[Teszt] Albion Online

Albion Online

Oldern2017.08.05. 19:18

Egy MMO előtt manapság két irány áll - két drasztikusan eltérő megközelítés. Vagy elindul a vidámparkos irányba, egy olyan úton, amelynek legnagyobb úttörője nem más, mint a World of Warcraft, és amely kiszámítható rendszerekhez, "betanulható" végjátékokhoz vezet.

Vagy: a sandbox irányt tűzi ki célként, ekkor pedig egészen más célközönséghez szól. A sandbox MMO-k fő ismérve az, hogy általában nincs meghatározott végjáték, a játékosok legfőbb célja pedig a játékon belüli nyersanyagok felhalmozása, más guildek legyűrése, az igazán komoly történetek pedig a játékosok egymás elleni kalandjaiból születnek, nem gépi ellenfelek ellen vívott csatákból.

Az Albion Online a legfrissebb sandbox-stílusú MMO, amely az EVE Online fantasy megfelelőjeként ugrott be a köztudatba - és ez az analógia első blikkre maximálisan megállja a helyét. Első blikkre. A játékban minden a nyersanyagok gyűjtéséről szól (egy kis analógia az EVE-es bányászathoz), a ritkább ércek, bőrök és fák pedig hol máshol lennének elérhetők, mint azokban a zónákban, ahol szinte semmilyen szabály nincs: ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel! Vagy legalábbis készülj fel arra, hogy bárki megtámadhat, a halál után pedig vagy feltámadsz ugyanott (és lehet, hogy megint elkapnak), vagy elveszted az aktuális cuccaidat. Valamit valamiért? Lehet.

És hogy miért csaptam a lecsóba rögtön? Miért nem jártam körbe az Albion alapjait jobban? Azért, mert teljesen felesleges bármiről beszélni, amíg ezt a kérdést nem tisztáztad magadban. Én magam például simán elkövettem azt a hibát, hogy úgy fizettem be a játékba, hogy nem gondoltam igazán át azt, hogy mit jelentene az, hogy én hosszú távon, elszántan nyomom mindezt - egyre nagyobb rizikókat vállalva azért, hogy a ritkább tárgyakat megszerezzem. Ha a PVP-től kiráz a hideg, ha a tárgyaid elvesztésétől inkább az alt-f4 felé nyúlj, akkor itt állj is meg: az Albion Online-t egész egyszerűen nem neked készítették.

Ettől még persze: ez lehet egy valós, sok játékos igényét kielégítő szórakozási mód, ugye? Naná: az EVE Online-nak, a Runescape-nek, és kisebb címek tömkelegének is sikerült ugyanez. Az Albion Online azonban jelenlegi formájában azért elegendő problémával is küzd, hogy még a hardcore pvp-zőknek se ajánlhassam feltétlenül.

Az első fő probléma rögtön a harcrendszer. A játékban a tárgyak határozzák meg az általad használható skilleket (kicsit úgy, mint mondjuk a Diablo III-ban, bár annál jóval kötöttebb módon) - ezeket pedig nem akarhová lehet pakolni, hanem összesen 7-8 slot van, ezek közül pedig koránt sem mind aktív harci skill, hanem lesz szinte mindig ritkábban használható defenzív/menekülő jellegű képesség is. Akárhogyan is nézem, ez önmagában nem elegendő ebben a műfajban. Mivel könnyedén kialakulhat egy csoportos pvp a játékban, ezért nyilván azért ennyire "kötött" a rendszer, hogy ne legyen teljesen átláthatatlan káosz az egész. Elvileg. Viszont a gyakorlatban a káosz így is garantált - és cserébe a fő "rotációd" (a fix sorrendben ellőtt, újra és újra ismételgetett néhány skill) kifejezetten unalmassá válik, sokkal hamarabb, mint bármely más MMO-ban, mint amit az elmúlt x évben játszottam. Ja, lehet mondani erre, hogy akkor váltsak fegyvert - de amint azt a másik oldalon részletezem, ez ebben a játékban nem annyira egyszerű.

A másik probléma technikai jellegű: a szervert indulás óta folyamatosan komoly problémák kisértik - ezeket pedig, ahogy maguk a fejlesztők is bevallják: nem lesz könnyű orvosolni. A városokban minden játékos egyszerre látszik, ez pedig egyrészt brutális belassulásokhoz vezet, akármilyen jó géped is van - másrészt pedig létezik érték, ami fölött már a helyszínre nem enged be játékost a szerver sehogy sem, mert exponenciálisan növekedik az adatforgalom a játékosok és a szerver közt, minél többen vannak. Ez csúnya tervezési hiba sajnos, amiről részletesebben például itt olvashatsz - alternatívák persze vannak, de kérdés, hogy mikorra sikerül azt implementálni. Addig itt vannak a szinte rendszeressé vált rollbackek (ie. buktad az előző x perc lootjait!), fagyások, a szokásosnál is hosszabb szerverkarbantartások. Amikor pedig megy a játék, a nagyobb városokban az élmény elviselhetetlen. Pedig mivel a játékosok egy csomó helyen itt bérelhetik ki a placcokat, hogy saját standjukból gazdagodjanak meg, eléggé központi helyet képviselnek ezek a zónák is a játékmenet szempontjából. Reméljük, sikerül mindezt mielőbb orvosolni.

