, mely szerint egy bizonyos verekedős széria nevezetes darabja azzal korbácsolt elég komoly indulatokat, hogy a premier utánra bejelentett további karakterek már az alapjáték lemezén ott terpeszkedtek.

A fenti ominózus eset aztán rövid úton vezetett oda, hogy ha egy játék még a megjelenés előtt kapott season pass bejelentést is, a játékosok egy része bizony élt a gyanúperrel, miszerint itt megint a már elkészült produktumból ollóztak ki részeket, hogy aztán azokat kemény forintokért adják nekünk. Így végül jóval többet fizethettünk a játékért, mint eredetileg tehettük volna. És bár ezeket a vádakat sosem egyszerű megerősíteni vagy cáfolni, a helyzet odáig fejlődött, hogy manapság már akármelyik játékhoz be is jelenthetnek utólagos tartalmakat és bérleteket. Ezeket azonban célszerű rögtön két kategóriába sorolni. Vannak azok a címek, amik elsősorban a multiplayerre helyezik a hangsúlyt, és ilyen formában a későbbi fejlesztői támogatás egyik formáját jelentik az így kiadott tartalmak. Aztán vannak azok a játékok, amik inkább egy-egy időre csábítanának vissza vagy nyújtanának további játékórákat, de beszerzésük nem feltétlen jelent létszükségletet.



Koncentráljunk jelen esetben a multiplayerekhez érkező bővítgetésekre, ezeknek ugyanis jóval nagyobb szerepe van. Az utóbbi évek tendenciája szerint ma már teljesen bevett szokás, hogy az éppen aktuális év “blockbuster FPS lövöldéi” annak rendje és módja szerint megkapják a maguk season pass lehetőségét, amiben adott számú extra pályacsomag érhető el megfelelő leosztásokban. Ezek mellé persze jöhetnek további opciók is, úgy mint új játékmód, még több fegyver és így tovább. Eddig nagyjából semmi újat nem mondtam, hiszen mindenki tapasztalhatta, hogy így működnek a dolgok. Most vegyük be a képletbe a tavalyi év egyik kakukktojását, és az idei esztendő különcködőjét, a Titanfall 2-t és a Star Wars Battlefront II-t. Mindkét cím esetében bejelentették, hogy a játékhoz érkező későbbi DLC-k ingyenesek lesznek. Aminek persze a játékosok örültek és elismerően bólintottak. De fel kell tennünk a kérdést: valóban jó ez nekünk?

Mielőtt elkezdenétek fenni a vasvillát és építeni a máglyát, gyorsan kifejtem, mire is utalok. Első körben arra a nyilvánvaló tényre, amit sokszor hallani: az elmúlt években a játékok költségvetései eléggé megugrottak. És itt most nem csak a fejlesztési büdzsére kell gondolni, hanem az egyes megjelenéseket megelőző marketingkampányra is. Az ezredforduló óta a videojátékok a mainstream szórakoztatás komoly képviselői lettek, hiszen korábban nem volt feltétlen életképes életvitel, hogy valaki játékok elemzéséből, esetleg streameléséből tartja el magát. A megnövekedett figyelem szélesebb felvevőpiacot is jelent, ami azzal is jár, hogy jóval nagyobb közönségnek kell megfelelni, ez pedig magával hozza az egyes játékokba ölt pénzek egyre feljebb kúszását is. Hiszen amikor egy fél perces Super Bowl reklámért dollármilliókat kell letenni az asztalra, az bizony azt is jelenti, hogy az adott játéknak azért a kasszáknál sem árt jól teljesítenie.



De hogyan is kapcsolódik mindez a korábbiakhoz? A válasz nagyon egyszerű. Létezik a season pass-ekneak egy olyan vetülete is, hogy ezek valóban utólagos tartalmakról szólnak és nem kinyesett részei a játéknak, a bérlettel pedig az ezekhez szükséges anyagi forrást kell megteremteni. Hiszen az alapjáték bevételeinek elsődleges feladata a fejlesztési – és reklámköltségek megtérítése, nem rögtön a DLC-k finanszírozása. És itt kanyarodnék vissza a korábban említett két játékhoz, elsősorban a Titanfall 2-höz. Ha megnézzük az első és a második rész multiplayer lehetőségeit, látjuk, hogy dacára az ingyenesen érkező bővítményeknek, egy ponton túl a második rész kevesebb tartalmat kínált, mint az elődje tette. Ez pedig annak köszönhetően történt így, hogy a nép által örömujjongva fogadott ingyenes DLC-ket valamiből elő kellett teremteni, erre pedig például a különböző Titán skinek szolgáltak. Ezek azonban jóval lassabb mértékben áramoltatják a pénzmagot vagy rosszabb esetben egyáltalán sehogy, így aztán fennáll a lehetősége annak is, hogy a fejlesztők fejébe vett bővítmények egy része sosem készül el. Ennél lényegesen jobb forgatókönyv a season pass-ok bevetése, általuk ugyanis a fejlesztők sokkal átfogóbb képet kaphatnak, hogy mekkora igény van a DLC-kre és a bérletekből származó előrendelések már egyből ezek fejlesztésére irányulhatnak.

Most nézzük a Battlefront II-t, ahol a mikrotranzakciók legújabb vívmánya, a loot ládák kerültek bevetésre. Nem a DICE messzi-messzi galaxisban játszódó lövöldéje az első, amelyik ehhez folyamodott, elég csak a Blizzard népszerű hero shooterére, az Overwatch-ra gondolnunk. Van azonban egy „apró” különbség a két játék megoldása között. Míg az Overwatch esetében a választható karakterek fix képességekkel és fegyverekkel rendelkeznek és a ládákból csak kozmetikai holmikat szerezhetünk és ebből kifolyólag játékbeli előnyünk nem származik belőlük, addig a Battlefront II-nél már más a helyzet. Itt ugyanis nem mehetünk annak a lehetősége mellett, hogy a ládák segítségével tényleges előnyre tehetünk szert. Tehát felmerül a pay-to-win lehetősége, ami azért sok ember zsebében nyitja ki azt a bizonyos bicskát. A DICE persze letette a nagyesküt, hogy ilyenről szó sincs, amikor azonban végignézzük, hogy miket is kaphatunk ezekből a ládákból (mint például fegyverekre rakható kiegészítők vagy képességeket módosító kártyák), és hogy ezeket akár valódi pénzért is megvehetjük, akkor azért valóban más fekvésbe kerül az a bizonyos leányzó.



