Veterán olvasóink bizonyára joggal gondolhatták azt, hogy valamiféle papagáj felmenőkkel rendelkezem: annyiszor fejtettem már ki ugyanis csalódottságomat a modern licenszelt versenyjátékok tartalmát illetően, hogy bevallom, már én is nagyon meguntam. Ettől persze még nem lehetett elmenni az egész mellett szó nélkül, hiszen a húszéves alapokon való túlmutatás teljes hiánya - valljuk be őszintén - igencsak csalódást keltő tud lenni.
Nos, már most megígérem, hogy az F1 2017 esetében nem fogok erről beszélni. Nem csak azért, mert - legalábbis konzolokon - ez minden idők talán legjobb Forma-1 játéka, hanem mert úgy érzem, hogy végre sikerült túllépni az ezeréves sémákon, és valami előremutatót alkotni.
A hivatalos alapok, a valósághű megközelítés, illetve a technikai sport, mint téma még nem jelenti azt, hogy egy feldolgozásba nem kerülhet lélek, kreativitás. Egy kis videojáték. Az F1 2017 pedig végre össze is állt ilyen szempontból: most érett be az a munka, amit a Codemasters két éve, a sorozat teljes lenullázásakor megkezdett a generációváltás után.
Tartalmilag az F1 2017 egy nagyon erős és - ami talán még fontosabb - rendkívül szórakoztató csomag, ami egyben remekül rávilágít arra is, ami miatt ezt a sportágat szeretni lehet. Az építkezés tavaly indult meg a fejlesztésekre is nagyobb hangsúlyt fektető karrier móddal, melyet most tovább finomítottak, a végeredmény pedig elismerésre méltó!
Pályafutásunkat egy tetszőleges csapatnál kezdhetjük meg, ugyanakkor ne higgyük azt, hogy egy Mercedes-be vagy egy Ferrariba pattanva minden sétagalopp lesz, hiszen az elvárások is az erőviszonyokhoz mérten vannak belőve. Emellett a szezon sem annyiból áll, hogy futamról futamra próbálunk minél jobb pozíciót kivívni a pályán. Sőt! Aki ismeri a Forma-1-et, azt tudja, hogy eszeveszett, már-már felfoghatatlan munka folyik a háttérben és a gyárakban, amire a Codemasters játéka is nagy hangsúlyt fektet, az edzéseken ugyanis különféle tesztprogramokat futhatunk, egyfajta minijátékként, amikkel aztán fejlesztési pontokat gyűjthetünk. Ez esszenciális a megfelelő ütemű fejlődéshez, hiszen egy RPG-ket idéző "képességfán" haladva fejlesztgethetjük a motort, az aerodinamikai elemeket vagy éppen a megbízhatóságot - utóbbi azért fontos, mert a valósághoz hasonlóan itt is be kell osztani az erőforrás egyes főbb elemeit a szezon során. Ez az egész azért zseniális, mert így a pénteki napok is hasznosan telnek a versenyhétvégén, pedig sokan korábban reflexből skippelték őket. Most mégis szívesen szöszölünk a tréningeken a különféle szimulációkkal, hiszen tudjuk, hogy meglesz a haszna. Lám, így áll össze egy videojáték - egymásra épülő játékelemekből, döntésekből, kihívásból. Már csak az a kérdés, hogy miért kellett erre ennyit várni!
Ami a fő újítása az idei karriernek, hogy vittek bele egy kis "bohóckodást". Nyugi, abszolút jó értelemben véve: meghívásos versenyekről van szó, melyekre két hétvége között ugorhatunk be, hogy bepattanjunk valamelyik klasszikus versenygépbe. Bizony, négy év után ismét előkerültek a legendás modellek, melyek baromira feldobják a játékot. Hangra, érzésre, vezethetőségre és hangulatra is teljesen más, amikor Senna, Hakkinen, Schumacher, Alonso, Raikkonen, Hamilton vagy éppen Vettel világbajnok autóival versenyzünk - arról nem is beszélve, hogy ezek a speciális futamok általában nem is klasszikus versenyek, hanem valamilyen speciális célt kell teljesíteni (pl. előzések száma). Nyilván totálisan életszerűtlen, hogy egy F1-pilóta a "szabadidejében" ilyenekre jár, de ilyen tekintetben nem is kell komolyan venni a karrier módot - a lényeg az, hogy változatos, szórakoztató és jól felépített, összeáll egy egységes egésszé, célokkal, feladatokkal és - ami a legfontosabb - jutalmakkal.