Szóval adott egy repetitív, a "farmolj, hogy farmolhass" (vagy a rabolj meg másokat, akik farmolni próbálnának) életstílusnak hódoló játék, ami minden hibája ellenére azért rendelkezik elég bájjal ahhoz, hogy magával ragadja az embert jó néhány tucat órára. Aztán, mint oly sokszor korábban, kicsit széttörik az illúzió. Rádöbbenünk, hogy ugyanazokat a tiereket ugorjuk meg, mint már annyiszor: hogy a favágó-specializált karakterem jutalma végső soron nem más lesz, mint a lehetőség, hogy még gyorsabban, még hatékonyabban vágjam a fát. Két kategóriával komplexebb harcrendszerrel, hibák nélkül azt mondanám, hogy ez így nekem belefér, pont jó hipnotikus kaland lesz az üres órákra. De így...így inkább azt kell mondjam, hogy van benne potenciál, de ez egyelőre kevés lesz. Annyi mindenre lehet időt fordítani még. Sandbox ide vagy oda. Az élmény persze változhat, ha többedmagaddal, guildben, aktív pvps tervekkel érkezel - de készülj, csak a pvp akarata önmagában nem adja meg azt az erőt, hogy más játékosokat legyűrj. Ahhoz bizony grindelni kell. Sokat. Nem: még annál is sokkal, sokkal többet.

Technikai problémákkal, repetitív játékmenettel küszködik az Albion Online. Pedig az igény, amit ki akar elégíteni, valós, és az alapfelállás is kompetens - de itt vagy komolyabb bővítésre, vagy még több időre lesz szükség, hogy valóban kiforrjon a játék. Időtúltengésben lévő, unalomra képtelen játékosoknak, vagy a theme park mmo-któl mindenképpen irtózó játékosoknak azonban még így is bejöhet a dolog.

Az Albion Online rulettasztalra hasonlító fejlesztési fája egyszerű eszmét követ: ha csinálsz valamit, előbb vagy utóbb jó leszel benne. A játék tartalma nyolc kategóriába tartozik, elsőtől a nyolcadikig. Az első kategóriás cuccokból mindent felvehetsz (fegyvereket, páncélt, nyersanyagokat összekalapáló alkalmatosságokat), a II-es kategóriájú cuccok felszedéséhez azonban már az kell, hogy eleget szedj össze az I-esből előbb. A hármashoz ugyanez megismételve, és így tovább, és így tovább. Így haladsz egyre mélyebb, legyen szó harcról (itt harci bónuszokat kapsz, szóló kihívásokat nyithatsz meg), nyersanyag gyűjtögetéséről (pl fát vághatsz, köveket bányászhatsz, stb - és egyre gyorsabban, egyre több nyersanyaggal térsz vissza ugyanazon elem kimerítése után), vagy épp a kraftolásról (egyre magasabb eséllyel csinálsz kiváló cuccokat, egyre kevesebb alapanyagból).

Ez az egész rendszer arra épít, hogy baromi sok erőforrásba (és ezzel együtt: időbe) kerül majd, hogy jó legyél valamiben, hogy "valóban" jó legyél benne, tehát a legjobb cuccokat tudd legyártani vagy hatékonyan kitermelni. Ezt azonban nyilván nem a más játékosai által kipakolt standokon akarod majd legyártani, hanem először veszel egy (először még olcsó, aztán exponenciálisan egyre drágább,ahogy új épületeknek akarsz helyet kérni) szigetet, ahol sok száz követ, fát és egyéb nyersanyagokat összeszedve (vagy az AH-ban kivásárolva) felépíted a kraftoló házakat - aztán azokat megfelelő szintre tuningolod,újabb több száz kőért. Majd rádöbbensz, hogy az itt dolgozó munkásnak kaja is kell. Amihez vagy farmot és étkezdét csinálsz, vagy veszel sok-sok levest az AH-ban. Nem olcsón. Ja, és persze a gyűjtögetés során is degradálódik a felszerelés, a javítás is pénzbe kerül. Meg az instant hajókázás is. Meg minden publikus kraftolás is, más játékosok bódéjánál. Meg a hely bérlése is. Szóval lesz mire költeni a nehezen megszerzett pénzt, az már egyszer biztos.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

12 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==