FORZA 7 ÉS A MIKROTRANZAKCIÓK

A Forza 7 igen speciális esete a mikrotranzakciós kérdéskörnek. Egyrészről a kampány loot doboz szervezése (ahogy cikkünkben is írtuk) egyértelmű frissítést hozott az egyjátékos mód szokásos rutinjába. Ez vagy tetszik, vagy nem tetszik a játékosoknak. A loot dobozokat egyelőre csak virtuális pénzért lehet megvásárolni, tényleges zsozsó alapú (tokenes) befizetésről még csak puhatolózás van - a Turn10 vár az első rajongói visszajelzés-hullámra. Harmadrészt a játék végigjátszása utáni "endgame" gyűjtögetés lehet problémás - hiszen a játék magas lépcsőket emel a sok száz autó megnyitására vonatkozó lehetőségeket tekintve. Ez újabb aspektusát vezeti be a rendszernek.
És akkor jönnek a kérdések. Mi van, ha a kampányon végig érhet a játékos plusz befizetés nélkül? Mi van akkor, ha a kampány esetleg nehezedik, ha grindelni kell a végjátékért? Mi van akkor, ha a kampányban lootbox nélkül is grindelni kellene - akkor is füstölögnénk, vagy vennénk a lapot, és kihívásként tekintenénk a dologra? Mi van olyankor, ha esetleg a valós befizetés amúgy egy multi meccsre vonatkoztatott balanszot sem befolyásolja érdemileg?
A kétoldalú kérdések megválaszolása nélkül is tudjuk: az etikusság megkérdőjelezhető, pláne nem egy évek óta létező, és egyre satnyuló VIP rendszer mellett - ha már a Forzáról beszélünk. Viszont még mindig nem látszik, hogy mi lesz a végleges álláspontja a fejlesztőcsapatnak, így jóslásokba is nehéz bocsátkozni a Forza 7 közepesen távoli jövője kapcsán.



Az utolsó kérdés az, hogy ezt a rendszert hogyan kezeljük? Amíg a ládáknak és a belőlük érkező javaknak nincs például a multiplayerre közvetlen, P2W alapon értelmezett kihatása, addig a jövőbeli baklövést nem lehet a játék számlájára előre felírni. Mint ahogy a jelenlegi hibákat sem lehet elnézni, és a jövőbeli patchekre számítva semmisnek tekinteni.

A közösség pedig azért van, hogy hallassa a hangját - amennyiben nem szeretne fizetős megoldást, úgy a háttérben hallgatózó Turn10 irányába, a Bungie irányába, a Monolith irányába kell állni, és elő kell venni a megafont. Volt már rá példa, hogy kiadók és fejlesztők is visszakoztak a korábbi döntéseik kapcsán, amikor a többség vált hangos elégedetlenné...


A dolgokat tetézi, hogy ezek a ládák minden esetben az RNG (random number generator), azaz véletlenszerű generálás alapján működnek, tehát sosem tudhatjuk, mit kapunk a csomagokból, ennek következtében pedig az is megtörténhet, hogy valaki kisebb-nagyobb vagyonokat öl ezekbe, hogy aztán alig-alig kapjon olyan jutalmat, amit használni is tud majd. A helyzet olyan mértéket öltött, hogy a játékok besorolásáért felelős ESRB-t és PEGI-t kérvényezték rá, hogy ezeket a loot ládákat tekintsék szerencsejátéknak a játékok értékelésénél. A szervezetek azonban elutasították a keresetet és bizonyos tekintetben nem is hibáztathatjuk őket. Amíg a játékok eltérő szisztéma szerint alkalmazzák ezt a mechanikát, és nem minden esetben származhat játékbeli előny belőlük, ami nagyobb mértékben indokolná azt, hogy az emberek minél több pénzt költsenek rájuk, addig nem lehet kategorikusan kijelenteni, hogy szerencsejátéknak minősülnek. Ez persze nem csökkenti a játékokra és játékosokra gyakorolt hatásukat.



A helyzet tehát nem rózsás, viszont nem is eredendően rossz. Nem szabad elfelejteni, hogy jelentős különbségek vannak a mikrotranzakciók különböző szerepeltetésében. Egyfelől a free to play játékok esetében ez az egyik, ha nem a legjobb módja annak, hogy a fejlesztőt akár kisebb, akár nagyobb összeggel támogassák a játékosok, miközben esetlegesen a saját játékukat is megkönnyíthetik. Kicsivel másabb az összkép, ha a F2P címeknél másképp nem lehet "nyerni," vagy az is problémás, ha már egy teljes árú játékokról van szó. A, azonban itt is figyelembe kell vennünk, hogy valójában mekkora pluszt is adnak az ilyen jutalmak, amennyiben egyáltalán adnak. Az Overwatch szisztémája jó, ahogy például a Destiny 2-é is, még ha kicsit furcsán is hangzik ez. Utóbbi esetében ez azért lehetséges, mert bár a loot ládák valóban tartalmazhatnak olyan modokat, amik kihatnak a karakter tulajdonságaira, maguk a modok olyan elenyésző mértékben befolyásolnak bármit is a nagy képben, hogy nemes egyszerűséggel elenyésző a pozitív hozadékuk, így szinte nem jelent semmilyen szinten sem effektív előnyt, ha valaki nagyobb összegeket áldoz rájuk.

Egészen érdekes ötletek is szárba szökkenhetnek azonban a mikrotranzakciók kapcsán, amikor is a kiadó új mechanikák bevezetésével kezd kísérletezni, mint ahogy azt nemrég az Activision háza tája felől hallottuk. És talán ez az a pont, ahol valóban vétót kell kiáltani, hiszen míg a korábban említett játékok és megvalósítások esetén többé-kevésbé el lehet lőni a "tiszta játék" és csak "apró behatás" aduászokat, addig itt már valóban egy olyan mértékű mesterséges befolyásolásról és irányításról (talán a kényszerítés sem lenne túlzó kijelentés) van szó, ami tényleg alapjaiban van hatással a teljes játékra, ráadásul nem csak egy-egy embert érintve.



