[Teszt] Albion Online

Albion Online

Oldern2017.08.05. 19:18

Egy MMO előtt manapság két irány áll - két drasztikusan eltérő megközelítés. Vagy elindul a vidámparkos irányba, egy olyan úton, amelynek legnagyobb úttörője nem más, mint a World of Warcraft, és amely kiszámítható rendszerekhez, "betanulható" végjátékokhoz vezet.

Vagy: a sandbox irányt tűzi ki célként, ekkor pedig egészen más célközönséghez szól. A sandbox MMO-k fő ismérve az, hogy általában nincs meghatározott végjáték, a játékosok legfőbb célja pedig a játékon belüli nyersanyagok felhalmozása, más guildek legyűrése, az igazán komoly történetek pedig a játékosok egymás elleni kalandjaiból születnek, nem gépi ellenfelek ellen vívott csatákból.

Az Albion Online a legfrissebb sandbox-stílusú MMO, amely az EVE Online fantasy megfelelőjeként ugrott be a köztudatba - és ez az analógia első blikkre maximálisan megállja a helyét. Első blikkre. A játékban minden a nyersanyagok gyűjtéséről szól (egy kis analógia az EVE-es bányászathoz), a ritkább ércek, bőrök és fák pedig hol máshol lennének elérhetők, mint azokban a zónákban, ahol szinte semmilyen szabály nincs: ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel! Vagy legalábbis készülj fel arra, hogy bárki megtámadhat, a halál után pedig vagy feltámadsz ugyanott (és lehet, hogy megint elkapnak), vagy elveszted az aktuális cuccaidat. Valamit valamiért? Lehet.

És hogy miért csaptam a lecsóba rögtön? Miért nem jártam körbe az Albion alapjait jobban? Azért, mert teljesen felesleges bármiről beszélni, amíg ezt a kérdést nem tisztáztad magadban. Én magam például simán elkövettem azt a hibát, hogy úgy fizettem be a játékba, hogy nem gondoltam igazán át azt, hogy mit jelentene az, hogy én hosszú távon, elszántan nyomom mindezt - egyre nagyobb rizikókat vállalva azért, hogy a ritkább tárgyakat megszerezzem. Ha a PVP-től kiráz a hideg, ha a tárgyaid elvesztésétől inkább az alt-f4 felé nyúlj, akkor itt állj is meg: az Albion Online-t egész egyszerűen nem neked készítették.

Ettől még persze: ez lehet egy valós, sok játékos igényét kielégítő szórakozási mód, ugye? Naná: az EVE Online-nak, a Runescape-nek, és kisebb címek tömkelegének is sikerült ugyanez. Az Albion Online azonban jelenlegi formájában azért elegendő problémával is küzd, hogy még a hardcore pvp-zőknek se ajánlhassam feltétlenül.

Az első fő probléma rögtön a harcrendszer. A játékban a tárgyak határozzák meg az általad használható skilleket (kicsit úgy, mint mondjuk a Diablo III-ban, bár annál jóval kötöttebb módon) - ezeket pedig nem akarhová lehet pakolni, hanem összesen 7-8 slot van, ezek közül pedig koránt sem mind aktív harci skill, hanem lesz szinte mindig ritkábban használható defenzív/menekülő jellegű képesség is. Akárhogyan is nézem, ez önmagában nem elegendő ebben a műfajban. Mivel könnyedén kialakulhat egy csoportos pvp a játékban, ezért nyilván azért ennyire "kötött" a rendszer, hogy ne legyen teljesen átláthatatlan káosz az egész. Elvileg. Viszont a gyakorlatban a káosz így is garantált - és cserébe a fő "rotációd" (a fix sorrendben ellőtt, újra és újra ismételgetett néhány skill) kifejezetten unalmassá válik, sokkal hamarabb, mint bármely más MMO-ban, mint amit az elmúlt x évben játszottam. Ja, lehet mondani erre, hogy akkor váltsak fegyvert - de amint azt a másik oldalon részletezem, ez ebben a játékban nem annyira egyszerű.

A másik probléma technikai jellegű: a szervert indulás óta folyamatosan komoly problémák kisértik - ezeket pedig, ahogy maguk a fejlesztők is bevallják: nem lesz könnyű orvosolni. A városokban minden játékos egyszerre látszik, ez pedig egyrészt brutális belassulásokhoz vezet, akármilyen jó géped is van - másrészt pedig létezik érték, ami fölött már a helyszínre nem enged be játékost a szerver sehogy sem, mert exponenciálisan növekedik az adatforgalom a játékosok és a szerver közt, minél többen vannak. Ez csúnya tervezési hiba sajnos, amiről részletesebben például itt olvashatsz - alternatívák persze vannak, de kérdés, hogy mikorra sikerül azt implementálni. Addig itt vannak a szinte rendszeressé vált rollbackek (ie. buktad az előző x perc lootjait!), fagyások, a szokásosnál is hosszabb szerverkarbantartások. Amikor pedig megy a játék, a nagyobb városokban az élmény elviselhetetlen. Pedig mivel a játékosok egy csomó helyen itt bérelhetik ki a placcokat, hogy saját standjukból gazdagodjanak meg, eléggé központi helyet képviselnek ezek a zónák is a játékmenet szempontjából. Reméljük, sikerül mindezt mielőbb orvosolni.

