Elöljáróban is mindenkitől elnézést, de némiképp formabontóan tervezek értekezni a Destiny 2 bétájáról, ugyanis a játék szempontjából sokkal érdekesebb az, amit a Bungie nem mutatott meg, mint az, ami ténylegesen benne volt a próbaverzióban. A tartalmilag elképesztően sovány (itt jegyezném meg, hogy ennél még az 1 alfája is komolyabb kínálattal készült) bétával eltöltött órák alatt ugyanis könnyen kitűnt, hogy a Bungie biztonsági játékot játszik és főleg azt mutatja, amivel korábban sem voltak égbekiáltó problémák.
De kezdjük az elején. A béta nagyjából azt nyújtotta, amit a májusi nagy leleplező műsorban is láthattunk. Megkaptuk az első missziót a történetből, amiben a Cabal haderő jól leamortizálja a Towert, az új rosszarc, Ghaul pedig a világ legnagyobb Pokélabdájába zárja a Travellert. PvE-fronton emellé végigküzdettük az Inverted Spire strike-ot is, amiben Cabal és Vex egységek között vághattunk rendet. Két dolog pedig már csak ebből a két küldetésből is látszott. Az egyik, hogy egy erős kategóriával nagyobb terekkel operál a folytatás, sokkal nagyobb a látótér, mint korábban, a második pedig az, hogy a kisebb, zártabb tereknél jóval több effektet használ, kevesebb a statikus helyszín. Erre már a betanító misszió is jó példa volt. Itt kell azonban megjegyeznem egy személyes sirámot: hol vannak a karaktereink szinkronhangjai? Mi lett a női awoken csodás orgánumával, amibe már az 1 bétája alatt beleszerettem? Miért a Ghostunknak kell narrálnia mindent, miközben mi bénán bólintgatunk, mint valami degenerált? Komolyan mondom, amikor a sztori küldetés végén egy jelenetnél a Guardian némán próbált meg megoldani egy egyébként kétségbeesett szituációt, azt hittem sírva fakadok. A röhögéstől. Nem hiszem el, hogy a Bungie-nál ne tudnának behívni három takarítónőt, a gondnokot meg a portást, hogy ugyan mondjatok már fel három mondatot és szénné autotune-olni a monológot, ahogy tették Nolan North hangjával is. De térjünk vissza a bétára.
Természetesen nem hiányozhatott a bétából a Crucibe sem, ami rögtön két játékmóddal is képviseltette magát. És ez az a pont, ahol ki kell jelentenem, hogy ez a Destiny már nem az, amit az elmúlt években megismertünk. Ez az e-sportos, kompetitív, Twitch-közvtítéses Destiny, aminél minden a PvP-nek van alárendelve. Még a PvE is. Elsőre talán furcsán hangozhat, de a következő sorokban igyekszem kifejteni, mit is jelent ez a gyakorlatban. Kezdjük is egyből azzal a már ismert ténnyel, hogy a Bungie a fegyverek terén eszközölt néhány változtatást, név szerint másképp kategorizálja a flintákat - a korábbi primary, special, heavy helyett most kinetic, energy és power osztályokat kapunk - és ezek mindegyike fix perkekkel rendelkezik (bár lesz lehetőség némi módosításra, de erről később). Ezek mellé áll be az a tény, hogy a korábbi kétlépcsős beállítás a karakterek képességeiről és védelméről (intellect/discipline/strength - armor/recovery/agility) jelen állás szerint eléggé csonkított formában tér vissza, hiszen a subclass-ek opcióitól kikerültek a passzív módosítások, melyek a mozgásunkat és ellenálló képességünket variálták, ezeket már a ruháknál találjuk meg, ami azt is jelenti, hogy ezeknél pedig eltűntek a különböző képességeink gyorsabb újratöltéséért felelős perkek.
A fenti változtatás mellé "jól" társul az is, hogy alaphelyzetben a képességeink egy reumás csiga gyorsaságával töltődnek, ami a multiplayer meccseknél még talán nem jelent akkora problémát, hiszen a Bungie szemmel láthatóan arra helyezné a hangsúlyt, hogy a meccseken a fegyverek domináljanak és ne a képességek. De sajnos ez a leosztás kihat a PvE részre is, itt pedig jóval szembetűnőbb, meddig is kell várnunk, hogy akár csak egy gránátot elhajíthassunk. Azon játékosok számára, akik a Destiny 1-ben komolyan figyeltek arra, hogy (intellect/discipline/strength szempontjából) milyen buildet építenek, azokhoz milyen fegyvert, exotic páncélt és subclass beállítást használnak, nos, ők joggal érezhetik azt, hogy a játék ezen aspektusát a Bungie elég erősen kiherélte. Újdonságként azonban bejött a képbe egy teljesen új, specifikus képesség mindhárom kasztnál, amik némi extra taktikázási lehetőséget nyújtanak.
