A Gamescomon megtekintett játékok között a szerepjáték műfajt is képviselték olyan nagyszerű címek, mint az év játéka címre sokaknál esélyesen pályázó Divinity: Original Sin 2, a Thiefet a Commandossal ötvöző Seven: The Days Long Gone, a hazai berkekben készülő taktikusan csonkolós Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr vagy a nagy visszatérő Spellforce 3.
Divinity: Original Sin 2 (PC, PS4, Xbox One, 2017. szeptember 14. - MA!)
Aki eddig is figyelemmel követte a belga Larian Studios egyedülálló körökre osztott szerepjátékának folytatását, az tud olyan finomságokat, mint például hogy a közel húszéves Divinity sorozat történetében először szimfónikus zenekar szólaltatja meg a Divinity: Original Sin 2 zenéit, ráadásul Budapesten zajlott a felvétel. Az sem titok, hogy az előző résznél minden tekintetben ambíciózusabb folytatás a több tízezer sornyi szöveg ellenére teljes szinkront kap, vagy hogy bődületesen pazar lesz a gyűjtői kiadás, a közelmúlt legnagyobb újdonsága azonban az élőhalott faj leleplezése volt. Az ember, tünde, törp és gyíkember fajok mindegyikének létezik élőhalott változata, amelynek legnagyobb perkje, hogy legyőzött ellenfelei arcát letépve és felöltve felveheti azok alakját. A dolog kicsit úgy hangzik, mint a Cage-Travolta páros mostanra hírhedt Ál/arc című filmjének alapötlete, de történet szempontjából zseniális lehetőségeket rejt magában, hiszen koponyapofa karakterünk így nem csak élőként tetszeleghet, de bárkinek ki is adhatja magát (máskülönben mindenki halálra rémül tőle). A fejlett mesterséges intelligenciájú ellenfeleknek egyébként van annyi sütnivalója, hogy élőhalottunkra, amennyiben az felfedi magát, gyógyító varázslatokat bocsássanak, ami az ő esetében értelemszerűen halálos.
A játékmechanikai rendszerek mindegyike példásan simul a narratívába, és a korábbról ismert képességek ötvözése is tartogat egészen bizarr lehetőségeket (tudtad, hogy a pet pal és a spirit vision együttes erejével állatok szellemét idézheted meg, akik képesek megjósolni a jövőt?). Elképesztően részletes karaktergenerálás, hat izgalmas eredettörténet és képesség-alapú párbeszédek is gondoskodnak arról, hogy saját történetet írjunk tetteinkkel egy-egy alsó hangon is százórás végigjátszás során, ráadásul ha hihetünk a zseniális Swen Vincke csapatának, egyszerűen nem tudunk olyat csinálni, ami befejezhetetlenné tenné a játékot. Ma jelent meg, úgyhogy ideje a többheti hideg élelmet bekészíteni!
Right now. This is the moment. Divinity: Original Sin 2 has officially launched. Play now: https://t.co/EB0ovLlUM0#DOS2pic.twitter.com/905znxWR69— Larian Studios (@larianstudios) September 14, 2017
siklara
Seven: The Days Long Gone (PC, még nincs megjelenési dátum)
Az ex-Witcher 3 fejlesztőkből verbúválódott lengyel Fool's Theory és IMGN.PRO csapatok 3D-s izometrikus RPG-jéről, a Seven: The Days Long Gone-ról a többség csak annyit hallott, hogy egy posztapokaliptikus nyílt világban játszódik, és hogy a Thief ihlette. A Gamescomos béta demó során a Vetrall Birodalom két nagyobb helyszínén győződhettünk meg arról, hogy a vertikálisan többrétegű pályákon az agilis főhős a rutinos sunyulás mellett mindenhová fel tud mászni, bármit ellop, és szükség esetén álcát is ölt.
A forgatható kamera és a különböző képességek bevetésén túl az időjárás is jó szövetségesünk lehet, éjszaka ugyanis az őrök érthető módon kevéssé jól látnak, viharban pedig a hallásuk korlátozottabb. A játék egyértelműen jelzi, ha a futurisztikus világ egy tiltott területére lépünk be, és az idő múlása is felgyorsítható, hogy ne unjuk el az életünket egy bokorban gubbasztva. A testreszabható képességfa aktív és passzív képességekből áll, amelyek mindegyikét egy adott energiafogyasztású és fejleszthető chip teszi elérhetővé, amelyeket szerelőműhelyeknél helyezhetünk be. Rengeteg fegyver (kardok, balták, számszeríjak stb.) is rendelkezésre áll, tehát nem kötelező lopakodni, noha a célpontig számos lehetséges útvonalat biztosító környezet inkább erre ösztönöz, akárcsak a sok a hekkelős és zártörős minijáték teljesítésével felfedezhető opcionális helyszínek.
A tizenkét fő küldetést is beleértve összesen 76 feladatot vállalhatunk el a hatalmas szigeten kibontakozó történet során, amelynek felfedezését különböző nehézségi fokozatok és gyors utazás is segítik. Megjelenési dátum egyelőre nincs, de a roppant meggyőző prezentáció alapján talán már nem is kell olyan sokat várnunk rá.
siklara
Spellforce 3 (PC, 2017. december 7.)