Hosszasan lehetne még folytatni, hiszen a téma önmagában is tartalmas, ahogy máshoz is erősen kapcsolódik. Az állásfoglalás sem feltétlenül egyszerű, hiszen amint azt szemléltetni szerettem volna, az értékelés itt sem csak fekete vagy fehér, sok minden befolyásolhatja a megítélést. Tagadhatatlan, hogy a mikrotranzakció egyre erősebben képviselteti magát, azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy a fizetős-ingyenes DLC kérdéséhez hasonlóan, itt is van beleszólásuk a játékosoknak. Azt azonban még csak megjósolni is nehéz, hogy egy bármilyen újabb változás milyen irányba viszi majd el az ipart.

A témát pedig akkor folytassuk a kommentszekcióban, hiszen a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk!

Összesen: 90 [1-50]
1 | 2
okt 27., péntek 20:14 #90
Válasz Tomtom (#89) üzenetére
Ez ismerős érzés meg gondolkodás, korábban én is nagy erkölcscsősz voltam pl. az énblogok esetében. De azóta valahogy, valamiért befogadóbb lettem, pontosabban megtanultam vállat vonni egy új trend láttán.
Ettől függetlenül akadnak olyan folyamatok ma is, amiket nem nézek jó szemmel, de nem akarok itt erről offolni
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
[17] Tomtom
okt 27., péntek 9:32 #89
Válasz CoolCat (#85) üzenetére
...hát én sajnos nem tudok Veled örvendeni, mert túl nagy teherként élem meg a világháló ezen szegmensének akár a létezését is -ilyen videók publikálása-. Persze értem én, hogy "művészet, meg kreatív performansz,meg minden, de azt hiszem az én szellemi képességeim nem haladják meg ezt a szintet. :-D
Ha valami oknál fogva esélyem nyílna az ilyen tartalmak szűrésére, nagyobb diktátor lennék, mint....szóval diktatúra lenne ezen a fronton :-D
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
[17] Tomtom
okt 27., péntek 9:25 #88
Válasz Necroman Mk2 (#86) üzenetére
...szerintem mi nem egy metrószerelvényen ülünk, hanem egymás mellett, 2 különböző kocsiban, és a csukott ablakon keresztül próbáljuk elmagyarázni egymásnak ugyan azt, csak más aspektusból, ezért...elfogadom a nálam tapasztaltabb véleményét egy olyan fronton, amelyen "Ő" építi ki a lövészárkot...
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
okt 26., csütörtök 21:57 #87
Válasz CoolCat (#85) üzenetére
(Most látom, hogy lemaradt a vége)
azaz 10k alatti megtekintést produkáló filmek közül.
Én nem hibáztatom az embereket, hogy a gyors meggazdagodás reményében belevágnak ilyen dolgokba - aztán vagy bejön, vagy nem. Tapasztalatom alapján tényleg a lelkesedésen + a kitartáson múlik a szerencse mellett, utóbbira persze nem lehetünk hatással.
De nem ez az első és egyetlen ilyen dolog, hiszen ott vannak a wannabe énekesek (akinek show műsorokat csinálnak) vagy akár a tőzsdecápák is.
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
okt 26., csütörtök 21:04 #86
Válasz Tomtom (#84) üzenetére
Még mindig: kevered a szezont a fazonnal
De még egyszer az általad kiemelt rész: "ha vissza lehetne a _JÁTÉKON_BELÜL_ SZERZETT_JÖVEDELMET_ közvetlenül forgatni a játékos pénztárcájába", vagyis ha azzal keres valaki pénzt, hogy pénzért kölcsönbe adja a játékait (kb. 10 éve láttam nyugaton ilyen tékát), esetleg egy review videóval ingyen reklámot vagy anti-reklámot csinál, viszont ebből neki bevétele származik, az nem szerencsejáték.

A YT meg egy külön kategória, és elindulni tényleg nem nagy dolog benne: kell egy jó ötlet, némi elhivatottság meg egy kamera/grafikai szerkesztő program, és már mehet is a saját videó készítése. Persze a tehetségen túl ehhez nem árt némi szerencse (vagy széles körű ismertség korábbról) sem, különben a videód egy lesz a sok-sok-sok csupán pár ezres (
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
[9] CoolCat
okt 26., csütörtök 13:53 #85
Válasz Tomtom (#84) üzenetére
"A múltkorában akadt meg a tekintetem egy suttogón!!!! SUTTOGÓ b@meg! A suttogó, suttogva suttogja el, mi történt vele aznap, majd 15 perc lips kamera, és fehér fog pásztázás elteltével elkezd üvegpoharakon dobolni az ujjaival!!! Ennyi a műsor ÉRTED!!! Én ezen kiakadtam mint a rugó!...."

jaaaj az k...va jóXD meg amikor a CSÁVÓ suttog, liheg meg a szakállát kaparássza XD Na jóóó meg ott vannak az animált sztorik. Szimpla fehér alapon animált semmi sztori, melyben elmeséli a srác b csaj, hogy ellopta a tesója csokiját, vagy megette a csipszet, amit az apja rábízott...

"ha vissza lehetne a játékon belül szerzett jövedelmet közvetlenül forgatni a játékos pénztárcájába, akkor lehetne egy programot szerencsejátéknak tekinteni. "

eeez a legtöbb országban nemhogy tiltva van, de állami kézben, lásd hángöri. Ha lenne ilyen lehetőség, tuti viktor rácuppanna és kiadná vajna úrnak, hogy profitáljon. sry de ez az ötlet ez nettó mutyizásra ad alkalmat.

Amúgy ez is kifog menni a divatból, mint a ritmusos játékok a gitár hírók és hasonlók. Ez csak egy bétateszt. szerintem.
[17] Tomtom
okt 25., szerda 17:50 #84
Válasz Necroman Mk2 (#83) üzenetére
pedig hidd el...

"ha vissza lehetne a játékon belül szerzett jövedelmet közvetlenül forgatni a játékos pénztárcájába, akkor lehetne egy programot szerencsejátéknak tekinteni"

Hogyan néz ez ki a you-tube esetében?

Mint az ismeretes, ez a médium imád a legjobban a szerzői jogokkal játszani. Ha nem 'A" ra hivatkozva támadja meg a feltöltött tartalmadat, akkor "B"-re, vagy "C"-re hivatkozik, de hivatkozik valamire. Ha mindet cáfolod -nekem volt már rá példám egy dal fordításával kapcsolatban- akkor elő vesz egy országhoz kötött szabályt, amit életedben nem hallottál, -és mégis létezik- majd arra hivatkozva tiltja le a tartalmadat. Gondolom ezért lehetséges az, hogy Gamma Kurtinyenkó, ugyan azon dalt és klipet feltöltheti, én meg nem, no de ne nagyon térjünk el a tárgytól..