Szóval adott egy repetitív, a "farmolj, hogy farmolhass" (vagy a rabolj meg másokat, akik farmolni próbálnának) életstílusnak hódoló játék, ami minden hibája ellenére azért rendelkezik elég bájjal ahhoz, hogy magával ragadja az embert jó néhány tucat órára. Aztán, mint oly sokszor korábban, kicsit széttörik az illúzió. Rádöbbenünk, hogy ugyanazokat a tiereket ugorjuk meg, mint már annyiszor: hogy a favágó-specializált karakterem jutalma végső soron nem más lesz, mint a lehetőség, hogy még gyorsabban, még hatékonyabban vágjam a fát. Két kategóriával komplexebb harcrendszerrel, hibák nélkül azt mondanám, hogy ez így nekem belefér, pont jó hipnotikus kaland lesz az üres órákra. De így...így inkább azt kell mondjam, hogy van benne potenciál, de ez egyelőre kevés lesz. Annyi mindenre lehet időt fordítani még. Sandbox ide vagy oda. Az élmény persze változhat, ha többedmagaddal, guildben, aktív pvps tervekkel érkezel - de készülj, csak a pvp akarata önmagában nem adja meg azt az erőt, hogy más játékosokat legyűrj. Ahhoz bizony grindelni kell. Sokat. Nem: még annál is sokkal, sokkal többet.

Technikai problémákkal, repetitív játékmenettel küszködik az Albion Online. Pedig az igény, amit ki akar elégíteni, valós, és az alapfelállás is kompetens - de itt vagy komolyabb bővítésre, vagy még több időre lesz szükség, hogy valóban kiforrjon a játék. Időtúltengésben lévő, unalomra képtelen játékosoknak, vagy a theme park mmo-któl mindenképpen irtózó játékosoknak azonban még így is bejöhet a dolog.

Az Albion Online rulettasztalra hasonlító fejlesztési fája egyszerű eszmét követ: ha csinálsz valamit, előbb vagy utóbb jó leszel benne. A játék tartalma nyolc kategóriába tartozik, elsőtől a nyolcadikig. Az első kategóriás cuccokból mindent felvehetsz (fegyvereket, páncélt, nyersanyagokat összekalapáló alkalmatosságokat), a II-es kategóriájú cuccok felszedéséhez azonban már az kell, hogy eleget szedj össze az I-esből előbb. A hármashoz ugyanez megismételve, és így tovább, és így tovább. Így haladsz egyre mélyebb, legyen szó harcról (itt harci bónuszokat kapsz, szóló kihívásokat nyithatsz meg), nyersanyag gyűjtögetéséről (pl fát vághatsz, köveket bányászhatsz, stb - és egyre gyorsabban, egyre több nyersanyaggal térsz vissza ugyanazon elem kimerítése után), vagy épp a kraftolásról (egyre magasabb eséllyel csinálsz kiváló cuccokat, egyre kevesebb alapanyagból).

Ez az egész rendszer arra épít, hogy baromi sok erőforrásba (és ezzel együtt: időbe) kerül majd, hogy jó legyél valamiben, hogy "valóban" jó legyél benne, tehát a legjobb cuccokat tudd legyártani vagy hatékonyan kitermelni. Ezt azonban nyilván nem a más játékosai által kipakolt standokon akarod majd legyártani, hanem először veszel egy (először még olcsó, aztán exponenciálisan egyre drágább,ahogy új épületeknek akarsz helyet kérni) szigetet, ahol sok száz követ, fát és egyéb nyersanyagokat összeszedve (vagy az AH-ban kivásárolva) felépíted a kraftoló házakat - aztán azokat megfelelő szintre tuningolod,újabb több száz kőért. Majd rádöbbensz, hogy az itt dolgozó munkásnak kaja is kell. Amihez vagy farmot és étkezdét csinálsz, vagy veszel sok-sok levest az AH-ban. Nem olcsón. Ja, és persze a gyűjtögetés során is degradálódik a felszerelés, a javítás is pénzbe kerül. Meg az instant hajókázás is. Meg minden publikus kraftolás is, más játékosok bódéjánál. Meg a hely bérlése is. Szóval lesz mire költeni a nehezen megszerzett pénzt, az már egyszer biztos.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

2 órája

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==