[Teszt] Sundered

Sundered

dragCsető Zsolt2017.08.16. 08:00

Van egy olyan mondás, hogy jótól lopni nem bűn. Ez tökéletesen igaz a videojátékokra is, ugyanakkor sok fejlesztő beleesik abba a hibába, hogy túlságosan is alárendeli művét a fő inspirációs forrásnak. Márpedig minél több a hasonlóság egy új cím és egy régi klasszikus között, annál inkább kidomborodik, hogy ezek a játékok éppen azért örökérvényű alkotások, mert leginkább csak leverni lehet az általuk felhelyezett lécet. Lényeg a lényeg: meríteni jó dolog, a túlzott hasonlóság azonban az esetek többségében visszájára sül el. Még szerencse, hogy a Sundered nem esik bele ebbe a hibába.

A Thunder Lotus Games játékáról már első pillantásra ordít, hogy a klasszikus metroidvania alapokra épít, mégis jócskán tesz azért, hogy ne mondjuk egy Super Metroid árnyékából vizsgáljuk. Sőt, igazi modern képviselője ő a műfajnak, két olyan elemet is használ ugyanis, ami kifejezetten a mai játékok ismérve. Az egyik a non-lineáris felépítés, ami elsőre kicsit ellentmond a metroidvania koncepciónak, valójában azonban tökéletesen működik. A legtöbb stílusbeli cím általában egy jól meghatározható sorrendiséget alkalmaz, leginkább a boss-ok és a képességek által, a Sundered azonban kicsit más. Itt már a legelején is több irányba indulhatunk, ami olyannyira igaz, hogy az első három főellenfelet például bármilyen sorrendben lenyomhatjuk. Ez nemcsak a szabadságérzet miatt jó megoldás, hanem azért is, mert ha úgy érezzük, hogy belefutunk egy durvább nehézségi tüskébe (akadnak), akkor indulhatunk másfele.

A másik egyedi húzása a játéknak a procedurális felépítés, ami szerintem óriási öngól, hiszen kis túlzással kiveszi a képletből a műfaj egyik legfontosabb elemét, a pályadizájnt. Papíron tök jól hangzik, hogy a világnak nagyjából csak a harmada-fele lett előre legyártva, a "fix" szobák közötti pályarészek véletlenszerűen épülnek fel - vagyis amikor meghalunk, és újból nekilódulunk, akkor csak részben alapozhatunk korábbi tapasztalatainkra. Ám valójában az a helyzet, hogy az ismétlődő elemek hamar unalmassá tudnak válni, ami pedig még rosszabb: a fejlesztők ezzel alaposan leszűkítik a mozgásterüket a pályadizájn terén, hiszen sokkal kevesebb tér van a kreatív megoldásokra.

A procedurális részek sótlansága azért is bosszantó, mert amúgy a Sundered nagyon erős hangulattal bír. Ez leginkább a szuper art dizájnnak köszönhető, ami rajzolt karaktereken keresztül domborodik ki igazán, de a monumentalitás is óriásit dob az atmoszférán. Nem is beszélve a boss-okról, melyek tényleg álleejtősre sikeredtek, ami mindenképpen nagy szó egy ilyesfajta indie játéktól. A lovecraft-i audiovizuális elemek még inkább rádobnak egy lapáttal.

A véletlenszerűen felépülő pályarészek véletlenszerű harcokat is jelentenek: szinte bármikor a nyakunkba zúdulhat egy horda - így hívja a játék a támadó szörnyetegek seregét. Az elnevezés nem véletlen: a Sunderedben ritka az az eset, amikor nem tucatnyi ellenféllel kell egyszerre megküzdeni. Szerencsére magát a harcrendszert is ehhez hangolták, így pörgős, izgalmas csatákat vívhatunk, melyek a sok ellenség miatt erősen építenek a jól időzített dodge-mozdulatokra. Van is kihívás a játékban bőven - igaz, ennek egy része abból adódik, hogy a harcok kissé kaotikussá tudnak válni. És itt nem is feltétlenül a sok ellenféllel van a gond, inkább azzal, hogy hősünk nagyon könnyen beleolvad a többi karakterbe, így könnyen előfordulhat, hogy azért halunk meg, mert pár pillanatig azt sem tudjuk, hol vagyunk pontosan. Kicsit markánsabb grafikai elemekkel, vagy éppen az Eshe mozgásához igazított kamerával ez a probléma könnyen áthidalható lett volna, így azonban előfordul, hogy úgy érezzük, nem a saját hibánktól haltunk meg.

Amit viszont nagyon jól csinál a Sundered, az az, hogy a halált nem igazán éli meg kudarcként a játékos. Leginkább azért, mert ilyenkor visszakerülünk a központi Szentélybe, ahol fejleszteni tudunk hősünkön az ellenfelektől begyűjtött pontok felhasználásával. Életerő, védelem, pajzs, szerencse és még sok minden más: lényegében egy RPG-szerű rendszerről van szó, ahol folyamatosan növelhetjük tulajdonságpontjainkat. Emiatt úgy érezzük, hogy az idő előrehaladtával rendre erősödünk, még a bóklászással töltött, és adott esetben kudarcba fulladó félórák sem jelentenek elvesztegetett játékperceket. Vannak egyébként perkek is, egyedi extrákat nyújtó rúnák, melyeknél általában valamilyen hátrányt is be kell vállalnunk cserébe - ez további mélységet ad a játéknak.

A Sundered legfőbb erőssége egyértelműen az, hogy szabadságot és döntési lehetőségeket ad a játékos kezébe. Dönthetünk, hogy merre megyünk, hogy mit fejlesztünk. Sőt, még arról is, hogy a szuper miniboss-ok legyőzésével (jó sok van belőlük!) szerezhető Elder Shardokat elpusztítjuk, vagy inkább felhasználjuk őket valamelyik képességünk felturbózására, tovább merülve ezzel a sötétségbe. Ötletes szisztéma ez, ami ráadásul a befejezésre is kihatással van - döntenünk kell, hogy a jó, de nehezebb, vagy a rossz, de könnyebb utat választjuk.

A Sundered már csak azért is dicséretes alkotás, mert megvan benne a bátorság ahhoz, hogy továbbgondolja kicsit a metroidvania műfajt. Sajnos nem minden ötlete sült el jól: a szabadságot és a remek hangulatot kicsit aláássa a procedurális felépítés, illetve a harcok sem mentesek a frusztrációtól. Összességében azonban egy jól összerakott, döntésekkel teli játékot kaptunk a Thunder Lotus csapatától, amit itt az uborkaszezon vége felé bátran tudunk ajánlani a stílus szerelmeseinek!

***Sundered | PC (tesztelt), PS4

Kiadó / fejlesztő: Thunder Lotus Games***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

16 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==