Szóval adva van egy hype hullám, melyről elterjed a pénzszerzés mítosza, majd ez a mítosz elkezdi önmagát generálni. Hogyan? A sok sutyarenkó szinte játszva, nézettséget produkál a site-nak, amiért az üzemeltető, tulajdonos fizet. Mindegy miért, csak valami eget verő baromság legyen, pl.

A múltkorában akadt meg a tekintetem egy suttogón!!!! SUTTOGÓ b@meg! A suttogó, suttogva suttogja el, mi történt vele aznap, majd 15 perc lips kamera, és fehér fog pásztázás elteltével elkezd üvegpoharakon dobolni az ujjaival!!! Ennyi a műsor ÉRTED!!! Én ezen kiakadtam mint a rugó!.....

Eredmény: közel 2 millió megtekintés, és 130.000 megosztás! Majd amikor rákeresek a "suttogó" némberre, látom, hogy ilyenből TÖBB EZER SUTTOG! ÉRTED!? Több ezren suttogják el b@zdmeg fenn a you-tube-on a rákfenéjüket, amire százezrek kíváncsiak! És pénzt keresnek vele!!!! :-O

Beteg világot élünk, és ebbe a beteg világba, a normálisak lettek azok, akiket a betegek "betegnek" titulálnak...
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
okt 25., szerda 16:05 #83
Válasz Tomtom (#82) üzenetére
Azért ne keverd a szezont a fazonnal! Különben ennek analógiájára a teljes írott gaming média mehetne a levesbe, mivel azok is "ráugrottak a meggazdagodás reményére"
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
[17] Tomtom
okt 25., szerda 14:11 #82
Válasz Necroman Mk2 (#78) üzenetére
no azért ne végy erre mérget, lásd you-tube... Mennyien ugrottak rá a "meggazdagodás" reményétől fűtve, és ontják magukból a fertelmesnél fertelmesebb dolgokat -szó szerint magukból-. Az elbutulás-elbutítás világméretű piaci tényező amelyben szinte mindenkinek érdekeltsége van.

Ahogy a közmondás is mondja..."mindig van egy nagyobb hal" ami aktualizálva emígyen hangzik:. mindig akad egy butább....
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
[17] Tomtom
okt 25., szerda 14:05 #81
Válasz CoolCat (#77) üzenetére
...akkor itt jó néhányan -magamat is beleértve- jócskán túl vannak az "átlagon" :-D
amúgy meg yepp
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
[17] Tomtom
okt 25., szerda 14:01 #80
Válasz ssj4vegita (#51) üzenetére
" Ha nem tudod a nagyon sok milliós ultrasikeres eladásból, pre-order bónuszból, season pass-dlc-ből, mikrotranzakcióból, újra kiadásból megtermelni a ráfordítást ÉS profitot, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz"

Sajnos a licencek és jogok miatt, a piac ezen szegmense nem ilyen egyszerűen fehér és fekete.
A szellemi és egyéb "tőkék",- legyen szó designól, struktúráról, program kód mechanizmusokról, stb- bevezetése óta a licenc jogokra specializálódott szervezetek mindent figyelnek és támadnak, amire igényt nyújt be az alkotó, kitaláló, stb. Vannak formák, textúrák, sőt, még védett algoritmusok is, melyekért óriási összegeket kérnek, s melyek nagyban drágítják a leendő játék árát, viszont, ezek szintén nem indokolják a plusz tartalmak fizetőssé tételét, hiszen nem db. számra, hanem használati jogként fizetik azt a készítők, tehát RÉSZE! a költségvetésnek....

Amikor én elkészítek egy egyedi terméket, majd abból modellenként eltérő textúrával ellátott sorozat gyártást kér a megrendelő, értelemszerűen ez a változás benne foglaltatik a kiadott árban, amelyet nekem már gyártás előtt tudnom kell! Ha nem tudnám, akkor
1: nem tudnám mit is akarok eladni a piacon
2: minden egyes új skin-nél szólnom kellene a grafikusnak, hogy most hagyja abba a munkáját, és foglalkozzon a régivel, ami ugye nonszensz lenne egy sorozatgyártásnál
3: mára még szólnom sem kell., mert számos filléres és shareware program alapból ráhúzza a kívánt textúrát az adott 3D modellre, feltéve, ha a res. megfelelően be van állítva...

Végtére is bárhonnan közelítem meg, sehogy sem találok indoklást az ilyen mérvű "drágulásra"
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
okt 25., szerda 13:42 #79
Válasz CoolCat (#75) üzenetére
Tegyük azért hozzá, hogy eredetileg a 2K is mikrotranzakciókban gondolkodott a GTA V esetében, de mert a multi indulása botrányos volt a sok-sok bug miatt, ezért visszaléptek ettől.
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
okt 25., szerda 13:37 #78
A PEGI és ESRB részhez: ha vissza lehetne a játékon belül szerzett jövedelmet közvetlenül forgatni a játékos pénztárcájába, akkor lehetne egy programot szerencsejátéknak tekinteni. De amíg ez nem történik meg, addig csak hazardírozás, de a játékos tisztában van a következményekkel, s nem táplál hiú reményt _valós_ meggazdagodásra, mint egy félkarú rabló esetén. Ennek analógiájára akár a Kinder Meglepetés tojást is át lehetne kategorizálni, mivel ott se tudjuk, hogy milyen játék lapul középen...

Amúgy közelről csak az OW mechanikáját ismerem, de az szerintem fizetős játékok esetén követendő mechanika. Csak "kozmetikumokat" lehet belőlük szerezni, sőt, ha a random cuccok közül ha olyat dob, ami neked már megvan, azt automatikusan játékbeli pénzre váltja. Ja, és majd minden cucc elérhető játékbeli pénzért is, nem kell zsákbamacskázni egy, teszem azt, zöld skinért.
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
[9] CoolCat
okt 25., szerda 12:37 #77
Válasz Tomtom (#76) üzenetére
akkor maradnak a sok szabadidővel rendelkező tinik és 20-23 évesek, abból pedig hosszú távon nem lehet profitálni, mert leszűkül a piac.

