[Teszt] Sine Mora EX

Sine Mora EX

StingerCsere Krisztián Gábor2017.08.10. 10:30

Kevés zsáner képviselői iránt viseltetünk akkora egyöntetű szerkesztőségi vehemenciával, mint az árkád játéktermekből sarjadó shooterek világa: nem tehetünk róla, az elmúlt harminc évben megtapasztalt felívelés, tündöklés és hanyatlás ellenére ez a stílus a mai napig széles rajongótábornak örvend, így (külösen az indie szcénában) szép számmal találni érdekes újításokat ötvöző próbálkozásokat, amelyek rendszerint több időt töltenek el nálunk, mint amennyit valójában szánunk rájuk.

Ez most azonban más. Az egykori Digital Reality színeiben felbukkant japán-magyar szerelemgyermek, a Sine Mora öt évvel ezelőtt gyakorlatilag a semmiből robbant be, hogy a hazai berkekből egyből a nemzetközi STG liga dobogójára lője be magát. A kritikusok körében is kiváló érdemeket szerzett játék hű maradt a műfaj sajátosságaihoz, ám nehézsége és mesterien megkomponált játékmenete mellett bámulatosan szép látványvilágával vívta magának az elismerést.


Időutazás

**Oldern** kolléga érzelmi töltettel átitatott eredeti Sine Mora élménybeszámolója a mai napig bátran ajánlható olvasmány, így kicsit csalok: ha többet szeretnél tudni a játék első verziójáról, a Gamer365 2012-es Sine Mora [tesztjében](http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=963&article) minden kérdésedre választ kaphatsz.

Tiszta szerencse, hogy a DR Sine Mora jogait a THQ Nordic tudta magához ölelni: a lelkes kiadó kiválóan felismerte, hogy ez azon kevés játékok egyike, amelyben tényleg van újrakiadási potenciál feltéve, hogy azzal a kurrens generációs platformok MINDEGYIKÉT megcélozza. Bizony, a Sine Mora EXtended verziója a PC mellett Xbox One (X) PS4 (Pro) és Nintendo Switch platformokra is megjelent (igaz, a switch verzióra még várni kell egy kicsit). Természetesen a kiváló játékmechanikához és építőkockákhoz csak minimálisan nyúltak hozzá ott, ahol feltétlen szükséges: az immáron angolul (vagy magyarul) is játszható történet mellett inkább az extrák és a technikai ráncfelvarrások sokasága az, ami jellemzően újdonságnak hat. No de mik is ezek ? Figyelem, tech sarkunk következik:

A Sine Mora EX játéktere alapvetően natív 4k 16:9-es képarányban fut, így a teljes képernyőt kitölti, amely a belátható terület szempontjából szerencsésebb választás. Opcionálisan a 21:9-es módozat is választható, ezzel még inkább a modern megjelenítőkhöz igazítható a felbontás. Számok tekintetében a Nintendo Switch változat muzsikál leggyengébben, ott dokkolt állapotban 900p, 2xMSAA-val, handheld módban pedig 720p MSAA nélkül - persze ennek az oka a kijelző felbontási limitjében keresendő. A többi platformon az elérhető maximális részletesség és képfelbontás mellett zuhog a golyózápor, a PS4 Pro és a leendő Xbox One X pedig 4K-ban kényeztetheti majd a látóidegeket. Az új generációnak és néhány programozási trükknek köszönhetően a játék már semmit sem tölt akció közben... de vajon a számok tükrében tartalmilag is többet nyújt a bővített verzió ? Nem is akárhogy. Nem véletlen, hogy a Sine Mora EX-et már a kezdetekben kiérdemelte a definitív jelzőt, ugyanis amellett, hogy a magyar fiúk kisebb optimalizációkat csempésztek a kódba, gameplay-ben is felfedezhetünk változásokat.

A felvehető power-upokat most már determinisztikusan dobja a játék, így a pályák esetleges memorizálása alapvetően segítség lehet. Igaz, van némi variáció a felvehetőséget illetően, de nagyjából hasonló mozdulatokkal hasonló eredményt is lehet elérni. A korábbi visszajelzések alapján az árkád játékmód két nehézségi szintje eggyel lejjebb került (challenging és hard fokozatok), ráadásul a hátterekkel történő ütközés is kevésbé gyengíti a hajónk állapotát. A sokat átkozott szemétledobós pálya szintén alapos könnyítésen esett át (nagyobb sugárban lehet „elbújni”), a hőkövető rakéta immár az időlassítás funkció alatt is pontos, és az sem elhanyagolható, hogy elhalálozás esetén a weapon upgrade tokenek egyszer visszapattannak a képernyő széléről, ezzel elősegítve az újra felszedésüket (lásd pl. DonPachi).