A retro-kiruccanásokon túl van egy komplett menüpont is a speciális bajnokságoknak, ahol aztán végképp elengedték a fantáziájukat a fejlesztők. Kétversenyes hétvége, fordított rajtrács, sorsolás, azonos autók, régi és új versenygépek: a legkülönfélébb szabályvariációkkal és pályákon vívhatunk egyedi bajnokságokat, és ezekből is van vagy egy tucat. Persze aki a konzervatív vonalon mozog, az maradhat az autentikus, 20 futamos világbajnokságnál az idei szabályokkal, autókkal és helyszínekkel, de jó érzés, hogy végre van alternatíva! Sőt, ott vannak a különféle online események, ahol egy előre rögzített helyzetet kell "megoldani": például sérült első szárnnyal lehozni elsőként a Belga Nagydíjat, miközben az eső is elered a hajrában. Ezek az időszakos kihívások folyamatosan váltakoznak majd, egy extra felületet biztosítva, ahol a játékosok összemérhetik tudásukat.
Egy dologról nem esett még szó, pedig eléggé központi eleme egy versenyjátéknak: nevezetesen hogy milyen érzés vezetni. Röviden: baromi szórakoztató. Kicsit bővebben: az idei versenygépek a kanyarsebességet és a tapadást tekintve teljesen új dimenziókat nyitottak meg a sportágban, ezt pedig az F1 2017 is remekül átadja. Egészen észveszejtő érzés padlógázzal vagy csupán egy apró visszaváltással átmenni olyan kanyarokon, ahol korábban ez képtelenség volt. A vezetési modell szokás szerint jól skálázható, kényelmet nyújtva a kezdőknek és kellő kihívást a haladóknak. Összességében pedig nagyon élvezetes: érezni az autót, lehet harcolni az erőkkel (és a lóerőkkel), minden egyes kör jó érzéssel tölti el az embert. Arról nem is beszélve, hogy a gumik kopása, a tapadási és az időjárási viszonyok változása, na meg persze az egyes autók jellegzetességeiből adódó különbségek mind-mind színesítik az élményt.
Nem mondom persze, hogy az egész nem lehetne még ennél is jobb. A klasszikus tartalmakra például simán rá lehetne dobni egy lapáttal, régi pályákkal és vonalvezetéssel, ne adj isten egy totálisan retro-köntösbe öltöztetett bajnoksággal, visszamenve akár a 80-as éveknél jóval régebbre is. Mint ahogy a látvány is kissé felemás: a pályán minden szép és jó - a bevilágítás tekintetében úgy érzem, sikerült egy újabb szintet lépni -, a paddock-jelenetek és az átvezetők azonban kissé megmosolyogtatóak az élőhalott beütésű karaktermodellekkel. De ez legyen a legnagyobb baj - amíg tartalmilag és élvezeti szempontból ennyire összeáll a program, addig bőven megbocsáthatóak ezek a hiányosságok.
A legtöbb licenszelt versenyjáték olyannyira alacsonyan tartja az ingerküszöböt, hogy lassan már magunk is elfelejtjük, hogy lehetne ez ennél több, kreatívabb és tartalmasabb is. A Codemasters pedig most ezt végre a gyakorlatban is bizonyítja: egy olyan csomagot raktak össze az F1 2017-tel, ami nemcsak változatos, mély és sokrétű, hanem összességében is nagyon szórakoztató élményt nyújt, miközben minőségileg is magas színvonalon mozog. Nem egyszerű versenyzős program, hanem ízig-vérig videojáték - méghozzá egy olyan, amit joggal nevezhetünk új etalonnak a saját műfajában. F1-rajongók, ezt most tényleg ne hagyjátok ki!
***F1 2017 | PS4 (tesztelt), Xbox One, PC
Kiadó: Codemasters | Fejlesztő: Codemasters Birmingham***