Pl ez a korosztály játszik inkább online, az offline játékokkal meg az idősebbek. (átlag gamer életkor 35 azt hiszem) Tehát ez egy tök jó kísérlet lesz meg minden, de ha van eszük, akkor nem fog eldurvulni a dolog...ha van eszük...
[17] Tomtom
okt 25., szerda 12:33 #76
Válasz CoolCat (#75) üzenetére
...és ez egy (GT series) milyen jó példa! de sajnos egyre kevesebb számban található meg.

Amúgy a "Addig jó, amíg lényeges dologról nem maradsz ki" gondolatodhoz hozzá fűzvén: Mivel egyre több az MMO, ezáltal a plusz tartalmak felé szabott "igény" is növekszik, lassan oda jutunk, hogy KELL a fizetős tartalom, amennyiben nem akarsz le(ki)maradni.
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
[9] CoolCat
okt 25., szerda 12:14 #75
érdekes, hogy nem említetted a GTA modelljét. Ami annyit jelent, hogy X évet kihasználva fejlesztési időre, egy baromi jó és sikeres játékot képesek kiadni. Amit inygenes plusz tartalommal turbóznak fel időről-időre. Ezzel folyamatosan húzzák ki a játék élettartamát a multival, miközben egy ütős alap játékot kapnak single playerben.

Miközben ezekre a lehúzós trükkökre azért van szükség, mert akár egy évente megjelenő, nulla tartalmú semmit kap az ember.

Mindneki nyugodjon le a ....
Az amcsik is sokallják már a 60 doclsis árat. És ez a fizesd ki a gyatád midell a 25 alattiakra van szabva. Hogy marad-e? Ha túlzásba viszik, akkor idővel módosítanak rajta, mert ez kezd pofátlan irányba menni. Addig jó, amíg lényeges dologról nem maradsz ki.

én meg dikklexiás vagyok és nem megy az írás.
[17] Tomtom
okt 25., szerda 12:06 #74
Válasz Tom (#73) üzenetére
teljesen egyet értek veled, de...tyúk, vagy tojás? Kereslet, vagy kínálat? Elviekben az első határozza meg a másodikat, viszont a mechanizmus magában foglalja az alapokat, ergo: Amikor elkészítek egy játékot, és legyártom a pályákat, textúrákat, mozgásokat, animációkat, skineket rendelek plusz tartalomként az adott karakterekhez, stb, már tudom -mivelhogy az egész egy megtervezett koncepción alapszik- mire lesz szükség.

A plusz tartalmak szerves részét képzik a költségvetésnek, és alapos piackutatás után legyártásra kerülnek!

Amikor meghatározom a kereslethez tartozó termék piaci árát, azt már eleve legyártom, és elkészítem, max. nem oldom fel a programban. Ez nem új keletű dolog. Az viszont, hogy úgy teszek, mintha....és pénzt kérek érte!?, na az már teljesen más.

Nincs olyan, hogy egy lezárt kódba belenyúlok és kiveszem a következő projekt embereit az adott munkafázisból csak azért, hogy gyártsanak le valamit az előző stuffhoz.... mert igény van rá! Ilyet senki nem csinál, aki "termelést" végez, vagy csak egy kicsit is konyít az üzleti, termelési, stratégiához.

Sajnos ezt akárhogy csűrjük, csavarjuk...nem fair!
...attól, mert egy majom cilindert húz, még majom marad, télen mikor minden fehér, mindegy mi van a hó alatt, a szemétdomb szemétdomb marad...
[25] Tom
okt 24., kedd 19:57 #73
Én sem örülök neki, hogy teljes árú játékokba mikrótranzakciót tesznek és ma már szinte mindegyik játékba. De sajnos nagyon sok játékos komoly pénzeket elkölt rájuk. Korábban én is a kiadókat hibáztattam ezért. De amikor pl: egy Activison 2016-ban csak a mikrótranzakciókból 3600 millió dollár profitot keres, akkor azért az elgondolkodtató. Sima kereslet kínálat az egész. És sajnos manapság erre komoly kereslet van. Ha nem lenne, akkor kínálat sem lenne, de sajnos van. Sokan nem látják mennyire alárendelik ma már a játék mechanikáját a teljes játékmenetet a mikrótranzakciók oltárán. És rossz nézni bizony, hogy sokszor a kedvenc játéksorozataimat teszik tönkre, olykor meg új ígéretesnek látszó játékot tesznek tönkre vele már kezdésnél. De sajnos ez van. Annál többet nem tudok tenni, mint hogy én nem támogatom ezeket a pénzemmel. Hatása nincs, hisz az egész magyar játék eladási összeg csupán a kerekítési hiba arány küszöbét súrolja. Amíg tudom tolerálni valamilyen szinten addig még játszok. Ha meg tovább burjánzik, akkor majd már hobbit keresek magamnak. Ez van sajnos.
[40] ssj4vegita
okt 24., kedd 10:31 #72
Ajánlom mindenki okulására (és a cikkíró figyelmébe is)
KATT!
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
[14] reptile
okt 23., hétfő 13:32 #71
Válasz ssj4vegita (#70) üzenetére
De ezek is az eladasokkal es dlc-kkel kapcsolatban merultek fel. Vagy a dlc is gond? En komolyan azt hittem, csak a lootboxon megy a hozonges, ami egy tok mas mechanika.
[40] ssj4vegita
okt 23., hétfő 13:20 #70
Válasz reptile (#69) üzenetére
De volt
#17, #62, #63, #64
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
[14] reptile
okt 23., hétfő 13:07 #69
Válasz ssj4vegita (#68) üzenetére
Abszolut nem volt parhuzamba allitva a mikrotranzakcio elfogadasa es a piac merete, a warezrol illetve a konzolboltokrol volt szo, elegge erintoleg a fo temaval kapcsolatban.
[40] ssj4vegita
okt 23., hétfő 12:50 #68
Válasz reptile (#67) üzenetére
Rendszeresen visszatérő kifogás az, hogy dehát nyugaton meg amerikában a több kereset miatt nem érdekli ez az embereket, hogy vásárolgatnak még a teljes áras játékokban, csak itthon meg keleten nyavajognak érte, ahol csórók az emberek, meg amúgyse számít a "mi" piacunk. Meg lehet nézni, hogy aki jól (jobban) él annak is szúrja a szemét ez a fajta üzleti modell, arrafelé is sokan háborognak, és ez a teszteken is meglátszik. Akit érdekel hová tart az ipar, mi lesz a jövő, az ennek hangot is ad és a tesztben és végső ponton is meglátszik.
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
[14] reptile
okt 23., hétfő 12:40 #67
Válasz ssj4vegita (#66) üzenetére
Te se nagyon tudtad ertelmezni azt a kommentet. Kar a szoert igazabol.
[40] ssj4vegita
okt 23., hétfő 12:34 #66
Ez pl. egy korrekt teszt egy "fertőzött" címről
KATT!