A sok nagyszerű THQ játék közül csak az egyik volt az egykori Phenomic Games nagy múltra visszatekintő RPG-RTS hibridje, a Spellforce folytatása, amely valójában egy erős kötelékekkel rendelkező előzmény lesz - mégpedig jóval az eredeti Spellforce előtti időkből. A játékot a 2013-ban alapított müncheni illetőségű Grimlore Games jegyzi, akik között bár veteránok is akadnak szép számmal, mégiscsak ez az első játékuk - ám ez ne tántorítson el senkit, a látottak alapján ugyanis minden okunk megvan a bizakodásra, a játék ugyanis fantasztikusan néz ki. A Gamescomon a vezető grafikus és az egyik dizájner tartotta prezentációban szó esett arról, hogy a nagyjából 30-50 óra közé lőhető klasszikus Spellforce fantasy kaland előismeret nélkül is játszható, de azok számára egy rakás extra érdekességet mesél majd el, akik a korábbi epizódokkal már próbálkoztak.
A srácok külön büszkék voltak a kézzel rajzolt és tervezett világra (hátrahagyva a random generálás élményét), melyben a szigeteket kontinensek váltották fel, sőt: az összes tárgyra és felszerelésre is, melyek mindegyike külön és egyedileg kreált háttértörténettel bír - azaz a lore hatalmas, konkrétan el lehet veszni benne. A fő karakterek és csapattársak skillje, származása, külseje a legapróbb részletekig testreszabható, beleértve faj/kaszt specifikus képességeket és tulajdonságokat is, melyek a történetre, a párbeszédekre, de még a játékmechanikára is kihatással lesznek. A tündék, orkok és emberek skill tree-je szerteágazó, szanaszét variálható és tele van jobbnál - jobb ötletekkel, így könnyedén lehet akár egészen merész szetteket is összeállítani. A játék egyébként valami hihetetlenül jól néz ki: a nyüzsgő középkori városokban több ezer npc éli világát egyidejűleg, amelyet az engine látszólag nagyon jól kezel - a hátterek és a környezet az útszéli kőoszloptól kezdve a komor háztetőkön és az utolsó napsütötte rágott fülű kóbor macskáig szuper képet fest, így kíváncsi szemekkel tekintünk a december 7-én érkező játék megjelenésére - annál is inkább, mert a Spellforce 3-ban nem csak a felfedezésre vágyók jogai érvényesülnek, hanem akár saját bázist is építhetünk csatába indítható zsoldoshadsereggel, amely valós ökonómiai modellje alapján komoly kihívások elé is állíthatja a tulajdonosát.
A Spellforce 3 idén, december 7-én jelenik meg standard és egy ízléses gyűjtői kiadásban, melyről bővebben a játék hivatalos oldalán olvashatsz.
Stinger
Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr (PC, PS4, Xbox One, 2018 tavasz)
A Warhammer 40.000 világában játszódó Inquisitor - Martyrban egy Inkvizítor batár páncéljába bújva szolgálhatjuk az emberiség birodalmának élén álló Istencsászárt az eretnek mocsok kiirtásával, amelyet a Káosz Istenek szabadítottak a galaxisra. Persze az imperium hírhedt titkosügynökeiként szolgáló Inkvizítorok sem egyformák, hiszen míg a Crusader karakter egy kimondottan komótos, de tömegpusztításra szakosodott figura, addig a jóval agilisabb és bögyösebb Assassin merőben más aktív és passzív képességekkel, illetve tulajdonságokkal rendelkezik. Ténykedésük helyszíne a Caligari szektor és az annak alszektoraiban található megannyi csillagrendszer és bolygó. Ez a mini-univerzum a megjelenés után is folyamatosan bővül majd évadokhoz kötődő új területekkel és küldetésekkel, a vezértémával rendelkező évadok történetének végkifejletét pedig a játékosok többsége által hozott döntés határozza meg.
Tavaly egy interjúval egybekötött előzetesben foglalkoztunk a hazai NeocoreGames nyílt világú ARPG-jével, amelyet immár harmadik éve volt alkalmunk mozgásban látni a Gamescomon, és a fejlődés évről évre szembetűnő. Az Inquisitorial Campaign nevű nyílt világú játékmódban szabadon utazhatunk a hajónkkal a Caligari szektoron belül, a csillagtérképről elvállalható küldetések között pedig akadnak független feladatok, illetve egymáshoz kapcsolódó, ún. Grand Investigationt alkotó küldetéssorozatok is. Ezek a küldetések nagyrészt véletlenszerűen generált pályákon játszódnak, így sosem fordul elő, hogy kétszer ugyanazon a bolygófelszínen vagy folyosórendszeren kell végigverekedni magunkat. Az egyjátékos kampány az űrben sodródó erőd-kolostor Martyr hajó fedélzetén játszódik, amely az inkvizíció múltjával kapcsolatos szörnyű titkot rejt, és hogy ennek nyomasztó súlyát kellőképpen átérezhessük, ide csak egyedül merészkedhetünk, de minden más esetben adott az akár négyfős co-op lehetősége.
Az akciódus játékmenet egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy nem csak az eretnekeket, xenókat és egyéb rusnyaságokat darabolhatjuk, hanem a környezetünk is olyannyira leamortizálható, hogy az ezzel való taktikázás központi szerepet játszik a stratégiai érzéket is megkövetelő összecsapások során. A tömegesen támadó ellenfelekkel szemben érdemes fedezékbe húzódni, ám az ugyanúgy lerombolható egy idő után, mint bármi más, ezért mind nekünk, mind nekik csak ideiglenes oltalmat nyújtanak, ezért érdemes a horda vezetőjét minél előbb levadászni, hogy széthulljon az offenzíva. A rájuk robbantható és dönthető környezeti elemek mellett járművek és lőtornyok is bevonhatók a pusztításba, a főellenfeleket pedig brutális kivégzőmozdulatokkal küldhetjük a másvilágra.
A Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr jövő év elején jelenik meg PC-re, PS4-re és Xbox One-ra, aki pedig szeretné, már most rávetheti magát, augusztus 31. óta ugyanis Steamen korai hozzáférésű játékként is megvásárolható.
siklara