Ha már a játékmódokon van a hangsúly, a klasszikus útvonalválasztós sztori mellé bekerültek a PS3 verzió korábbi exkluzív tartalmai illetve új, ún. kihívásokkal operáló Challenge pályaszakaszok is. Az arcade játékmód és a Score Attack mellett a listát tovább bővíti a 3 db helyi kétjátékos opciót kínáló Versus pálya (ahol különböző feltétel-szabályrendszer segítségével vívhatunk pontháborút egymás ellen), illetve egyik személyes kedvencem is, mellyel akár (online nem, de) lokál koopban végig lehet masírozni az egész kampányon.

A könnyített játékmenet mellett a Nordic még arra is fordított energiát, hogy a játék nehézségével osztályszerűen variáljon: míg a sztori mód normál és „challenging” nehézségi szinten fut, az árkád kihívást megcélzó opció a „challenging” és hard fokozatokra van optimalizálva. Előbbi normál fokozaton kifejezetten könnyű, ha általánosan megismerted a tutorial és néhány pálya alapján a játék alapvető mechanikáját, garantáltan nem fog gondot okozni a végső cél teljesítése sem - ez esetben a játékidőt valahova 10+ óra környékére lőném be.

Az árkád kihívás kicsit combosabb, ám akinek volt már szerencsére közepes nehézségű bullet-hell STG játékokhoz, megfelelő gyakorlással még ez a mód is a teljesíthetőség határán mozog. Az igazi zorall kihíváspakkot ugyanakkor még nem említettem, ez tényleg csak a beteg elméjű, japán kawaii shootereken edződött mókusoknak szól: ember legyen a talpán, aki a Score Attack opció hard és insane fokozatán értékelhető eredményt ér el. Mondanám, ha igaz lenne: lehet ez az opció viccből került be a játékba, mert évtizedes shooter tapasztalattal is maximum vért izzadva tudtam egy-egy szakaszt (nem-)teljesíteni a fentebb említett feltételek mellett.

Jól látszik, hogy a Sine Mora EX alapvetően nem a kezdő játékosokat célozza meg, ám ezen verzió lényegesen csiszoltabb kihívástartalommal bír, mint az eredeti változat: a módosítások sora, a csökkentett nehézségi szintek lehetővé teszik, hogy a mechanika begyakorolható és betanulható legyen. Ugyanakkor sok opció, játékmód és pálya kezdetben zárva van és csak szívós kitartásunkon múlik, hogy megnyithatóvá válik-e az idők során. Az autentikus hardcore mivoltát hazudtolná meg a játék, ha összességében véve degradálná az eredetileg is magasra tett lécet: a Sine Mora (és most furcsa a párhuzam pl. a teljesen más ligában versenyző DiRT Rally-val, de) egyszerűen nem az amatőröknek készült. Nehéz, de a kitartást jutalmazó lényével megtanít a tiszteletre és az alázatra is. Való igaz, hogy a népszerűség érdekében ajánlatos lett volna elfogadhatóbbá tenni a végeredményt, de a shmup műfaj ezen ligájában a kikönnyítés formula egyszerűen nem működik. Mégis, az optimalizációk és segítségek sorát figyelembe véve a THQ Nordic részben mégiscsak teljesítette ezt a kívánalmat.

A még mindig elképesztően profi és hangulatos szinkron (olyan hazai színészekkel, mint pl. Menszátor Magdolna, Kálid Artúr, Szersén Gyula, vagy Solecki Janka), a játék látványvilágába belelátható számos hazai vonatkozás (a rovásírás, a cameok, a moragyok, jelképek, helyszínek sokasága... na és a ROBOTMAJOM!) minden alkalommal ha csak felbukkan, melengeti az érző magyar szíveket. A kulcsfontosságú irányítás is halálpontos (legyen az mezei Xbox One kontroller, vagy árkád stick) és tökéletes - akárcsak a mesebeli steampunk környezet, amelybe a játék illeszkedik. A karakterek stílusosak, a párbeszédek változatosak és jópofák: a látvány, a bossharcok, a gyönyörű felszíni- és alatti helyszínek, a mesteri pályadizájn, illetve stabil 60 képkocka/másodperc szinten tartása ennyire egyként ritkán létezik ebben a műfajban.

Mi mást mondhatnánk: a Sine Mora EX stílusában valódi, érzelmekkel, vágyakkal és élményekkel átitatott szerelmeslevél, mely a nemzetközi viszonylatban abszolút top felső kategóriás produkciós értékével együtt nem kérdés, hogy a nyár egyik nagy visszatérője. Kiváló játék, amely 2017-ben is hűen tükrözi az STG műfaj létjogosultságát platformtól, évszámtól, életkortól és témától függetlenül. Ne maradj le róla... ennyivel tartozol neki.

9/10

Stinger

Cím: Sine Mora EX | Platform: Xbox One (X), PS4 (Pro), PC, Switch | Kategória: STG Shooter | Fejlesztő: Digital Reality | Port: Gyroscope Games | Kiadó: THQ Nordic

Az Xbox One tesztpéldányt a THQ Nordic biztosította, köszönjük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

13 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==