Legutolsó információm szerint neki köze nincs a magyarokhoz és a "keleti blokk"-hoz, mégse akarja ezt a jövőt és elszórni a pénzt feleslegesen.
Nem lehet azzal takarózni, hogy mert nyugat, mert ott több a kereset és ott nem érdekli ez az embereket. De igen, érdekli őket. Ott is megnézik mire költenek, az egyedüli különbség, hogy nem kell egy nagyobb kiadás miatt hónapokat spórolniuk, nélkülözniük, de ez nem a témához tartozik. Hülyék, akik ezeket a szarokat megveszik mindenhol vannak.
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
[7] TomFace
okt 23., hétfő 10:25 #65
Az a szerencsém, hogy évente csupán 2-3 címmel foglalkozok, azokkal viszont sokat, így egyelőre meg tudom találni azokat a játékokat, melyekben még nem uralkodik ez az újfajta agymenés, de azért érezhetően szorul a hurok.
Annyi előnye van ezeknek a lootboxoknak, hogy több pénzem marad, mert több alkalommal is csak a puszta létük miatt mondtam le adott címekről.
VR enthusiast
[26] alf22
okt 22., vasárnap 22:07 #64
Válasz Hwopapa (#63) üzenetére
Amerika se kulonb sztem. En mar reg vettem ps2-t, aztan csak gyari jatekokat sporolva ,beosztva mikor az amcsi sorozatban a rendorno azon vitatkozott otthon a ferjevel,hogy nem engedhetik meg maguknak a ps2-t.
Tudom baromi nagy a szoras ott is,mashogy elnek,mas penzkoltesi kulturalva, de sztem a lenyeg ugyanaz. Ahogy ott, ugy itt is kb pont olyan aranyban kolthetnek mikrotranzakciora. (Sztem)
[22] Hwopapa
okt 22., vasárnap 20:42 #63
Válasz alf22 (#62) üzenetére
Én itt Amerikára gondoltam elsősorban.

De mint lejjebb írtam, csak általánosságokat tudunk dobálni, konkrétumokat nagyon nem - ahhoz nincs elég adatunk, hogy pontos képet kapjunk a fogyasztási szokásokról.
PSN ID: Snake.aZ.eKe
[26] alf22
okt 22., vasárnap 20:23 #62
Válasz Hwopapa (#17) üzenetére
Tevedes,hogy nyugaton mindent megfizetnek. 3szoros fizu ellenere ugyanugy varnak minden learazast ott is.
Mar tobb helyen is leirtam: kb 2002 kornyeken volt egy korkerdes a német opm2 magazinban,hogy mennyiert vennenek jatekot vagy minek orulnenek. Legtobben mar akkor 2-5ezer ft kornyeket lottek be.
De nezhetjuk itt is,hogy 100-150ezres fizuhoz kepest mi az a 1-2ezres loot fizettseg. Nem a fizu a lenyeg,hanem onmagaban az arany: digitalis fegyverert ,skinert aldoznal-e xy osszeget. Megeri-e vagy tud aludni az ember nelkule is.
[14] reptile
okt 21., szombat 23:57 #61
Válasz Gala (#60) üzenetére
Nem kell pontos statisztika, eleg, ha ranezel az eladasi adatokra, es a datumokra, az en olvasatomban nem nott szamottevoen az eladott jatekok szama. Mobil vonalon mas a helyzet, de ott pont a mikrotranzakcio dominal az upfront ar helyett.

Konzol boltok itthon talan gombamod szaporodnak, de nyugaton ez mar eleg regi dolog, es hat ez talan leginkabb a warezzel van osszefuggesben - de ez is egy keleti blokk jellegzetesseg (sajnos), es nem vagyunk valami komoly meghatarozoi az eladasi adatoknak.

A PC, es a digital storeok profitaltak talan a legtobbet (user szamban) az elmult 13 evben, de nem sokszoroztak meg a felhasznalok szamat, raadasul inkabb csak csokkentek az arak.

Igazabol a latvanyos a digital storeok eloretorese. A mobilt mar nem is emlitem, az igazi tomegek ott vannak, csak oket egesz mashogy kell megszolitani.
[5] Gala
okt 21., szombat 23:29 #60
Nekem nagyon úgy tűnik, hogy egyre többeknek van otthon valamilyen konzol, mondjuk a 10-15 évvel ezelőtti állapotokhoz képest, alapvetően megváltozott a társadalmi megítélése is, erről már többször volt szó. Mondjuk pontos statisztikát ne várj tőlem, de talán nem lehet véletlen hogy gombamód szaporodnak videójáték boltok...

Ehhez jön hogy ebben a generációban konzolon teljesen megszűnt a warez, minden tulajdonos potenciális vásárló is egyben, ez ugye a sokat istenített PS2-es érában nem így volt itthon (sem)... A PC-s vonalon is sokkal jobb a helyzet a Steam és Multi miatt...

Persze neked mint szakmabelinek lehet hogy van friss és hiteles infód, tedd közkincsé bátran!
"If doubt, just flat out..." Colin McRae
[14] reptile
okt 21., szombat 21:44 #59
Válasz Gala (#58) üzenetére
"Másrészt meg lehet itt siratni a megnövekedett gyártási költségeket, de azért számoljunk már azzal is hogy mennyivel nőtt a felhasználói bázis!?"

Szerinted mennyivel? Erdekel, mibol gondolod, hogy nott. A konzol eladasok nem nottek (meg mindig a ps2 es a ds a rekorder, es aranyosan sem varhato durva lelepese ezeknek), a jatekok median eladasi adatai is ennek megfeleloen alakulnak.
[5] Gala
okt 21., szombat 21:08 #58
Mindenek előtt nagyon köszi a cikket! Külön pacsi hogy végre helyén kezeli valamelyik újságíró a Forza-problémát...