Ezt némileg ellensúlyozandó bejöttek a képbe a fegyverek és páncélok terén a különböző alkategóriák, amiket leginkább a páncélok esetében fedezhetünk fel. Nevezetesen arról van szó, hogy az egyes daraboknál fel van tüntetve, hogy az éppen milyen besorolású (például heavy vagy mobile), ezzel is utalva rá, hogy inkább a mozgékonyságunkra vagy az állóképességünkre van nagyobb hatással. Hasonló besorolások a fegyvereknél is tetten érhetőek, így például találunk olyan csoportot, melyek tagjaival gyorsabban mozgunk célzás közben, esetleg stabilabbak maradnak lövés közben és így tovább. És akkor most jött el az a pillanat, hogy rátérjünk a modokra.
Azokra a modokra, amik vélhetőleg a legnagyobb hatással lehetnek karakterünkre, és amikről nagyjából semmit sem tudtunk meg a béta alatt. Annyi bizonyos, hogy a különböző osztályokba tartozó fegyverek eltérő mennyiségű modhellyel rendelkeznek, és hogy a béta tapasztalatai alapján az infuse visszatér ugyan, de modhoz lesz kötve. Azt nem tudni, hogy ez cserélhető funkció lesz vagy előre megszabott (utóbbi esetben a kinetic fegyverek nagyjából modolási lehetőség nélküliek lennének, amit azért némileg öngólnak tartunk), illetve az sem egyértelmű, hogy az energy és power fegyvereknél a különféle elementális sebzések cserélhetőek lesznek-e (helló, Murmur!). Hasonlóan nagy a kérdőjel a páncélokhoz kötött modok kapcsán, hiszen a béta során mindössze annyi részlettel gazdagodtunk, hogy ezek mindegyike is legalább egy ilyen slottal fog rendelkezni (nem lennénk meglepve, ha exotic darabok esetében ez kettő lenne), azonban arról, hogy milyen módosításokat eszközölhetünk, már csak a sötétben tapogatózunk. Elképzelhető, hogy ezekkel lesz variálható a képességek visszatöltési ideje, de azon sem lepődnénk meg, ha csak a fegyverekhez kapnánk további extra beállításokat (például gyorsabb tárazás scout rifle-lel és hasonlók).
Mindezen változtatásokat pedig a PvP foglalja keretbe, az a PvP, ami már a bétában is jól láthatóan erősen elkülönül az alkalmi puttyogtatás és a komoly kompetitív táborára. Azt már egy ideje tudjuk, hogy a Bungie a csapatos összecsapásoknál csökkentette a szembenálló felek számát, így legfeljebb 4 fős fireteamek törhetnek egymás életére. A hivatalos közlemény szerint ennek oka a multiplayer stabilitása, azonban saját tapasztalat alapján inkább mondanám azt, hogy a taktikusabb játékot akarták előtérbe helyezni, ez utóbbi még igaz is lenne. Hiszen míg az ígéretek ellenére már a béta alatt is találkozni lehetett laggal és késéssel a lövések regisztrálása között, addig a 4v4 leosztásnak köszönhetően valóban a csapatmunkára került a hangsúly, és minimális volt azon esetek száma, amikor egy ember két vele szemben állót is likvidálni tudott. Ez, valamint a korábban már említett lassabb képességfeltöltések (ezek gyengítéséről már ne is beszéljünk, viszlát együtéses melee killek és fejre tapasztott instakilles gránátok) mind-mind azt eredményezik, hogy a Crucible-ben a Bungie jelen elképzelése alapján a fegyvereké lesz a főszerep.
A béta alatt sajnos több kérdéssel gazdagodtunk, mint válasszal és jelen állás szerint ezekre csak a szeptemberi premier után kapunk választ. Izgalmasabbnak és látványosabbnak ígérkezik az új kampány, a küldetések is egy fokkal változatosabbak, köszönhetően a korábban taglalt újításoknak, a fegyverek terén eszközölt megoldásokat első körben szokni kell, de ennyi tapasztalat alapján nehéz állást foglalni, hogy jobb vagy rosszabb lett-e a helyzet. A legnagyobb kérdés azonban nem kizárólag a tartalomhoz kapcsolódik (ide értve a lootot és az új modolási metódust is), hanem ahhoz, hogy ebben a szemmel láthatóan PvP-orientált folytatásban hogyan fog megoszlani a multiplayer és nem multiplayer kínálat a megjelenés után. Mert bármennyire is élvezetes a Destiny-ben a Crucible, sokan inkább a PvE lehetőségek miatt játszanak a játékkal, ha pedig ezen a téren látványosan esik a felhozatal, többen is kihátrálhatnak a játék mögül. Akkor pedig maradnak azok, akik főleg a multiplayer kedvéért játszanak a Destiny 2-vel. És értük is tennie kell a Bungie-nak, mert a béta tapasztalatai alapján még ezen a téren is van hova fejlődni.