Közhely, hogy kraftolós sandbox túlélőjátékokkal (különösen Steamen) Dunát lehetne rekeszteni. A Kickstarterről indult és szinte kezdetektől fogva stabil játékosbázissal rendelkező The Long Dark azonban nem csak rengeteget fejlődött az elmúlt közel három évben, de az Early Access státuszból kimászva a megjelenésig is eljutott. Ez persze manapság sajnos nem jelenti azt, hogy aki most dönt a megvétele mellett, az egy teljességgel befejezett terméket kap, de mindenképpen örömteli, hogy a kanadai Hinterland csapata továbbra is szorgosan toldozza-foltozza messze nem tökéletes művét. No de mielőtt ennyire előreszaladnék, lássuk, miért hosszú és sötét a tél a The Long Dark világában!
Egy évek óta tartó lassú és csendes apokalipszisnek lehetünk szemtanúi, egy geomagnetikus vihar következtében ugyanis összeomlott a modern elektromos hálózat és infrastruktúra, és ezekkel együtt az emberiség addig megszokott kényelmes életmódja is. Valahol északon, Kanadában járunk, ahol túlélőként nem csak a dermesztő hideggel, de a gyönyörű, ám olykor könyörtelen anyatermészettel is fel kell vennünk a küzdelmet. Mindezt három játékmódon keresztül tehetjük meg, adott ugyanis a már említett epizodikus sztori mód, amelynek első évada a Wintermute címet kapta, van a továbbra is legnépszerűbb Survival Mode, valamint egy Challenges Scenario, amely mindig egy konkrét feladat, például további túlélők után kutatás.
A legnagyobb újdonságot jelentő sztori mód első két epizódja kissé felemásra sikerült, kezdők számára viszont ideális abban a tekintetben, hogy a különböző térképeken zajló sandbox túlélősdihez képest kevésbé hardcore, és némi lanyha kézfogással az alapvető túlélőtechnikákat is megtanítja. A történet főszereplője a pilóta William Mackenzie, akitől rég nem látott exneje hatalmas szívességet kér: vele együtt egy titokzatos csomagot kellene eljuttatnia valahová, ám az út során a gépük elektromos viharba kerül és lezuhan. A zuhanást követően magunkhoz térve kapjuk meg az irányítást, és érthetetlen módon társunk, Astrid (aki egyébként a későbbiekben a másik játszható karakter lesz) eddigre már szőrén-szálán eltűnt, így nincs más hátra, mint összekaparni magunkat és mielőbb a nyomába eredni.
A semmi közepén először megtanuljuk a legfontosabbat: tüzet rakni. Ehhez folyamatosan tüzifát és mindenféle éghető vackot kell gyűjtenünk, hiszen azon túl, hogy a tűzrakás gyorsasága és sikeressége sem garantált, folyamatosan táplálni kell a pattogó lángokat. Ha nincs tűz, előbb-utóbb átáznak és megfagynak a ruháink, hősünk pedig megfagy, hacsak az éhhalál, szomjúság, ételmérgezés vagy egy rárontó farkas következtében az elvérzés el nem viszi előbb. Elképesztő sok bajunk lehet kezdve a kificamodott bokától a megfagyás különböző fázisaig, de megfelelő eszközök birtokában valamennyi nyavaja orvosolható, csak ki kell tapasztani, mit mivel gyógyithatunk. A józan eszünket használva eszünkbe se jutna például egy elpusztult szarvas nyers húsát megenni, de a szükség nagy úr, a túlélésünk pedig egy idővel szembeni folyamataos versenyfutás, ahol néha kénytelenek vagyunk ésszerűtlen döntéseket hozni. Mindent begyűjteni sem szabad, mert túlterhelten lassabbak vagyunk és gyorsabban fáradunk, a Survival Mode-hoz képest meglepően gyakori és agresszív farkasok pedig sokszor nagy ívben kikerülhetőek, ha pedig mégse, egy közeli autóroncsba vagy kalyibába bezárkózni is életmentő lehet.
A Long Dark a túlélő- és a kalandműfaj egyvelege, de az előbbi határozottan túlsúlyban van, az ezzel járó lassabb, sok türelmet és várakozást, valamint készleteket és szükségleteket szüntelenül menedzselő játékmenet pedig nem való mindenkinek. Pazarlással és túl sok kóválygással visszacsinálhatatlanul elrontani a helyzetünket szintén nem lehetetlen, és ha ez nem lenne elég a kezdők elriasztására, a középszerű történet egyenetlen ütemezése sem segit a helyzeten.
Az első fejezetben lényegében megtanulunk gondoskodni magunkról, miközben elvergődünk Miltonba, ahol végig egyetlen NPC-nek teljesitjük az egyhangú gyűjtögetős feladatokat, amíg meg nem kedvel eléggé ahhoz, hogy a cselekmény előremozditásához és a továbbjutáshoz szükséges infót elárulja. A második fejezet még idegtépőbb, ahol egy abnormálisan szívós medvével fogócskázunk, sokszor pedig a naplóval együtt sem világos, mit kell tennünk az előrejutáshoz, mert egyszerűen csak meg kell várnunk valamit, ami triggereli az eseményeket.
Bár a csapat a visszajelzések alapján irtja őket ezerrel, kisebb-nagyobb bugok is előfordulnak, és PS4-en olykor enyhébb lassulásokkal is számolni kell, az azonban kétségtelen, hogy látvány tekintetében a festményszerű havas tájakat felvonultató játéknak nincs szégyenkeznivalója. Változatos terep és épületbelsők biztatnak felfedezésre, a jól eldugott készletekről és leveleken hátrahagyott lore morzsákról nem is beszélve. A kevés átvezető is hangulatos, a sajátos karakterdizájnt kapott és csípős hidegtől mindig piros orrú szereplőket megszólaltató szinkronszínészek pedig szintén kiváló munkát végeztek, már amikor épp beszélnek, a beszélgetések java ugyanis nem kapott szinkront. PS4-en az apró fehér kurzort sem találtam túl praktikusnak, amivel a gyakran hóban fekvő tárgyakra kell rámutatni a felvételükhöz, de lehet, hogy ez egyéni szocprobléma. Ami határozottan élvezetes, az a játék igazi gerincét jelentő Survival Mode, ami bármikor kiutat jelent a lassan csordogáló történetből, és arra is jó, ha próbálgatni szeretnénk a Story Mode-ban csak fokozatosan megnyíló eszközöket és lehetőségeket, ha pedig meghalunk, lehet újrapróbálkozni egy másik pályán.
A The Long Dark nem mindenki játéka, mert a tempója és nehézsége miatt a kraftolós túlélőjátékok terén tapasztalatlan játékosok számára kimondottan nehéz lehet ráhangolódni, amit a kézfogósabb Story Mode is csak félsikerrel orvosol. Ennek ellenére némi küszködés árán nagyon rá lehet kapni a túlélés ízére, pláne hogy minden felfedezés után tovább húzzuk a hidegben, és a pályákon részben véletlenszerűen elszórt tárgyaknak hála a szavatosságra sem lehet panasz. A műfaj szerelmeseinek mindenképpen ajánlott, és reméljük, a még hátralévő három epizód során az eddig kissé vontatott történet is magára talál, a bugok pedig szép lassan kikopnak.
***The Long Dark E1-E2 | Platform: PS4 (tesztelt), PC, Xbox One
Fejlesztő: Hinterland Studio Inc. | Kiadó: Hinterland Studio Inc.***