Részemről a jövőben minden olyan programot elkerülök amiben ez a rohadt loot-olós, farmolós lehúzás benne van. Úgyhogy visszamondtam a Shadow of War és Battlefront 2 előrendelésemet, holott az előző részek nagyon bejöttek. Egy csöppel több a pohárban...

Másrészt meg lehet itt siratni a megnövekedett gyártási költségeket, de azért számoljunk már azzal is hogy mennyivel nőtt a felhasználói bázis!? Mennyivel többen vesznek a régi warezolós brigádból manapság jogtisztán szoftvert?

Nem kell futószalagon gyártani ugyanazt a semmit évről-évre, hanem meg kell próbálni minőségi és újszerű játékot lerakni az asztalra. Nem nagyon hallottam a Witcher 3 kiadóját siránkozni...
"If doubt, just flat out..." Colin McRae
[39] Kuresz
okt 21., szombat 11:59 #57
Válasz ssj4vegita (#51) üzenetére
Na ezzel tökéletesen egyetértek!
PSN id: Kuresz_HUN twitch: Kureszlhunl
[42] Totti5
okt 21., szombat 10:23 #56
Nem kellene a loot ládás dolgot hyploni, nem kellene pénzt adni érte és akkor ez hama a feledésbe merülne. Nyilván nem fog, tudjuk miért.
"Jól néz ki, érdekes, de ha nem ez lenne a címe, akkor jobb játék lenne..." Xbox ONE - WiiU - WIN10
[6] ProEvoFan
okt 21., szombat 9:36 #55
Szerintem egyszerű a történet.
60 eurós AAA játékban míg a ládákban csak kozmetikai cuccok vannak, mint az Overwatchban, addig nincs probléma.Vegye akinek erre van ingere.
Viszont játékbeli előnyöket ne lehessen szerezni a ládák tartalmából.Ne legyen ptw.

A ftp játékoknál meg érthető bármiféle ládák, előnyök piacra dobása, hiszen az alapjátékért nem fizettünk semmit.
"Most ki játszik? DJ 3-tól 6-ig. De meddig?7-ig. Hogyhogy? Volt egy kis csúszás."
[47] Dude
okt 21., szombat 8:18 #54
Válasz starscream1 (#52) üzenetére
Nem,nem őt ellenpéldának írtam.
Hú de jót elbeszélgetünk
Gamer for Life (X Live, PSN ID,Nintendo N ID: DudeHUN) Bah-weep-Graaaaagnah wheep ni ni bong
okt 21., szombat 7:12 #53
Válasz Dude (#50) üzenetére
Az indokolatlan fejés mellett nyilván senki sem áll ki, de a rendszer nyújtotta lehetőségeket sem kell egyből démonizálni.
Ríl bevilágítésön szimulésön. Ríl ripléj simulésün. A világ legerősebb konzolja nem supercharged dinamyc 4k.
okt 21., szombat 6:57 #52
Válasz Dude (#50) üzenetére
Igy jó, egyébként nem ismerem annyira hogy tudjam miért, engem nem sikerült lehúzniuk. Da ahogy rémlik a cím alapján mintha népszerű lenne.
Ríl bevilágítésön szimulésön. Ríl ripléj simulésün. A világ legerősebb konzolja nem supercharged dinamyc 4k.
[40] ssj4vegita
okt 21., szombat 4:10 #51
Drágul a fejlesztés, de a fejlesztői eszközök is egyre fejlettebbek. Egyre rövidebb idő olyan tartalmakat legyártani, amik 15-20 éve sok hónapot vettek igénybe, assetteket, engineket lehet már jó ideje venni.
Eszközök, kódolási technikák fejlődnek, elég megnézni a nagyon divatos retro fejlesztéseket (pl. C64 HALO) amik a maguk idejében megvalósíthatatlanok voltak az akkori módszerekkel, vagy nagyon sok évbe került volna. Azonban mára már olyan szinten vagyunk, hogy ezt órák alatt létre tudják hozni.

Ameddig vannak cégek, játékok amik a pofátlan lehúzások nélkül magasabb nívót tudnak elérni, mint a hasonló stíusú, nagy kiadók nagy AAA címei addig nincs miről beszélni. Ha nem tudod a nagyon sok milliós ultrasikeres eladásból, pre order bónuszból, season pass-dlc-ből, mikrotranzakcióból, újrakiadásból megtermelni a ráfordítást ÉS profitot, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Ha elég pofátlan vagy, hogy nem elég a magas profit, neked az isten pénze kell és bevezeted a vásárolható lootboxokat, és a mikrotranzakció alapú matchmakinget akkor takarodj a videojáték iparból.
"Imagination is everything, it is the preview of life's coming attractions." Amit az értelem el tud képzelni, azt el is tudja érni.
[47] Dude
okt 20., péntek 22:12 #50
Válasz starscream1 (#48) üzenetére
Pl. a Witcher 3.
Úgy hangzott, mintha kiállnál a folytonos fejés mellett, mert úgyis drágul nekik is.
Gamer for Life (X Live, PSN ID,Nintendo N ID: DudeHUN) Bah-weep-Graaaaagnah wheep ni ni bong
[25] Rotten
okt 20., péntek 21:29 #49
Válasz Patrick Bateman (#19) üzenetére
A jovo az nem az, amit a kollektiva gyomra bevesz. Amint olyan jovokeprol kezd el beszelni valaki, ami nem egyezik meg a romantikus keppel, maris gyorsan lep a kozonseg hatrafele nehanyat. Vissza a jo kis komfort zonaba, amit ismer, meg ha nem is fogadja el teljesen. Lement mar ez a futam nehanyszor.
Wow. I mean, you just nailed it. You just hit it on the head. You're saying I need to get back on top again. Yeah, man. I got to remember that I'm a winner, man. I need to remember that I AM better than everybody else. Fuck man, I'm a bullet-proof tiger,
okt 20., péntek 21:01 #48
Válasz Dude (#46) üzenetére
Emeld, nevezd meg. Amit én írtam arra nem vonatkozik a lehúzás, nem értem a hsz-ed miért nekem írtad. Önálló kommentnek megállná a helyét de nekem címezve az enyémmel szembeállítva nem.
Ríl bevilágítésön szimulésön. Ríl ripléj simulésün. A világ legerősebb konzolja nem supercharged dinamyc 4k.
[6] Nyarlako
okt 20., péntek 19:45 #47
Ameddig tartalmas dlc-ket kínálnak amik bövítik a kalandot rendben van. Ez az egész loot láta meg majd hamarosan pay to win megoldások viszont undorítóak.
Az "AAA" játékok többsége jó ideje amúgy is egyre kevesebbet kínál egyre többért, és a markatingre dupla összeget költenek mint a fejlesztésre.
Nem is csoda ha évente jó ha van egy nagy költségvetésü dolog amit megveszek, miközben remek indie stúdiók alkotásaiból egyre több érkezik amik jobb játékélményt nyújtanak.
Steam id.: Nyarlako
[47] Dude
okt 20., péntek 18:18 #46
Válasz starscream1 (#43) üzenetére
Hagyjuk már! Ezzel az itt fórumozók nagy része tisztában van, hogy a megnövekedett tartalom nem lesz olcsóbb. Viszont, amikor nem az a lényege, hogy profitot hozó terméket dobjanak piacra, hanem a “minél többet kaszáljunk” mentalitás, akkor akiknek ez a hobbijuk hadd emeljék fel a hangjukat ez ellen a rendszer ellen.
Rengeteg példa van, ami lehúzás nélkül is működőképes tud lenni.
Gamer for Life (X Live, PSN ID,Nintendo N ID: DudeHUN) Bah-weep-Graaaaagnah wheep ni ni bong
[25] lacapaca
okt 20., péntek 17:49 #45
A Season Pass-nak ugyanakkor megvan az a hátránya multiban, hogy szétdarabolja a közösséget. Nem véletlen a Gears4, meg a TF2 megoldása sem, és hogy akár a Doom-ban, Battlefront-ban ingyenessé tették. Ugyanakkor teljesen erodálták is az egészet. A SP a bizalomról is szól, hogy elõre fizetek majdani tartalmakért. De ez a bizalom nincs tiszteletben tartva. Számomra teljesen érthetetlen, mikor a SP nem hogy a kifutása elõtt, de van, hogy már szinte az elsõ plusz tartalom elõtt, vagy minimálisan utána már valamilyen kedvezménnyel megvásárolható lesz. Jelenleg a BF1 mindent, SP-t is tartalmazó verziója 8 ezer ft-ért Live-on megvehetõ, miközben az ígért plusz tartalmak fele jött még csak ki, és aki a kezdetektõl bizalmat szavazott neki, csak a SP-ért vagy a másfélszeresét fizette ennek. Úgyhogy ezt az utat szerintem már rendesen kifullozták.
[14] reptile
okt 20., péntek 17:46 #44
Válasz Kuresz (#42) üzenetére
Az mindenkinek van. Tobbek kozott.
okt 20., péntek 17:44 #43
Jó hogy utólag hozzá lehet nyúlni a programhoz az internet segítségével. Jó hogy utólag plusz tartalmat lehet hozzáadni az internet segítségével. Ára van? Hát persze hogy ára van. Ki határozta meg hány multi pálya jár az alap játékhoz, senki. Ez nem egy kiló kenyér hogy a fogyasztóvédő szankcionálhassa ha 80 dkg. Általában 4-5 pályát adnak az alap kiadáshoz utána dlcnként újabb 4 pálya vehető, vagy úgy gondolja a magát kiskirálynak gondoló vásárló hogy egy fps-hez 20 multi map jár. Azt a huszat időben csinálják meg és legyen tökéletes akkor tovább kell rá várni, de csak úgy miért adják, pláne hogy tovább tart elkészíteni.
Ríl bevilágítésön szimulésön. Ríl ripléj simulésün. A világ legerősebb konzolja nem supercharged dinamyc 4k.
[39] Kuresz
okt 20., péntek 17:41 #42
Válasz reptile (#41) üzenetére
Szar kenyeret sem akarok enni, azert, mert keves fizut kapnak. A vilag nem igy mukodik szvsz. Siman leirom, ez az en velemenyem.
PSN id: Kuresz_HUN twitch: Kureszlhunl
[14] reptile
okt 20., péntek 17:29 #41
Válasz Kuresz (#40) üzenetére
Nem csak erdekel, le is irod kommentkent. Vegulis elfer.
Összesen: 90 [1-50]
1 | 2
Friss hírek

12 | Gamer365 Podcast 2017 október

Megérkezett az első őszi fülbevalónk, a Gamer365 Podcast 2017 októberi kiadása, amelyben kendőzetlenül istenítjük a Nintendót, kitekintünk a hamarosan érkező Xbox One X-re, és emellett sok más (remélhetően számotokra is) érdekes témát is megpendítünk. Elő a lejátszóval, szóljon a podcast!

260 | [Nyerd meg!] Sine Mora EX - nyertesekkel frissítve!

Nyereményjáték, nyereményjáték - mégpedig két Sine Mora EX példányért, ahol a Nintendo Switch, Xbox One és a Playstation 4 tulajdonosok is ringbe szállhatnak. Gyere és játssz velünk te is a dobozos PS4 verzióért, vagy a Nintendo- és Xbox letöltőkódért!

14 | Gamer365 podcast GC2017 Epizód Négy

Itt a Gamer365 podcast GC2017 kiadásának utolsó, csütörtöki epizódja, benne: Ace Combat 7, Ni No Kuni 2, Destiny 2, Call of Duty WWII, az idei GC-s Nintendo kínálat, az Evil Within 2, és még sok minden más, több mint egy órában.

13 | Open-world RPG a Forza Horizon-csapattól

200 új ember a Playground Games-nél.

12 | 75%-ról lemond az Axiom Verge kiadója

Jótékony célra megy a pénz: a fejlesztő beteg kisfiát segítik vele.

xbox1 9 | Games with Gold: a decemberi felhozatal

Ez a négy játék jár ingyen a jövő hónapban.

ps4 31 | Új autókkal és játékmóddal bővül a GT Sport

Megkapjuk a GT Mode "utódját", de az év végéig 15 új járgány is érkezik - mindez teljesen ingyen.

7 | Utolsó napló: Hellblade

A legutolsó fejlesztői videó a nyereségességet ünnepli.